Tappade kontrollen över bilen!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HenrikS
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 04 jan 2018 20:54

Tappade kontrollen över bilen!

Inlägg av HenrikS »

Körde i morse rakt fram på 70-väg då bilen plötsligt började vobbla fram och tillbaka på vägen som om det vore ishalka. Vägbanan var våt och 5 plusgrader! Mycket obehagligt då bilen var på väg över i mötande fil. Återfick kontrollen över bilen och stannade omgående. Trodde att jag fått punktering, men inte. Startade om datorn. Sedan inga problem. Men vågar man lita på bilen?
Någon som varit med om liknande? Bilen är
en S- 100 D 2017 som gått ca 4000 mil. Detta har aldrig hänt förut.
Användarvisningsbild
AKarlsson
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 16 jun 2018 15:46

Re: Tappade kontrollen över bilen!

Inlägg av AKarlsson »

Ring tesla, de kan få ut information ur loggarna
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Tappade kontrollen över bilen!

Inlägg av kangru »

Körde du med eller utan AP? Vilket lufttryck?
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: Tappade kontrollen över bilen!

Inlägg av stefan007 »

Kör du med AP och den tappar markeringarna kan det bli något liknande. Men det borde du råkat ut för tidigare också om du kört 4000 mil. Eller är bilen ny för dig?
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Tappade kontrollen över bilen!

Inlägg av kangru »

kangru skrev:
Körde du med eller utan AP? Vilket lufttryck?
Om med AP och det finns "spöklinjer" ifrån våta linjer eller skuggor ifrån vägräcken mm så kan AP1 bete sig på det där sättet. Kan även vara att AP inte ser mittlinjen och bestämmer att filen är bredare eller att det finns 3 filer där uppslitna hjulspår ses som en linje för en fil.

Om du har en dashcam eller om du kan köra om sträckan samma tid på dygnet och filma så kan det vara möjligt att förstå varför. Eller om man kollar på Google Streetview tex.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Tappade kontrollen över bilen!

Inlägg av lator »

Får vi anta att du körde med autopilot aktiverad...? (startade om skärmen tyder på detta) Hur betedde sig ratten vid detta "vobblande"? Om du höll ratten stilla och bilen började åka hit och dit över vägen så är det allvarligt...!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Tappade kontrollen över bilen!

Inlägg av boreno »

Om man kan lita på bilen eller inte beror ju helt och hållet på vilka förväntningar man har på bilen. Du behöver ge mer information om vad som hände för att få bra svar, t.ex. om AP var igång eller inte.

Man kan inte lita på att AP alltid gör rätt, då har man fel förväntningar.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Tappade kontrollen över bilen!

Inlägg av kangru »

kangru skrev:
kangru skrev:
Körde du med eller utan AP? Vilket lufttryck?
Om med AP och det finns "spöklinjer" ifrån våta linjer eller skuggor ifrån vägräcken mm så kan AP1 bete sig på det där sättet. Kan även vara att AP inte ser mittlinjen och bestämmer att filen är bredare eller att det finns 3 filer där uppslitna hjulspår ses som en linje för en fil.

Om du har en dashcam eller om du kan köra om sträckan samma tid på dygnet och filma så kan det vara möjligt att förstå varför. Eller om man kollar på Google Streetview tex.
Kan även notera att jag ett par gånger (AP1) varit med om att jag uppfattar att ljudet när AP av-aktiveras inte spelas upp när jag har gjort någon rörelse som har varit för stor för att AP tillåter den. Jag har inte lyckats återskapa det deterministiskt men har upplevt det flera gånger. Du kan alltså om det är det du har råkat ut för haft en bil på TACC men utan AP aktiverad och då kan ju bilen naturligtvis börja drifta om det finns tex spår i vägen osv och om man inte noterar att AP inte var aktiv längre så kan det kännas mycket olustigt.
Användarvisningsbild
hanst
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 28 mar 2017 23:37
Ort: Täby

Re: Tappade kontrollen över bilen!

Inlägg av hanst »

Jag saknar också ljud ibland på min ap2.5 när jag tar över via ratten.
MS LR -23
MS 100D -18
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Tappade kontrollen över bilen!

Inlägg av Wahll »

Jag önskar jag slapp ljudet vid manuell override. Sjukt irriterande för passagerare och vid lite halvkassa linjer.
Önskar det fanns ett val för detta (i model 3).
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3614
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tappade kontrollen över bilen!

Inlägg av jonasl »

Var det i stockholmsområdet? Jag var ute och körde igår kväll söder om Stockholm och det var glashalt på vissa småvägar trots att temperaturen var flera plusgrader.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar