Sälja nylevererad 100D

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

First
Inlägg: 15
Blev medlem: 02 mar 2019 15:30

Sälja nylevererad 100D

Inlägg av First »

Beställde en 100D som bekräftades 7e mars och verkar levereras i maj. Av olika anledningar är bilköpet inte längre rätt val för oss. Då priset nu är högre för en ny bil borde Tesla kunna sälja bilen som en lagerbil och man får tillbaka sin handpenning?
Någon som har erfarenhet av detta?
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Sälja nylevererad 100D

Inlägg av Walker »

First skrev:
Beställde en 100D som bekräftades 7e mars och verkar levereras i maj. Av olika anledningar är bilköpet inte längre rätt val för oss. Då priset nu är högre för en ny bil borde Tesla kunna sälja bilen som en lagerbil och man får tillbaka sin handpenning?
Någon som har erfarenhet av detta?
Privatköp?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
First
Inlägg: 15
Blev medlem: 02 mar 2019 15:30

Re: Sälja nylevererad 100D

Inlägg av First »

Eftersöker information kring hur man kan hantera att hoppa av affären/ be Tesla sälja bilen innan leverans
och erfarenhet ifrån andra. Försöker inte sälja en bil.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Sälja nylevererad 100D

Inlägg av Tars »

Du kommer förlora handpenningen, men det går att få tillbaka den om du inte blir godkänd för finansiering eller om du lyckas överlåta din beställning till någon annan.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Sälja nylevererad 100D

Inlägg av bylund »

Frågan om privatköp är relevant, då du har ångerrätt enligt distansköpslagen i så fall.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Sälja nylevererad 100D

Inlägg av Walker »

bylund skrev:
Frågan om privatköp är relevant, då du har ångerrätt enligt distansköpslagen i så fall.
Det var precis min mening med frågan. Då har du ångerrätt till 14 dagar efter leverans.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Sälja nylevererad 100D

Inlägg av Teslared »

Man kan lämna tillbaka bilen inom 3 dagar om man provkört eller en vecka om inte provkört. Jag har för mig att man inte får ha kört mer än 160 km. Då får man tillbaka beställningspengen. Så var villkoren då jag diskuterade med Tesla i början på mars.
Jag har även för mig att 14-dagarsregeln gäller från beställningsdatum enligt Teslas villkor.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Sälja nylevererad 100D

Inlägg av Walker »

Teslared skrev:
Man kan lämna tillbaka bilen inom 3 dagar om man provkört eller en vecka om inte provkört. Jag har för mig att man inte får ha kört mer än 160 km. Då får man tillbaka beställningspengen. Så var villkoren då jag diskuterade med Tesla i början på mars.
Jag har även för mig att 14-dagarsregeln gäller från beställningsdatum enligt Teslas villkor.
14-dagars är Svensk konsumentköplag och har inget med Teslas villkor att göra. Finns också med i köpeavtalet:
D3565D4E-FA58-42E8-9080-A44D1993D302.png
Konsumentverket hävdar att det är från det att du FÅTT bilen, medan Tesla hävdar att det är från att de ger dig tillgång till bilen. Hur som så har man tid att ångra köp.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Sälja nylevererad 100D

Inlägg av oscfor »

Varför tjatar ni om Distansavtalslagen (Konsumentköplagen har ingen sådan skrivning) och 14 dagar, när det gått en månad och 6 dagar sedan beställning?
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10283
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Sälja nylevererad 100D

Inlägg av Legato »

oscfor skrev:
Varför tjatar ni om Distansavtalslagen (Konsumentköplagen har ingen sådan skrivning) och 14 dagar, när det gått en månad och 6 dagar sedan beställning?
Det gäller 14 dagar efter leverans, vilket du också kan läsa i Teslas egna villkor ovan.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10283
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Sälja nylevererad 100D

Inlägg av Legato »

oscfor skrev:
Varför tjatar ni om Distansavtalslagen (Konsumentköplagen har ingen sådan skrivning) och 14 dagar, när det gått en månad och 6 dagar sedan beställning?
Det gäller 14 dagar efter leverans, vilket du också kan läsa i Teslas egna villkor ovan.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Sälja nylevererad 100D

Inlägg av Walker »

oscfor skrev:
Varför tjatar ni om Distansavtalslagen (Konsumentköplagen har ingen sådan skrivning) och 14 dagar, när det gått en månad och 6 dagar sedan beställning?
Antingen är du inte läskunnig eller så fattar du inte.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Sälja nylevererad 100D

Inlägg av oscfor »

Walker skrev:
oscfor skrev:
Varför tjatar ni om Distansavtalslagen (Konsumentköplagen har ingen sådan skrivning) och 14 dagar, när det gått en månad och 6 dagar sedan beställning?
Antingen är du inte läskunnig eller så fattar du inte.
Så trevligt. Speciellt med tanke på att du själv skriver konsumentköplagen. Med ditt språkbruk hade jag kunnat skriva ”kan du inte läsa eller fattar du inte skillnaden mellan konsumentköplagen och lagen om distansavtal”.

Dessutom så förutsätter det t ex att man inte beställt bilen på nätet, en beställning i showroom.

Vidare är det inte distansavtalslagen, det är teslas formulering av densamma. Om Tesla verkligen ville driva det, så skulle de kunna hävda att det är en specialbeställd vara, 11.3 i distansavtalslagen, men förmodligen valt leveransdatum, för att undvika missförstånd. Rent juridiskt har du därmed rätt att återlämna varan 14 dagar efter leverans, eftersom Tesla skriver så i avtalet, men det i sig har inget med distansavtalslagen att göra. De använder bara samma formulering.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Sälja nylevererad 100D

Inlägg av bylund »

I Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler finns mycket riktigt undantaget för "...en vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel".
Dock hittar jag kommentarer som menar att det handlar om specialbyggda saker, som inte säljs normalt, inte bara ett val bland några beställningsalternativ i en konfigurator. T ex:
ARN skrev:
Nämnden konstaterar att kunden vid beställning av ridstövlar av märket König på bolagets hemsida ska fylla i ett antal val. T.ex. går det att beställa stövlarna med eller utan dragkedja. Nämnden anser att de val som C gjort ligger inom ramen för de standardval som ska göras vid beställningen. Bolaget har därför inte haft rätt att undanta köpet från ångerrätten, trots att det på hemsidan anges att det inte är någon returrätt.
Får man Tesla att bygga ens bil med ekträratt så räknas den nog som tillverkad "enligt konsumentens anvisningar".
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Sälja nylevererad 100D

Inlägg av oscfor »

bylund skrev:
I Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler finns mycket riktigt undantaget för "...en vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel".
Dock hittar jag kommentarer som menar att det handlar om specialbyggda saker, som inte säljs normalt, inte bara ett val bland några beställningsalternativ i en konfigurator. T ex:
ARN skrev:
Nämnden konstaterar att kunden vid beställning av ridstövlar av märket König på bolagets hemsida ska fylla i ett antal val. T.ex. går det att beställa stövlarna med eller utan dragkedja. Nämnden anser att de val som C gjort ligger inom ramen för de standardval som ska göras vid beställningen. Bolaget har därför inte haft rätt att undanta köpet från ångerrätten, trots att det på hemsidan anges att det inte är någon returrätt.

Helt rätt. Förarbetena innehåller en del ytterligare. Bil har faktiskt inte prövats än, förmodligen eftersom Tesla är ganska ensamma om att sälja på nätet och dessutom har en generös skrivning.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Sälja nylevererad 100D

Inlägg av Walker »

oscfor skrev:
Walker skrev:
oscfor skrev:
Varför tjatar ni om Distansavtalslagen (Konsumentköplagen har ingen sådan skrivning) och 14 dagar, när det gått en månad och 6 dagar sedan beställning?
Antingen är du inte läskunnig eller så fattar du inte.
Så trevligt. Speciellt med tanke på att du själv skriver konsumentköplagen. Med ditt språkbruk hade jag kunnat skriva ”kan du inte läsa eller fattar du inte skillnaden mellan konsumentköplagen och lagen om distansavtal”.

Dessutom så förutsätter det t ex att man inte beställt bilen på nätet, en beställning i showroom.

Vidare är det inte distansavtalslagen, det är teslas formulering av densamma. Om Tesla verkligen ville driva det, så skulle de kunna hävda att det är en specialbeställd vara, 11.3 i distansavtalslagen, men förmodligen valt leveransdatum, för att undvika missförstånd. Rent juridiskt har du därmed rätt att återlämna varan 14 dagar efter leverans, eftersom Tesla skriver så i avtalet, men det i sig har inget med distansavtalslagen att göra. De använder bara samma formulering.
Ok. Mitt fel att jag antog att distansavtalslagen var en del av konsumentköplagen (vilket det ju inte är) Däremot delar konsumentverket tydligen min uppfattning att Tesla står under distansavtalslagen (bif en skärmdump från motortidning nu i veckan)
0D852502-8CE0-49B9-AA93-733639B89A0D.png
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Sälja nylevererad 100D

Inlägg av oscfor »

Walker skrev:
oscfor skrev:
Walker skrev:
oscfor skrev:
Varför tjatar ni om Distansavtalslagen (Konsumentköplagen har ingen sådan skrivning) och 14 dagar, när det gått en månad och 6 dagar sedan beställning?
Antingen är du inte läskunnig eller så fattar du inte.
Så trevligt. Speciellt med tanke på att du själv skriver konsumentköplagen. Med ditt språkbruk hade jag kunnat skriva ”kan du inte läsa eller fattar du inte skillnaden mellan konsumentköplagen och lagen om distansavtal”.

Dessutom så förutsätter det t ex att man inte beställt bilen på nätet, en beställning i showroom.

Vidare är det inte distansavtalslagen, det är teslas formulering av densamma. Om Tesla verkligen ville driva det, så skulle de kunna hävda att det är en specialbeställd vara, 11.3 i distansavtalslagen, men förmodligen valt leveransdatum, för att undvika missförstånd. Rent juridiskt har du därmed rätt att återlämna varan 14 dagar efter leverans, eftersom Tesla skriver så i avtalet, men det i sig har inget med distansavtalslagen att göra. De använder bara samma formulering.
Ok. Mitt fel att jag antog att distansavtalslagen var en del av konsumentköplagen (vilket det ju inte är) Däremot delar konsumentverket tydligen min uppfattning att Tesla står under distansavtalslagen (bif en skärmdump från motortidning nu i veckan)
0D852502-8CE0-49B9-AA93-733639B89A0D.png

Intressant, tack! Det hade varit kul att pröva i praktiken. Fast vem vill lämna tillbaka en Tesla (ok, jag förstår att TS vill det)? Bild
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Sälja nylevererad 100D

Inlägg av Walker »

oscfor skrev:
Walker skrev:
oscfor skrev:
Walker skrev:
oscfor skrev:
Varför tjatar ni om Distansavtalslagen (Konsumentköplagen har ingen sådan skrivning) och 14 dagar, när det gått en månad och 6 dagar sedan beställning?
Antingen är du inte läskunnig eller så fattar du inte.
Så trevligt. Speciellt med tanke på att du själv skriver konsumentköplagen. Med ditt språkbruk hade jag kunnat skriva ”kan du inte läsa eller fattar du inte skillnaden mellan konsumentköplagen och lagen om distansavtal”.

Dessutom så förutsätter det t ex att man inte beställt bilen på nätet, en beställning i showroom.

Vidare är det inte distansavtalslagen, det är teslas formulering av densamma. Om Tesla verkligen ville driva det, så skulle de kunna hävda att det är en specialbeställd vara, 11.3 i distansavtalslagen, men förmodligen valt leveransdatum, för att undvika missförstånd. Rent juridiskt har du därmed rätt att återlämna varan 14 dagar efter leverans, eftersom Tesla skriver så i avtalet, men det i sig har inget med distansavtalslagen att göra. De använder bara samma formulering.
Ok. Mitt fel att jag antog att distansavtalslagen var en del av konsumentköplagen (vilket det ju inte är) Däremot delar konsumentverket tydligen min uppfattning att Tesla står under distansavtalslagen (bif en skärmdump från motortidning nu i veckan)
0D852502-8CE0-49B9-AA93-733639B89A0D.png

Intressant, tack! Det hade varit kul att pröva i praktiken. Fast vem vill lämna tillbaka en Tesla (ok, jag förstår att TS vill det)? Bild
Ja, jag fattar inte heller hur man kan vilja lämna ifrån sig en sån kärra! :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
First
Inlägg: 15
Blev medlem: 02 mar 2019 15:30

Re: Sälja nylevererad 100D

Inlägg av First »

Tack för era svar :)

Hade gärna behållt bilen men pga tråkiga omständigheter funkar det inte denna gång.

Tolkar jag er rätt att jag kan tacka nej till bilen vid leverans och få tillbaka handpenning om 30 tkr?
Bilen är köpt i bolag.

Bilen köptes billigare än deras nuvarande pris så de borde kunna sälja den som en lagerbil och ta mellanskillnaden.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Sälja nylevererad 100D

Inlägg av Feddan »

Om det är leasing så kan du ju kolla om det är möjligt att någon annan tar över din leasing. Det borde ju vara intressant då du fått det lägre priset.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10283
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Sälja nylevererad 100D

Inlägg av Legato »

First skrev:
Tack för era svar :)

Hade gärna behållt bilen men pga tråkiga omständigheter funkar det inte denna gång.

Tolkar jag er rätt att jag kan tacka nej till bilen vid leverans och få tillbaka handpenning om 30 tkr?
Bilen är köpt i bolag.

Bilen köptes billigare än deras nuvarande pris så de borde kunna sälja den som en lagerbil och ta mellanskillnaden.
Tyvärr så gäller de 14 dagarna enbart privatperson, ej företag.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
RobinG
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 22 mar 2016 00:05

Sälja nylevererad 100D

Inlägg av RobinG »

Legato skrev:
First skrev:
Tack för era svar :)

Hade gärna behållt bilen men pga tråkiga omständigheter funkar det inte denna gång.

Tolkar jag er rätt att jag kan tacka nej till bilen vid leverans och få tillbaka handpenning om 30 tkr?
Bilen är köpt i bolag.

Bilen köptes billigare än deras nuvarande pris så de borde kunna sälja den som en lagerbil och ta mellanskillnaden.
Tyvärr så gäller de 14 dagarna enbart privatperson, ej företag.
Om du pratar svensk konsumenträtt ja, men i Teslas avtalsvillkor (om de inte ändrat på sistone) skriver de :

”Vid distansavtal eller köp utanför Teslas affärslokaler (t.ex. online eller via telefon) har du som konsument en lagstadgad ångerrätt i 14 dagar från dagen då du fått fordonet i din besittning eller det gjorts tillgängligt för upphämtning.”

Och några rader längre ner

”Tesla säljer bilar uteslutande till slutkunder (konsumenter)”

..deras avtals definition av konsumenter innebär alltså slutkunder och är alltså inte samma sak som konsumenter enligt svensk konsumenträtt. Dåligt skrivet avtal kanske men ändock det ingångna avtalet.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
S90D svartmetallic med helsvart premium interiör, nextgensäten, panoramatak, ultraljudsystem, autopilot, luftfjädring, köldpaket, bakåtvända extrasäten. Uthämtad 1 april 2016.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Sälja nylevererad 100D

Inlägg av oscfor »

Någon sådan formulering finns inte nuförtiden i alla fall. Det talas bara om ”slutkunder” i motsats till återförsäljare.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
RobinG
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 22 mar 2016 00:05

Re: Sälja nylevererad 100D

Inlägg av RobinG »

Ok, mitt avtal (där det där står) är från i februari så då lär de ändrat nyligen


Skickat från min iPhone med Tapatalk
S90D svartmetallic med helsvart premium interiör, nextgensäten, panoramatak, ultraljudsystem, autopilot, luftfjädring, köldpaket, bakåtvända extrasäten. Uthämtad 1 april 2016.
Skriv svar