Uppgraderat till FSD

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av Satellite65 »

Tjena!

Jag står med samma dilemma, skall jag uppgradera min mX75d från 2017(AP2) med FSD för 22100kr.
Det känns väldigt värt OM det innebär att min bil får ny hårdvara den dagen FSD släpps.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
Cay
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 27 maj 2017 20:25

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av Cay »

Satellite65 skrev:
Tjena!

Jag står med samma dilemma, skall jag uppgradera min mX75d från 2017(AP2) med FSD för 22100kr.
Det känns väldigt värt OM det innebär att min bil får ny hårdvara den dagen FSD släpps.
Absolut värt tycker jag, du får ju Summon och p-assistenten redan nu (som du iofs redan haft) :D

Och för att dra dilemmat ytterligare ett varv i mitt fall: då jag ska sälja min X75 inom ett par månader, är det då värt att investera 22kkr i bilen, dvs får jag ut det från en köpare (som ju annars antagligen får betala 78kkr?!
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av ovelundkvist »

Det beror såklart på om köparen är intresserad av FSD. Men om det tydligt framgår i annonsen att köparen slipper en kostnad på 78 kkr (eller vad det nu kommer kosta), så uppfattas det såklart som något positivt.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av kler »

Cay skrev:
Satellite65 skrev:
Tjena!

Jag står med samma dilemma, skall jag uppgradera min mX75d från 2017(AP2) med FSD för 22100kr.
Det känns väldigt värt OM det innebär att min bil får ny hårdvara den dagen FSD släpps.
Absolut värt tycker jag, du får ju Summon och p-assistenten redan nu (som du iofs redan haft) :D

Och för att dra dilemmat ytterligare ett varv i mitt fall: då jag ska sälja min X75 inom ett par månader, är det då värt att investera 22kkr i bilen, dvs får jag ut det från en köpare (som ju annars antagligen får betala 78kkr?!
Jag resonerar lite åt andra hållet.
Rätt eller fel vet jag inte, men jag tror att de lågspecade kan tillhöra ett intressant segment på andrahandsmarknaden. Jag tänker på köpare (likt mig själv om jag backar bandet) som gärna vill, men inte riktigt har råd / vill ta sig råd. Och då kan det vara lockande med en Tesla som dels är i det billigare segmentet, men som också har ett lägre förmånsvärde.

Kanske att Model Y ändrar lite på situationen.
Men Model X är ändå Model X antagligen :)
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Prosenbe
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 nov 2018 23:20

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av Prosenbe »

Som jag har förstått det så behåller man summon och p-assistenten om man har AP2 eller EAP och behöver inte uppgradera till FSD för att få behålla dom.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av Remuz »

Både Summon och p-assistenten är värdelösa, så dom kan jag vara utan. Däremot vill jag ha nav on ap, men jag vill hellre ha tillbaka mellanskillnaden på de 65k jag betalade
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10081
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av Legato »

Prosenbe skrev:
Som jag har förstått det så behåller man summon och p-assistenten om man har AP2 eller EAP och behöver inte uppgradera till FSD för att få behålla dom.
Finns väl ingen officiell info om detta men jag har också extremt svårt att tro att de skulle "rulla tillbaka" summon och autopark.

Personligen gillar jag autopark, det funkar exemplariskt på min nuvarande och förra. Summon känns mest som imponatorfaktor :D

Jag ser dock mycket fram emot navigate on autopilot och jag tror det kommer inom ett halvår iaf.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av olarsson »

Legato skrev:
Prosenbe skrev:
Som jag har förstått det så behåller man summon och p-assistenten om man har AP2 eller EAP och behöver inte uppgradera till FSD för att få behålla dom.
Finns väl ingen officiell info om detta men jag har också extremt svårt att tro att de skulle "rulla tillbaka" summon och autopark.

Personligen gillar jag autopark, det funkar exemplariskt på min nuvarande och förra. Summon känns mest som imponatorfaktor :D

Jag ser dock mycket fram emot navigate on autopilot och jag tror det kommer inom ett halvår iaf.
Självklart gör de inte det. Men nav on autopilot och alla andra nya funktioner kommer/ligger under FSD. Framgår tydligt på beställningssidan för ny bil.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8476
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av Pontus »

Jag har AP redan och Navigate on Autopilot men kan nu köpa FSD för $2.000. Vad jag undrar är om det priset kommer stå sig för alltid för denna bilen även om jag säljer den, dvs. kommer den nya ägaren kunna uppgradera för samma pris?
Vad tror ni.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
detay
Teslaägare
Inlägg: 186
Blev medlem: 25 jun 2017 19:32
Ort: Stockholm

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av detay »

Pontus skrev:
Jag har AP redan och Navigate on Autopilot men kan nu köpa FSD för $2.000. Vad jag undrar är om det priset kommer stå sig för alltid för denna bilen även om jag säljer den, dvs. kommer den nya ägaren kunna uppgradera för samma pris?
Vad tror ni.
Antar du bor i USA om du har navigate on ap? Elon twittrade nu i veckan om att priset höjs nu på måndag. Så nej, nästa ägare kommer inte att kunna uppgradera till FSD för samma pris om inte Elon får för sig att sänka priserna igen.
Model Y Performance 2022
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10081
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av Legato »

olarsson skrev:
Legato skrev:
Prosenbe skrev:
Som jag har förstått det så behåller man summon och p-assistenten om man har AP2 eller EAP och behöver inte uppgradera till FSD för att få behålla dom.
Finns väl ingen officiell info om detta men jag har också extremt svårt att tro att de skulle "rulla tillbaka" summon och autopark.

Personligen gillar jag autopark, det funkar exemplariskt på min nuvarande och förra. Summon känns mest som imponatorfaktor :D

Jag ser dock mycket fram emot navigate on autopilot och jag tror det kommer inom ett halvår iaf.
Självklart gör de inte det. Men nav on autopilot och alla andra nya funktioner kommer/ligger under FSD. Framgår tydligt på beställningssidan för ny bil.
Inte så självklart. Enligt denna sammanställning så får vi med AP2 navigate on autopilot och advanced summon även om vi inte köper till FSD:
FB_IMG_1552528037357.jpg
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av Alx »

Advanced summon låter ju toppen! Men....vågar man tro/hoppas på att det släpps i sverige?

Jag får i princip sitta på taket på min bil för att få summon att fungera, och den funkar ungefär 1av5 gånger smärtfritt. Tesla fick inte ens igenom summon med nyckel i EU. Ska de få igenom detta? Skeptisk, men jag hoppas!

Gillar också att de byggt in i 360 kameran så den ser att man ska visa upp funktionen för någon i närheten:
"jaha, ska du visa upp funktionen, då tänker jag inte fungera" :?
Användarvisningsbild
detay
Teslaägare
Inlägg: 186
Blev medlem: 25 jun 2017 19:32
Ort: Stockholm

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av detay »

Alx skrev:
Advanced summon låter ju toppen! Men....vågar man tro/hoppas på att det släpps i sverige?

Jag får i princip sitta på taket på min bil för att få summon att fungera, och den funkar ungefär 1av5 gånger smärtfritt. Tesla fick inte ens igenom summon med nyckel i EU. Ska de få igenom detta? Skeptisk, men jag hoppas!

Gillar också att de byggt in i 360 kameran så den ser att man ska visa upp funktionen för någon i närheten:
"jaha, ska du visa upp funktionen, då tänker jag inte fungera" :?
Hahahaha :lol: :lol: min summon är precis lika kass...funkar bäst för mig om jag lägger foben på taket o sedan står typ en meter bort från bilen med telefonen i handen...
Model Y Performance 2022
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
kallekula
Inlägg: 743
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av kallekula »

First rule of Summon: Never demo Summon to anybody.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av Remuz »

Automatisk omkörning ingick i min AP2 när jag köpte den...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Jakob
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 31 okt 2015 10:35
Ort: Alingsås

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av Jakob »

Alltid spännande med Tesla.

Jag köpte idag, bedömer att priset (22100) kommer att höja värdet. Om inte - roligt att följa denna utveckling.

I priset ingår det nya chippet (10x) som är nödvändigt för att kunna ta nästa steg i självkörning. Det kommer enligt service under våren/sommaren Tesla tid, så tänk höst svensk tid.

Jag har ju summon och parkering mm (AP2), så jag antar att filbyten och ev lämna motorväg finns med. Men i princip inte mycket förändring innan chippet är på plats.

Jag kör bilen i em eller fre fm. Uppdaterar om något nytt finns med.
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av Satellite65 »

Jakob skrev:
Alltid spännande med Tesla.

Jag köpte idag, bedömer att priset (22100) kommer att höja värdet. Om inte - roligt att följa denna utveckling.

I priset ingår det nya chippet (10x) som är nödvändigt för att kunna ta nästa steg i självkörning. Det kommer enligt service under våren/sommaren Tesla tid, så tänk höst svensk tid.

Jag har ju summon och parkering mm (AP2), så jag antar att filbyten och ev lämna motorväg finns med. Men i princip inte mycket förändring innan chippet är på plats.

Jag kör bilen i em eller fre fm. Uppdaterar om något nytt finns med.

Så Tesla har alltså gått ut med att den Hårdvaruuppgradering som krävs för FSD eller chippet du pratar om kommer att ingå för oss som väljer att uppgradera våra AP2 bilar?
Varför jag frågar är att det är precis detta som jag står och väger på... dvs. framtida uppgradering av hårdvara eller inte.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8476
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av Pontus »

Legato skrev:
olarsson skrev:
Legato skrev:
Prosenbe skrev:
Som jag har förstått det så behåller man summon och p-assistenten om man har AP2 eller EAP och behöver inte uppgradera till FSD för att få behålla dom.
Finns väl ingen officiell info om detta men jag har också extremt svårt att tro att de skulle "rulla tillbaka" summon och autopark.

Personligen gillar jag autopark, det funkar exemplariskt på min nuvarande och förra. Summon känns mest som imponatorfaktor :D

Jag ser dock mycket fram emot navigate on autopilot och jag tror det kommer inom ett halvår iaf.
Självklart gör de inte det. Men nav on autopilot och alla andra nya funktioner kommer/ligger under FSD. Framgår tydligt på beställningssidan för ny bil.
Inte så självklart. Enligt denna sammanställning så får vi med AP2 navigate on autopilot och advanced summon även om vi inte köper till FSD:
FB_IMG_1552528037357.jpg
Intressant att jag som betalade 5000 dollar för EAP måste betala ytterligare 2000 dollar för FSD medans om jag inte köpt EAP och sparat 5000 dollar nu hade kunnat få både EAP och FSD för 5000 dollar.
Man blir alltid blåst på något.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5481
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av Gustafsson »

Beställde nu också - bäst att passa på.
17680 + moms är ju ett bra pris (för vad ?) ....
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av evilirish »

Ett klassiskt fall av självbedrägeri drabbade även mig idag. Hade ingen AP aktiverad (MX2018) så ftg fick bli 55k fattigare och bilen en FSD rikare :D

Ska bli intressant att prova, har bara testat köra ett par meter med AP1 i en lånebil.
Användarvisningsbild
hanst
Teslaägare
Inlägg: 169
Blev medlem: 28 mar 2017 23:37
Ort: Täby

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av hanst »

Har också beställt FSD i dag, hoppas det kommer något roligt innan jag säljer bilen om 2-3 år.
MS LR -23
MS 100D -18
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av thomas76 »

Också beställt FSD i dag. Hoppas navigation på autopilot kommer igång snart
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10081
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av Legato »

Pontus skrev:
Legato skrev:
olarsson skrev:
Legato skrev:
Prosenbe skrev:
Som jag har förstått det så behåller man summon och p-assistenten om man har AP2 eller EAP och behöver inte uppgradera till FSD för att få behålla dom.
Finns väl ingen officiell info om detta men jag har också extremt svårt att tro att de skulle "rulla tillbaka" summon och autopark.

Personligen gillar jag autopark, det funkar exemplariskt på min nuvarande och förra. Summon känns mest som imponatorfaktor :D

Jag ser dock mycket fram emot navigate on autopilot och jag tror det kommer inom ett halvår iaf.
Självklart gör de inte det. Men nav on autopilot och alla andra nya funktioner kommer/ligger under FSD. Framgår tydligt på beställningssidan för ny bil.
Inte så självklart. Enligt denna sammanställning så får vi med AP2 navigate on autopilot och advanced summon även om vi inte köper till FSD:
FB_IMG_1552528037357.jpg
Intressant att jag som betalade 5000 dollar för EAP måste betala ytterligare 2000 dollar för FSD medans om jag inte köpt EAP och sparat 5000 dollar nu hade kunnat få både EAP och FSD för 5000 dollar.
Man blir alltid blåst på något.
Officiellt är det ju just den "orättvisan" som gör att de justerar upp priserna igen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av far1far2 »

Gustafsson skrev:
Beställde nu också - bäst att passa på.
17680 + moms är ju ett bra pris (för vad ?) ....
Har ocks å beställt FSD för 22000 och just det för vad? Och när kommer det där vadet? Själva uppdateringen skulle ta ~1 timma stod det i mailet. :?: :?:
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8476
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Uppgraderat till FSD

Inlägg av Pontus »

Jag funderar ju på att flytta tillbaka nu när man kan få en model 3 hemma.
Om man ska sälja bilen inom 2 månader tror ni man får tillbaka 2000 dollar om man köper det nu?
Själv tror jag det är svårt att få tillbaka det och jag själv kommer ju aldrig se någonting av det.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar