Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Ingarö - Tänndalen ToR

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Ingarö - Tänndalen ToR

Inläggav Teslaägare Kriper » 15 apr 2019 18:40

Hela familjen på bröllop i helgen till Fjällnäs, Tänndalen och Zelda (S85 2014) var på topphumör efter garantireparationen. Vosh! Startade med 356 km i range hemifrån tidigt fredag morgon med Gävle planerat som första stopp. Strax efter Kista på E4 norrut hör vi på radion att det skett en större olycka i höjd med Upplands Väsby så jag lät navigatorn föreslå en omväg och den dirigerade om oss via Rotebrolänken till E18. Skönt att slippa sitta i kö! Så det blev ett första stopp i Enköping istället. Fina Superchargers med dubbla kablar och en ny Dinners som faktiskt kändes fräsh. Därefter till Mora där vi käkade lunch och toppade upp till 368 km för att vara säkra på att klara 26 mil väg där det är en hel del uppförsbacke till 850 meter över havet i Tänndalen. Stinten på 258 km avverkades på 3 timmar, 11 minuter och det var spännande att spana efter renar i det vackra landskapet utefter väg 311. Väl framme med 98 km kvar i range har Tesla ordnat med Destination Charger på Skilodge i Hamra. Perfekt då vi bodde i lägenhet i anslutning till hotellet. Fick uppmärksamma personalen i receptionen på att alla laddplatserna var belamrade med ICE-fordon. Tur att en av dessa tillhörde en i personalen så vi kunde byta plats så vi kunde ladda. Hemresan gick lika bra utmed samma rutt och från Tänndalen till Mora låg förbrukningen på låga 167 kw/km då det var nedför och medvind! När jag planerade denna resa hade jag beredskap för dåligt väder och låga temperaturer och hade planerat att ladda på Chademo men det behövdes inte då det var torra fina vägar och plusgrader hela uppresan. Vi har tidigare rest till södra Italien ett par vändor och den här resan var vår första norrut i landet. Teslas koncept med egna supechergers och laddning på plats när man kommer fram bara är så jäkla bra. Bilden är från igår när resdammet hade vaskats av.
IMG_3168.JPG
Var dig själv, alla andra är upptagna
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
 
Inlägg: 456
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Ingarö - Tänndalen ToR

Inläggav Teslaägare clecab » 15 apr 2019 23:25

Har själv gjort samma resa flera gånger men med takbox, snömodd och - 30C. Då krävs en 10-30min chademo i Sveg eller vemdalen.
Undrar när tesla sätter upp en SC i Sveg. Så mycket enklare. Det räcker med 2st till att börja med. Då slipper man ladda till 90% i Mora. Tag en timme senast.
S85-14, vit med AP1, Turbin PH2-21" black carbonspoiler
M3LR
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 11 aug 2016 07:40
Ort: Åkersberga
Referralkod: CARLJOHAN20147

Re: Ingarö - Tänndalen ToR

Inläggav Teslaägare Bod » 16 apr 2019 10:38

Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Ingarö - Tänndalen ToR

Inläggav Teslaägare Kriper » 17 apr 2019 19:11



Tesla Sverige kanske behöver denna information till ett nyhetsbrev? :D
Var dig själv, alla andra är upptagna
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
 
Inlägg: 456
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Ingarö - Tänndalen ToR

Inläggav Teslaägare jans » 25 apr 2019 14:08


Ja, om inte handlarna och kommunen lyckas stoppa detta verkar det ju peka mot en SuC i Älvros istället!
Senast redigerad av jans 25 apr 2019 14:40, redigerad totalt 1 gång.
.
Model S P85+ Juni 2014
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare
 
Inlägg: 170
Blev medlem: 18 mar 2014 11:10
Ort: Birkastan, Stockholm
Referralkod: jan3396

Re: Ingarö - Tänndalen ToR

Inläggav Teslaägare Verdi » 25 apr 2019 14:24

jans skrev:

Ja, om inte handlarna och kommunen lyckas stoppa detta verkar det ju peka mot en SC i Älvros istället!



I Älvros finns det väl absolut ingenting? Det gäller att tänka till. Många ska ju åt nordväst från Sveg till mot Funäsdalen/Tänndalen/Bruksvallarna/Ramundberget/Vemdalen/Lofsdalen... Mot norr finns ju inte så mycket mer än att det är vägen mot Östersund/Åre. Är väl "bara" västsvenskar som åker inlandet dit? Från t ex Jönköping tar det bara ca 15 minuter extra att åka E4:an och svänga in i Sundsvall.

Jag tycker det absolut bästa ändå är att lägga SuC i själva Sveg. Där finns det matställen och affärer så man kan köpa på sig lite saker man behöver. Ofta rör det sig ju om fjällturism.
Model S 100D -18 Obsidiansvart, soltak, vitt fuskskinn.
Model S 90D -16 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premium, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svart skinn
Model S 75D -17 Midnight silver, Soltak, AP2, ljusbrunt skinn
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 5678
Blev medlem: 06 dec 2016 15:30
Ort: Uppsala

Re: Ingarö - Tänndalen ToR

Inläggav Teslaägare jans » 25 apr 2019 14:37

Min spontana tanke också. Man har ju alltid stannat (och på senare tid laddat) i Sveg.
Men jag förmodar att Trafikverket inte kastar sina pengar i sjön (i älven?) utan att faktiskt en ansenlig del av trafiken på inlandsvägen fortsätter norrut mot Östersund till. Då finns ju argument för att SuC hamnar i Älvros. Laddtiden minskar ju drastiskt när man går från nuvarande CCS/Chademo till SuC , så styrkan i argumentet att ha kvar laddningen i Sveg minskar ju.
Men jag håller med dig, personligen föredrar jag laddning i Sveg och en fika på Café Cineast! :P
.
Model S P85+ Juni 2014
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare
 
Inlägg: 170
Blev medlem: 18 mar 2014 11:10
Ort: Birkastan, Stockholm
Referralkod: jan3396


Återgå till Model S

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.