Där kom prisökningen!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Där kom prisökningen!

Inlägg av Svenssons »

När Ludicrous introducerades så var det också en valbar option innan den bakades in i i alla P100D. Då kostade den 109kkr och nu 3 år senare alltså 136kkr. Misstänker att prisskillnaden helt kan förklaras av försämrad dollarkurs för oss svenskar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Där kom prisökningen!

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Nu kostar FSD-uppgraderingen 77 tkr. Lite skönt för då slipper jag fundera på det. :)

Blev inte så stor ökning ändå. Men nog önskar jag att jag köpt den där demo P100DL för 850 tkr trots allt. Den hade jag nog kunnat köra gratis ett tag.
Jag trodde du beställde en ny SPL (alltså ej demo)?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
riba
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 17 jul 2016 22:27
Ort: Lomma

Re: Där kom prisökningen!

Inlägg av riba »

Ja, detta gjorde inte beslutet lika enkelt som jag hade tänkt ;)
Har en beställning jag måste säga bu eller bä om idag. En X P100DL, gick upp 161k iom Ludicruos blev extra tillägg. Har ju inte direkt behov av L, men om det kan gör att andrahandsvärdet håller sig bättre finns där en poäng att köra såklart ...
Model S 75 levererad sept 2016
Model X Performance Ludicrous levererad aug 2019
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Där kom prisökningen!

Inlägg av MarcusC »

Tittar Skatteverket bara på Performance-modellen när man räknar på förmånsvärdet?
I så fall blir det ju "dyrt" att bara köpa en performance utan Ludicrous-uppgradering.

Jag menar om förmånsvärdet är 10k utan ludicrous och med ludicrous blir det 10k + lite till.

Någon som vet hur Skatteverket gjorde innan när man kunde välja p-modeller med eller utan L-uppgradering?
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Där kom prisökningen!

Inlägg av vigge50 »

Svenssons skrev:
När Ludicrous introducerades så var det också en valbar option innan den bakades in i i alla P100D. Då kostade den 109kkr och nu 3 år senare alltså 136kkr. Misstänker att prisskillnaden helt kan förklaras av försämrad dollarkurs för oss svenskar.
Nix, snarare att Tesla är väldigt snälla mot oss svenskar(européer?) då den kostar $20k i USA. Kollar vi på Teslas dollarkurs så är den nu 11,13 på Model S Long range vilket är mindre än dagens valutakurs plus moms.
Verdi

Re: Där kom prisökningen!

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Verdi skrev:
Nu kostar FSD-uppgraderingen 77 tkr. Lite skönt för då slipper jag fundera på det. :)

Blev inte så stor ökning ändå. Men nog önskar jag att jag köpt den där demo P100DL för 850 tkr trots allt. Den hade jag nog kunnat köra gratis ett tag.
Jag trodde du beställde en ny SPL (alltså ej demo)?
Fegade ur och hoppade av. Fick tillbaka mina 30 tkr häromdagen. Kan inte sälja min 100D ändå eftersom det vore vansinne. Och ha två st Model S? Njae. Även till det "billiga" priset så är det ju en rejält dyr bil.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Där kom prisökningen!

Inlägg av Mickep »

Nu har tesla flexat musklerna lite iallafall inför alla konkurrenter! "Se hur mycket vi kan sänka priset, flera 100 000!, bring it on!"
De säger att de kommer bli konkurrens om ett år, men som jag ser det är tesla väl förberett. Alla vet att det högre priset är bara marginalen som utökats.
Elon vill sälja bilar och jag ser i nuläget bara att elon helt rätt och gjorde kunderna en tjänst när priserna sänktes i samband med v3 infon släpptes. i alla fall nya kunder, de äldre var givetvis bekymrade för att få mindre för andrahandsförsäljningen och de klagade så tesla fick rätta sig i efterhand. Jag ser egentligen inte en annan anledning att sänka priset, men det hade underlättat för begegnat marknaden att få ut mer bilar till ett lägre pris, även om jag inte tror att det behövts. tesla har har tidigare hållit andrahandsvärdet uppe iom deras återköpsgaranti, men sådant behövs inte längre när de blivit större. för det finns inga andra på marknaden (ipace och etron får ursäkta men så är det)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5310
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Där kom prisökningen!

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Betyder detta att min Model S plötsligt stigit i värde?

Enligt alla trash talkens här på forumet så blev den nästan värdelös när Tesla sänkte priserna. Har inte hört ett knyst från dessa personer nu. :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Där kom prisökningen!

Inlägg av hooked »

Nicke Nyfiken skrev:
Betyder detta att min Model S plötsligt stigit i värde?

Enligt alla trash talkens här på forumet så blev den nästan värdelös när Tesla sänkte priserna. Har inte hört ett knyst från dessa personer nu. :lol:
Tycker inte 20k prishöjning är märkbart för en bil runt miljonen så det kommer nog inte påverka begagnatpriserna alls. Framförallt inte öka priserna då Model S börjar komma till åren. När det kommer en uppdaterad Model S lär dock begagnatpriserna dyka mer eftersom fler befintliga Model S ägare kommer vilja byta bil och utbudet på begagnat ökar ännu mer.

Att man nu rättat till buggen med att Ludicrous var gratis i Europa (men inte i USA) är väl egentligen den enda stora skillnaden med det som hände inatt. Frågan är dock hur begagnatköparen värdesätter detta. Jag tror marginellt.
Verdi

Re: Där kom prisökningen!

Inlägg av Verdi »

Nicke Nyfiken skrev:
Betyder detta att min Model S plötsligt stigit i värde?

Enligt alla trash talkens här på forumet så blev den nästan värdelös när Tesla sänkte priserna. Har inte hört ett knyst från dessa personer nu. :lol:

Trash talk eller inte, priserna på begagnade är för höga för min smak iaf. Andra är fria att göra en annan bedömning men jag köper inte 5-6 år gamla bilar för 75% av vad jag kan få en ny lagerbil för. :)
neomannen
Inlägg: 4
Blev medlem: 21 mar 2019 11:21

Re: Där kom prisökningen!

Inlägg av neomannen »

Jag har ingen Tesla (ännu).

Hade lite ångest innan angående prishöjning och blev rätt lättad nu för den inte alls var så illa som befarat. Känner nu ingen stress att beställa utan väntar in faceliften innan jag lägger beställning.

Personligen ser jag ludicrous mode mer som ett cirkus-nummer, väldigt dyrt sådant. Det är en P-variant jag kommer beställa, men att den inte har ludicrous mode gör varken från eller till ... (ja e nog för gammal :D)

(Är ludicrous mode endast mjukvara eller även hårdvara?)
Verdi

Re: Där kom prisökningen!

Inlägg av Verdi »

neomannen skrev:
Jag har ingen Tesla (ännu).

Hade lite ångest innan angående prishöjning och blev rätt lättad nu för den inte alls var så illa som befarat. Känner nu ingen stress att beställa utan väntar in faceliften innan jag lägger beställning.

Personligen ser jag ludicrous mode mer som ett cirkus-nummer, väldigt dyrt sådant. Det är en P-variant jag kommer beställa, men att den inte har ludicrous mode gör varken från eller till ... (ja e nog för gammal :D)

(Är ludicrous mode endast mjukvara eller även hårdvara?)

Det är väl dåligt för dig som inte beställt att de höjer priserna? Eller menar du att du inte vill bli så frestad att köpa redan nu?

Mitt råd är att vänta till 2020. Möjligt att Performance får lägre förmånsvärde än dagens P100DL.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5310
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Där kom prisökningen!

Inlägg av Nicke Nyfiken »

neomannen skrev:
Jag har ingen Tesla (ännu).

Hade lite ångest innan angående prishöjning och blev rätt lättad nu för den inte alls var så illa som befarat. Känner nu ingen stress att beställa utan väntar in faceliften innan jag lägger beställning.

Personligen ser jag ludicrous mode mer som ett cirkus-nummer, väldigt dyrt sådant. Det är en P-variant jag kommer beställa, men att den inte har ludicrous mode gör varken från eller till ... (ja e nog för gammal :D)

(Är ludicrous mode endast mjukvara eller även hårdvara?)
Jag tänker lite annorlunda. Varför vill man ha en P utan Ludicrous?
Antingen är man nöjd med prestandan i 100D vilken i grunden är otroligt bra i jämförelse med 99% av alla andra bruksbilar. Eller så löper man linan fullt ut och väljer max prestanda. Mitt i mellan är inget allternativ för mig.

Men alla är olika och därför finns det olika allternativ.

Välkommen till forumet. Jag avvaktar också en ordentlig facelift eller helt ny modell av Model S innan jag kommer beställa ny Model S.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Där kom prisökningen!

Inlägg av OfarligTesla »

Nicke Nyfiken skrev:
neomannen skrev:
Jag har ingen Tesla (ännu).

Hade lite ångest innan angående prishöjning och blev rätt lättad nu för den inte alls var så illa som befarat. Känner nu ingen stress att beställa utan väntar in faceliften innan jag lägger beställning.

Personligen ser jag ludicrous mode mer som ett cirkus-nummer, väldigt dyrt sådant. Det är en P-variant jag kommer beställa, men att den inte har ludicrous mode gör varken från eller till ... (ja e nog för gammal :D)

(Är ludicrous mode endast mjukvara eller även hårdvara?)
Jag tänker lite annorlunda. Varför vill man ha en P utan Ludicrous?
Antingen är man nöjd med prestandan i 100D vilken i grunden är otroligt bra i jämförelse med 99% av alla andra bruksbilar. Eller så löper man linan fullt ut och väljer max prestanda. Mitt i mellan är inget allternativ för mig.

Men alla är olika och därför finns det olika allternativ.

Välkommen till forumet. Jag avvaktar också en ordentlig facelift eller helt ny modell av Model S innan jag kommer beställa ny Model S.
Jag skulle säga att det är för att ludicrous är typ som launch control (fast mer omständigt i och med att det tar tid att värma), dvs något man i princip aldrig kommer använda. Inget jag skulle betala 136 papp för faktiskt. Att betala typ 90 papp för ventilerade säten, röda bromsok, spoilern och snabbare acceleration i alla situationer känns däremot självklart.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5310
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Där kom prisökningen!

Inlägg av Nicke Nyfiken »

OfarligTesla skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
neomannen skrev:
Jag har ingen Tesla (ännu).

Hade lite ångest innan angående prishöjning och blev rätt lättad nu för den inte alls var så illa som befarat. Känner nu ingen stress att beställa utan väntar in faceliften innan jag lägger beställning.

Personligen ser jag ludicrous mode mer som ett cirkus-nummer, väldigt dyrt sådant. Det är en P-variant jag kommer beställa, men att den inte har ludicrous mode gör varken från eller till ... (ja e nog för gammal :D)

(Är ludicrous mode endast mjukvara eller även hårdvara?)
Jag tänker lite annorlunda. Varför vill man ha en P utan Ludicrous?
Antingen är man nöjd med prestandan i 100D vilken i grunden är otroligt bra i jämförelse med 99% av alla andra bruksbilar. Eller så löper man linan fullt ut och väljer max prestanda. Mitt i mellan är inget allternativ för mig.

Men alla är olika och därför finns det olika allternativ.

Välkommen till forumet. Jag avvaktar också en ordentlig facelift eller helt ny modell av Model S innan jag kommer beställa ny Model S.
Jag skulle säga att det är för att ludicrous är typ som launch control (fast mer omständigt i och med att det tar tid att värma), dvs något man i princip aldrig kommer använda. Inget jag skulle betala 136 papp för faktiskt. Att betala typ 90 papp för ventilerade säten, röda bromsok, spoilern och snabbare acceleration i alla situationer känns däremot självklart.
Som sagt alla är olika.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Där kom prisökningen!

Inlägg av jpetters »

OfarligTesla skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
neomannen skrev:
Jag har ingen Tesla (ännu).

Hade lite ångest innan angående prishöjning och blev rätt lättad nu för den inte alls var så illa som befarat. Känner nu ingen stress att beställa utan väntar in faceliften innan jag lägger beställning.

Personligen ser jag ludicrous mode mer som ett cirkus-nummer, väldigt dyrt sådant. Det är en P-variant jag kommer beställa, men att den inte har ludicrous mode gör varken från eller till ... (ja e nog för gammal :D)

(Är ludicrous mode endast mjukvara eller även hårdvara?)
Jag tänker lite annorlunda. Varför vill man ha en P utan Ludicrous?
Antingen är man nöjd med prestandan i 100D vilken i grunden är otroligt bra i jämförelse med 99% av alla andra bruksbilar. Eller så löper man linan fullt ut och väljer max prestanda. Mitt i mellan är inget allternativ för mig.

Men alla är olika och därför finns det olika allternativ.

Välkommen till forumet. Jag avvaktar också en ordentlig facelift eller helt ny modell av Model S innan jag kommer beställa ny Model S.
Jag skulle säga att det är för att ludicrous är typ som launch control (fast mer omständigt i och med att det tar tid att värma), dvs något man i princip aldrig kommer använda. Inget jag skulle betala 136 papp för faktiskt. Att betala typ 90 papp för ventilerade säten, röda bromsok, spoilern och snabbare acceleration i alla situationer känns däremot självklart.
Jag har en P90D utan L och kan säga att jag hade lätt köpt till L om det varit möjligt. Men Tesla slutade sälja det till den modellen.

Skillnaden är helt enkelt mer kraft hela tiden, oavsett hastighet. Vid lägre SOC är skillnaden ännu större.

Nu kanske en P100D utan L beter sig annorlunda, men det är min syn på "to L or not to L". Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Där kom prisökningen!

Inlägg av Bjelke »

jpetters skrev:
OfarligTesla skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
neomannen skrev:
Jag har ingen Tesla (ännu).

Hade lite ångest innan angående prishöjning och blev rätt lättad nu för den inte alls var så illa som befarat. Känner nu ingen stress att beställa utan väntar in faceliften innan jag lägger beställning.

Personligen ser jag ludicrous mode mer som ett cirkus-nummer, väldigt dyrt sådant. Det är en P-variant jag kommer beställa, men att den inte har ludicrous mode gör varken från eller till ... (ja e nog för gammal :D)

(Är ludicrous mode endast mjukvara eller även hårdvara?)
Jag tänker lite annorlunda. Varför vill man ha en P utan Ludicrous?
Antingen är man nöjd med prestandan i 100D vilken i grunden är otroligt bra i jämförelse med 99% av alla andra bruksbilar. Eller så löper man linan fullt ut och väljer max prestanda. Mitt i mellan är inget allternativ för mig.

Men alla är olika och därför finns det olika allternativ.

Välkommen till forumet. Jag avvaktar också en ordentlig facelift eller helt ny modell av Model S innan jag kommer beställa ny Model S.
Jag skulle säga att det är för att ludicrous är typ som launch control (fast mer omständigt i och med att det tar tid att värma), dvs något man i princip aldrig kommer använda. Inget jag skulle betala 136 papp för faktiskt. Att betala typ 90 papp för ventilerade säten, röda bromsok, spoilern och snabbare acceleration i alla situationer känns däremot självklart.
Jag har en P90D utan L och kan säga att jag hade lätt köpt till L om det varit möjligt. Men Tesla slutade sälja det till den modellen.

Skillnaden är helt enkelt mer kraft hela tiden, oavsett hastighet. Vid lägre SOC är skillnaden ännu större.

Nu kanske en P100D utan L beter sig annorlunda, men det är min syn på "to L or not to L". Bild
LoL ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
neomannen
Inlägg: 4
Blev medlem: 21 mar 2019 11:21

Re: Där kom prisökningen!

Inlägg av neomannen »

Tack, det är väldigt roligt att läsa här!

Jag var rädd att priserna skulle gå upp mer helt enkelt, känna att jag missat ett tillfälle som inte kommer igen (sen har jag läst tillräckligt mycket här för att fatta att tillfällena alltid kommer igen, speciellt med Tesla). Bilen jag har idag är 2 år gammal och skulle egentligen behöva ha 3 år på den innan jag byter, men kunde ja spara t.ex 200k på nybilsköpet skulle jag kunnat skicka befintlig bil innan. Jag har hela tiden varit sugen på en S100D, när de kostade 1,2 och hade antagligen beställt till det priset (om det fortfarande hade gällt nu på hösten 19). Nu kan jag på en P-modell betydligt billigare.

Jag tycker det finns en sweet-spot när det gäller att inte köpa det värsta, biltillverkarna (även tesla som jag uppfattar det) vet att betalningsviljan är hög för det värsta, lägger man bara sig straxt under så får man betydligt mer för pengarna tycker jag. (Jag skulle kanske lägga till L-mode om den kostade runt 20k)

Jag har haft bmw innan och använde aldrig i princip sport+ mode, eller som bilen jag har idag som har launch-control men aldrig funnit ett läge där jag känt behov dock älskar jag motorstark bil för omkörning, mellanregister etc, men jag har nog tappat det lite angående 0-100. Sen fattar jag att long-range klarar det där också galant, så lämnar det öppet vilken det blir. Leverans våren 2020 iaf.

@Verdi - antar att det var du som skrev/hängde en massa på autopower tidiagre :-)
Senast redigerad av neomannen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1492
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Där kom prisökningen!

Inlägg av SR-71-BlackBird »

P100DL gör enligt Dragtimes 0-100 på ca 2,5 ända ner till 75% SOC. 2,7 vid 50% SOC. Eller 0-60 MPH.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Där kom prisökningen!

Inlägg av olarsson »

Känns ju som att de glömde bort L-tillägget i Sverige när prissänkningen gjordes. Nu är det mer harmoni i prissättningen mellan olika marknader.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
Daniel R
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 dec 2016 19:07
Ort: Stockholm

Re: Där kom prisökningen!

Inlägg av Daniel R »

Model Y höjdes alltså inte.
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Där kom prisökningen!

Inlägg av mans71 »

För mig vore en beg värstingmodell P utan L ointressant och lika konstig som tygklädsel i en miljonbil, men det finns ju dom som gillar det också...
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Där kom prisökningen!

Inlägg av oscfor »

Daniel R skrev:
Model Y höjdes alltså inte.
Den är två till tre år bort. De har nog inte direkt någon brådska att sätta slutgiltigt pris på den.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Där kom prisökningen!

Inlägg av vigge50 »

oscfor skrev:
Daniel R skrev:
Model Y höjdes alltså inte.
Den är två till tre år bort. De har nog inte direkt någon brådska att sätta slutgiltigt pris på den.
Då du beställer och inte bara lägger en reservation så kan de inte höja priset i efterhand för de som beställt.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Där kom prisökningen!

Inlägg av Jeppe_E »

vigge50 skrev:
oscfor skrev:
Daniel R skrev:
Model Y höjdes alltså inte.
Den är två till tre år bort. De har nog inte direkt någon brådska att sätta slutgiltigt pris på den.
Då du beställer och inte bara lägger en reservation så kan de inte höja priset i efterhand för de som beställt.
Nänä..

Dokumentation.Vårt förbeställningsavtal avseende motorfordon Model Y (“Avtalet”) består av följande handlingar:

1. Fordonsspecifikationen:Fordonsspecifikationen beskriver fordonet ("Fordonet") som du har förbeställt och anger Fordonets pris.
2. Slutprisinformation:Du får tillgång till Slutprisinformation när leveransdagen närmar sig. Slutprisinformationen innehåller det fastställda slutpriset baserat på den slutliga Fordonsspecifikationen, inklusive skatter och offentliga eller statliga avgifter.
3. Villkor:Dessa Villkor börjar gälla från och med dagen då du gör din förbeställning och genomför din betalning för förbeställningen ("Förbeställningsdatumet").A vtal att förbeställa.Du överenskommer härmed att förbeställa det Fordon som beskrivs i din Fordonsspecifikation och, genom att ta emot leveransen av Fordonet när det ärfärdigt för leverans accepterar du att ett bindande köp uppkommer samt att du då kommer att slutföra transaktionen från TM Sweden AB (“vi”, “oss” eller “våra”), godta att köpetär genomfört, i enlighet med villkoren i detta Avtal. Ditt Fordon är prissatt och konfigurerat baserat på de funktioner och alternativ som är tillgängliga vid förbeställningstillfället.Alternativ, funktioner eller hårdvara som lanseras efter det att du gjort din förbeställning kanske inte ingår i eller finns tillgängligt för ditt Fordon.Förbeställningspris, skatter och avgifter.Förbeställningspriset för Fordonet anges i din Fordonsspecifikation. P riset inkluderar lokal moms (om och när det är tillämpligt), meninnehåller inte lokala och regionala nödvändiga skatter och avgifter. Eftersom dessa skatter och avgifter ständigt förändras och är beroende av många faktorer, t.ex. var duregistrerar Fordonet, kommer de att beräknas i närmare anslutning till leveransen och anges i den slutliga prisbekräftelsen. Du ansvarar för att betala dessa tillkommande skatteroch avgifter.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Skriv svar