Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla
Moderator: Redaktion
Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla
I fredags, den 12 april, lade jag handpenning på en begagnad model S som Tesla själva sålde.
Det är tydligen en enda person som har hand om Teslas begagnade bilar i Skandinavien och kundsupporten skulle se till att han kontaktade mig omgående så att jag skulle få testprotokoll och bilder på bilen. Jag kommer delfinansiera bilen genom DNB och enligt dem så måste en ansökan initieras genom Tesla. Enligt Tesla så är det samma person som har hand om de begagnade bilarna som ordnar finansieringen för dessa. Jag är alltså helt beroende av en enda person på Tesla för att kunna komma vidare med köpet.
Nu är det nästan en vecka senare och jag har inte hört ett knyst från honom. Jag har stött på via växeln en gång per dag, plus att jag mailat honom direkt. Inte så mycket som ett livstecken eller någon bekräftelse på att mailet är mottaget. Enligt Tesla så jobbar han, det är alltså inte så att han har semester eller nåt.
Själv tycker jag att det här börjar kännas rätt kasst. Är det normalt att det är så här segt? Hur har det fungerat för er andra som köpt begagnade bilar direkt från Tesla?
Det är tydligen en enda person som har hand om Teslas begagnade bilar i Skandinavien och kundsupporten skulle se till att han kontaktade mig omgående så att jag skulle få testprotokoll och bilder på bilen. Jag kommer delfinansiera bilen genom DNB och enligt dem så måste en ansökan initieras genom Tesla. Enligt Tesla så är det samma person som har hand om de begagnade bilarna som ordnar finansieringen för dessa. Jag är alltså helt beroende av en enda person på Tesla för att kunna komma vidare med köpet.
Nu är det nästan en vecka senare och jag har inte hört ett knyst från honom. Jag har stött på via växeln en gång per dag, plus att jag mailat honom direkt. Inte så mycket som ett livstecken eller någon bekräftelse på att mailet är mottaget. Enligt Tesla så jobbar han, det är alltså inte så att han har semester eller nåt.
Själv tycker jag att det här börjar kännas rätt kasst. Är det normalt att det är så här segt? Hur har det fungerat för er andra som köpt begagnade bilar direkt från Tesla?
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla
Hej,
Sitter I exakt samma sits som dig la handpenning på en Model S75D den 12:e och pratade med en säljare samma dag för att lägga till FSD. Har inte hört ett knyst från Tesla sen dess och specen har inte uppdaterats med priset för FSD ännu.
Sitter I exakt samma sits som dig la handpenning på en Model S75D den 12:e och pratade med en säljare samma dag för att lägga till FSD. Har inte hört ett knyst från Tesla sen dess och specen har inte uppdaterats med priset för FSD ännu.
S75D-18 Deep blue metallic
Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla
Min är en "Ny" lagerbil från 2018. Säljaren startade en process hos DNB då jag också tänkt finansierna via dem. Jag fått meddelandefrån UC om tagen kreditupplysning men I övrigt inget från varken Tesla eller DNB.
S75D-18 Deep blue metallic
Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla
Leveransavdelningen är hopplösa tyvärr. Underbemannade eller fel kultur i organisationen?
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
- Vulgarsonic
- Teslaägare
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 29 mar 2019 20:03
Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla
Tänkte också precis på Rich Rebuilds videoserie ang. Model X-köpet när ja läste detta...
Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla
Trist. Även jag har haft helt hopplös upplevelse av kontakterna med Tesla kring begköp. Delivery Sverige fick jag aldrig kontakt med under en 4 veckor lång period toets upprepade försök. Skandalhantering tycker jag när man ändå köper en vääällldddigt dyr bil.
Skickat från min ELE-L29 via Tapatalk
Skickat från min ELE-L29 via Tapatalk
Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla
Också jag har just köpt en beg model S där leveransiupplevelsen var bedrövlig.
Tesla svarade sporadiskt på mail och det gick inte att ringa någon på leveransavd. Till sist blev det leverans som utfördes av ganska okunnig personal. Värst är dock att jag uppfattat att det ingick begagnade vinterdäck (de var angivna i fordonsrapporten och fotade på bild). Jag mailade också leveransavd inför slutbetalning och avhämtning och bad dem se till att sommardäcken var monterade och vinterdäcken låg i bagageluckan. Fick till svar att vinterdäcken skickats till Euromaster i Kista för förvaring. När jag sedan hämtade bilen ville jag ha kvitto till däcken hos Euromaster, vilket de sade inte behövdes. När jag sedan ringer till Euromaster har de inga däck till mig. När jag ringer till Tesla säger de nu att det inte ingick några vinterdäck till min bil. Detta trots att de beskrivs i fordonsrapporten med bild och allt som jag fick inför beställningen.
Någon som haft en liknande upplevelse?
Vart tar alla begagnade däck vägen? De fanns ju bevisligen med när bilen lämnades in som inbyte till Tesla då den gamla ägaren köpte en ny bil (har talat med gamla ägaren). Varför får jag inte mina däck?
Tesla svarade sporadiskt på mail och det gick inte att ringa någon på leveransavd. Till sist blev det leverans som utfördes av ganska okunnig personal. Värst är dock att jag uppfattat att det ingick begagnade vinterdäck (de var angivna i fordonsrapporten och fotade på bild). Jag mailade också leveransavd inför slutbetalning och avhämtning och bad dem se till att sommardäcken var monterade och vinterdäcken låg i bagageluckan. Fick till svar att vinterdäcken skickats till Euromaster i Kista för förvaring. När jag sedan hämtade bilen ville jag ha kvitto till däcken hos Euromaster, vilket de sade inte behövdes. När jag sedan ringer till Euromaster har de inga däck till mig. När jag ringer till Tesla säger de nu att det inte ingick några vinterdäck till min bil. Detta trots att de beskrivs i fordonsrapporten med bild och allt som jag fick inför beställningen.
Någon som haft en liknande upplevelse?
Vart tar alla begagnade däck vägen? De fanns ju bevisligen med när bilen lämnades in som inbyte till Tesla då den gamla ägaren köpte en ny bil (har talat med gamla ägaren). Varför får jag inte mina däck?
Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla
Den enda som kan svara på det är nog Tesla.TomTrana skrev:Varför får jag inte mina däck?
Stod det att de skulle ingå så får de ju lösa det.
Det är tyvärr bara att ligga på, de har alldeles för mycket att göra.
Köpte du på nätet kan du kanske hota med att du vill utöva din ångerrätt och häva köpet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla
När Tesla får in en inbytesbil med vinterdäck borde de ju sälja bilen vidare med däcken. Eller är det så att någon i kedjan tar däcken och säljer dem privat? Inte har väl Tesla intresse av att behålla gamla vinterdäck?
Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla
Så borde det vara. Men ofta används nog inbytesbilarna som lånebilar och då måste de lägga andra uppsättningen däck på något bra ställe och inte ha dem i bilen. Tyvärr ör nog ordningen på tesla som så att det inte blir någon bra notering på vart de lagt dem.TomTrana skrev:När Tesla får in en inbytesbil med vinterdäck borde de ju sälja bilen vidare med däcken. Eller är det så att någon i kedjan tar däcken och säljer dem privat? Inte har väl Tesla intresse av att behålla gamla vinterdäck?
Sedan när bilen säljs, hittar de inte däcken helt enkelt.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla
Hej! Har lurkat här i åratal, men först nu jag börjar bli redo på att slå till, och hade en fråga jag behöver input på. Ni som har köpt begagnade bilar via Tesla, har ni lyckats få kontakt med dem innan köpet och fått loss mer information än vad som finns på hemsidan, eller har ni köpt g̶r̶i̶s̶e̶n̶ bilen i säcken endast utifrån den?! Om ni fått loss mer information – hur gick ni tillväga, och vilken information fick ni? Om ni har möjlighet att dela infon ni fick med mig vore det superintressant att se. Tack!
Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla
Hej, aldrig pratat med någon men mailat med Fredrik i Norge som verkar vara den enda personen som hanterar all begagnadförsäljning i Sverige och Norge.
Han skickade mig ett underlag kallat Fordonsrapport gjord av BCA Vehicle Remarketing AB som jag antar är ett av Tesla anlitat företag som går igenom alla begagnade bilar som tas i inbyte innan de säljs på hemsidan. Rapporten innehåller också foton på bilen, inkl ev skador. På basis av detta underlag får man sedan bestämma sig. Beställningsavtalet säger också att man godkänt detta underlag och bilen som den framgår där.
Mitt problem var att av underlaget framgick att det hörde vinterdäck till bilen. Mönsterdjupet för alla fyra däcken var angivna, liksom även bild på däcken. Trots detta så påstår Tesla nu att däcken inte ingick i affären.
Han skickade mig ett underlag kallat Fordonsrapport gjord av BCA Vehicle Remarketing AB som jag antar är ett av Tesla anlitat företag som går igenom alla begagnade bilar som tas i inbyte innan de säljs på hemsidan. Rapporten innehåller också foton på bilen, inkl ev skador. På basis av detta underlag får man sedan bestämma sig. Beställningsavtalet säger också att man godkänt detta underlag och bilen som den framgår där.
Mitt problem var att av underlaget framgick att det hörde vinterdäck till bilen. Mönsterdjupet för alla fyra däcken var angivna, liksom även bild på däcken. Trots detta så påstår Tesla nu att däcken inte ingick i affären.
Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla
Jag hade liknande problem och (gissar jag) samma frustration som du. Jag skrev lite om det här https://r.tapatalk.com/shareLink?url=ht ... are_type=t
Teslas hantering av begköp vid leverans samt hantering av däck är katastrofal. Riktigt oproffesionellt tycker jag.
Skickat från min ELE-L29 via Tapatalk
Teslas hantering av begköp vid leverans samt hantering av däck är katastrofal. Riktigt oproffesionellt tycker jag.
Skickat från min ELE-L29 via Tapatalk
Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla
Spännande... Jag har trots idoga påstötningar ännu inte fått testprotokollet eller fotona. Det senaste var att det är något strul med systemet så Fredrik inte kommer åt dem.
Om Tesla själva säger att protokollet och bilderna är grunden för köpet och det är vinterhjul dokumenterade där så har man ett starkt case för att de också ska ingå i köpet. Vi får se hur det ser ut för mig, jag kommer absolut driva detta om det ser ut som att det ska ingå vinterhjul.
Om Tesla själva säger att protokollet och bilderna är grunden för köpet och det är vinterhjul dokumenterade där så har man ett starkt case för att de också ska ingå i köpet. Vi får se hur det ser ut för mig, jag kommer absolut driva detta om det ser ut som att det ska ingå vinterhjul.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla
Något testprotokoll har jag aldrig sett trotts att jag bett om det. Tesla säger ju att de gjort en omfattande mekanisk inspektion med typ 70 punkter. Vore ju rimligt om man fick protokollet därifrån så man kan se vad de testat. Men icke. Det kunde jag inte få. Den Fordonsrapport jag fått är på en sida där viss basinfo om bilen framgår (inkl storlek på vinterdäck och mönsterdjup) samt några skador typ repor och bucklor. Till rapporten hör också ett tiotal bilder på bilen och skadorna.
Jag har också bett om Serviceboken. Men någon sådan uppger de inte finns. Jag vill ju se om och när bilen blivit servad. Men det fanns ingen fysisk servicebok enl leveransavd, inte heller kunde jag se ett utdrag av servicehistoriken från deras system med hänvisning till GDPR (?!).
Jag fick faktiskt inte ett enda papper när jag hämtade bilen. Inget testprotokoll, ingen servicebok, inget garantibevis, inget försäkringspapper (14 dgr försäkring ingår). Ingenting. Jag behövde inte ens kvittera att jag hämtat bilen, något de kom på dagen efter och bad mig göra i efterhand.
Lätt rörigt helt enkelt.
Jag trodde att jag skulle få typ samma upplevelse som när man köper en ny iPhone eller Mac hos Apple. Men här är det raka motsatsen så här långt.
Jag har också bett om Serviceboken. Men någon sådan uppger de inte finns. Jag vill ju se om och när bilen blivit servad. Men det fanns ingen fysisk servicebok enl leveransavd, inte heller kunde jag se ett utdrag av servicehistoriken från deras system med hänvisning till GDPR (?!).
Jag fick faktiskt inte ett enda papper när jag hämtade bilen. Inget testprotokoll, ingen servicebok, inget garantibevis, inget försäkringspapper (14 dgr försäkring ingår). Ingenting. Jag behövde inte ens kvittera att jag hämtat bilen, något de kom på dagen efter och bad mig göra i efterhand.
Lätt rörigt helt enkelt.
Jag trodde att jag skulle få typ samma upplevelse som när man köper en ny iPhone eller Mac hos Apple. Men här är det raka motsatsen så här långt.
Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla
Det låter ju ganska bisarrt, låter ju som att du köper bil från blocket handlare utan hemsida.TomTrana skrev:Något testprotokoll har jag aldrig sett trotts att jag bett om det. Tesla säger ju att de gjort en omfattande mekanisk inspektion med typ 70 punkter. Vore ju rimligt om man fick protokollet därifrån så man kan se vad de testat. Men icke. Det kunde jag inte få. Den Fordonsrapport jag fått är på en sida där viss basinfo om bilen framgår (inkl storlek på vinterdäck och mönsterdjup) samt några skador typ repor och bucklor. Till rapporten hör också ett tiotal bilder på bilen och skadorna.
Jag har också bett om Serviceboken. Men någon sådan uppger de inte finns. Jag vill ju se om och när bilen blivit servad. Men det fanns ingen fysisk servicebok enl leveransavd, inte heller kunde jag se ett utdrag av servicehistoriken från deras system med hänvisning till GDPR (?!).
Jag fick faktiskt inte ett enda papper när jag hämtade bilen. Inget testprotokoll, ingen servicebok, inget garantibevis, inget försäkringspapper (14 dgr försäkring ingår). Ingenting. Jag behövde inte ens kvittera att jag hämtat bilen, något de kom på dagen efter och bad mig göra i efterhand.
Lätt rörigt helt enkelt.
Jag trodde att jag skulle få typ samma upplevelse som när man köper en ny iPhone eller Mac hos Apple. Men här är det raka motsatsen så här långt.
Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla
Precis så här är det att köpa begagnad Tesla från Tesla. Jag kan tillägga att Tesla tog över 1 månad på sig att genomföra ägarbytet också trots upprepade påminnelser.
Skickat från min ELE-L29 via Tapatalk
Skickat från min ELE-L29 via Tapatalk
Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla
Vet inte om jag skulle ligga på dem så hårt om det... Det är ju närmare en tusenlapp i månaden i försäkring som man slipper.abagewitz skrev:Precis så här är det att köpa begagnad Tesla från Tesla. Jag kan tillägga att Tesla tog över 1 månad på sig att genomföra ägarbytet också trots upprepade påminnelser.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla
Jo (plus att du inte behöver betala trängselskatt, fortkörning etc kanske).
Men samtidigt har du då betalat en riktigt stor summa pengar för något som du iofs har besittning av men som du då på pappret inte äger...
Skickat från min ELE-L29 via Tapatalk
Men samtidigt har du då betalat en riktigt stor summa pengar för något som du iofs har besittning av men som du då på pappret inte äger...
Skickat från min ELE-L29 via Tapatalk
Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla
Jag "köpte" grisen i säcken och lade handpenning utifrån underlaget på hemsidan, alltså innan jag fått bilderna och den mer detaljerade informationen om bilen. Men jag köper privat och kan alltså luta mig mot distansavtalslagen vilken ger ångerrätt i 14 dagar från leverans. (Distansavtalslagen är tvingande lagstiftning som Tesla måste följa, oavsett vad de skriver i sina köpvillkor eller vad man avtalar om. Tvingande lag går före avtal.)sjumila skrev:Hej! Har lurkat här i åratal, men först nu jag börjar bli redo på att slå till, och hade en fråga jag behöver input på. Ni som har köpt begagnade bilar via Tesla, har ni lyckats få kontakt med dem innan köpet och fått loss mer information än vad som finns på hemsidan, eller har ni köpt g̶r̶i̶s̶e̶n̶ bilen i säcken endast utifrån den?! Om ni fått loss mer information – hur gick ni tillväga, och vilken information fick ni? Om ni har möjlighet att dela infon ni fick med mig vore det superintressant att se. Tack!
För att få mer information om de begagnade bilarna är det Fredrik Haslerud du ska kontakta.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla
Kan säga att när jag sålde min gamla bil gjordes ägarbytet av dem innan jag gav bilfirman bilnyckeln...
Skickat från min ELE-L29 via Tapatalk
Skickat från min ELE-L29 via Tapatalk
Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla
Ja och nej. Juridiskt sett är köpavtal/kvitto och besittning det som avgör äganderätt. Att man inte står som registrerad ägare hos Transportstyrelsen är bekvämt när polisen stoppar en eller när man ska sälja bilen, men har inte så stor betydelse i övrigt. Förutom då att det är den registrerade ägaren som är ansvarig för skatt, böter och försäkring... Det kan dock vara klokt att se till att den är försäkrad ändå, det vore trist om den tidigare ägaren av någon anledning bara skulle ha trafikförsäkring på bilen och det hände något som kräver helförsäkring.abagewitz skrev:Jo (plus att du inte behöver betala trängselskatt, fortkörning etc kanske).
Men samtidigt har du då betalat en riktigt stor summa pengar för något som du iofs har besittning av men som du då på pappret inte äger...
Skickat från min ELE-L29 via Tapatalk
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla
Ok. Du verkar ju vara jurist så jag får lita på dig
Skickat från min ELE-L29 via Tapatalk
Skickat från min ELE-L29 via Tapatalk
Re: Leveransupplevelser begagnade model S från Tesla
Vad får dig att tro det?abagewitz skrev:Ok. Du verkar ju vara jurist så jag får lita på dig
Lita aldrig på en jurist!
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.