Drivaxelfrågan

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Drivaxelfrågan

Inlägg av Tars »

Andreasson skrev:
Tars skrev:
Andreasson skrev:
Vad är status i denna fråga numera?
Jag är lite sugen på att byta drivaxlarna på min S85D-15 med 22000 mil på mätaren. Jag har ju tydliga vibrationer vid accelerationer och tendenser vid hög fart också. Samtidigt gav de mig ett pris på byte om ca 21.000kr idag, och det känns saftigt. Men å andra sidan är det ju inte roligt att åka ner till Tyskland i höst med vibrationer i hög fart...
Vad göra? Har det kommit bättre drivaxlar?
Någon som vet?
Köp på Mekonomen och låt din lokala bilverkstad byta.
För mig kostade det totalt 14000:- med 4-hjulsinställning.
Vad händer med garantierna ifall man låter Mekonomen börja skruva på bilen?
Garantin har gått ut redan på bilen som det pratas om.

Om du menar en bil som har garanti kvar så ör rådet att man vänder sig till tesla i första hand.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Drivaxelfrågan

Inlägg av jeppe_sthlm »

ovelundkvist skrev:
Enligt SC Stockholm så byter de inte drivaxlar på Model S längre, eftersom kraften har minskats om fjädringen inte är i Low, och det är bara då det uppstår vibrationer. Jag sålde min P100D precis när jag fick det beskedet så jag vet inte om det stämmer med verkligheten.
Vaddå - så man får bara ut full effekt med fjädringen i low??
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Drivaxelfrågan

Inlägg av ovelundkvist »

Ja, enligt den tekniker som provkörde min SP100D i början av april, som tidigare bokats in för drivaxelbyte men som avbokades efter provkörningen.
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 256
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Drivaxelfrågan

Inlägg av sven-labil »

Enligt servicepersonen (möjligen serviceteknikern, men jag tvivlar på hur tekniskt insatt han egentligen är) jag pratade med när jag bokade service så är det normalt med drivaxelvibrationer om fjädringen inte står på low... Dessutom hävdade han att fjädringsinställningen man normalt ska använda inte är standard utan low!? (Dags att justera benämningarna isf.) Därför har jag kört på low en del och konstaterat att min bil ofta HÖJER sig till standard vid acceleration! WTF? (Dock inga märkbara vibrationer då.)
För övrigt är fjädringen allmänt lynnig och kommer bara ihåg att höja sig vid farthinder ibland. (Och då oftast när man är på väg åt andra hållet i en fil utan farthinder ;) ) Det enda som är konsekvent är att den aldrig höjer sig när jag ska backa över trottoarkanten när jag åker hemifrån...
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Drivaxelfrågan

Inlägg av thebishop »

Detta är lösningen sedan i somras.

https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2019/ ... 5-9999.pdf
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Drivaxelfrågan

Inlägg av olarsson »

thebishop skrev:
Detta är lösningen sedan i somras.

https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2019/ ... 5-9999.pdf
Jag har fått det utfört på min bil. Återstår att se hur det håller över tid, men det hjälpte ju i det omedelbara perspektivet.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
Kylbalsam
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 12 apr 2016 20:03
Ort: Älmhult

Re: Drivaxelfrågan

Inlägg av Kylbalsam »

Var inne förra veckan för att få drivaxlar och ny clevis mount utbytt enligt bulletinen på vår Model S (spiralfjädring). Det har vibrerat sedan ca 2000 mil, men då fanns ingen fix...alltså inom garantin.

Tekniker konstaterar vibrationer och lovar byta - alla delar fanns hemma då vi inväntat dem.

Kommer tillbaka 2 dagar senare och får beskedet att de såklart inte bytt - inom toleranserna är den stående bortförklaringen.

Jag ser rött...
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Skriv svar