Beg Model S eller ny

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
perbjork
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 25 apr 2019 00:22

Beg Model S eller ny

Inlägg av perbjork »

Hej.
Ny på detta forum och skulle vilja ha lite goda råd av expertisen. Tittar på en beg Modell S 2016 på Tesla Sverige, lockas lite (förutom de lägre priset) av gratis laddning. Väger detta mot att köpa en ny så min fråga är: hur stor är skillnaden mellan en 2016 resp 2019? Går AP att uppgradera till samma standard som en ny?
Vad får jag för de 450 000:- som prisskillnaden är?
Tack till den vänliga själ som orkar förbarma sig över mina sannolikt korkade frågor.

Med vänlig hälsning, Per
Model S 100 P Raven 2019
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Beg Model S eller ny

Inlägg av fimpen »

Hej

Ap2, som kan uppgraderas till modern standard kom hösten 2016, så det beror på när bilen byggdes, men det ser du ju på om bilen har ursprunglig eller uppgraderad autopilot i teslas prospekt.

Skillnaderna i övrigt är kanske inte så stora, och det råder också delade meningar om byggkvalité, ljudisolering och annat. En viktig skillnad är dock garantin. Köper du en som gått mindre än 8000 mil får du ju i princip samma nybilsgaranti när du köper begagnat, men batteri- och drivlinegaranti kommer du ofrånkomligen att få 3 år mindre av om du köper den gamla, och det kan ju vara värt mycket, men å andra sidan kan det vara värt 0kr också.

Sedan är noskonen snygg också... men det får en inte säga högt här ;-)

/F
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Beg Model S eller ny

Inlägg av Gustafsson »

Hade möjlighet att köpa ut min 70D 2015 för 385000:- (restvärdet), men valde att byta in den och leasa en 100D för 1,2 m istället.
Hade jag haft dessa val privat hade jag köpt ut den gamla bilen, men i företaget valde jag att uppgradera. 100D är på nästan alla sätt en klart bättre bil, MEN skillnaden motsvarar egentligen inte prisskillnaden imo. Så detta tål att funderas på. Gratis laddning har jag fortfarande, men är inte värt särskilt många kronor. Skulle dock aldrig uppgraderat till ny med 75-batteri- där kände jag att mervärdet med ny bil var för litet.
Just my 2 cents...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1374
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Beg Model S eller ny

Inlägg av thebishop »

Efter uppdateringarna här om dagen så får du ju en del mer:
- Nya effektivare motorn fram (så klart längre räckvidd - och bättre acceleration)
- Snabbare laddning upp till 200kW
- De nya aktiva dynamiska stötdämparna
- Ett fräschare batteri
- Nya AP 3.0-datorn inbyggd (även om du har en som går att uppgradera är det skönt att slippa ett besök till SC)
- HEPA-filtret kom väl till efter det också, någon som minns?

Sedan görs ju en massa småsaker över tiden - byggkvalitet och ljudisolering osv känns ju som fimpen säger lite mer lotteriartat, men det är ju något som man får lösa på garantin oavsett om det är den gamla eller nya bilen du köper.

Noskonens skönhet lämnar jag till betraktarens öga (jag skulle personligen hellre byta bort min noskon ;-).

Jag har gratis laddning, men det är lite överskattat faktiskt - även om jag använt SuC en hel del, så är det ju mest vid långresor - har du registrerat ett betalkort hos Tesla så är det ju precis lika smidigt att ladda ändå i praktiken. Men visst är det cool att säga att man åkt europa runt för 0:- i drivmedelskostnad.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Beg Model S eller ny

Inlägg av frippe »

Har själv en S70d från 2015 och skulle nog säga att skillnaden mellan ny och begagnad har ökat nu i och med uppgraderingen av s som precis presenterades. Innan dess tyckte jag inte skillnaden var tillräcklig för att motivera skillnaden i kostnad.

Men visst, i slutändan är det skillnaden i pris som kanske är det stora hindret. Det är klart, allt eller ok nästan allt går att uppgradera men kan kosta rejält med pengar det också.

Själv kan jag tycka att noskonen är snygg på sitt sätt, precis som uppgraderade modellen är.

Och visst, fri SuC är nice men räkna på hur mycket du kommer ladda där så kanske det inte är en stor grej egentligen. Det är nog inte tillräckligt för att motivera val av bil, förutsatt att du inte rullar flera tusen mil per år och bara laddar vid SuC.
Model Y LR.
Model S70D
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Beg Model S eller ny

Inlägg av juristen »

Är prisskillnaden mellan en 2016 och en 2019 verkligen så stor som 450 000:-? En ny Model S Standard Range kostar från ca 810 000 kr efter bonus.

Som priserna ligger nu tycker jag inte det är värt att köpa de "nyare" årsmodellerna av begagnatutbudet, men då tycker jag prisskillnaden snarare ligger i spannet 200 000 - 250 000 kr.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Verdi

Re: Beg Model S eller ny

Inlägg av Verdi »

Jag synar prisskillnaden. En ny lagerbil (75D) har du runt 700 tkr efter bonusen på 60 tkr.

Här är en med metallic, grå fälgar, AP2.5, ultra hifi, premium, kolfiberdekor, vinterpaket, glastak...

https://www.tesla.com/sv_SE/new/5YJSA7E ... edirect=no

Tror inte du får en vettig 85D -15 för 250 tkr direkt. De brukar vilja ha uppåt 600 tkr. Då är skillnaden minimal. 100-150 tusen.

Fast jag tycker nog också att en ny Standard Range med bättre fjädring, snabbare laddning och längre räckvidd för ytterligare 100 tkr är värt det också. Beror ju lite på var man ska lägga ribban. :)

Du får:
- Ny bil! (nog så viktigt)
- Nybilsgaranti.
- Maxad batterigaranti.
- Garanterar restvärde.
- Lägre förmånsvärde.
- Låg ränta.
- Lägre försäkringskostnader.
- Facelift.
- Premiumstolarna (mycket sköna tycker jag).
- AP2.5 och möjlighet att aktivera FSD.

Sen får du igen större delen av de där 100 tkr när du säljer. Om 3 år så börjar batterigarantin gå ut på de äldre och då är de nog inte värda mer än 200 tkr. Max. Det är ändå en hel del pengar för en bil som är 7-8 år gammal. För en lagerbil har du 50% garanterat, dvs ~350 tkr.

Priserna på blocket hänger inte med alls. Min gamla 90D har de sänkt i omgångar sen jag bytte in den för 7 månader sen. Den har gått 7500 mil och de vill ha 749 tkr. Glöm det säger jag. Den kanske är värd 550 tkr nu.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Beg Model S eller ny

Inlägg av anna__ »

Kör Tesla med garanterat restväde för Model S fortfarande?
Verdi

Re: Beg Model S eller ny

Inlägg av Verdi »

anna__ skrev:
Kör Tesla med garanterat restväde för Model S fortfarande?

Bra fråga. Informationen om det verkar borttaget från designstudion.

Är nog klokt av Tesla att ta bort det. :?
Verdi

Re: Beg Model S eller ny

Inlägg av Verdi »

Måste säga att det ändå finns nån som är någorlunda prisvärd hos Tesla själva.

T ex: https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7E25GF151954

Den är i stort sett identisk med min gamla som Fordonsbolaget vill ha 749' för... :roll:
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Beg Model S eller ny

Inlägg av juristen »

Verdi skrev:
Måste säga att det ändå finns nån som är någorlunda prisvärd hos Tesla själva.

T ex: https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7E25GF151954

Den är i stort sett identisk med min gamla som Fordonsbolaget vill ha 749' för... :roll:
Mm, den tycker jag också är mest prisvärd av de som ligger ute nu. Och silver är riktigt snyggt tycker jag, det är en bra färg som inte ser smutsig ut direkt.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
perbjork
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 25 apr 2019 00:22

Re: Beg Model S eller ny

Inlägg av perbjork »

Tack snälla ni för allt engagemang. Jag lutar efter att ha läst era synpunkter på att köpa en ny så nu kommer några följdfrågor. Tesla har ”Nya bilar i lager” och jag har fastnat för en 100D (988 058:-) Om man köper den missar man då uppgraderingarna som kom häromdagen med nya elmotorer mm? Orkar någon kolla om utrustningen verkar rimlig - utrustningslistan är ganska kortfattad. Finns tex rattvärme - kanske standard? Har försökt ringa Tesla utan resultat - känns som de inte vill sälja :). Tack igen för era svar.
Per
Model S 100 P Raven 2019
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Beg Model S eller ny

Inlägg av Gustafsson »

Jag skulle satsat på den helt nya med ny motor mm alla dagar i veckan.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1374
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Beg Model S eller ny

Inlägg av thebishop »

Jag skulle inte köpa ”nya bilar i lager” - då missat du de nya sakerna - beställ en helt ny konfig...
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Verdi

Re: Beg Model S eller ny

Inlägg av Verdi »

perbjork skrev:
Tack snälla ni för allt engagemang. Jag lutar efter att ha läst era synpunkter på att köpa en ny så nu kommer några följdfrågor. Tesla har ”Nya bilar i lager” och jag har fastnat för en 100D (988 058:-) Om man köper den missar man då uppgraderingarna som kom häromdagen med nya elmotorer mm? Orkar någon kolla om utrustningen verkar rimlig - utrustningslistan är ganska kortfattad. Finns tex rattvärme - kanske standard? Har försökt ringa Tesla utan resultat - känns som de inte vill sälja :). Tack igen för era svar.
Per

Ja, du missar uppgraderingarna.

Rattvärme är standard. Men den du kikat på är inte så bra prissatt mot en helt ny med längre räckvidd, snabbare laddning och adaptivt chassi. De nya kostar från från 980 800:- plus avgift. Skiljer alltså alldeles för lite i pris.

På de billigaste 75D skiljer det runt 100 tkr mot en ny Standard Range. Även det är tveksamt men där finns det iaf nånting att tjäna.
Användarvisningsbild
perbjork
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 25 apr 2019 00:22

Re: Beg Model S eller ny

Inlägg av perbjork »

Ja du har rätt. Tesla ringde hör och häpnad och det diffar 40 000:- till den uppgradera modellen så det får det bli. Tack för hjälpen.
Model S 100 P Raven 2019
Skriv svar