SuC påverkan på batteriet

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: SuC påverkan på batteriet

Inlägg av Verdi »

Ska det fungera som dagens mackar så krävs det ju laddtider på max 5 min och minst lika många laddare som det idag finns pumphandtag.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SuC påverkan på batteriet

Inlägg av LarsL »

frippe skrev:
Helst hade jag sett uttag med fast sladd, för smidighetens skull, men förstår att det nog skulle vara för känsligt och problematiskt.
Nej, jag tror det är svårt med fast kabel då det är alldeles för lätt att den blir skadad eller saboterad. Möjligen om det gick att använda dammsugare varianten och ha den skyddad inne i stolpen när den inte används. Men vi måste hålla nere kostnaderna och då är det billigare att alla står för sin egen kabel.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: SuC påverkan på batteriet

Inlägg av Jeppe_E »

Verdi skrev:
Ska det fungera som dagens mackar så krävs det ju laddtider på max 5 min och minst lika många laddare som det idag finns pumphandtag.
Jag lägger 10 minuter i månaden på att tanka bilen. Jag tycker att tänket med att det skall kunna laddas en elbil på 5-10 minuter blir lite knasigt. För då försöker vi anpassa elbilen till ett inövat beteende. Förändringskurvan är förstås olika hos alla. Men med tanke på att bilen används till största delen till och från jobbet. Snittsträckan är 27 km. Jag har 34 km till jobb, dvs ca 70 km/dag. Jag behöver mao bara laddare antingen hemma eller på jobbet. Även med 8A 230V 1-Fas, så skulle detta ge mig ca 14 kWh under 8h (antingen under natten, eller under arbetstiden). Så det skulle gå rätt jämnt ut med mitt körmönster. Jag tycker det är viktigare att se till att snabbladdarna sitter på ställen där man kan fördriva tiden, när man kör lite längre sträckor.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Verdi

Re: SuC påverkan på batteriet

Inlägg av Verdi »

Jeppe_E skrev:
Verdi skrev:
Ska det fungera som dagens mackar så krävs det ju laddtider på max 5 min och minst lika många laddare som det idag finns pumphandtag.
Jag lägger 10 minuter i månaden på att tanka bilen. Jag tycker att tänket med att det skall kunna laddas en elbil på 5-10 minuter blir lite knasigt. För då försöker vi anpassa elbilen till ett inövat beteende. Förändringskurvan är förstås olika hos alla. Men med tanke på att bilen används till största delen till och från jobbet. Snittsträckan är 27 km. Jag har 34 km till jobb, dvs ca 70 km/dag. Jag behöver mao bara laddare antingen hemma eller på jobbet. Även med 8A 230V 1-Fas, så skulle detta ge mig ca 14 kWh under 8h (antingen under natten, eller under arbetstiden). Så det skulle gå rätt jämnt ut med mitt körmönster. Jag tycker det är viktigare att se till att snabbladdarna sitter på ställen där man kan fördriva tiden, när man kör lite längre sträckor.
Du missförstod mig helt.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: SuC påverkan på batteriet

Inlägg av Swede1 »

e5m1r skrev:
Jag tror att 90 batteriet är påverkad av detta och kanske även 75 batt med samma kemi
Jag vill minnas att 75 kom samtidigt som 90 först gömdes den som strypt och såldes som 70.
Min original 70 har samma kemi som 85 och jag har inte hört talas om nån med reducerad hastighet på dessa men dem har en helt annan laddkurva som toppar från 0-25ish % innan effekten börjar avta
Min laddar tex enbart runt 50kW vid 70% men 116 under 10%
Undrar hur fort 54 000 mils taxi teslan laddar på supercharger? Antar att det är 85 kWh batteriet. Aha så du får bara som en vanlig 50 kWh laddare de sista 30 %. Mm, de är sånt här som innovatörs och earls adopters får lära / ta smällen av.
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: SuC påverkan på batteriet

Inlägg av ermase »

Åter till ämnet
Är teorin att detta endast gäller de tidiga 75kWh batterierna?
Jag har i alla fall en S 75D uttagen 171228 7500 mil, varav gissningsvis minst 30% på SUC dvs minst 5000 kWh SUC. Normalt sett brukar jag få 94-97 kW som maxeffekt som mest har jag sett 100 kW. Men efter den senaste uppdatering så verkar laddhastigheten ökat med 10 kW.
Laddade i förra veckan på SC Edsbruk och ställde in navigeringen dit
Startade på 22% och 10 grader i luften
Efter 30 s 98 kW
Toppade på 105 kW
Slutade vid 50% fortfarande 91kW
Verkar korkat att höja laddeffekten om det är den som sliter på batteriet, så troligen gäller inte begränsningen nyare 75 kWh batterier?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: SuC påverkan på batteriet

Inlägg av OfarligTesla »

ermase skrev:
Åter till ämnet
Är teorin att detta endast gäller de tidiga 75kWh batterierna?
Jag har i alla fall en S 75D uttagen 171228 7500 mil, varav gissningsvis minst 30% på SUC dvs minst 5000 kWh SUC. Normalt sett brukar jag få 94-97 kW som maxeffekt som mest har jag sett 100 kW. Men efter den senaste uppdatering så verkar laddhastigheten ökat med 10 kW.
Laddade i förra veckan på SC Edsbruk och ställde in navigeringen dit
Startade på 22% och 10 grader i luften
Efter 30 s 98 kW
Toppade på 105 kW
Slutade vid 50% fortfarande 91kW
Verkar korkat att höja laddeffekten om det är den som sliter på batteriet, så troligen gäller inte begränsningen nyare 75 kWh batterier?
Jag tycker snarare det ser ut som att det gäller alla batterier men att de gamla 75 och 90 packen är mest utsatta. Samt att det inte är så enkelt som att säga att alla av samma typ blir begränsade vid X kWh eller att de begränsas på exakt samma sätt. Gissningsvis är det många faktorer och aspekter som går in i när och hur mycket begränsningen är på.
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: SuC påverkan på batteriet

Inlägg av ermase »

OfarligTesla skrev:
ermase skrev:
Åter till ämnet
Är teorin att detta endast gäller de tidiga 75kWh batterierna?
Jag har i alla fall en S 75D uttagen 171228 7500 mil, varav gissningsvis minst 30% på SUC dvs minst 5000 kWh SUC. Normalt sett brukar jag få 94-97 kW som maxeffekt som mest har jag sett 100 kW. Men efter den senaste uppdatering så verkar laddhastigheten ökat med 10 kW.
Laddade i förra veckan på SC Edsbruk och ställde in navigeringen dit
Startade på 22% och 10 grader i luften
Efter 30 s 98 kW
Toppade på 105 kW
Slutade vid 50% fortfarande 91kW
Verkar korkat att höja laddeffekten om det är den som sliter på batteriet, så troligen gäller inte begränsningen nyare 75 kWh batterier?
Jag tycker snarare det ser ut som att det gäller alla batterier men att de gamla 75 och 90 packen är mest utsatta. Samt att det inte är så enkelt som att säga att alla av samma typ blir begränsade vid X kWh eller att de begränsas på exakt samma sätt. Gissningsvis är det många faktorer och aspekter som går in i när och hur mycket begränsningen är på.
Ja det var bättre sammanfattat. Det är väl bara Tesla som vet, dock lite vågat att höja laddeffekten om det innebär att den sen sänks snabbare när batterier blir äldre. Men Tesla har full koll?
Skriv svar