Serviceplaner/servicepaket går inte att köpa längre?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Eriktion
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 16 okt 2018 09:09

Serviceplaner/servicepaket går inte att köpa längre?

Inlägg av Eriktion »

Jag försökte idag beställa serviceplaner/servicepaketet på mitt Tesla-konto, för min Tesla Model S 75D (2018).

3-årig serviceplan
Period: 3 år eller 60 000 km, vilket som än infaller först. Inkluderar totalt 3 inspektioner, en var 12:e månad eller 20 000:e km, vilket som än infaller först.

Men det alternativet finns inte längre kvar på mitt Tesla-konto?
Dock finns informationen kvar på deras hemsida: https://www.tesla.com/sv_SE/support/maintenance-plans

Därav kontaktade jag mitt service center (då min bil varken är över 1år gammal eller har gått mer än 2000 mil).
Tesla Service Center bad om att få återkomma och jag har nu fått följande besked via mail:
"Vi har fått besked om att vi inte längre säljer servicepaketen, då behovet av service är betydligt mindre än en vanlig bil.".

Är det någon mer som har fått samma info?
Samt om det är någon som inte har köpt sitt servicepaket än, kan ni gå in under ert Tesla-konto och se om ni kan köpa till de eller ej?
Model S 75D -18 Midnight Silver, Soltak (2018-2021)
Model Y RWD -23 Pearl White Multi-Coat (2023-09-19 ->)
Verdi

Re: Serviceplaner/servicepaket går inte att köpa längre?

Inlägg av Verdi »

Jag köpte servicepaket för ett par veckor sen. Vet inte riktigt varför men nån hundralapp sparar man väl. Är ju tvingad att sköta servicen nu för restvärdesgarantin.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Serviceplaner/servicepaket går inte att köpa längre?

Inlägg av kler »

Verdi skrev:
Är ju tvingad att sköta servicen nu för restvärdesgarantin.
Sen när gäller detta?
Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 mar 2015 20:13
Ort: Mölndal

Re: Serviceplaner/servicepaket går inte att köpa längre?

Inlägg av fnystrom »

Det står i restvärdesdokumentet att bilen skall servas enligt Teslas serviceplan. Annars gäller inte restvärdesgarantin.
Och nu när beg.priserna har sjunkit så får man nog behålla bilen hela leasingperioden.

Därför köpte jag också servicepaketet för ett par veckor sedan.
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Serviceplaner/servicepaket går inte att köpa längre?

Inlägg av kler »

fnystrom skrev:
Det står i restvärdesdokumentet att bilen skall servas enligt Teslas serviceplan. Annars gäller inte restvärdesgarantin.
Och nu när beg.priserna har sjunkit så får man nog behålla bilen hela leasingperioden.

Därför köpte jag också servicepaketet för ett par veckor sedan.
Det stämmer ja, jag läste också det, men har samtidigt fått information från Tesla att det inte krävs.

Men nu när jag tack vare detta inlägg läser det noggrannare så skrev säljaren att:
Tesla Säljare skrev:
[...] just eftersom det inte är något servicekrav för bilens garanti [...]
Jag inser då att restvärdesgaranti och garanti inte är samma sak...
Användarvisningsbild
Cay
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 27 maj 2017 20:25

Re: Serviceplaner/servicepaket går inte att köpa längre?

Inlägg av Cay »

Sixt leasing har nyligen tagit bort service i sin operationella leasing för Tesla. De inkluderar halvförsäkring och garanterat restvärde (ganska lågt, 48% över tre år/6000mil för MX).
Verdi

Re: Serviceplaner/servicepaket går inte att köpa längre?

Inlägg av Verdi »

kler skrev:
Verdi skrev:
Är ju tvingad att sköta servicen nu för restvärdesgarantin.
Sen när gäller detta?

Sen alltid?
Användarvisningsbild
Eriktion
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 16 okt 2018 09:09

Re: Serviceplaner/servicepaket går inte att köpa längre?

Inlägg av Eriktion »

Eriktion skrev:
Jag försökte idag beställa serviceplaner/servicepaketet på mitt Tesla-konto, för min Tesla Model S 75D (2018).

3-årig serviceplan
Period: 3 år eller 60 000 km, vilket som än infaller först. Inkluderar totalt 3 inspektioner, en var 12:e månad eller 20 000:e km, vilket som än infaller först.

Men det alternativet finns inte längre kvar på mitt Tesla-konto?
Dock finns informationen kvar på deras hemsida: https://www.tesla.com/sv_SE/support/maintenance-plans

Därav kontaktade jag mitt service center (då min bil varken är över 1år gammal eller har gått mer än 2000 mil).
Tesla Service Center bad om att få återkomma och jag har nu fått följande besked via mail:
"Vi har fått besked om att vi inte längre säljer servicepaketen, då behovet av service är betydligt mindre än en vanlig bil.".

Är det någon mer som har fått samma info?
Samt om det är någon som inte har köpt sitt servicepaket än, kan ni gå in under ert Tesla-konto och se om ni kan köpa till de eller ej?
Jag förstår att det är lätt att glida iväg i trådarna, men skulle vara tacksam om vi kan hålla oss till ämnet :)
  • Är det någon mer som har fått samma info?
  • Samt om det är någon som inte har köpt sitt servicepaket än, kan ni gå in under ert Tesla-konto och se om ni kan köpa till de eller ej?
Model S 75D -18 Midnight Silver, Soltak (2018-2021)
Model Y RWD -23 Pearl White Multi-Coat (2023-09-19 ->)
Användarvisningsbild
Jonas83
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 08 feb 2019 23:18

Re: Serviceplaner/servicepaket går inte att köpa längre?

Inlägg av Jonas83 »

Eriktion skrev:
Eriktion skrev:
Jag försökte idag beställa serviceplaner/servicepaketet på mitt Tesla-konto, för min Tesla Model S 75D (2018).

3-årig serviceplan
Period: 3 år eller 60 000 km, vilket som än infaller först. Inkluderar totalt 3 inspektioner, en var 12:e månad eller 20 000:e km, vilket som än infaller först.

Men det alternativet finns inte längre kvar på mitt Tesla-konto?
Dock finns informationen kvar på deras hemsida: https://www.tesla.com/sv_SE/support/maintenance-plans

Därav kontaktade jag mitt service center (då min bil varken är över 1år gammal eller har gått mer än 2000 mil).
Tesla Service Center bad om att få återkomma och jag har nu fått följande besked via mail:
"Vi har fått besked om att vi inte längre säljer servicepaketen, då behovet av service är betydligt mindre än en vanlig bil.".

Är det någon mer som har fått samma info?
Samt om det är någon som inte har köpt sitt servicepaket än, kan ni gå in under ert Tesla-konto och se om ni kan köpa till de eller ej?
Jag förstår att det är lätt att glida iväg i trådarna, men skulle vara tacksam om vi kan hålla oss till ämnet :)
  • Är det någon mer som har fått samma info?
  • Samt om det är någon som inte har köpt sitt servicepaket än, kan ni gå in under ert Tesla-konto och se om ni kan köpa till de eller ej?
Häromdan var det tillgängligt att köpa till via mitt tesla-konto, idag är det borta för mig också. Så det verkar stämma.
Svart XP100DL Vit inredning - Beställd
MODEL ≡ - Avbokad
Användarvisningsbild
Chrille
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 jun 2018 20:13
Ort: Nacka

Re: Serviceplaner/servicepaket går inte att köpa längre?

Inlägg av Chrille »

Jag har inte köpt serviceplan och jag ser nu inte längre möjligheten att köpa serviceplan i mitt Tesla-konto.
Däremot står det fortfarande om serviceplaner under Support. Dock inga priser.
Model S 75D 2018, Red multicoat (PPMR), cremefärgade säten, kolfiberpaneler, öppningsbart soltak, Autopilot 2.5, FSD
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Serviceplaner/servicepaket går inte att köpa längre?

Inlägg av swegarm »

Hej,

Kan heller inte köpa servicepaket.

Så här står det exakt på återköpsgarantin:
"Fordonet ska ha underhållits av Tesla eller dess dotterbolag enligt Teslas rekommenderade serviceschema och underhållet ska ha dokumenterats. Du får inte ha vidtagit någon åtgärd som kan upphäva den Begränsade Nya Fordonsgarantin på Fordonet."
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Serviceplaner/servicepaket går inte att köpa längre?

Inlägg av Klintan »

Fick detta svar från min säljare "Vår serviceintervall är en rekommendation och det är inget som påverkar ditt garanterade restvärde eller garantier".
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Serviceplaner/servicepaket går inte att köpa längre?

Inlägg av swegarm »

Säger ju emot det som står i avtalet?

Men nu när serviceplanen är borta kan man ju fråga sig hur rekommendationen ser ut?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Serviceplaner/servicepaket går inte att köpa längre?

Inlägg av Svenssons »

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Serviceplaner/servicepaket går inte att köpa längre?

Inlägg av swegarm »

Som jag tolkar det bör man serva minst en gång per år eller 20 000:e km för att följa teslas rekommendationer?
Men detta går emot vad tesla sa till Klintan?

Lite övertydligt kanske men är ju i läget att ha köpt innan den drastiska prissänkningen och gissar att ja kommer bli ganska beroende av återköpsgarantin och kommer inte kunna byta bil tidigare.

Man borde maila och få skriftligt från tesla vad som gäller.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Serviceplaner/servicepaket går inte att köpa längre?

Inlägg av Klintan »

Det var vad jag fick skriftligt, vet dock inte om jag ska lita på det ändå.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2170
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Serviceplaner/servicepaket går inte att köpa längre?

Inlägg av jpetters »

Verkar som Teslas sida om service inte är uppdaterad.

https://electrek.co/2019/03/22/tesla-ye ... intenance/
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Serviceplaner/servicepaket går inte att köpa längre?

Inlägg av ovelundkvist »

swegarm skrev:
Som jag tolkar det bör man serva minst en gång per år eller 20 000:e km för att följa teslas rekommendationer?
Men detta går emot vad tesla sa till Klintan?

Lite övertydligt kanske men är ju i läget att ha köpt innan den drastiska prissänkningen och gissar att ja kommer bli ganska beroende av återköpsgarantin och kommer inte kunna byta bil tidigare.

Man borde maila och få skriftligt från tesla vad som gäller.
Vi är ju några som inte fick utköpsgaranti, våren 2017 till hösten 2017, och det tillsammans med den drastiska sänkningen av framför allt P-bilar gör ju byte helt omöjligt. Synd att klaga på en prissänkning men trist att vara en av de som drabbas hårdast.

Man får väl se det som en rejäl (ofrivillig) allmosa till elbilsrevolutionen! :lol:
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5512
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Serviceplaner/servicepaket går inte att köpa längre?

Inlägg av Gustafsson »

ovelundkvist skrev:
swegarm skrev:
Som jag tolkar det bör man serva minst en gång per år eller 20 000:e km för att följa teslas rekommendationer?
Men detta går emot vad tesla sa till Klintan?

Lite övertydligt kanske men är ju i läget att ha köpt innan den drastiska prissänkningen och gissar att ja kommer bli ganska beroende av återköpsgarantin och kommer inte kunna byta bil tidigare.

Man borde maila och få skriftligt från tesla vad som gäller.
Vi är ju några som inte fick utköpsgaranti, våren 2017 till hösten 2017, och det tillsammans med den drastiska sänkningen av framför allt P-bilar gör ju byte helt omöjligt. Synd att klaga på en prissänkning men trist att vara en av de som drabbas hårdast.

Man får väl se det som en rejäl (ofrivillig) allmosa till elbilsrevolutionen! :lol:
Med ludicrous blir ju inte P direkt billig ändå... Men många kan nog tänka sig en P utan Ludicrous (däribland jag...).
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Serviceplaner/servicepaket går inte att köpa längre?

Inlägg av ovelundkvist »

Min bil har även Ludicrous.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5512
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Serviceplaner/servicepaket går inte att köpa längre?

Inlägg av Gustafsson »

Tycker det var riktigt bra att Tesla tar bort serviceintervall som inte behövs. Det är ju apita att ta sig till norra Stockholm, serva bilen och sedan hem igen, men frånsett det leder förhoppningsvis detta beslut till att tillgången till service när den behövs blir extremt mycket bättre.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Serviceplaner/servicepaket går inte att köpa längre?

Inlägg av kler »

Gustafsson skrev:
Tycker det var riktigt bra att Tesla tar bort serviceintervall som inte behövs. Det är ju apita att ta sig till norra Stockholm, serva bilen och sedan hem igen, men frånsett det leder förhoppningsvis detta beslut till att tillgången till service när den behövs blir extremt mycket bättre.
Bara för att förtydliga, eftersom jag själv höll på att göra en blunder, så krävs service på angivet intervall för att restvärdesgarantin ska gälla. Men inte för att garantin ska gälla.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 760
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Serviceplaner/servicepaket går inte att köpa längre?

Inlägg av lem »

Om man
- byter torkarblad
- byter nyckelbatterier
- kollar pads o däck när man själv byter däck

Vad är det då kvar att serva?

Jag har kört 7,3 kmil på 2,3 år och skippat service. Vätskenivån på kylmedia behöver ej kollas enligt upplands Väsby då den är larmad.

Jag funderar på att be om en genomgång inför 8 kmil passage då garantin går ut och byta bromsvätska. Dragkroken måste oljas/fettas in. Men varför serva? Känns onödigt!
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
MrSteelneck
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 18 jan 2019 07:58
Ort: Vallentuna

Re: Serviceplaner/servicepaket går inte att köpa längre?

Inlägg av MrSteelneck »

Borta på min sida, beställt en Model S LR.
Model S LR
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Serviceplaner/servicepaket går inte att köpa längre?

Inlägg av Alx »

Jag kör ca 4000mil per år.

Med restvärdesgarantin, kostnad för serviceavtal mm så hade återköpsvärdet varit ca 30% av inköpspriset. Jag är relativt säker på att jag lyckas sälja bilen för minst 300.000kr om 3 år när den rullat 12 000 mil. :roll:
Skriv svar