Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Sommardäck?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Re: Sommardäck?

Inläggav Teslaägare Kriper » 05 apr 2019 10:04

Jocce skrev:Min däckhandlare rekommenderade Pirelli PZero...
Tankar?

/Jocce

Jag har dessa på vår S85. Köpte däcken på Däckleader. Lite ostadiga i sidled i 180 på Autobahn. Annars bar. Men Conti sport contact är ett strå vassare.
Var dig själv, alla andra är upptagna
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare

Referralkod: pertomasjohan6372

Inläggav Teslaägare Generalbogge » 30 apr 2019 18:53

Generalbogge skrev:Funderar också på Dunlop 245/45R19 SPORT MAXX GT - sommardäck till en MS. Bullernivå 67 dB låter lockande. Våtgrepp B och rullmotstånd C känns helt ok imo. Man skulle vilja veta mönsterdjup, och slitage också, när man letar. Någon som har erfarenhet av dessa däcken?

Fick två av fyra däck levererade idag. :?
Mätte i alla fall mönsterdjupet, och 7.5 mm ungefär ligger de på, som nya. Spänd på att få höra hur de låter när de väl blivit monterade.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare

Referralkod: jens3889

Inläggav Teslaägare juristen » 30 apr 2019 19:17

Generalbogge skrev:
Generalbogge skrev:Funderar också på Dunlop 245/45R19 SPORT MAXX GT - sommardäck till en MS. Bullernivå 67 dB låter lockande. Våtgrepp B och rullmotstånd C känns helt ok imo.

Mätte i alla fall mönsterdjupet, och 7.5 mm ungefär ligger de på, som nya. Spänd på att få höra hur de låter när de väl blivit monterade.

Ser fram emot att höra dina erfarenheter. De är säkert bullriga de första 100 milen som alla nya däck, men sen... :)
Ägare till en Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
juristen
Teslaägare

Referralkod: daniel27550

Inläggav Teslaägare Generalbogge » 27 maj 2019 08:55

juristen skrev:
Generalbogge skrev:
Generalbogge skrev:Funderar också på Dunlop 245/45R19 SPORT MAXX GT - sommardäck till en MS. Bullernivå 67 dB låter lockande. Våtgrepp B och rullmotstånd C känns helt ok imo.

Ser fram emot att höra dina erfarenheter. De är säkert bullriga de första 100 milen som alla nya däck, men sen... :)

Så har man fått de nya däcken monterade och hunnit köra lite också. Förra gången jag bytte från mina vinterdäck (odubbade Hakka R2), till sommardäcken, så var det en märkbar höjning av ljudnivån. Denna gången var det inte det, utan jag lutar faktiskt åt att det blev lite tystare. Kan vara att jag lurar mig själv, men jag upplevde inte de som mer högljuda i alla fall. Så mycket nöjd med bullernivån. Och då har jag inte kört 100 mil ännu heller, så kanske de kan bli ännu lite tystare?
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Generalbogge » 12 jun 2019 11:02

Generalbogge skrev:
juristen skrev:
Generalbogge skrev:

Så har man fått de nya däcken monterade och hunnit köra lite också. Förra gången jag bytte från mina vinterdäck (odubbade Hakka R2), till sommardäcken, så var det en märkbar höjning av ljudnivån. Denna gången var det inte det, utan jag lutar faktiskt åt att det blev lite tystare. Kan vara att jag lurar mig själv, men jag upplevde inte de som mer högljuda i alla fall. Så mycket nöjd med bullernivån. Och då har jag inte kört 100 mil ännu heller, så kanske de kan bli ännu lite tystare?

Har nu kört lite mer, och de är definitivt tystare än mina förra däck. Dock så har förbrukningen gått upp med runt 10%. Lite chockad att det är så stor skillnad faktiskt.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare

Inläggav Teslaägare mickeisol » 12 jun 2019 12:47

mickeisol skrev:Norskarna gillar Landsail LS588 UHP

Jahapp, så har jag kört ett tag (300 mil) på mina landsaildäck (bytte från nokia z line), upplever både tystare och mindre energiförbrukning.
får se hur det är efter längre körsträcka.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Kilowatt » 12 jun 2019 15:33

Jag var grymt nöjd med mina Continental Contisilent på 21"
Såld: Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Referralkod: stefan1481

Inläggav Teslaägare Latt » 13 jun 2019 07:22

Jag har kört med RoadClaw RH660 ett par månader nu. Tycker dom är riktigt bra.
Användarvisningsbild
Latt
Teslaägare

Referralkod: henrik13547

Inläggav Teslaägare erkap » 13 jun 2019 07:32

Tesla sa något om nya däck på Raven (uppdateringen till Model S och Model X som precis kom). Någon som vet vad det sitter för däck på dessa nya Raven-bilar?
MS 75D -17
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare

Inläggav Teslaägare HelectriC » 20 aug 2019 14:56

måste igen slå ett litet slag för Achilles. Nu har jag kört 3 sommarsäsonger på samma däck och det är fortfarande en bra bit kvar till de måste bytas ut :shock: Har kört autobahn under starkt regn och soliga högfartsetapper och de imponerar enormt! Mycket tystare, håller längre, bra väghållning (mycket bättre än standard 19" Michelin, har dock inte kört 21" premiumdäck på autobahn, så kan inte jämföra med de) och med en prislapp som är en annan värld än "premiumdäck". (Jag kör med 21", så kan inte uttala mig om hur de är i 19")

Jag väljer Achilles alla dagar i veckan :D
Model S 75D -17
eGolf 300km -18
Jaguar iPace -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Hyundai Kona EV -19
VW ID.3, Polestar2
Byton, BMW iX3
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare