Takräcke till Tesla utan panoramatak

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Takräcke till Tesla utan panoramatak

Inlägg av Martinen »

Hej.

Borde gå att lösa.
Bara det finns nån bra fäste att sätta boxen på hållaren.
Man borde kunna köra med någon av board racken eller nått sånt.
Användarvisningsbild
cicob
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 19 jun 2018 23:06
Ort: Zürich

Re: Takräcke till Tesla utan panoramatak

Inlägg av cicob »

Hej,

jag hade liknande dilemma i vintras: jag ville ABSOLUT kunna använda takräcke (skidåkning) och brydde mig inte om att ha nån taklucka. Vad skulle jag göra? En säljare sa bu och en annan sa bä. En anledning till de olika beskeden skulle kunna bero på begreppsförvirringen:

+ Panoramatak betyder för mig "största möjliga glasskiva".
+ Taklucka är för mig ett entydigt begrepp, omöjligt att misstolka. En lucka i taket som kan öppnas.

Emellertid använder Tesla en annan terminologi:

+ "soltak": öppningsbar taklucka samt fyra fästpunkter för takräcke
+ "glastak": största möjliga glasskiva med maximal fri sikt uppåt från baksätet

Det blir inte direkt bättre när det på Thules hemsida än idag (juni) under avdelningen "Takräcken" för Tesla S står "Fästpunkter med glastak". Jag ringde upp Thule för att få höra direkt från dem vad som faktiskt gällde. De borde ju veta.

Jag gillade Teslas "glastak" men förstod alltså efterhand att jag var tvungen att klicka för "soltak" för 20 papp för att få det jag behövde. En lucka jag aldrig tänkte öppna.

Jag har i efterhand påtalat dumheten för dem, för nog borde man väl kunna erbjuda fyra fästpunkter även på ett s.k. "glastak"... kan man ju tycka såhär från läktarplats.
MX Raven 2021, 7sits
Såld: MS 100D 2018, extra allt
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Takräcke till Tesla utan panoramatak

Inlägg av HelectriC »

Svaret stavas ”profit” :D självklart hade dom kunnat integrera fästpunkterna till alla takalternativ, men då tjänar dom inte lika mycket pengar på det öppningsbara taket. Många andra tillverkare som har liknande strategi, tex välj elektriska stolar om du ska kunna få led-strålkastare (förstå den kopplingen, den som kan ;) )
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar