Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla

Inlägg av Tars »

fhaslerud@tesla.com
+46 721487937
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla

Inlägg av juristen »

owallstr skrev:
Är det någon som lyckats nå Tesla (beg avd) ?
Eller är det han Fredrik Haslerud i Norge som gäller ? isof vore jag tacksam om någon kunde PM'a mig hans e-mail. :)
Ja det är Fredrik Haslerud i Norge som sköter begagnatförsäljningen av Tesla i hela Norden. Det är inte alltid han svarar, men när han gör det är han bra att ha att göra med. För mig verkade det gå snabbare att jaga honom per telefon istället för att vänta på att han skulle svara på mail.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla

Inlägg av juristen »

Uppdatering, på måndag (den 13/5) hämtar jag äntligen veteranteslan! Hade kunnat hämta i slutet på denna vecka, men det passade inte mig.

Det blir i mitt fall nästan en månad mellan handpenning (12/4) och möjlighet till leverans... Jag hoppas för alla andras skull att det är långt över genomsnittet. Det var påsk under tiden, men ingen inblandad verkar ha haft semester. Var annars inget särskilt som gjorde att det drog ut på tiden, bilen behövde iofs en hjulinställning men det hade Tesla kunna fixa i förväg på eget initiativ redan när de upptäckte felet vid besiktning. Jag har varit aktiv under hela processen och jagat på de berörda, så att det tagit så lång tid beror bara på den saktfärdiga organisationen hos Tesla.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 273
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla

Inlägg av roder99 »

Betalade handpenning den 2/5 för min CPO-bil, när kommer betalningsunderlaget så jag kan göra slutbetalning? Enligt Tesla skulle jag få leverans inom 7 dagar efter slutbetalning. Är det något mer jag ska ladda upp än en bild på mitt körkort?
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla

Inlägg av juristen »

Hämtade veteranteslan idag. Fett antiklimax.

Kom till Dragon Gate vid Tierp. Gav felmeddelande om reduced power och att bilen eventuellt inte skulle gå att starta om. Ringde service, som sa åt mig att stanna bilen så de skulle köra diagnostik. Jag körde in på Dragon Gate och sen service kört testerna så går inte bilen att köra. Nu väntar jag på bärgning och resan hem kommer bli med hyrbil. Fick inte ens en lånetesla, de var slut.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla

Inlägg av Bjelke »

juristen skrev:
Hämtade veteranteslan idag. Fett antiklimax.

Kom till Dragon Gate vid Tierp. Gav felmeddelande om reduced power och att bilen eventuellt inte skulle gå att starta om. Ringde service, som sa åt mig att stanna bilen så de skulle köra diagnostik. Jag körde in på Dragon Gate och sen service kört testerna så går inte bilen att köra. Nu väntar jag på bärgning och resan hem kommer bli med hyrbil. Fick inte ens en lånetesla, de var slut.
Sjukt ovärt :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla

Inlägg av evilirish »

juristen skrev:
Hämtade veteranteslan idag. Fett antiklimax.

Kom till Dragon Gate vid Tierp. Gav felmeddelande om reduced power och att bilen eventuellt inte skulle gå att starta om. Ringde service, som sa åt mig att stanna bilen så de skulle köra diagnostik. Jag körde in på Dragon Gate och sen service kört testerna så går inte bilen att köra. Nu väntar jag på bärgning och resan hem kommer bli med hyrbil. Fick inte ens en lånetesla, de var slut.
Usch och fy. Lider med dig :/
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 273
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla

Inlägg av roder99 »

Nej, nej, nej inte det man vill höra juristen. Lider med dej :-(

Själv har jag fortfarande inte fått kontakt med Fredrik. Känns inte så bra att att hans norska mobilnummers telefonsvarare är fullt och det svenska mobilnumret får man prata in ett meddelande men han ringer inte tillbaka.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla

Inlägg av juristen »

Tack för ert stöd! :)

Nu är jag hemma igen, fick köra en dieselmerca hyrbil de återstående 55 milen från Gävle. :roll: Hyrbilen var egentligen den största bummern. Hade jag fått en lånetesla hade jag haft en helt annan upplevelse, då hade jag iaf fått fortsätta känna på Tesla tills min egen bil blev lagad. Nu är jag kvar i fossilvärlden med en hyrbil ...vilket suger!

De ca 20 milen jag hann med i veteranteslan var däremot mycket trevliga, fram tills den började krångla. Jag har inte kört någon nyare så jag har inget att jämföra med, men även en tidig 2014 är en förbaskat trevlig bil! Ljudnivån i kupén kunde vara bättre, liksom stereon (har standardsystemet), men användarupplevelse, väghållning, fjädringskomfort (standardfjädring) och prestanda var 10/10 för mig. Tycker inte alls den kändes för mjuk eller "båtig" och det var ändå med standardfjädring och 19-tumshjul. För mig var den en perfekt avvägning mellan att vara sportig och ändå komfortabel utan att vara stötig och den krängde väldigt lite i kurvor.

Om jag ska gissa så är det stora batteriet eller kontaktorerna som krånglar. Bilen gick ner i total shutdown med svarta skärmar efter ett tag. 12V funkade fint dock, gick att öppna, låsa osv.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla

Inlägg av Bjelke »

juristen skrev:
Tack för ert stöd! :)

Nu är jag hemma igen, fick köra en dieselmerca hyrbil de återstående 55 milen från Gävle. :roll: Hyrbilen var egentligen den största bummern. Hade jag fått en lånetesla hade jag haft en helt annan upplevelse, då hade jag iaf fått fortsätta känna på Tesla tills min egen bil blev lagad. Nu är jag kvar i fossilvärlden med en hyrbil ...vilket suger!

De ca 20 milen jag hann med i veteranteslan var däremot mycket trevliga, fram tills den började krångla. Jag har inte kört någon nyare så jag har inget att jämföra med, men även en tidig 2014 är en förbaskat trevlig bil! Ljudnivån i kupén kunde vara bättre, liksom stereon (har standardsystemet), men användarupplevelse, väghållning, fjädringskomfort (standardfjädring) och prestanda var 10/10 för mig. Tycker inte alls den kändes för mjuk eller "båtig" och det var ändå med standardfjädring och 19-tumshjul. För mig var den en perfekt avvägning mellan att vara sportig och ändå komfortabel utan att vara stötig och den krängde väldigt lite i kurvor.

Om jag ska gissa så är det stora batteriet eller kontaktorerna som krånglar. Bilen gick ner i total shutdown med svarta skärmar efter ett tag. 12V funkade fint dock, gick att öppna, låsa osv.
Hann dom se något alls via distans-diagnos? Eller dog bilen "för snabbt" för att kunna diagnostiseras när du stannade?
Jag skulle även gissa på ett högspänningsskydd som löst ut/larmat (det fick jag på min i höstas och den betedde sig ungefär lika som din)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla

Inlägg av juristen »

Bjelke skrev:
Hann dom se något alls via distans-diagnos? Eller dog bilen "för snabbt" för att kunna diagnostiseras när du stannade?
Jag skulle även gissa på ett högspänningsskydd som löst ut/larmat (det fick jag på min i höstas och den betedde sig ungefär lika som din)
Han jag pratade med fick inte säga något om vad han såg. Låter inte orimligt det du säger. Väntar spänt på att få höra något från Service Center.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla

Inlägg av Bjelke »

Har du riktig tur (nåja, förhållandevis alltså) så är det ett skydd eller nåt i motor/invertern (DU:n) för då kan dom byta den ganska snabbt och bilen
är fit for fight typ om nån dag :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 12 mar 2014 23:01

Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla

Inlägg av MEL »

Usch vad trist! Hoppas att det löser sig snabbt!
juristen skrev:
Hämtade veteranteslan idag. Fett antiklimax.

Kom till Dragon Gate vid Tierp. Gav felmeddelande om reduced power och att bilen eventuellt inte skulle gå att starta om. Ringde service, som sa åt mig att stanna bilen så de skulle köra diagnostik. Jag körde in på Dragon Gate och sen service kört testerna så går inte bilen att köra. Nu väntar jag på bärgning och resan hem kommer bli med hyrbil. Fick inte ens en lånetesla, de var slut.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla

Inlägg av Bjelke »

juristen skrev:
Bjelke skrev:
Hann dom se något alls via distans-diagnos? Eller dog bilen "för snabbt" för att kunna diagnostiseras när du stannade?
Jag skulle även gissa på ett högspänningsskydd som löst ut/larmat (det fick jag på min i höstas och den betedde sig ungefär lika som din)
Han jag pratade med fick inte säga något om vad han såg. Låter inte orimligt det du säger. Väntar spänt på att få höra något från Service Center.
Hur går det?
Nu måste du väl iaf fått återkoppling i någon form?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla

Inlägg av juristen »

Bjelke skrev:
Hur går det?
Nu måste du väl iaf fått återkoppling i någon form?
Tack för intresse, men jag vet inte så mycket... Fick först bekräftelse om att bilen kommit fram till Service Center. Dagen efter fick jag ett vagt utlåtande om att det "nog var motorn bak", vilket såvitt jag vet är enda motorn bilen har. Sen skulle de hört av sig igen, men det har de inte gjort än.

EDIT: De hörde av sig idag, nu var det bekräftat att det var motorn. De skulle byta den och fixa de andra smågrejorna smtidigt. Förhoppningsvis skulle bilen bli klar till mitten på nästa vecka men det är inte klart hur vi gör med det praktiska då eftersom jag bor så långt bort.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
VarroF
Teslaägare
Inlägg: 116
Blev medlem: 01 sep 2017 13:38

Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla

Inlägg av VarroF »

Jag har varit på Fredrik i flera veckor ang olika beg objekt. Men svårt att komma fram och långt mellan svaren. Har aldrig fått tag i honom i telefon. Alla objekt jag var intresserad av hann försvinna hela tiden. Till sist kom en 85 från slutet av 2014 med AP. Jag tänkte: äh jag får väl slå till ”grisen i säcken” som alla andra uppenbarligen gör, får väl känna mig trygg med garanti osv.

Gjorde det och fick skadebilder från honom, undersökta av BCA. I mailet står det att den levereras i befintligt skick och jag måste godkänna det. En del småskavanker på karossen: i beskrivningen står det omfattning och djup osv. Dem kan man leva med.

Däremot står det så om:

Glastak, sprucken. (På bilden visar de tärningen, antar det är det de menar)
Yttre handtag vänster bak, bruten
Grill stötfångare fram, bruten

På dessa står det ”ersätta”. Kommer de alltså att ersättas av nya delar, innan jag får bilen? Eller fixar service center dem gratis i efterhand under garanti? Inte måste jag betala för dem väl?

Sen på AC står det:
AC Låg: Ej testad Hög: 1
På bilderna ser man att batterinivån är under 20%. Ska man vara orolig över hur de hanterar batterier? Kan man lita på att den inte kommer vara urladdad i dessa veckor innan leverans?
242DD6E2-BD0F-46F7-B407-16AF40FBFC4F.png
651813E2-1352-4ACB-8813-19409DEC663A.png
1186541C-63EB-4BF6-877E-D891A2FC57DD.png
electricfeel
Inlägg: 37
Blev medlem: 20 sep 2017 16:42
Ort: Helsingborg

Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla

Inlägg av electricfeel »

Att ni köper en så pass dyr begagnad bil på såna här premisser är helt beyond me... Massa red flags hade sprungit åt andra hållet :?
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla

Inlägg av juristen »

Jag är rätt säker på att det som det står Ersätta på fixas gratis, men jag skulle definitivt dubbelkolla det först. Om inte annat för att se till att det fixas innan leverans. På min bil stod det "Drar åt höger" och det var inte åtgärdat. Jag fick säga till för att delivery skulle se till att det ordnades innan jag hämtade bilen.

Skönhetsfel som stenskott fixas inte, det får man leva med. Men det där är ju saker som är trasiga så det ska gå på garantin.

Och jag förstår dig, electricfeel. Jag tycker det är totalt undermåligt hur detta fungerar. Tyvärr så finns det inte så mycket att välja på om man nu vill ha en Tesla och har begränsad ekonomi. Att köpa begagnat från Tesla på de här usla premisserna är ändå tryggare än att köpa privat, eftersom man får garanti från Tesla.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla

Inlägg av juristen »

Idag fick jag besked om att Tesla fixat min bil. Isolationsfel i den gamla motorn. Bilen fick en ny drive unit med revision Q, vilket är den uppdaterade med keramiska lager. :)

Tyvärr så har jag ingen möjlighet att hämta bilen själv närmaste tiden och Tesla bekostar ingen transport av bilen till mig (700 km enkel väg). Jag ska ner till Uppsala över Kristi himmelfärdshelgen så jag hämtar bilen då istället. Tesla står iaf för hyrbilen fram till dess. Alldeles för lång väntan på att vara teslaförare och inte bara teslaägare för min del! :roll:

Har roat mig med att spionera på bilen i appen under dagen. De har just laddat upp den till 80% på supercharger och appen säger 392 km! Måste vara glädjekalkyl, skulle ge 490 km räckvidd med 100% i mitt 85kwh-batteri... Borde inte bilen vara bättre på att uppskatta räckvidden?
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla

Inlägg av Bjelke »

Så då var det samma fel som på min iaf, fast trist ändå såklart...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla

Inlägg av juristen »

Bjelke skrev:
Så då var det samma fel som på min iaf, fast trist ändå såklart...
Mm. Hur länge har motorn gått sedan utbyte för dig?
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla

Inlägg av Bjelke »

Förra sommaren typ, om jag minns rätt...
Men förutom den gången så har det bara hänt en gång tidigare och det var när bilen var ny, det
var ju många som fick bytas då...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla

Inlägg av bylund »

juristen skrev:
Har roat mig med att spionera på bilen i appen under dagen. De har just laddat upp den till 80% på supercharger och appen säger 392 km! Måste vara glädjekalkyl, skulle ge 490 km räckvidd med 100% i mitt 85kwh-batteri... Borde inte bilen vara bättre på att uppskatta räckvidden?
Bilen är antagligen inställd på att visa "rated", vilket på en 85:a ger den synnerligen optimistiska NEDC-siffran. Om man ändrar till "typical" istället så visas mer realistiska siffror.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla

Inlägg av juristen »

Bjelke skrev:
Förra sommaren typ, om jag minns rätt...
Men förutom den gången så har det bara hänt en gång tidigare och det var när bilen var ny, det
var ju många som fick bytas då...
För min bil var det första bytet, så det var väl bra ändå att gå så länge med gamla motorn. Undras hur länge den här versionen håller, hade hoppats att din som ändå gått en del fått många mil med senaste motorn. Det hade varit betryggande! :mrgreen:
bylund skrev:
juristen skrev:
Har roat mig med att spionera på bilen i appen under dagen. De har just laddat upp den till 80% på supercharger och appen säger 392 km! Måste vara glädjekalkyl, skulle ge 490 km räckvidd med 100% i mitt 85kwh-batteri... Borde inte bilen vara bättre på att uppskatta räckvidden?
Bilen är antagligen inställd på att visa "rated", vilket på en 85:a ger den synnerligen optimistiska NEDC-siffran. Om man ändrar till "typical" istället så visas mer realistiska siffror.
Det förklarar saken... Jag är ännu tesla-noob! :oops: Får ändra i bilen när jag hämtar den nästa vecka.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 273
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla

Inlägg av roder99 »

Lånar juristens rubrik.

Tröttnade på Fredrik då han aldrig besvarade telefon eller mail och ringde till leveransavdelningen i torsdags och pratade in ett meddelande när de tror jag kan få fakturan samt hämta bilen. De ringde upp 10 minuter senare och meddelade att bilen var klar samt vilken dag jag ville hämta bilen denna vecka. Jag önskade då den 22/5 på eftermiddagen vilket gick bra. De ringde i tisdags och stämde av att jag kommer onsdag em. Jag bad dom ladda bilen till 90% samt lägga upp "Insure My Tesla"-försäkringen så jag får 25% rabatt i 12 månader.

Onsdag kl.11.00 kom ett mail att försäkringen var klar.

Efter 45 minuters väntan fick jag träffa röda faran. De bad om ursäkt för att jag fått vänta samt förklarade att mormorskabeln såg sliten och trött ut och att de skickat en springare till SC och hämtat ut en ny kabel med adaptrar packad i en väska. Som ytterligare bonus hade lagt med en ny typ-2 kabel i bilen. Bilen var laddad till drygt 90% och visade 39 mils räckvidd på displayen. För övrigt var de mycket trevliga på Trosta Park!

Numer en lycklig ägare till en röd CPO Model S tillverkad i januari 2016 med garanti i 4 år eller 80 000 km. Bilen är i mycket fint skick.

Håller fortsatt tummarna för juristen att det ordnar sig till det bästa.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Skriv svar