Produktionen av Model S står still ?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Produktionen av Model S står still ?

Inlägg av deffe »

Hej!

Min order har stått i kö ganska länge med denna text: "Din beställning från Tesla har bekräftats och schemalagts för produktion i vår fabrik."
Jag fick VIN och dom sakerna ganska snabbt.

Men sedan verkar det inte hända så mycket.

Tittar man på lite andra trådar samt även tex denna fil:


Så verkar det som att från VIN till produktion brukar vara några dagar. Men det verkar gå väldigt långsamt i fabriken just nu. Kan det bero på någon uppgradering är på G?
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
mattisborgen73
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 mar 2019 08:46
Ort: Stockholm

Re: Produktionen av Model S står still ?

Inlägg av mattisborgen73 »

Detta gäller även mig som beställt en Model X.
Fick VIN dagen efter beställningen var bekräftad. Inget har hänt sedan dess.
Det sägs att bilar som är ämnade för Europa produceras under veckorna kring ett kvartalsbryt. Om det verkligen är så låter jag vara osagt.
Planerad leverans, det som sades vid beställningen, är i maj. Det visar sig om det verkligen blir så... :-)
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Produktionen av Model S står still ?

Inlägg av vigge50 »

Som sagt så delar Tesla upp produktionen under kvartalet så de bör börja producera för Europa nu. Det arket du skickade har också endast 151 Model S vara två för i år, alldeles för lite för att dra några slutsatser när de producerar runt 1000 Model S i veckan.
Användarvisningsbild
Kaiser_Tesla
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 17 mar 2019 09:34
Ort: Trosa

Re: Produktionen av Model S står still ?

Inlägg av Kaiser_Tesla »

Jag beställde en Model S den 15 mars, den har enligt hemsidan varit i produktion i några dagar (minns inte exakt).
Användarvisningsbild
RobinG
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 22 mar 2016 00:05

Re: Produktionen av Model S står still ?

Inlägg av RobinG »

Även min tesla är i produktion, beställde den 8 mars, designen "bekräftades" den 15 mars och sen ett par dagar tillbaka har den övergått till att vara i produktion.
S90D svartmetallic med helsvart premium interiör, nextgensäten, panoramatak, ultraljudsystem, autopilot, luftfjädring, köldpaket, bakåtvända extrasäten. Uthämtad 1 april 2016.
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Produktionen av Model S står still ?

Inlägg av deffe »

RobinG skrev:
Även min tesla är i produktion, beställde den 8 mars, designen "bekräftades" den 15 mars och sen ett par dagar tillbaka har den övergått till att vara i produktion.
Kanon tack!

Bra då var det utrett :)
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
First
Inlägg: 15
Blev medlem: 02 mar 2019 15:30

Re: Produktionen av Model S står still ?

Inlägg av First »

Min beställning av MS 100D bekräftades 7e mars och nu står det:

Din Tesla har byggts och transporteras från vår fabrik i Fremont till hamnen i USA.

Några tips på hur lång tid det kan vara kvar till leverans?

Kan man få reda på beräknat leveransdatum på något sätt?
Användarvisningsbild
Kaiser_Tesla
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 17 mar 2019 09:34
Ort: Trosa

Re: Produktionen av Model S står still ?

Inlägg av Kaiser_Tesla »

Nu har min bil slagit om (under natten) till att transporteras till hamnen, beställd 15 mars och bekräftad 22 mars. Spännande :D
__________________________
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Produktionen av Model S står still ?

Inlägg av deffe »

Kaiser_Tesla skrev:
Nu har min bil slagit om (under natten) till att transporteras till hamnen, beställd 15 mars och bekräftad 22 mars. Spännande :D
Kul!
Vad är det för utrustning?

Jag beställde innan dig men min står fortfarande som schemalagd för att byggas.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Produktionen av Model S står still ?

Inlägg av Zalman3 »

Kaiser_Tesla skrev:
Nu har min bil slagit om (under natten) till att transporteras till hamnen, beställd 15 mars och bekräftad 22 mars. Spännande :D
Får du med en gratis CCS adapter?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Kaiser_Tesla
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 17 mar 2019 09:34
Ort: Trosa

Re: Produktionen av Model S står still ?

Inlägg av Kaiser_Tesla »

Utrustning: Long Range, Autopilot, 19" standardfälgar, Deep Blue metallic, svart inredning (ångrar att jag inte tog vit).

CCS-adapter, ingen aning. Behöver lära mig elbilslivet helt klart. Förstår inte riktigt skillnaden mellan alla typer av laddningskontakter. Det enda jag vet är att jag till 99% kommer ladda hemma, wall connector ligger och väntar på utlämningsstället och elektriker redan kontaktad. Vårstädning av garaget måste göras först :lol: .

Nästa steg är att köpa till fetare hjul, tyckte +50k var lite väl för 21" så tar det separat.
__________________________
Användarvisningsbild
AndreasF
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 13 mar 2019 19:57
Ort: Göteborg

Re: Produktionen av Model S står still ?

Inlägg av AndreasF »

Zalman3 skrev:
Kaiser_Tesla skrev:
Nu har min bil slagit om (under natten) till att transporteras till hamnen, beställd 15 mars och bekräftad 22 mars. Spännande :D
Får du med en gratis CCS adapter?
Då är våra bilar troligen på samma trailer! Beställde också 15/3 och bekräftades 22/3.
Som jag uppfattar det så tar det 7-8 veckor från dess att bilen är färdigproducerad tills dess att man kan hämta ut den. Det finns alltså viss chans att de klarar av att hålla leverans under maj.
CCS adapter är väl inget som Tesla har bekräftat till Model S/X utan något som man troligen få köpa separat om den någonsin kommer. Det där med att den skulle vara standard på alla Model S/X som producerades efter 1/2 har de ju tagit tillbaka.
Tesla Model S LR-19 Raven, Deep Blue Metallic, FSD
Användarvisningsbild
riba
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 17 jul 2016 22:27
Ort: Lomma

Re: Produktionen av Model S står still ?

Inlägg av riba »

Min X beställning bekräftades den 22:a men står fortfarande "bekräftad och schemalagd för produktion".
Går jag in och konfigurerar en ny bil så säger de fortfarande leverans i maj - har de ändrat så att S/X också går på båt från US västkust direkt till europa? Hur skall det annars finnas en chans att bilarna är här i maj?
Model S 75 levererad sept 2016
Model X Performance Ludicrous levererad aug 2019
Användarvisningsbild
Kaiser_Tesla
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 17 mar 2019 09:34
Ort: Trosa

Re: Produktionen av Model S står still ?

Inlägg av Kaiser_Tesla »

Leverans östkust till europa tar väl typ en månad med fraktfartyg?! Går alla bilar i Europa via Tillburg för ihopmontering eller kommer de färdigbyggda? Väntan är olidlig :D
__________________________
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Produktionen av Model S står still ?

Inlägg av Hedman »

Kaiser_Tesla skrev:
Leverans östkust till europa tar väl typ en månad med fraktfartyg?! Går alla bilar i Europa via Tillburg för ihopmontering eller kommer de färdigbyggda? Väntan är olidlig :D
Ja alla bilar skruvas ihop där (drivlinan typ) av tullavgiftsmässiga skäl.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
riba
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 17 jul 2016 22:27
Ort: Lomma

Re: Produktionen av Model S står still ?

Inlägg av riba »

Model 3 körs på båt till Europa färdigmonterad, direkt från US västkust. Se ex här, https://insideevs.com/aerial-image-show ... to-europe/.

Model S/X har historiskt körts på tåg till östkusten och sedan båt till Europa för färdigmontering. Det min fråga var; har dem ändrat för S/X så dem också körs på båt från västkusten tillsammans med Model 3? Annars har jag svårt för att se hur de kan lova leverans i maj om jag beställer en S/X idag. Bara tåg till US östkust tog flera veckor sist jag beställde en S.
Model S 75 levererad sept 2016
Model X Performance Ludicrous levererad aug 2019
Användarvisningsbild
riba
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 17 jul 2016 22:27
Ort: Lomma

Re: Produktionen av Model S står still ?

Inlägg av riba »

Kaiser_Tesla skrev:
Leverans östkust till europa tar väl typ en månad med fraktfartyg?! Går alla bilar i Europa via Tillburg för ihopmontering eller kommer de färdigbyggda? Väntan är olidlig :D
Skeppet (GLOVIS CAPTAIN) med Model 3 från San Fransisco till Zeebrugge var framme på 24 dagar. 12 januari till 5 februari. Så US västkust till Belgien tar drygt 3 veckor.
https://www.myshiptracking.com/vessels/ ... mo-9707015
Model S 75 levererad sept 2016
Model X Performance Ludicrous levererad aug 2019
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Produktionen av Model S står still ?

Inlägg av Feddan »

Röd Model S P100DL beställd 2019-03-01, låst/bekräftad 2019-03-08:
VadSkerHärnäst.PNG
dawson_crying.jpg
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Jonas83
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 08 feb 2019 23:18

Re: Produktionen av Model S står still ?

Inlägg av Jonas83 »

Svart Model X P100DL
Beställd 2019-03-01
Prod start: 2019-03-27
Prod slut: 2019-04-03
Under transport till hamn: 2019-04-03

Vi är nog rätt många som kommer åka samma båt.

Olidlig väntan....

Ni kan gärna uppdatera Google dokumentet så att vi har lite fler Svenska leveranser att spåra:

Svart XP100DL Vit inredning - Beställd
MODEL ≡ - Avbokad
Användarvisningsbild
RobinG
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 22 mar 2016 00:05

Re: Produktionen av Model S står still ?

Inlägg av RobinG »

RobinG skrev:
Även min tesla är i produktion, beställde den 8 mars, designen "bekräftades" den 15 mars och sen ett par dagar tillbaka har den övergått till att vara i produktion.
Någon gång under de senaste timmarna idag den 4 april uppdaterades statusen avseende min P100DL att den är färdigbyggd i Fremont fabriken och är under frakt till hamnen i USA. Tror ni att det finns en chans att få den innan månadsskiftet?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
S90D svartmetallic med helsvart premium interiör, nextgensäten, panoramatak, ultraljudsystem, autopilot, luftfjädring, köldpaket, bakåtvända extrasäten. Uthämtad 1 april 2016.
Användarvisningsbild
AndreasF
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 13 mar 2019 19:57
Ort: Göteborg

Re: Produktionen av Model S står still ?

Inlägg av AndreasF »

RobinG skrev:
RobinG skrev:
Även min tesla är i produktion, beställde den 8 mars, designen "bekräftades" den 15 mars och sen ett par dagar tillbaka har den övergått till att vara i produktion.
Någon gång under de senaste timmarna idag den 4 april uppdaterades statusen avseende min P100DL att den är färdigbyggd i Fremont fabriken och är under frakt till hamnen i USA. Tror ni att det finns en chans att få den innan månadsskiftet?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
April/maj? Inte en chans om man kollar på statistiken för leveranser till Europa. Räkna med månadsskiftet maj/juni, fast det var kanske det du menade?
Tesla Model S LR-19 Raven, Deep Blue Metallic, FSD
Användarvisningsbild
RobinG
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 22 mar 2016 00:05

Re: Produktionen av Model S står still ?

Inlägg av RobinG »

Nä, hoppades på närmaste månadsskiftet. Säljaren på Tesla snackade om att det går så mycket snabbare med leveransen nu när de skeppar Model 3 också men har å andra sidan tyvärr märkt att säljarna där snackar j-igt mycket skit (på en nivå som gör att jag hade valt ett annat märke
om det inte vore för att jag gillar teslabilarna så mycket)




Skickat från min iPhone med Tapatalk
S90D svartmetallic med helsvart premium interiör, nextgensäten, panoramatak, ultraljudsystem, autopilot, luftfjädring, köldpaket, bakåtvända extrasäten. Uthämtad 1 april 2016.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Produktionen av Model S står still ?

Inlägg av Bjelke »

Eftersom S & X inte skickas hela som 3:an så "kan" dom väl inte ens skickas på samma typ av båt? Eller? (S & X skickas i container)
Eller sitter alla hjulen på medans batteri och DU skickas separat, för då skulle dom ju i princip kunna åka på "vanligt" sätt :)
Det är väl bara till Norge som alla skickas hela och därmed på samma sätt...
Min blev också klar den 4:e och är nu under transport (ordern låstes den 9/3, en P100DL), den dyker väl upp i mittten/slutet av Maj antar jag.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Produktionen av Model S står still ?

Inlägg av leiflodde »

Sommaren 2015 var vi och kollade i Tillburg och då kom bilen i delar i en container.

Fick inte ta några bilder men i princip var den bara separerad med några dm mellan delarna, kommer inte exakt ihåg men var väl chassi, batteri och drivningen om separerats.
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Produktionen av Model S står still ?

Inlägg av deffe »

Låter som Sverige kommer få en väldigt stor last med P100DL bilar till våren. Ferraris och Porschar får akta sig lite extra framöver.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Skriv svar