"Fordonet ska ha underhållits av Tesla eller dess dotterbolag enligt Teslas rekommenderade serviceschema och underhållet ska ha dokumenterats. Du får inte ha vidtagit någon åtgärd som kan upphäva den Begränsade Nya Fordonsgarantin på Fordonet."
Som jag tolkar det bör man serva minst en gång per år eller 20 000:e km för att följa teslas rekommendationer?
Men detta går emot vad tesla sa till Klintan?
Lite övertydligt kanske men är ju i läget att ha köpt innan den drastiska prissänkningen och gissar att ja kommer bli ganska beroende av återköpsgarantin och kommer inte kunna byta bil tidigare.
Man borde maila och få skriftligt från tesla vad som gäller.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Som jag tolkar det bör man serva minst en gång per år eller 20 000:e km för att följa teslas rekommendationer?
Men detta går emot vad tesla sa till Klintan?
Lite övertydligt kanske men är ju i läget att ha köpt innan den drastiska prissänkningen och gissar att ja kommer bli ganska beroende av återköpsgarantin och kommer inte kunna byta bil tidigare.
Man borde maila och få skriftligt från tesla vad som gäller.
Vi är ju några som inte fick utköpsgaranti, våren 2017 till hösten 2017, och det tillsammans med den drastiska sänkningen av framför allt P-bilar gör ju byte helt omöjligt. Synd att klaga på en prissänkning men trist att vara en av de som drabbas hårdast.
Man får väl se det som en rejäl (ofrivillig) allmosa till elbilsrevolutionen!
Som jag tolkar det bör man serva minst en gång per år eller 20 000:e km för att följa teslas rekommendationer?
Men detta går emot vad tesla sa till Klintan?
Lite övertydligt kanske men är ju i läget att ha köpt innan den drastiska prissänkningen och gissar att ja kommer bli ganska beroende av återköpsgarantin och kommer inte kunna byta bil tidigare.
Man borde maila och få skriftligt från tesla vad som gäller.
Vi är ju några som inte fick utköpsgaranti, våren 2017 till hösten 2017, och det tillsammans med den drastiska sänkningen av framför allt P-bilar gör ju byte helt omöjligt. Synd att klaga på en prissänkning men trist att vara en av de som drabbas hårdast.
Man får väl se det som en rejäl (ofrivillig) allmosa till elbilsrevolutionen!
Med ludicrous blir ju inte P direkt billig ändå... Men många kan nog tänka sig en P utan Ludicrous (däribland jag...).
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Tycker det var riktigt bra att Tesla tar bort serviceintervall som inte behövs. Det är ju apita att ta sig till norra Stockholm, serva bilen och sedan hem igen, men frånsett det leder förhoppningsvis detta beslut till att tillgången till service när den behövs blir extremt mycket bättre.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Tycker det var riktigt bra att Tesla tar bort serviceintervall som inte behövs. Det är ju apita att ta sig till norra Stockholm, serva bilen och sedan hem igen, men frånsett det leder förhoppningsvis detta beslut till att tillgången till service när den behövs blir extremt mycket bättre.
Bara för att förtydliga, eftersom jag själv höll på att göra en blunder, så krävs service på angivet intervall för att restvärdesgarantin ska gälla. Men inte för att garantin ska gälla.
Om man
- byter torkarblad
- byter nyckelbatterier
- kollar pads o däck när man själv byter däck
Vad är det då kvar att serva?
Jag har kört 7,3 kmil på 2,3 år och skippat service. Vätskenivån på kylmedia behöver ej kollas enligt upplands Väsby då den är larmad.
Jag funderar på att be om en genomgång inför 8 kmil passage då garantin går ut och byta bromsvätska. Dragkroken måste oljas/fettas in. Men varför serva? Känns onödigt!
Hälsningar
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Med restvärdesgarantin, kostnad för serviceavtal mm så hade återköpsvärdet varit ca 30% av inköpspriset. Jag är relativt säker på att jag lyckas sälja bilen för minst 300.000kr om 3 år när den rullat 12 000 mil.
Har någon fått något bra officiellt svar angående hur restvärdesgaranti-avtalet påverkas av nya "ingen service"-strategin?
Som referens, här är texten i avtalet: "Fordonet ska ha underhållits av Tesla eller dess dotterbolag enligt Teslas rekommenderade serviceschema och underhållet ska ha dokumenterats."
Har någon fått något bra officiellt svar angående hur restvärdesgaranti-avtalet påverkas av nya "ingen service"-strategin?
Som referens, här är texten i avtalet: "Fordonet ska ha underhållits av Tesla eller dess dotterbolag enligt Teslas rekommenderade serviceschema och underhållet ska ha dokumenterats."
Teslas rekomendation är ju tydlig: 0 service. Så då följer man det.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Har någon fått något bra officiellt svar angående hur restvärdesgaranti-avtalet påverkas av nya "ingen service"-strategin?
Som referens, här är texten i avtalet: "Fordonet ska ha underhållits av Tesla eller dess dotterbolag enligt Teslas rekommenderade serviceschema och underhållet ska ha dokumenterats."
Teslas rekomendation är ju tydlig: 0 service. Så då följer man det.
Japp, det var min tanke, jag ville mest ha hängslen och livrem. Så jag fick även svar från Tesla som bekräftar detta.
---
Hej Kimmo,
Det är inget krav från Tesla att du måste serva din bil för att bibehålla din RVG.
Vänliga hälsningar/Best regards,
David Harris | Sales Advisor, EMEA Sales
Om man
- byter torkarblad
- byter nyckelbatterier
- kollar pads o däck när man själv byter däck
Vad är det då kvar att serva?
Jag har kört 7,3 kmil på 2,3 år och skippat service. Vätskenivån på kylmedia behöver ej kollas enligt upplands Väsby då den är larmad.
Jag funderar på att be om en genomgång inför 8 kmil passage då garantin går ut och byta bromsvätska. Dragkroken måste oljas/fettas in. Men varför serva? Känns onödigt!
Jag bokade just en service inför att min snart gått 8000 mil. De skulle ha ca 5800 för den, vilket jag tyckte var ok, med tanke på att de skulle göra en hjulinställning också.
Fick först pris på drygt 8, men när jag bokade tid idag sa de det lägre priset. Får se vad jag får betala till slut
Model S P85+ med AP Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Om man
- byter torkarblad
- byter nyckelbatterier
- kollar pads o däck när man själv byter däck
Vad är det då kvar att serva?
Jag har kört 7,3 kmil på 2,3 år och skippat service. Vätskenivån på kylmedia behöver ej kollas enligt upplands Väsby då den är larmad.
Jag funderar på att be om en genomgång inför 8 kmil passage då garantin går ut och byta bromsvätska. Dragkroken måste oljas/fettas in. Men varför serva? Känns onödigt!
Jag tycker nog att du även borde fundera på att byta kylväska utöver broms vätskan, är det longlife kan du vänta längre.
Service kan vara bra emellanåt då bilen ändå gås igenom på många punkter. Tesla har haft en generös policy tidigare när det gäller utbyte av defekta delar, även om man själv inte noterat några fel, så väl innan garantin går ut kan väl vara rimligt med en eller ett par genomgångar.
T.ex. skulle jag gärna ha klonket från luftfjädringen fixat om det kommit nån fix. Det är ju också många som haft problem med ljusinställningen + en rad andra problem t.ex. vatteninträngning i lyktor mm.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
T.ex. skulle jag gärna ha klonket från luftfjädringen fixat om det kommit nån fix.
Menar du "klonket" från framvagnen?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Jag bokade just en service inför att min snart gått 8000 mil. De skulle ha ca 5800 för den, vilket jag tyckte var ok, med tanke på att de skulle göra en hjulinställning också.
Fick först pris på drygt 8, men när jag bokade tid idag sa de det lägre priset. Får se vad jag får betala till slut
Lämnade in bilen idag - de beräknade ca 5800, men när de räknade upp grejorna som skulle göras ingick inte byte av batterivätska. De hade samlat på sig tillräckligt med data för att kunna konstatera att de inte behövdes. Troligtvis därför servicen blev billigare.
Där försvann väl i praktiken också det sista som inte kan göras på en vanlig verkstad.
Model S P85+ med AP Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Har någon fått något bra officiellt svar angående hur restvärdesgaranti-avtalet påverkas av nya "ingen service"-strategin?
Som referens, här är texten i avtalet: "Fordonet ska ha underhållits av Tesla eller dess dotterbolag enligt Teslas rekommenderade serviceschema och underhållet ska ha dokumenterats."
Teslas rekomendation är ju tydlig: 0 service. Så då följer man det.
Japp, det var min tanke, jag ville mest ha hängslen och livrem. Så jag fick även svar från Tesla som bekräftar detta.
---
Hej Kimmo,
Det är inget krav från Tesla att du måste serva din bil för att bibehålla din RVG.
Vänliga hälsningar/Best regards,
David Harris | Sales Advisor, EMEA Sales
När är detta mail daterat?
Model 3 [Beställt mars 2020] Renault Zoe [2019] Model X 75D [2018] Model 3 [Reserverad mars 2017]
Om man
- byter torkarblad
- byter nyckelbatterier
- kollar pads o däck när man själv byter däck
Vad är det då kvar att serva?
Jag har kört 7,3 kmil på 2,3 år och skippat service. Vätskenivån på kylmedia behöver ej kollas enligt upplands Väsby då den är larmad.
Jag funderar på att be om en genomgång inför 8 kmil passage då garantin går ut och byta bromsvätska. Dragkroken måste oljas/fettas in. Men varför serva? Känns onödigt!
Jag bokade just en service inför att min snart gått 8000 mil. De skulle ha ca 5800 för den, vilket jag tyckte var ok, med tanke på att de skulle göra en hjulinställning också.
Fick först pris på drygt 8, men när jag bokade tid idag sa de det lägre priset. Får se vad jag får betala till slut
Hämtade bilen idag. Notan slutade på 4898. Första gången en bilservice blev billigare än de offererat.
Han sa att de plockat bort ännu mer grejor från servicen. Inte ens bromsvätska behövde bytas.
Den årliga servicen kommer framåt att bestå av bromsrengöring och uppsmörjning. 1 timmes jobb - inga delar, ca 1700 kr.
Model S P85+ med AP Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven