Sida 1 av 1

Ingarö - Tänndalen ToR

Postat: 15 apr 2019 19:40
av Kriper
Hela familjen på bröllop i helgen till Fjällnäs, Tänndalen och Zelda (S85 2014) var på topphumör efter garantireparationen. Vosh! Startade med 356 km i range hemifrån tidigt fredag morgon med Gävle planerat som första stopp. Strax efter Kista på E4 norrut hör vi på radion att det skett en större olycka i höjd med Upplands Väsby så jag lät navigatorn föreslå en omväg och den dirigerade om oss via Rotebrolänken till E18. Skönt att slippa sitta i kö! Så det blev ett första stopp i Enköping istället. Fina Superchargers med dubbla kablar och en ny Dinners som faktiskt kändes fräsh. Därefter till Mora där vi käkade lunch och toppade upp till 368 km för att vara säkra på att klara 26 mil väg där det är en hel del uppförsbacke till 850 meter över havet i Tänndalen. Stinten på 258 km avverkades på 3 timmar, 11 minuter och det var spännande att spana efter renar i det vackra landskapet utefter väg 311. Väl framme med 98 km kvar i range har Tesla ordnat med Destination Charger på Skilodge i Hamra. Perfekt då vi bodde i lägenhet i anslutning till hotellet. Fick uppmärksamma personalen i receptionen på att alla laddplatserna var belamrade med ICE-fordon. Tur att en av dessa tillhörde en i personalen så vi kunde byta plats så vi kunde ladda. Hemresan gick lika bra utmed samma rutt och från Tänndalen till Mora låg förbrukningen på låga 167 kw/km då det var nedför och medvind! När jag planerade denna resa hade jag beredskap för dåligt väder och låga temperaturer och hade planerat att ladda på Chademo men det behövdes inte då det var torra fina vägar och plusgrader hela uppresan. Vi har tidigare rest till södra Italien ett par vändor och den här resan var vår första norrut i landet. Teslas koncept med egna supechergers och laddning på plats när man kommer fram bara är så jäkla bra. Bilden är från igår när resdammet hade vaskats av.

Re: Ingarö - Tänndalen ToR

Postat: 16 apr 2019 00:25
av clecab
Har själv gjort samma resa flera gånger men med takbox, snömodd och - 30C. Då krävs en 10-30min chademo i Sveg eller vemdalen.
Undrar när tesla sätter upp en SC i Sveg. Så mycket enklare. Det räcker med 2st till att börja med. Då slipper man ladda till 90% i Mora. Tag en timme senast.

Re: Ingarö - Tänndalen ToR

Postat: 16 apr 2019 11:38
av Bod
Tesla vill sätta upp en SuC i Sveg. Problemet är att Trafikverket håller på att planera en ny väg runt Sveg och har inte riktigt bestämt hur sträckningen skall vara.
https://www.trafikverket.se/nara-dig/Ja ... on_alvros/
https://www.trafikverket.se/nara-dig/Ja ... ppet-hus2/
https://sveg.se/trafikverket-tar-omtag- ... trackning/

Re: Ingarö - Tänndalen ToR

Postat: 17 apr 2019 20:11
av Kriper
Bod skrev:
Tesla vill sätta upp en SuC i Sveg. Problemet är att Trafikverket håller på att planera en ny väg runt Sveg och har inte riktigt bestämt hur sträckningen skall vara.
https://www.trafikverket.se/nara-dig/Ja ... on_alvros/
https://www.trafikverket.se/nara-dig/Ja ... ppet-hus2/
https://sveg.se/trafikverket-tar-omtag- ... trackning/
Tesla Sverige kanske behöver denna information till ett nyhetsbrev? :D

Re: Ingarö - Tänndalen ToR

Postat: 25 apr 2019 15:08
av jans
Bod skrev:
Tesla vill sätta upp en SuC i Sveg. Problemet är att Trafikverket håller på att planera en ny väg runt Sveg och har inte riktigt bestämt hur sträckningen skall vara.
https://www.trafikverket.se/nara-dig/Ja ... on_alvros/
https://www.trafikverket.se/nara-dig/Ja ... ppet-hus2/
https://sveg.se/trafikverket-tar-omtag- ... trackning/
Ja, om inte handlarna och kommunen lyckas stoppa detta verkar det ju peka mot en SuC i Älvros istället!

Re: Ingarö - Tänndalen ToR

Postat: 25 apr 2019 15:24
av Verdi
jans skrev:
Bod skrev:
Tesla vill sätta upp en SuC i Sveg. Problemet är att Trafikverket håller på att planera en ny väg runt Sveg och har inte riktigt bestämt hur sträckningen skall vara.
https://www.trafikverket.se/nara-dig/Ja ... on_alvros/
https://www.trafikverket.se/nara-dig/Ja ... ppet-hus2/
https://sveg.se/trafikverket-tar-omtag- ... trackning/
Ja, om inte handlarna och kommunen lyckas stoppa detta verkar det ju peka mot en SC i Älvros istället!

I Älvros finns det väl absolut ingenting? Det gäller att tänka till. Många ska ju åt nordväst från Sveg till mot Funäsdalen/Tänndalen/Bruksvallarna/Ramundberget/Vemdalen/Lofsdalen... Mot norr finns ju inte så mycket mer än att det är vägen mot Östersund/Åre. Är väl "bara" västsvenskar som åker inlandet dit? Från t ex Jönköping tar det bara ca 15 minuter extra att åka E4:an och svänga in i Sundsvall.

Jag tycker det absolut bästa ändå är att lägga SuC i själva Sveg. Där finns det matställen och affärer så man kan köpa på sig lite saker man behöver. Ofta rör det sig ju om fjällturism.

Re: Ingarö - Tänndalen ToR

Postat: 25 apr 2019 15:37
av jans
Min spontana tanke också. Man har ju alltid stannat (och på senare tid laddat) i Sveg.
Men jag förmodar att Trafikverket inte kastar sina pengar i sjön (i älven?) utan att faktiskt en ansenlig del av trafiken på inlandsvägen fortsätter norrut mot Östersund till. Då finns ju argument för att SuC hamnar i Älvros. Laddtiden minskar ju drastiskt när man går från nuvarande CCS/Chademo till SuC , så styrkan i argumentet att ha kvar laddningen i Sveg minskar ju.
Men jag håller med dig, personligen föredrar jag laddning i Sveg och en fika på Café Cineast! :P