Model S Standard vs 75D

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 14 feb 2019 10:37

Model S Standard vs 75D

Inlägg av FutureTesla »

Hej,
Ngn som vet vad som skiljer Model S SR jmf med 75D förutom lite längre räckvidd på 3 mil? Håller nämligen på att beställa och kan antingen ta en lagerbil 75D alt beställa ny Standard. Prismässigt är det lite billigare att ta en 75D i lager, dock kan det vara värt att betala lite mer för en Standard om man "får ut" mer för pengarna så att säga...
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model S Standard vs 75D

Inlägg av OfarligTesla »

Är inte SR mjukvarubegränsat (till 92%) LR paket? Dvs kommer du få bättre laddhastighet, längre räckvidd och kan ladda till typ 95% dagligen utan att oroa dig. Skulle helt klart välja SR idag.
Verdi

Re: Model S Standard vs 75D

Inlägg av Verdi »

FutureTesla skrev:
Hej,
Ngn som vet vad som skiljer Model S SR jmf med 75D förutom lite längre räckvidd på 3 mil? Håller nämligen på att beställa och kan antingen ta en lagerbil 75D alt beställa ny Standard. Prismässigt är det lite billigare att ta en 75D i lager, dock kan det vara värt att betala lite mer för en Standard om man "får ut" mer för pengarna så att säga...

SR har NEDC på 520 km.
75D har NEDC på 490 km.


LR har NEDC på 632 km vilket är exakt detsamma som gamla 100D.

520/632 = 82%

Det är alltså inte längre en mjukvarulåst 100D på 92% (var det nånsin det i Sverige?) Den kan vara låst på 82% dock, men det kan också vara ett annat fysiskt batteri. Någon som frågat om det går att uppgradera OTA?

Det skiljer bara 44 000:- upp till en LR/100D. Då får du klart bättre räckvidd och garanterat ett äkta 100-batteri. I relation till vad bilarna kostar så är det ett rätt självklart val tycker jag. Ser ingen anledning till att välja SR. Eller för den delen 75D som antagligen kommer åldras betydligt snabbare i och med att de laddar så pass mycket långsammare redan idag på SuC V2. På V3 blir säkert skillnaden ännu större.

Vet ej vad som händer med förmånsvärdet på LR dock. Sägs att det räknas som tillval och då blir det lite dyrare förmånsvärde.
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 14 feb 2019 10:37

Re: Model S Standard vs 75D

Inlägg av FutureTesla »

Tack för svar. Osäker på om jag behöver den extra räckvidden, kör mest i Stockholmsområdet med någon enstaka längre resa ibland...sen är jag ute efter lägst förmånsvärde så då passar SR bättre (om vi antar att LR får högre förmånsvärde).

Men för att sammanfatta, så är det endast räckvidd och snabbare laddning som skiljer en SR mot 75D? Sen finns glastak som standard. Något mer? Kommer det stå SR på bakluckan nu?

Hur viktigt är det att beställa AP redan i början?
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
Ort: Solna

Re: Model S Standard vs 75D

Inlägg av SolnaGnagarn »

Min säljare sa att SR har ett strypt LR batteri. Att man numer betalar för räckvidden men att det är samma batteri i båda modellerna.
Skriv svar