Död bil, batteriet dött S 85, snart vid liv igen

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Död bil, batteriet dött S 85

Inlägg av Jerker »

Det är det här bilmekanikerna kommer att syssla med i framtiden istf att laga renovera förbränningsmotorer!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Död bil, batteriet dött S 85

Inlägg av Bjelke »

Jag vågar mig på en gissning på att det är 12V-batteri eller laddningen av det som gett upp.
Vore det stora batteriet så tror jag att det skulle dyka upp lite andra symptom innan haveri...
Det positiva är ju att dom garanterat kan laga den mycket snabbare isf, men utanför garantin då...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Död bil, batteriet dött S 85

Inlägg av Kriper »

Torkarna, dörrlås och bakluckan funkar. Går dom på stora batteriet?
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Död bil, batteriet dött S 85

Inlägg av kler »

Bjelke skrev:
Jag vågar mig på en gissning på att det är 12V-batteri eller laddningen av det som gett upp.
Vore det stora batteriet så tror jag att det skulle dyka upp lite andra symptom innan haveri...
Det positiva är ju att dom garanterat kan laga den mycket snabbare isf, men utanför garantin då...
Man borde väl kunna prova genom extern 12V-matning, eller?
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Död bil, batteriet dött S 85

Inlägg av e5m1r »

kler skrev:
Bjelke skrev:
Jag vågar mig på en gissning på att det är 12V-batteri eller laddningen av det som gett upp.
Vore det stora batteriet så tror jag att det skulle dyka upp lite andra symptom innan haveri...
Det positiva är ju att dom garanterat kan laga den mycket snabbare isf, men utanför garantin då...
Man borde väl kunna prova genom extern 12V-matning, eller?
Jepp äldre bilar har anslutning bakom nosecone sen ca 2015/2016 är det istället säkringsboxen under huven ca mitt i bilen vid vindrutan
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Död bil, batteriet dött S 85

Inlägg av Teslaspolen »

Kriper skrev:
Torkarna, dörrlås och bakluckan funkar. Går dom på stora batteriet?
Nix, 12V.

Det är motorerna + luftkonditionering + DC/DC konvertern som går på stora batteriet.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Död bil, batteriet dött S 85

Inlägg av Kriper »

Teslaspolen skrev:
Kriper skrev:
Torkarna, dörrlås och bakluckan funkar. Går dom på stora batteriet?
Nix, 12V.

Det är motorerna + luftkonditionering + DC/DC konvertern som går på stora batteriet.
Tack.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
milank
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 19 nov 2018 14:49

Re: Död bil, batteriet dött S 85

Inlägg av milank »

Samma sak råkade jag ut för någon vecka sen då bilen stannade vid ett trafikljus. Det slutade med nytt batteri, ny motor, nya drivaxlar, nytt 12v batteri m.m.
Reparationen tog någon vecka men Tesla skötte allt otroligt snyggt :)
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Död bil, batteriet dött S 85

Inlägg av Kriper »

milank skrev:
Samma sak råkade jag ut för någon vecka sen då bilen stannade vid ett trafikljus. Det slutade med nytt batteri, ny motor, nya drivaxlar, nytt 12v batteri m.m.
Reparationen tog någon vecka men Tesla skötte allt otroligt snyggt :)
Då får jag hoppas på att Tesla hjälper mig också. Ny motor har jag redan fått så med nytt batteri så blir det ju nya bilen.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 14 sep 2015 23:19
Ort: Åsa

Re: Död bil, batteriet dött S 85

Inlägg av Oddball »

Tars skrev:
Ja, det finns redan idag så man kan uppgradera sitt batteri till större.
Via mig tex. Bild
Spännande!
Behöver inte bilens mjukvara uppgraderas också för att kunna utnyttja ökad batterikapacitet?

Är det en prisvärd lösning?
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Död bil, batteriet dött S 85

Inlägg av Bjelke »

Kriper skrev:
milank skrev:
Samma sak råkade jag ut för någon vecka sen då bilen stannade vid ett trafikljus. Det slutade med nytt batteri, ny motor, nya drivaxlar, nytt 12v batteri m.m.
Reparationen tog någon vecka men Tesla skötte allt otroligt snyggt :)
Då får jag hoppas på att Tesla hjälper mig också. Ny motor har jag redan fått så med nytt batteri så blir det ju nya bilen.
Jag vågar mig på att totalt ta tillbaks min tidigare gissning och hävda motsatsen :lol:
Då hoppas vi på stora batteriet då ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 14 sep 2015 23:19
Ort: Åsa

Re: Död bil, batteriet dött S 85

Inlägg av Oddball »

Hur långt hade din bil gått?
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Död bil, batteriet dött S 85

Inlägg av Kriper »

7500 mil. Den är registrerad mars 2014 så hon fyller fem snart.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Död bil, batteriet dött S 85

Inlägg av Bjelke »

Vet du vad batteriet hade för kapacitet? Räckvidd vid fulladdat alltså?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Död bil, batteriet dött S 85

Inlägg av Tars »

Oddball skrev:
Tars skrev:
Ja, det finns redan idag så man kan uppgradera sitt batteri till större.
Via mig tex. Bild
Spännande!
Behöver inte bilens mjukvara uppgraderas också för att kunna utnyttja ökad batterikapacitet?

Är det en prisvärd lösning?
Japp, ny programvara.
Ca 200’ + moms beroende på vad man har för batteri i bilen då det byts in, så det är mycket, men kan vara värt om man är nöjd med bilen och vill ha extra räckvidd.
Finansiering för privat och företag erbjuds.

Jag kommer tyvärr inte hinna med att göra en snygg hemsida eller info, då jag har lite mycket just nu med hemmet bla.

Är man intresserad av en uppgradering så är det bara att höra av sig så knåpar jag ihop något.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Död bil, batteriet dött S 85

Inlägg av Kriper »

Bjelke skrev:
Vet du vad batteriet hade för kapacitet? Räckvidd vid fulladdat alltså?
379 km
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Död bil, batteriet dött S 85

Inlägg av Kriper »

juristen skrev:
Kriper skrev:
bylund skrev:
Märkligt att skärmarna skulle dö av huvudbatteriet, om det inte är så att 12 V-batteriet inte kan laddas om huvudbatteriet lagt av.
Jag har för mig att supporten nämnde att 12v-batteriet är beroende av det stora. Jag hoppas ju på att det är det stora det är fel på för min garanti har gått ut.
Ja, det vore ju guld att få det utbytt. Samtidigt är det skrämmande att det kan lägga av, blir inte kul där år 2021-2022 när det blir en del Model S som inte har batterigarantin kvar. Man får hoppas att det finns några kostnadseffektiva lösningar på plats då.
Vår bil är ju ett ganska tidigt exemplar, så man kan ju hoppas att det nya batteriet är utvecklat och uppdaterat.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Död bil, batteriet dött S 85

Inlägg av Kriper »

Bjelke skrev:
Kriper skrev:
milank skrev:
Samma sak råkade jag ut för någon vecka sen då bilen stannade vid ett trafikljus. Det slutade med nytt batteri, ny motor, nya drivaxlar, nytt 12v batteri m.m.
Reparationen tog någon vecka men Tesla skötte allt otroligt snyggt :)
Då får jag hoppas på att Tesla hjälper mig också. Ny motor har jag redan fått så med nytt batteri så blir det ju nya bilen.
Jag vågar mig på att totalt ta tillbaks min tidigare gissning och hävda motsatsen :lol:
Då hoppas vi på stora batteriet då ;)
Hmm, nu är bilen på väg till SC på en bärgare. Jag körde på bilen efter att vi startat upp med boster via pllntarna bakom noskonen. Så du har nog rätt, ändå, Bjelke!
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Död bil, batteriet dött S 85

Inlägg av Kriper »

Sedan igår måndag befinner sig Zelda hos SC i Bredden. Ingen diagnos ännu men "vi ska kolla upp bilen ordentligt för vi har flera larm som gått". Först på måndag har vi fått tid för undersökning. Anledningen är "högt tryck" just nu (model 3) och det är också anledningen till att SC slutat med lånebil vid reparationer. Tyvärr har dom inte flaggat för detta så det innebär ju en del bekymmer att inte ha tillgång till ersättningsfordon när det dröjer mer än en vecka innan man får veta vad som är fel på bilen. Kort sammanfattat, sötebrödsdagarna är över!
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Död bil, batteriet dött S 85

Inlägg av lator »

Kriper skrev:
Sedan igår måndag befinner sig Zelda hos SC i Bredden. Ingen diagnos ännu men "vi ska kolla upp bilen ordentligt för vi har flera larm som gått". Först på måndag har vi fått tid för undersökning. Anledningen är "högt tryck" just nu (model 3) och det är också anledningen till att SC slutat med lånebil vid reparationer. Tyvärr har dom inte flaggat för detta så det innebär ju en del bekymmer att inte ha tillgång till ersättningsfordon när det dröjer mer än en vecka innan man får veta vad som är fel på bilen. Kort sammanfattat, sötebrödsdagarna är över!
Eftersom din garanti har gått ut så hade det ju varit väldigt enkelt att bara byta 12-volt och se vad som händer men nu står ju bilen på SC så det komplicerar ju saken lite... :roll:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Död bil, batteriet dött S 85

Inlägg av Kriper »

Jag har råd med att låta utbildat folk laga bilen åt mig. Är själv utbildad murare och kakelugnsmakare med 27 år i yrket med yrkesbevis och gesällbrev samt ett antal behörighetskurser i bagaget. Jag hoppas att du själv skulle välja en utbildad yrkesperson istället för en lekman om du vill mura upp en husstomme eller skorsten.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Död bil, batteriet dött S 85

Inlägg av lator »

Kriper skrev:
Jag har råd med att låta utbildat folk laga bilen åt mig. Är själv utbildad murare och kakelugnsmakare med 27 år i yrket med yrkesbevis och gesällbrev samt ett antal behörighetskurser i bagaget. Jag hoppas att du själv skulle välja en utbildad yrkesperson istället för en lekman om du vill mura upp en husstomme eller skorsten.
Dåså. Då har du ju råd att hyra en bil också tills Tesla har tid att byta ditt batteri. Tänkte bara att man kunde snabba på processen lite men det är ju helt upp till var och en...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Död bil, batteriet dött S 85

Inlägg av Kriper »

Det enda jag konstaterade var att de inte håller med lånebil längre, vilket jag alltid erbjudits tidigare. Mig går det ingen nöd på. Jag har busskort. :D
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Död bil, batteriet dött S 85

Inlägg av lator »

Kriper skrev:
SC slutat med lånebil vid reparationer. Tyvärr har dom inte flaggat för detta så det innebär ju en del bekymmer att inte ha tillgång till ersättningsfordon när det dröjer mer än en vecka innan man får veta vad som är fel på bilen. Kort sammanfattat, sötebrödsdagarna är över!
Ursäkta att jag tolkade dig felaktigt. Hoppas att de fixar din bil snabbt och enkelt!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Död bil, batteriet dött S 85

Inlägg av OfarligTesla »

Kriper skrev:
Det enda jag konstaterade var att de inte håller med lånebil längre, vilket jag alltid erbjudits tidigare. Mig går det ingen nöd på. Jag har busskort. :D
De har lånebil vid garantiärenden är vad jag fått berättat för mig, min är inne just nu och jag har lånebil.
Skriv svar