P85+ vs 85D vs P85D

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

P85+ vs 85D vs P85D

Inlägg av jeppe_sthlm »

Lämnade idag in min bil för lite garantifix och fick en 85D som lånebil. Jag har inte kört speciellt många andra Teslor än min egen, så jag tänkte komma med lite reflektioner. Min P85+ är från 2014-10 och 85D:n är från 2015-06.

Spontant så kändes lånebilen rejält mycket tystare på motorväg. Kan iofs bero en del på däcken - kollade inte så noga, men jag tror att det satt Nokian R2 på den. Min har rätt slitna Hankook Winter icept evo2. Den kändes också rätt mycket mjukare än min, som har sportchassie. Helt enkelt bekvämare på motorväg.

Å andra sidan kändes den betydligt mer båt än min att svänga. Märkte det vid redan i krypfart vid första chikanen utanför Service Centret i Upplands Väsby.

4-hjulsdriften gör verkligen under för greppet. Min släpper 8 gånger av 10 när man ger fullt från stillastående eller i låg hastighet. Lånebilen sitter som klistrad.

Kände nog inte riktigt att det fanns samma kick i lånebilen när man tjongar högerfoten i mattan. Greppet gör ju dock att det går hiskeligt fort ändå, men mjukare är det nog allt.

Skulle jag byta? Njae - det tror jag inte. Trots att jag ogillar buller :)
Senast redigerad av jeppe_sthlm, redigerad totalt 1 gånger.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: P85+ vs 85D

Inlägg av NEO »

jeppe_sthlm skrev:
Lämnade idag in min bil för lite garantifix och fick en 85D som lånebil. Jag har inte kört speciellt många andra Teslor än min egen, så jag tänkte komma med lite reflektioner. Min P85+ är från 2014-10 och 85D:n är från 2015-06.

Spontant så kändes lånebilen rejält mycket tystare på motorväg. Kan iofs bero en del på däcken - kollade inte så noga, men jag tror att det satt Nokian R2 på den. Min har rätt slitna Hankook Winter icept evo2. Den kändes också rätt mycket mjukare än min, som har sportchassie. Helt enkelt bekvämare på motorväg.

Å andra sidan kändes den betydligt mer båt än min att svänga. Märkte det vid redan i krypfart vid första chikanen utanför Service Centret i Upplands Väsby.

4-hjulsdriften gör verkligen under för greppet. Min släpper 8 gånger av 10 när man ger fullt från stillastående eller i låg hastighet. Lånebilen sitter som klistrad.

Kände nog inte riktigt att det fanns samma kick i lånebilen när man tjongar högerfoten i mattan. Greppet gör ju dock att det går hiskeligt fort ändå, men mjukare är det nog allt.

Skulle jag byta? Njae - det tror jag inte. Trots att jag ogillar buller :)
Har spenderat totalt 50000km i P85+ (veteran och AP1) och cirka 40000km i 70D, 75D, 85D, 90D, P100D.

Performance plus paketet gör S till en förbannat styv och trevlig bil att köra någorlunda inspirerat med i kurviga vägar, jämfört med alla TMS jag någonsin kört. Avsaknaden av motor fram och 260kg lättare gör också styrresponsen fantastisk (ett tips om du gillar styrrespons är att köpa arachnidhjul som är smidda och väger betydligt mindre än turbin och något lättare än slipstream, det gör susen för en redan kul bil)

När det gäller ljudnivå håller AP1 producerade bilar högre standard vad gäller ljudnivå, min första Tesla en P85+ från 2013 var i mitt tycke riktigt dåligt isolerad och tråkig utan TACC samt AP1 och alla andra bekvämligheter AP1 för med sig. Gällande ljudisolering är det samma isolering på en P85+ från september 2014 som en P85D från januari 2015.

När du i tillägg har bekvämligheterna som AP1 bilar är steget över till en D bil för mig enbart om man är ute efter det grymma väggreppet vintertid en D har. Sommartid släpper inte min P85+ med 265or bak och klarar 0-100 på 4.1s blankt med racelogic. Så jag misstänker att du kör med dåliga och bråkiga vinterdäck samt halvkassa eller 245or bak på 19-21".

Vad gäller förvaring tror jag inte jag skulle klara mig utan vår stora frunk heller, jag får in en hel emmaljunga NXT90 vagn med ligg och sittdel till bägge kidzen.

Din P85+ med AP1 är en av cirka 130st i världen (man har på 4år och 6mån spårat 112st inkl våra två)
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: P85+ vs 85D

Inlägg av bjelkeman »

MDurante skrev:

Din P85+ med AP1 är en av cirka 130st i världen (man har på 4år och 6mån spårat 112st inkl våra två)
Bra beskrivningar. Trevligt att läsa. Vem har den listan?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: P85+ vs 85D

Inlägg av NEO »

bjelkeman skrev:
MDurante skrev:

Din P85+ med AP1 är en av cirka 130st i världen (man har på 4år och 6mån spårat 112st inkl våra två)
Bra beskrivningar. Trevligt att läsa. Vem har den listan?
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 65/page-14

Totalt antal P85+ AP1 i Norge är 14st, i Sverige 3st (då min är importerad hit)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: P85+ vs 85D

Inlägg av Nicke Nyfiken »

MDurante skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Lämnade idag in min bil för lite garantifix och fick en 85D som lånebil. Jag har inte kört speciellt många andra Teslor än min egen, så jag tänkte komma med lite reflektioner. Min P85+ är från 2014-10 och 85D:n är från 2015-06.

Spontant så kändes lånebilen rejält mycket tystare på motorväg. Kan iofs bero en del på däcken - kollade inte så noga, men jag tror att det satt Nokian R2 på den. Min har rätt slitna Hankook Winter icept evo2. Den kändes också rätt mycket mjukare än min, som har sportchassie. Helt enkelt bekvämare på motorväg.

Å andra sidan kändes den betydligt mer båt än min att svänga. Märkte det vid redan i krypfart vid första chikanen utanför Service Centret i Upplands Väsby.

4-hjulsdriften gör verkligen under för greppet. Min släpper 8 gånger av 10 när man ger fullt från stillastående eller i låg hastighet. Lånebilen sitter som klistrad.

Kände nog inte riktigt att det fanns samma kick i lånebilen när man tjongar högerfoten i mattan. Greppet gör ju dock att det går hiskeligt fort ändå, men mjukare är det nog allt.

Skulle jag byta? Njae - det tror jag inte. Trots att jag ogillar buller :)
Har spenderat totalt 50000km i P85+ (veteran och AP1) och cirka 40000km i 70D, 75D, 85D, 90D, P100D.

Performance plus paketet gör S till en förbannat styv och trevlig bil att köra någorlunda inspirerat med i kurviga vägar, jämfört med alla TMS jag någonsin kört. Avsaknaden av motor fram och 260kg lättare gör också styrresponsen fantastisk (ett tips om du gillar styrrespons är att köpa arachnidhjul som är smidda och väger betydligt mindre än turbin och något lättare än slipstream, det gör susen för en redan kul bil)

När det gäller ljudnivå håller AP1 producerade bilar högre standard vad gäller ljudnivå, min första Tesla en P85+ från 2013 var i mitt tycke riktigt dåligt isolerad och tråkig utan TACC samt AP1 och alla andra bekvämligheter AP1 för med sig. Gällande ljudisolering är det samma isolering på en P85+ från september 2014 som en P85D från januari 2015.

När du i tillägg har bekvämligheterna som AP1 bilar är steget över till en D bil för mig enbart om man är ute efter det grymma väggreppet vintertid en D har. Sommartid släpper inte min P85+ med 265or bak och klarar 0-100 på 4.1s blankt med racelogic. Så jag misstänker att du kör med dåliga och bråkiga vinterdäck samt halvkassa eller 245or bak på 19-21".

Vad gäller förvaring tror jag inte jag skulle klara mig utan vår stora frunk heller, jag får in en hel emmaljunga NXT90 vagn med ligg och sittdel till bägge kidzen.

Din P85+ med AP1 är en av cirka 130st i världen (man har på 4år och 6mån spårat 112st inkl våra två)
Skillnad i buller tror jag mest beror på däcken. Nokian R2 är väldigt tysta. Dock finns det en skillnad mellan en P85 från 2014-10 och en 85D från 2015-06 och det är att det finns lite mer dämpning i dörrarna på den senare, framför allt i bakdörrarna. Jag har satt i motsvarande dämpning på min P85 och det gjorde faktiskt skillnad.

(Är man känslig för buller så avrådes från att prova en Model 3 med 20” hjul. Den är betydligt mycket mer bullrig än min gamla S P85 med stålfjädrar och 21”. Det trodde jag aldrig den skulle vara. Riktig besvikelse får jag säga.)

Den stora frunken fram är guld när det är dax för familjesemester.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: P85+ vs 85D

Inlägg av NEO »


Skillnad i buller tror jag mest beror på däcken. Nokian R2 är väldigt tysta. Dock finns det en skillnad mellan en P85 från 2014-10 och en 85D från 2015-06 och det är att det finns lite mer dämpning i dörrarna på den senare, framför allt i bakdörrarna. Jag har satt i motsvarande dämpning på min P85 och det gjorde faktiskt skillnad.

(Är man känslig för buller så avrådes från att prova en Model 3 med 20” hjul. Den är betydligt mycket mer bullrig än min gamla S P85 med stålfjädrar och 21”. Det trodde jag aldrig den skulle vara. Riktig besvikelse får jag säga.)

Den stora frunken fram är guld när det är dax för familjesemester.
Kört P3D med 20" hjul och instämmer. Den är beroendeframkallande vad gäller körkänsla och styrrespons, men när det kommer till ljudnivå är den hemsk. Körde cirka 20km och kände att det var skönt att vara tillbaka i min egna. Men ljud är tyvärr subjektivt, så kan väl uppfattas olika för olika personer. Har du möjligtvis bilder på isoleringen du gjorde? Körde du med bitumen?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: P85+ vs 85D

Inlägg av Nicke Nyfiken »

MDurante skrev:

Skillnad i buller tror jag mest beror på däcken. Nokian R2 är väldigt tysta. Dock finns det en skillnad mellan en P85 från 2014-10 och en 85D från 2015-06 och det är att det finns lite mer dämpning i dörrarna på den senare, framför allt i bakdörrarna. Jag har satt i motsvarande dämpning på min P85 och det gjorde faktiskt skillnad.

(Är man känslig för buller så avrådes från att prova en Model 3 med 20” hjul. Den är betydligt mycket mer bullrig än min gamla S P85 med stålfjädrar och 21”. Det trodde jag aldrig den skulle vara. Riktig besvikelse får jag säga.)

Den stora frunken fram är guld när det är dax för familjesemester.
Kört P3D med 20" hjul och instämmer. Den är beroendeframkallande vad gäller körkänsla och styrrespons, men när det kommer till ljudnivå är den hemsk. Körde cirka 20km och kände att det var skönt att vara tillbaka i min egna. Men ljud är tyvärr subjektivt, så kan väl uppfattas olika för olika personer. Har du möjligtvis bilder på isoleringen du gjorde? Körde du med bitumen?
Jag har fixat både min P85 och dannis 85D men tog tyvärr inga bilder, men det är busenkelt. Det svåraste var att få av innerpanelerna på dörrarna :lol:

Använde Silent Coat butyl-matta.

Är det någon som behöver dämpmatta så har jag massor kvar.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: P85+ vs 85D

Inlägg av Nicke Nyfiken »

MDurante skrev:
bjelkeman skrev:
MDurante skrev:

Din P85+ med AP1 är en av cirka 130st i världen (man har på 4år och 6mån spårat 112st inkl våra två)
Bra beskrivningar. Trevligt att läsa. Vem har den listan?
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 65/page-14

Totalt antal P85+ AP1 i Norge är 14st, i Sverige 3st (då min är importerad hit)
Hur vet du att det är ca 130 st i världen?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: P85+ vs 85D

Inlägg av NEO »

Nicke Nyfiken skrev:
MDurante skrev:

Skillnad i buller tror jag mest beror på däcken. Nokian R2 är väldigt tysta. Dock finns det en skillnad mellan en P85 från 2014-10 och en 85D från 2015-06 och det är att det finns lite mer dämpning i dörrarna på den senare, framför allt i bakdörrarna. Jag har satt i motsvarande dämpning på min P85 och det gjorde faktiskt skillnad.

(Är man känslig för buller så avrådes från att prova en Model 3 med 20” hjul. Den är betydligt mycket mer bullrig än min gamla S P85 med stålfjädrar och 21”. Det trodde jag aldrig den skulle vara. Riktig besvikelse får jag säga.)

Den stora frunken fram är guld när det är dax för familjesemester.
Kört P3D med 20" hjul och instämmer. Den är beroendeframkallande vad gäller körkänsla och styrrespons, men när det kommer till ljudnivå är den hemsk. Körde cirka 20km och kände att det var skönt att vara tillbaka i min egna. Men ljud är tyvärr subjektivt, så kan väl uppfattas olika för olika personer. Har du möjligtvis bilder på isoleringen du gjorde? Körde du med bitumen?
Jag har fixat både min P85 och dannis 85D men tog tyvärr inga bilder, men det är busenkelt. Det svåraste var att få av innerpanelerna på dörrarna :lol:

Använde Silent Coat butyl-matta.

Är det någon som behöver dämpmatta så har jag massor kvar.
Lomma är så jäkla långt bort :cry: :cry: :cry: :cry:

Kanske kan skicka med posten?
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: P85+ vs 85D

Inlägg av NEO »


Hur vet du att det är ca 130 st i världen?
130st P85+ AP1, omkring 255 P85 med AP1.

Vi kan kalla det för "inofficiell" siffra ;)

Många av dessa är tyvärr "damaged beyond repair" och massvis av RHD på listan, plockar du bort alla USA från listan så är totalsiffran för europeiska enhörningar nere på runt 50st, mao sjukt ovanliga.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: P85+ vs 85D

Inlägg av Nicke Nyfiken »

MDurante skrev:

Lomma är så jäkla långt bort :cry: :cry: :cry: :cry:

Kanske kan skicka med posten?
Ingenting är långt borta om man kör Tesla. Längre bort betyder bara roligare. ;)

Dom är tunga som bly, men visst går det att skicka med posten.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: P85+ vs 85D

Inlägg av NEO »

Nicke Nyfiken skrev:
MDurante skrev:

Lomma är så jäkla långt bort :cry: :cry: :cry: :cry:

Kanske kan skicka med posten?
Ingenting är långt borta om man kör Tesla. Längre bort betyder bara roligare. ;)

Dom är tunga som bly, men visst går det att skicka med posten.
Ah så pass :( borde få till en spontan unicorn träff!
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: P85+ vs 85D

Inlägg av Nicke Nyfiken »

MDurante skrev:

Hur vet du att det är ca 130 st i världen?
130st P85+ AP1, omkring 255 P85 med AP1.

Vi kan kalla det för "inofficiell" siffra ;)

Många av dessa är tyvärr "damaged beyond repair" och massvis av RHD på listan, plockar du bort alla USA från listan så är totalsiffran för europeiska enhörningar nere på runt 50st, mao sjukt ovanliga.
Min P85 är inte med på listan.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Megaman
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 29 sep 2017 09:03

Re: P85+ vs 85D

Inlägg av Megaman »

jeppe_sthlm skrev:
Å andra sidan kändes den betydligt mer båt än min att svänga. Märkte det vid redan i krypfart vid första chikanen utanför Service Centret i Upplands Väsby.
Båtkänslan kan du tacka Nokian R2 däcken för. De är alldeles för mjuka och märks redan vid ett par plusgrader.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: P85+ vs 85D

Inlägg av NEO »

Megaman skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Å andra sidan kändes den betydligt mer båt än min att svänga. Märkte det vid redan i krypfart vid första chikanen utanför Service Centret i Upplands Väsby.
Båtkänslan kan du tacka Nokian R2 däcken för. De är alldeles för mjuka och märks redan vid ett par plusgrader.
En 85D är svampig oavsett däck, kört den modellen med R2, R3, CVC6, CVC7, PS2, PSS2 och Primacy. Alla gör bilen till stolt sponsor av Viking line och stiv kuling. Men ja R2 tar priset om man inte kör med 3.4bar i däcktryck, då är de OK ifht de andra.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: P85+ vs 85D

Inlägg av NEO »

Nicke Nyfiken skrev:
MDurante skrev:

Hur vet du att det är ca 130 st i världen?
130st P85+ AP1, omkring 255 P85 med AP1.

Vi kan kalla det för "inofficiell" siffra ;)

Många av dessa är tyvärr "damaged beyond repair" och massvis av RHD på listan, plockar du bort alla USA från listan så är totalsiffran för europeiska enhörningar nere på runt 50st, mao sjukt ovanliga.
Min P85 är inte med på listan.
Lägg till den då.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: P85+ vs 85D

Inlägg av Nicke Nyfiken »

MDurante skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
MDurante skrev:

Hur vet du att det är ca 130 st i världen?
130st P85+ AP1, omkring 255 P85 med AP1.

Vi kan kalla det för "inofficiell" siffra ;)

Många av dessa är tyvärr "damaged beyond repair" och massvis av RHD på listan, plockar du bort alla USA från listan så är totalsiffran för europeiska enhörningar nere på runt 50st, mao sjukt ovanliga.
Min P85 är inte med på listan.
Lägg till den då.
Men då ökar ju antalet Unicorn och bilarna blir mindre ovanliga. ;)
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: P85+ vs 85D

Inlägg av NEO »

Nicke Nyfiken skrev:
MDurante skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
MDurante skrev:

Hur vet du att det är ca 130 st i världen?
130st P85+ AP1, omkring 255 P85 med AP1.

Vi kan kalla det för "inofficiell" siffra ;)

Många av dessa är tyvärr "damaged beyond repair" och massvis av RHD på listan, plockar du bort alla USA från listan så är totalsiffran för europeiska enhörningar nere på runt 50st, mao sjukt ovanliga.
Min P85 är inte med på listan.
Lägg till den då.
Men då ökar ju antalet Unicorn och bilarna blir mindre ovanliga. ;)
Som jag skrev tidigare, det är inte många kvar att registrera så din är en av 255st oavsett ;)

Om man då ser på totalt antal registrerade P85 i Norge: 4288st och att bara 20st är AP1 så förstår du hur ovanliga de är.

Din är 1 av 5 svenska.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: P85+ vs 85D

Inlägg av Nicke Nyfiken »

MDurante skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
MDurante skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
MDurante skrev:

130st P85+ AP1, omkring 255 P85 med AP1.

Vi kan kalla det för "inofficiell" siffra ;)

Många av dessa är tyvärr "damaged beyond repair" och massvis av RHD på listan, plockar du bort alla USA från listan så är totalsiffran för europeiska enhörningar nere på runt 50st, mao sjukt ovanliga.
Min P85 är inte med på listan.
Lägg till den då.
Men då ökar ju antalet Unicorn och bilarna blir mindre ovanliga. ;)
Som jag skrev tidigare, det är inte många kvar att registrera så din är en av 255st oavsett ;)

Om man då ser på totalt antal registrerade P85 i Norge: 4288st och att bara 20st är AP1 så förstår du hur ovanliga de är.

Din är 1 av 5 svenska.
7F20F4D9-8E2F-4AF6-BC2A-9E6C7D0FD866.jpeg
Model Y P
Model S P
Model S P
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: P85+ vs 85D

Inlägg av +46 »

Är det någon mer än jag som reagerat på att 85D, 90RWD och 90D gör 0-100 km/h på 4,0 s till skillnad mot vad Tesla uppger (4,4 s)

https://www.evspecifications.com/en/mod ... ion/80c83d
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: P85+ vs 85D

Inlägg av Nicke Nyfiken »

+46 skrev:
Är det någon mer än jag som reagerat på att 85D, 90RWD och 90D gör 0-100 km/h på 4,0 s till skillnad mot vad Tesla uppger (4,4 s)

https://www.evspecifications.com/en/mod ... ion/80c83d
Det är mycket som är märkligt med den listan. T ex.

S P85DL är snabbare till 100 km/h än en S P100DL

X P100DL är snabbare till 100 km/h än en S P100DL

X P100D 2019 är 0,6 långsammare än 2016
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: P85+ vs 85D

Inlägg av jeppe_sthlm »

MDurante skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Lämnade idag in min bil för lite garantifix och fick en 85D som lånebil. Jag har inte kört speciellt många andra Teslor än min egen, så jag tänkte komma med lite reflektioner. Min P85+ är från 2014-10 och 85D:n är från 2015-06.

Spontant så kändes lånebilen rejält mycket tystare på motorväg. Kan iofs bero en del på däcken - kollade inte så noga, men jag tror att det satt Nokian R2 på den. Min har rätt slitna Hankook Winter icept evo2. Den kändes också rätt mycket mjukare än min, som har sportchassie. Helt enkelt bekvämare på motorväg.

Å andra sidan kändes den betydligt mer båt än min att svänga. Märkte det vid redan i krypfart vid första chikanen utanför Service Centret i Upplands Väsby.

4-hjulsdriften gör verkligen under för greppet. Min släpper 8 gånger av 10 när man ger fullt från stillastående eller i låg hastighet. Lånebilen sitter som klistrad.

Kände nog inte riktigt att det fanns samma kick i lånebilen när man tjongar högerfoten i mattan. Greppet gör ju dock att det går hiskeligt fort ändå, men mjukare är det nog allt.

Skulle jag byta? Njae - det tror jag inte. Trots att jag ogillar buller :)
Har spenderat totalt 50000km i P85+ (veteran och AP1) och cirka 40000km i 70D, 75D, 85D, 90D, P100D.

Performance plus paketet gör S till en förbannat styv och trevlig bil att köra någorlunda inspirerat med i kurviga vägar, jämfört med alla TMS jag någonsin kört. Avsaknaden av motor fram och 260kg lättare gör också styrresponsen fantastisk (ett tips om du gillar styrrespons är att köpa arachnidhjul som är smidda och väger betydligt mindre än turbin och något lättare än slipstream, det gör susen för en redan kul bil)

När det gäller ljudnivå håller AP1 producerade bilar högre standard vad gäller ljudnivå, min första Tesla en P85+ från 2013 var i mitt tycke riktigt dåligt isolerad och tråkig utan TACC samt AP1 och alla andra bekvämligheter AP1 för med sig. Gällande ljudisolering är det samma isolering på en P85+ från september 2014 som en P85D från januari 2015.

När du i tillägg har bekvämligheterna som AP1 bilar är steget över till en D bil för mig enbart om man är ute efter det grymma väggreppet vintertid en D har. Sommartid släpper inte min P85+ med 265or bak och klarar 0-100 på 4.1s blankt med racelogic. Så jag misstänker att du kör med dåliga och bråkiga vinterdäck samt halvkassa eller 245or bak på 19-21".

Vad gäller förvaring tror jag inte jag skulle klara mig utan vår stora frunk heller, jag får in en hel emmaljunga NXT90 vagn med ligg och sittdel till bägge kidzen.

Din P85+ med AP1 är en av cirka 130st i världen (man har på 4år och 6mån spårat 112st inkl våra två)
Tänkte inte på det där med vikten, men 265kg är ändå rätt mycket..

Huh - ge mig inga idéer om att köpa dyra fälgar nu :-)

Angående dåligt fäste, så har jag tom 275 bak på 21” staggered turbin på sommardäcken. Nu har jag inga lyxdäck på (Achilles) men de är fräscha. Blev ändå bättre än med de slitna PS2-däcken som satt på när jag köpte bilen.

Achilles däcken var så billiga att jag inte kunde låta bli att ge dem ett försök. Ljudnivån blev klart förbättrad iallafall. Kanske dock behöver gräva lite djupare i plånboken för att få ordentligt fäste.

Vinterdäcken ska vi inte tala om...de håller inte emot mycket.

Frunken är ovärdelig när det ska lastas.

Jag är helt enkelt nöjd med min enhörning. (Hör ni att jag försöker övertala mig om jag har den optimala bilen och inte ska sänka pengar i en ny farkost :-))
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: P85+ vs 85D

Inlägg av jeppe_sthlm »

MDurante skrev:
Megaman skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Å andra sidan kändes den betydligt mer båt än min att svänga. Märkte det vid redan i krypfart vid första chikanen utanför Service Centret i Upplands Väsby.
Båtkänslan kan du tacka Nokian R2 däcken för. De är alldeles för mjuka och märks redan vid ett par plusgrader.
En 85D är svampig oavsett däck, kört den modellen med R2, R3, CVC6, CVC7, PS2, PSS2 och Primacy. Alla gör bilen till stolt sponsor av Viking line och stiv kuling. Men ja R2 tar priset om man inte kör med 3.4bar i däcktryck, då är de OK ifht de andra.
Ok - då hjälpte inte det direkt bilen, även om det troligtvis sänkte ljudnivån
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: P85+ vs 85D

Inlägg av jeppe_sthlm »

Nicke Nyfiken skrev:
MDurante skrev:

Skillnad i buller tror jag mest beror på däcken. Nokian R2 är väldigt tysta. Dock finns det en skillnad mellan en P85 från 2014-10 och en 85D från 2015-06 och det är att det finns lite mer dämpning i dörrarna på den senare, framför allt i bakdörrarna. Jag har satt i motsvarande dämpning på min P85 och det gjorde faktiskt skillnad.

(Är man känslig för buller så avrådes från att prova en Model 3 med 20” hjul. Den är betydligt mycket mer bullrig än min gamla S P85 med stålfjädrar och 21”. Det trodde jag aldrig den skulle vara. Riktig besvikelse får jag säga.)

Den stora frunken fram är guld när det är dax för familjesemester.
Kört P3D med 20" hjul och instämmer. Den är beroendeframkallande vad gäller körkänsla och styrrespons, men när det kommer till ljudnivå är den hemsk. Körde cirka 20km och kände att det var skönt att vara tillbaka i min egna. Men ljud är tyvärr subjektivt, så kan väl uppfattas olika för olika personer. Har du möjligtvis bilder på isoleringen du gjorde? Körde du med bitumen?
Jag har fixat både min P85 och dannis 85D men tog tyvärr inga bilder, men det är busenkelt. Det svåraste var att få av innerpanelerna på dörrarna :lol:

Använde Silent Coat butyl-matta.

Är det någon som behöver dämpmatta så har jag massor kvar.
Har funderat på det också. Tänkte dock vänta till garantin är slut. Sedan har jag en centralt placerad tumme, så jag vet inte om jag vågar mig på det själv. Borde väl iofs närmsta bilradioverkstad fixa va?
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: P85+ vs 85D

Inlägg av jeppe_sthlm »

MDurante skrev:

Skillnad i buller tror jag mest beror på däcken. Nokian R2 är väldigt tysta. Dock finns det en skillnad mellan en P85 från 2014-10 och en 85D från 2015-06 och det är att det finns lite mer dämpning i dörrarna på den senare, framför allt i bakdörrarna. Jag har satt i motsvarande dämpning på min P85 och det gjorde faktiskt skillnad.

(Är man känslig för buller så avrådes från att prova en Model 3 med 20” hjul. Den är betydligt mycket mer bullrig än min gamla S P85 med stålfjädrar och 21”. Det trodde jag aldrig den skulle vara. Riktig besvikelse får jag säga.)

Den stora frunken fram är guld när det är dax för familjesemester.
Kört P3D med 20" hjul och instämmer. Den är beroendeframkallande vad gäller körkänsla och styrrespons, men när det kommer till ljudnivå är den hemsk. Körde cirka 20km och kände att det var skönt att vara tillbaka i min egna. Men ljud är tyvärr subjektivt, så kan väl uppfattas olika för olika personer. Har du möjligtvis bilder på isoleringen du gjorde? Körde du med bitumen?
Testade faktiskt en sån förra veckan. Det var en rejäl bullerburk! ...om än en väldigt rolig sådan. Men nej - den får de nog jobba lite till på. Är det stor skillnad mot icke-P?
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Skriv svar