Uppgraderat till FSD

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 820
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Uppgraderat till FSD

Inlägg av JonasH »

Är det någon som uppgraderat till FSD med det nya lägre priset än?

Känns lockande nu när det börjar hända grejor. Nav on Autopilot är lockande...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Lexsign
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 15 nov 2018 23:43
Ort: Alingsås

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av Lexsign »

Vilket lägre pris? På mitt kontor har inga priser ändrats utan det är fortfarande 40.000 för AP och 70.000 för FSD?
Enligt Elon skulle väl AP kosta 2000 dollar och FSD 3000 dollar för oss som köpte bil några dagar innan den "oväntade" prissänkningen som i ett slagg försämrade andrahandsvärdet?
Någon Model S ägare som fått sms eller mail från Tesla Sverige?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av Remuz »

Nav on ap ingick väl i Ap2 dessutom då det ska man inte behöva fsd för
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 820
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av JonasH »

Lexsign skrev:
Vilket lägre pris? På mitt kontor har inga priser ändrats utan det är fortfarande 40.000 för AP och 70.000 för FSD?
Enligt Elon skulle väl AP kosta 2000 dollar och FSD 3000 dollar för oss som köpte bil några dagar innan den "oväntade" prissänkningen som i ett slagg försämrade andrahandsvärdet?
Någon Model S ägare som fått sms eller mail från Tesla Sverige?
För mig kostar FSD 33200 SEK vilket motsvarar $3000 + moms ganska bra.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 820
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av JonasH »

Remuz skrev:
Nav on ap ingick väl i Ap2 dessutom då det ska man inte behöva fsd för
Nav on Ap ingick i AP men ingår nu i FSD. Eftersom det inte är något de lovat för AP och det inte är släppt i Europa så är det som det ser ut FSD som gäller.

De kommer säkert inte ta bort det för de som har det redan men vi på den här sidan pölen får nog skaffa FSD för att få det.

Allt kan ju inte ingår AP. Då får ju FSD inget värde.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Verdi

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av Verdi »

Lexsign skrev:
Vilket lägre pris? På mitt kontor har inga priser ändrats utan det är fortfarande 40.000 för AP och 70.000 för FSD?
Enligt Elon skulle väl AP kosta 2000 dollar och FSD 3000 dollar för oss som köpte bil några dagar innan den "oväntade" prissänkningen som i ett slagg försämrade andrahandsvärdet?
Någon Model S ägare som fått sms eller mail från Tesla Sverige?
Några dagar? Hur långt tillbaka?
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
Ort: Tjockhult

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av mattiasottosson »

Verdi skrev:

Några dagar? Hur långt tillbaka?
"Any customer who bought a Tesla prior to this week’s price adjustment will be able to upgrade to Autopilot for $2,000 or Full Self-Driving capability for an additional $3,000 (those who previously purchased Enhanced Autopilot and want to upgrade to Full-Self Driving capability only pay $2,000). In other words, for a customer who previously hadn’t purchased Autopilot plus Full Self-Driving, they will soon be able to do so for $6,000 less than before."

https://www.tesla.com/blog/upgrading-au ... capability

Står inget om att det bara gäller köp som skedde i närheten av justeringarna.

Elon twittrade också "Will take a few days for system update" när någon påpekade att priserna inte ändrats
https://twitter.com/elonmusk/status/110 ... 25697?s=21.
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Verdi

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av Verdi »

mattiasottosson skrev:
Verdi skrev:

Några dagar? Hur långt tillbaka?
"Any customer who bought a Tesla prior to this week’s price adjustment will be able to upgrade to Autopilot for $2,000 or Full Self-Driving capability for an additional $3,000 (those who previously purchased Enhanced Autopilot and want to upgrade to Full-Self Driving capability only pay $2,000). In other words, for a customer who previously hadn’t purchased Autopilot plus Full Self-Driving, they will soon be able to do so for $6,000 less than before."

https://www.tesla.com/blog/upgrading-au ... capability

Står inget om att det bara gäller köp som skedde i närheten av justeringarna.

Elon twittrade också "Will take a few days for system update" när någon påpekade att priserna inte ändrats
https://twitter.com/elonmusk/status/110 ... 25697?s=21.
Så även jag som köpte min bil för drygt 5 månader sen bör få 22 tkr-erbjudandet? Men när?
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 820
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av JonasH »

Jag köpte min S i september och jag har fått sänkt pris på FSD från 54k till 33,2k vilket motsvarar $3000 + moms
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Bertilsson
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 13 feb 2018 10:41

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av Bertilsson »

Det står att total självkörningsförmåga kostar 22 100 när jag loggar in. (2019-03-08)
Har "Enhanced AutoPilot" sedan tidigare.

Däremot har jag lite svårt att se vad som tillförs av uppdateringen. Inte heller deras support kunde svara på frågan. De sa att jag kommer få ett epostmeddelande inom kort, med mer information.
Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 mar 2015 20:13
Ort: Mölndal

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av fnystrom »

Utförsäljningen av FSD upphör på måndag. Någon som kommer köpa?

https://electrek.co/2019/03/12/tesla-au ... elon-musk/
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av olarsson »

Jag slår nog till. Känns som att det inte blir billigare än så här och all tillkommande framtida funktionalitet lär ju ligga i FSD-paketet.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av Hedman »

olarsson skrev:
Jag slår nog till. Känns som att det inte blir billigare än så här och all tillkommande framtida funktionalitet lär ju ligga i FSD-paketet.
Jag uppgraderade, men det blir säkert inte under bilens livstid som de får till funktionaliteten :lol:
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 23 jun 2016 21:58
Ort: Skåne

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av Ampera »

Om man uppgraderar till FSD och har AP2.0 tro ni att man får AP3.0 utan att de har släppt FSD?
Jag skulle vilja har Dashcam och sentry mode, FSD är av lägre prio.
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
Ort: Dvärsätt

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av JonasPersson »

Ampera skrev:
Om man uppgraderar till FSD och har AP2.0 tro ni att man får AP3.0 utan att de har släppt FSD?
Jag skulle vilja har Dashcam och sentry mode, FSD är av lägre prio.
Jag ser det som icke troligt att du får ny hårdvara förrän de släpper FSD.
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh

Life is too short to drive boring cars
Användarvisningsbild
detay
Teslaägare
Inlägg: 186
Blev medlem: 25 jun 2017 19:32
Ort: Stockholm

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av detay »

Tycker nya FSD paketet är lite otydligt för oss som köpt bil innan. Jag har ap2 och enhanced so men inte FSD. I EAP så ingår vanlig summon och self parking. Köper man en idag så måste man köpa FSD för tex self parking. Vad ingår egentligen i ursprungliga EAP vs den nya EAP?
Model Y Performance 2022
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10081
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av Legato »

detay skrev:
Tycker nya FSD paketet är lite otydligt för oss som köpt bil innan. Jag har ap2 och enhanced so men inte FSD. I EAP så ingår vanlig summon och self parking. Köper man en idag så måste man köpa FSD för tex self parking. Vad ingår egentligen i ursprungliga EAP vs den nya EAP?
Oklart indeed. Har samma läge. Min killgissning är att man får behålla summon och autopark utan uppdatering till FSD.

Dock gissar jag att uppgradering krävs för att få navigate on autopilot samt för att garanteras hårdvaruuppgradering när(/om) FSD rullas ut.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av ovelundkvist »

Jag uppgraderade min AP2-bil nu.
henrik lundgren
Inlägg: 20
Blev medlem: 26 sep 2016 21:44

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av henrik lundgren »

Hej,

Jag har en 75D utan autopilot (AP2 hårdvara), vad tror ni om att uppgradera nu när det kostar 22100 Kr för att höja andrahandsvärdet?
Den ska nämligen säljas inom några veckor eftersom jag har en M3 på ingång.
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av olarsson »

Legato skrev:
detay skrev:
Tycker nya FSD paketet är lite otydligt för oss som köpt bil innan. Jag har ap2 och enhanced so men inte FSD. I EAP så ingår vanlig summon och self parking. Köper man en idag så måste man köpa FSD för tex self parking. Vad ingår egentligen i ursprungliga EAP vs den nya EAP?
Oklart indeed. Har samma läge. Min killgissning är att man får behålla summon och autopark utan uppdatering till FSD.

Dock gissar jag att uppgradering krävs för att få navigate on autopilot samt för att garanteras hårdvaruuppgradering när(/om) FSD rullas ut.
Jag gissar likadant.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av Satellite65 »

Tjena!

Jag står med samma dilemma, skall jag uppgradera min mX75d från 2017(AP2) med FSD för 22100kr.
Det känns väldigt värt OM det innebär att min bil får ny hårdvara den dagen FSD släpps.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
Cay
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 27 maj 2017 20:25

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av Cay »

Satellite65 skrev:
Tjena!

Jag står med samma dilemma, skall jag uppgradera min mX75d från 2017(AP2) med FSD för 22100kr.
Det känns väldigt värt OM det innebär att min bil får ny hårdvara den dagen FSD släpps.
Absolut värt tycker jag, du får ju Summon och p-assistenten redan nu (som du iofs redan haft) :D

Och för att dra dilemmat ytterligare ett varv i mitt fall: då jag ska sälja min X75 inom ett par månader, är det då värt att investera 22kkr i bilen, dvs får jag ut det från en köpare (som ju annars antagligen får betala 78kkr?!
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av ovelundkvist »

Det beror såklart på om köparen är intresserad av FSD. Men om det tydligt framgår i annonsen att köparen slipper en kostnad på 78 kkr (eller vad det nu kommer kosta), så uppfattas det såklart som något positivt.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av kler »

Cay skrev:
Satellite65 skrev:
Tjena!

Jag står med samma dilemma, skall jag uppgradera min mX75d från 2017(AP2) med FSD för 22100kr.
Det känns väldigt värt OM det innebär att min bil får ny hårdvara den dagen FSD släpps.
Absolut värt tycker jag, du får ju Summon och p-assistenten redan nu (som du iofs redan haft) :D

Och för att dra dilemmat ytterligare ett varv i mitt fall: då jag ska sälja min X75 inom ett par månader, är det då värt att investera 22kkr i bilen, dvs får jag ut det från en köpare (som ju annars antagligen får betala 78kkr?!
Jag resonerar lite åt andra hållet.
Rätt eller fel vet jag inte, men jag tror att de lågspecade kan tillhöra ett intressant segment på andrahandsmarknaden. Jag tänker på köpare (likt mig själv om jag backar bandet) som gärna vill, men inte riktigt har råd / vill ta sig råd. Och då kan det vara lockande med en Tesla som dels är i det billigare segmentet, men som också har ett lägre förmånsvärde.

Kanske att Model Y ändrar lite på situationen.
Men Model X är ändå Model X antagligen :)
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Prosenbe
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 nov 2018 23:20

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av Prosenbe »

Som jag har förstått det så behåller man summon och p-assistenten om man har AP2 eller EAP och behöver inte uppgradera till FSD för att få behålla dom.
Skriv svar