Batteripack
Moderator: Redaktion
Batteripack
Börjar bli lite fundersam över om den enda förklaringen til prissänkningen skulle vara att Tesla skulle lägga ner alla sina försäljningslokaler.
Finns annan förklaring?
MS o MX batteripack? Med tanke på uppdateringen av SC som ska kunna leverera 250 kW riskerar både MS och MX att kännas gammaldags. Eller hur mycket kan MS och Mx tillgodogöra sig av den uppdaterade effekten? Någon som har uppgifter?
Om M3 klarar samma körsträcka med 15 minuters laddning mot MS o MX på 30 minuter befinner sig de äldre modellerna i en svår konkurrenssituation?
Därav frågan. Planerar Tesla att byta de gamla batterierna mot de mer kapabla i M3??? Också med tanke på den ansiktslyftning som ev är på gång.
Någon som hört något???
Finns annan förklaring?
MS o MX batteripack? Med tanke på uppdateringen av SC som ska kunna leverera 250 kW riskerar både MS och MX att kännas gammaldags. Eller hur mycket kan MS och Mx tillgodogöra sig av den uppdaterade effekten? Någon som har uppgifter?
Om M3 klarar samma körsträcka med 15 minuters laddning mot MS o MX på 30 minuter befinner sig de äldre modellerna i en svår konkurrenssituation?
Därav frågan. Planerar Tesla att byta de gamla batterierna mot de mer kapabla i M3??? Också med tanke på den ansiktslyftning som ev är på gång.
Någon som hört något???
Re: Batteripack
Kommer komma en form av facelift både inn och utvändigt på S och X så småningom. Plus att dom kan inte ladda på V3 supercharger.Shven skrev:Börjar bli lite fundersam över om den enda förklaringen til prissänkningen skulle vara att Tesla skulle lägga ner alla sina försäljningslokaler.
Finns annan förklaring?
MS o MX batteripack? Med tanke på uppdateringen av SC som ska kunna leverera 250 kW riskerar både MS och MX att kännas gammaldags. Eller hur mycket kan MS och Mx tillgodogöra sig av den uppdaterade effekten? Någon som har uppgifter?
Om M3 klarar samma körsträcka med 15 minuters laddning mot MS o MX på 30 minuter befinner sig de äldre modellerna i en svår konkurrenssituation?
Därav frågan. Planerar Tesla att byta de gamla batterierna mot de mer kapabla i M3??? Också med tanke på den ansiktslyftning som ev är på gång.
Någon som hört något???
Det har diskuterats om detta på forumet, så självklart sänker dom priserna då
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Batteripack
Kanske är detta ett argument för den ovane nybörjarelbilisten. Jag skulle aldrig komma på tanken att byta till en M3 för att den laddar snabbare. Tycker det är svårt att hinna med det som skall göras när man pausar vid SuC idag. Min laddar 30 mil på 1/2 tim. Det räcker för det mesta. Model S och X är ju något helt annat än modell 3. Större, bekvämare, snabbare och med längre räckvidd om man vill, kort sagt en bil för andra behov än Modell 3. Jag tror visserligen att många inte har behov för en så stor bil, men jag tror också att många modell 3 ägare kommer att byta upp sig till S eller X framöver.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Batteripack
Var finns infon att Model S och X inte kan ladda på V3 supercharger?Liibo skrev:Kommer komma en form av facelift både inn och utvändigt på S och X så småningom. Plus att dom kan inte ladda på V3 supercharger.Shven skrev:Börjar bli lite fundersam över om den enda förklaringen til prissänkningen skulle vara att Tesla skulle lägga ner alla sina försäljningslokaler.
Finns annan förklaring?
MS o MX batteripack? Med tanke på uppdateringen av SC som ska kunna leverera 250 kW riskerar både MS och MX att kännas gammaldags. Eller hur mycket kan MS och Mx tillgodogöra sig av den uppdaterade effekten? Någon som har uppgifter?
Om M3 klarar samma körsträcka med 15 minuters laddning mot MS o MX på 30 minuter befinner sig de äldre modellerna i en svår konkurrenssituation?
Därav frågan. Planerar Tesla att byta de gamla batterierna mot de mer kapabla i M3??? Också med tanke på den ansiktslyftning som ev är på gång.
Någon som hört något???
Det har diskuterats om detta på forumet, så självklart sänker dom priserna då
Re: Batteripack
Fast många som haft en S och bytt till en 3:a är ju mer positiva över 3:an. Så mer går ju åt andra hållet och byter ifrån än att byta till S. Är ju en helt annan körglädje i en 3:a, och storlek är inte så fruktansvärd skillnad, förutom att S väger väldigt mycket mer än 3:an iställetGustafsson skrev:Kanske är detta ett argument för den ovane nybörjarelbilisten. Jag skulle aldrig komma på tanken att byta till en M3 för att den laddar snabbare. Tycker det är svårt att hinna med det som skall göras när man pausar vid SuC idag. Min laddar 30 mil på 1/2 tim. Det räcker för det mesta. Model S och X är ju något helt annat än modell 3. Större, bekvämare, snabbare och med längre räckvidd om man vill, kort sagt en bil för andra behov än Modell 3. Jag tror visserligen att många inte har behov för en så stor bil, men jag tror också att många modell 3 ägare kommer att byta upp sig till S eller X framöver.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Batteripack
Så tror jag det är nu, men har man en liten Tesla redan och behöver en större så kommer nog ett antal att vara märkestrogna och byta upp sig framöver. Körglädje kanske inte är det primära för alla. Att många nu byter från S till 3 är ju inte så konstigt, det går ju knappast att byta från 3 till S ännu .... Men vi får se.Liibo skrev:Fast många som haft en S och bytt till en 3:a är ju mer positiva över 3:an. Så mer går ju åt andra hållet och byter ifrån än att byta till S. Är ju en helt annan körglädje i en 3:a, och storlek är inte så fruktansvärd skillnad, förutom att S väger väldigt mycket mer än 3:an iställetGustafsson skrev:Kanske är detta ett argument för den ovane nybörjarelbilisten. Jag skulle aldrig komma på tanken att byta till en M3 för att den laddar snabbare. Tycker det är svårt att hinna med det som skall göras när man pausar vid SuC idag. Min laddar 30 mil på 1/2 tim. Det räcker för det mesta. Model S och X är ju något helt annat än modell 3. Större, bekvämare, snabbare och med längre räckvidd om man vill, kort sagt en bil för andra behov än Modell 3. Jag tror visserligen att många inte har behov för en så stor bil, men jag tror också att många modell 3 ägare kommer att byta upp sig till S eller X framöver.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1492
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
Re: Batteripack
Går rykten om att dom S och X som tillverkas nu klarar betydligt mer än 120 KW.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: Batteripack
Det kommer komma en uppdatering till S och X senast till Sept-2019 eller så kommer man sluta sälja S och X i Europa. Anledningen till detta är att både S och X säljs på ett undantag för bilar som inte är certifierade för WLTP ännu och det löper ut i Sept-2019. Detta stöds också av att du inte kan skjuta upp en S eller X leverans efter Augusti-2019 om du beställer idag.
Min gissning är:
1) Tesla har ett antal batterier kvar i sitt committed purchase volume mot Panasonic och måste därför få upp volymen av bilar tills Sept för att detta inte skall bli en write-off
2) S och X är premiumbilar och punkt efter punkt så ligger 3, Y och R före och om man skall kunna ta premium betalt för S och X krävs en uppdatering för att vara ahead.
Så köp idag om du vill ha en bra bil till ett fantastiskt pris. Köp i höst om du vill ha ett nytt star-ship till ett högre pris. Det kommer troligen finnas någon som lyckas pricka rätt på en beställning i Augusti till det gamla priset och få den nya levererad men det är inte något jag skulle våga chansa på med egna skattade pengar.
Min gissning är:
1) Tesla har ett antal batterier kvar i sitt committed purchase volume mot Panasonic och måste därför få upp volymen av bilar tills Sept för att detta inte skall bli en write-off
2) S och X är premiumbilar och punkt efter punkt så ligger 3, Y och R före och om man skall kunna ta premium betalt för S och X krävs en uppdatering för att vara ahead.
Så köp idag om du vill ha en bra bil till ett fantastiskt pris. Köp i höst om du vill ha ett nytt star-ship till ett högre pris. Det kommer troligen finnas någon som lyckas pricka rätt på en beställning i Augusti till det gamla priset och få den nya levererad men det är inte något jag skulle våga chansa på med egna skattade pengar.
Re: Batteripack
Det finns många anledningar att sänka pris. Tv apparater sänks (minns de som kostade 100 000 som nu går får kanske 5000, fast mycket bättre, fast man kan säkert hitta svindyra tv fortfarande). Så att något är dyrt nu eller har varit betyder inte att de kommer vara så i framtiden. Sedan är det lite komiskt när kunderna får producenterna att höja priset för att deras andrahandsvärde skall vara trevligt. Jag tror bestämt att det kommer en uppryckning av batterierna på s och x och det i samband med ev prishöjning. den här "rean" som haft påminner om utförsäljningen bilhandlare har vid årsmodellbyte. (fast med tesla vet man inte) jag skulle dock avvakta ett tag efter priset höjts så man inte missar en så stor uppdatering.
S och X hade ju ett uttalat högre pris för att bana väg för standard model 3. Nu när standard har kommit så ser jag inte anledningen till att man skall göda ett företag (oavsett hur mycket man gillar det). med ett lägre pris säljer de också fler enheter, så jag tror inte de går back på att sänka priserna allt eftersom kostnaderna går ned.
S och X hade ju ett uttalat högre pris för att bana väg för standard model 3. Nu när standard har kommit så ser jag inte anledningen till att man skall göda ett företag (oavsett hur mycket man gillar det). med ett lägre pris säljer de också fler enheter, så jag tror inte de går back på att sänka priserna allt eftersom kostnaderna går ned.
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1492
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
Re: Batteripack
Tro att den enkla sanningen är att efterfrågan tvärdog efter lanseringen av M3 och detta är ett ganska desperat sätt att få igång efterfrågan igen.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: Batteripack
Stödjer du det på något. Nu sitter tesla på de verkliga siffrorna. Men av levereade kan jag i allafall inte se (eller sett) någon nedgång på s och x utan de har legat ganska stabilt (men det är kanske negativt att de inte ökat). Detta enligt siffror jag sett (finns säkert om man söker på nätet)SR-71-BlackBird skrev:Tro att den enkla sanningen är att efterfrågan tvärdog efter lanseringen av M3 och detta är ett ganska desperat sätt att få igång efterfrågan igen.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5303
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Batteripack
Enligt personal på SC så har det beställts fler S och X efter prissänkningen än någonsin tidigare.Mickep skrev:Stödjer du det på något. Nu sitter tesla på de verkliga siffrorna. Men av levereade kan jag i allafall inte se (eller sett) någon nedgång på s och x utan de har legat ganska stabilt (men det är kanske negativt att de inte ökat). Detta enligt siffror jag sett (finns säkert om man söker på nätet)SR-71-BlackBird skrev:Tro att den enkla sanningen är att efterfrågan tvärdog efter lanseringen av M3 och detta är ett ganska desperat sätt att få igång efterfrågan igen.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Batteripack
Menar du i Sverige, EU eller i hela världen?SR-71-BlackBird skrev:Tro att den enkla sanningen är att efterfrågan tvärdog efter lanseringen av M3 och detta är ett ganska desperat sätt att få igång efterfrågan igen.
Re: Batteripack
Liibo skrev:Fast många som haft en S och bytt till en 3:a är ju mer positiva över 3:an. Så mer går ju åt andra hållet och byter ifrån än att byta till S. Är ju en helt annan körglädje i en 3:a, och storlek är inte så fruktansvärd skillnad, förutom att S väger väldigt mycket mer än 3:an iställetGustafsson skrev:Kanske är detta ett argument för den ovane nybörjarelbilisten. Jag skulle aldrig komma på tanken att byta till en M3 för att den laddar snabbare. Tycker det är svårt att hinna med det som skall göras när man pausar vid SuC idag. Min laddar 30 mil på 1/2 tim. Det räcker för det mesta. Model S och X är ju något helt annat än modell 3. Större, bekvämare, snabbare och med längre räckvidd om man vill, kort sagt en bil för andra behov än Modell 3. Jag tror visserligen att många inte har behov för en så stor bil, men jag tror också att många modell 3 ägare kommer att byta upp sig till S eller X framöver.
Det är en jätteskillnad i storlek. Dessutom verkar Model 3 vara ännu bullrigare än S.
Re: Batteripack
SR-71-BlackBird skrev:Tro att den enkla sanningen är att efterfrågan tvärdog efter lanseringen av M3 och detta är ett ganska desperat sätt att få igång efterfrågan igen.
I USA blev det inte så av vad jag har läst om det. Hur det ser ut i Europa vet nog bara Tesla än så länge. Så ja, kanske. Kan förklara varför sänkningarna blev större i Europa också.
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1492
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
Re: Batteripack
Järfällakangru skrev:Menar du i Sverige, EU eller i hela världen?SR-71-BlackBird skrev:Tro att den enkla sanningen är att efterfrågan tvärdog efter lanseringen av M3 och detta är ett ganska desperat sätt att få igång efterfrågan igen.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: Batteripack
Om det beställts fler S och X kan ju också bero på att man har avbeställt och beställt en ny med lägre pris!Nicke Nyfiken skrev:Enligt personal på SC så har det beställts fler S och X efter prissänkningen än någonsin tidigare.Mickep skrev:Stödjer du det på något. Nu sitter tesla på de verkliga siffrorna. Men av levereade kan jag i allafall inte se (eller sett) någon nedgång på s och x utan de har legat ganska stabilt (men det är kanske negativt att de inte ökat). Detta enligt siffror jag sett (finns säkert om man söker på nätet)SR-71-BlackBird skrev:Tro att den enkla sanningen är att efterfrågan tvärdog efter lanseringen av M3 och detta är ett ganska desperat sätt att få igång efterfrågan igen.