SuC påverkan på batteriet
Moderator: Redaktion
Re: SuC påverkan på batteriet
När Tesla lanserade 100 kWh batteriet så sa de att de använde samma celler bara lyckats packa de tätare. Nu betyder förvisso flera celler att varje cell får utstå lägre effekt under snabbladdning så det tar kanske längre tid innan det börjar degraderas men det kommer med största sannolikhet ske.
Re: SuC påverkan på batteriet
Såklart, men idealet hade varit en elbil som är en fullvärdig ersättare till en fossilbil, dvs en bil som inte har en villa som sidobehov. Just fokusen på att man kan ladda hemma är ett riktigt dåligt argument generellt tycker jag, då det i princip utesluter majoriteten av människor som bor i lägenhet, precis som om dom inte behöver en bil ändå. Det är positivt att kunna ladda hemma såklart, men det är inte ett hållbart argument dom en lösning tycker jag.Jjonas skrev:Kanske är att föredra framför ett kraftigt degraderat batteri?
Men men, det är ju fortfarande tidigt i utvecklingen så nuvarande bil får jag väl byta bort efter tre år då låter det som, och varje generation blir säkert bättre.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: SuC påverkan på batteriet
Ja det finns ju rapporter även från ägare av bilar med 100 pack där de fått lägre laddhastighet efter mycket SuC, det verkar ju som mer eller mindre alla storleker blir begränsade vid något tillfälle av mycket DC laddning. Det verkar yttra sig på lite olika sätt och vid olika mycket DC laddning men det verkar finnas på alla.vigge50 skrev:När Tesla lanserade 100 kWh batteriet så sa de att de använde samma celler bara lyckats packa de tätare. Nu betyder förvisso flera celler att varje cell får utstå lägre effekt under snabbladdning så det tar kanske längre tid innan det börjar degraderas men det kommer med största sannolikhet ske.
Sen har ju saker skett med batterikemin över tid så jag antar att nuvarande versioner är bättre än de tidigare.
Re: SuC påverkan på batteriet
Nuvarande versioner är biliigare om de är bättre låter jag vara osagt det för tiden utvisa
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: SuC påverkan på batteriet
Det kommer ju ändras. Allt fler fastighetsägare installerar laddplatser. Inte bara vid boenden utan även vid arbetsplatser och handelsställen.kenny skrev:Såklart, men idealet hade varit en elbil som är en fullvärdig ersättare till en fossilbil, dvs en bil som inte har en villa som sidobehov. Just fokusen på att man kan ladda hemma är ett riktigt dåligt argument generellt tycker jag, då det i princip utesluter majoriteten av människor som bor i lägenhet, precis som om dom inte behöver en bil ändå. Det är positivt att kunna ladda hemma såklart, men det är inte ett hållbart argument dom en lösning tycker jag.Jjonas skrev:Kanske är att föredra framför ett kraftigt degraderat batteri?
Men men, det är ju fortfarande tidigt i utvecklingen så nuvarande bil får jag väl byta bort efter tre år då låter det som, och varje generation blir säkert bättre.
Tids nog kommer du nog också kunna "långsamladda", antingen hemma, på jobbet, eller där du handlar/spenderar en del tid.
Sen borde väl tex 45/50kw DC vara lite skonsammare än 100+, så om man inte har brådis kan det väl vara lämpligt att välja en sån ibland.
Om några år kan man antagligen också byta moduler i en Model 3 om de är slitna.
Jag tror inte man skall vara särskilt orolig hursomhelst. Det är ju 8 års garanti dessutom.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: SuC påverkan på batteriet
Jo absolut, jag håller med dig, tänkte också på det där med 50kw osv. Men det är ändå något med själva attityden som många kör med kring att ladda hemma, det håller liksom inte. Vi måste ha laddare som kan ladda batterierna motsvarande en tankning på en bensinstation för att det ska bli riktigt mainstream med elbil oavsett hur man bor. Eller att det finns trådlösa långsamladdare i princip överallt, men då pratar vi ju troligen ett annat tidsperspektiv.taliz skrev:Det kommer ju ändras. Allt fler fastighetsägare installerar laddplatser. Inte bara vid boenden utan även vid arbetsplatser och handelsställen.
Tids nog kommer du nog också kunna "långsamladda", antingen hemma, på jobbet, eller där du handlar/spenderar en del tid.
Sen borde väl tex 45/50kw DC vara lite skonsammare än 100+, så om man inte har brådis kan det väl vara lämpligt att välja en sån ibland.
Om några år kan man antagligen också byta moduler i en Model 3 om de är slitna.
Jag tror inte man skall vara särskilt orolig hursomhelst. Det är ju 8 års garanti dessutom.
Men visst, jag är inte oroad på ett riktigt djupt plan, men just att laddtiden blir sämre är lite svårt att svälja ändå, eftersom det finns i princip bara ett problem med elbilar, just laddtiden.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: SuC påverkan på batteriet
Det tror jag absolut inte. Även folk som bor i lägenhet måste parkera sin bil någon stans. De flesta har tillgång till någon typ av parkeringsplats där det skulle gå utmärkt att långsamladda om det fanna laddstolpar. Och de som parkerar längs gatan i kvarteret kan också ladda om det finns laddstolpar längs trottoaren. Det finns redan på vissa ställen och kommer att bli vanligare.kenny skrev:Jo absolut, jag håller med dig, tänkte också på det där med 50kw osv. Men det är ändå något med själva attityden som många kör med kring att ladda hemma, det håller liksom inte. Vi måste ha laddare som kan ladda batterierna motsvarande en tankning på en bensinstation för att det ska bli riktigt mainstream med elbil oavsett hur man bor.
Jag tycker attityden att det måste vara precis som att tanka en fossilbil, är största problemet.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: SuC påverkan på batteriet
Håller helt med. Man sitter fast i gammalt tänk, "åka och tanka".Nicke Nyfiken skrev:Det tror jag absolut inte. Även folk som bor i lägenhet måste parkera sin bil någon stans. De flesta har tillgång till någon typ av parkeringsplats där det skulle gå utmärkt att långsamladda om det fanna laddstolpar. Och de som parkerar längs gatan i kvarteret kan också ladda om det finns laddstolpar längs trottoaren. Det finns redan på vissa ställen och kommer att bli vanligare.kenny skrev:Jo absolut, jag håller med dig, tänkte också på det där med 50kw osv. Men det är ändå något med själva attityden som många kör med kring att ladda hemma, det håller liksom inte. Vi måste ha laddare som kan ladda batterierna motsvarande en tankning på en bensinstation för att det ska bli riktigt mainstream med elbil oavsett hur man bor.
Jag tycker attityden att det måste vara precis som att tanka en fossilbil, är största problemet.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: SuC påverkan på batteriet
Samma som i 85kWh kanske men just 90kWh batteripack och kanske en viss version av 75kWh batteripack har celler som inte kan snabbladdas för mycket i högre effekt. Därför begränsas just dessa batteripack efter ca 300 snabbladdningar SuC eller Chademo. Det är effekten på SuC som toppeffekten begränsas.vigge50 skrev:När Tesla lanserade 100 kWh batteriet så sa de att de använde samma celler bara lyckats packa de tätare. Nu betyder förvisso flera celler att varje cell får utstå lägre effekt under snabbladdning så det tar kanske längre tid innan det börjar degraderas men det kommer med största sannolikhet ske.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: SuC påverkan på batteriet
kenny skrev:Jo absolut, jag håller med dig, tänkte också på det där med 50kw osv. Men det är ändå något med själva attityden som många kör med kring att ladda hemma, det håller liksom inte. Vi måste ha laddare som kan ladda batterierna motsvarande en tankning på en bensinstation för att det ska bli riktigt mainstream med elbil oavsett hur man bor. Eller att det finns trådlösa långsamladdare i princip överallt, men då pratar vi ju troligen ett annat tidsperspektiv.taliz skrev:Det kommer ju ändras. Allt fler fastighetsägare installerar laddplatser. Inte bara vid boenden utan även vid arbetsplatser och handelsställen.
Tids nog kommer du nog också kunna "långsamladda", antingen hemma, på jobbet, eller där du handlar/spenderar en del tid.
Sen borde väl tex 45/50kw DC vara lite skonsammare än 100+, så om man inte har brådis kan det väl vara lämpligt att välja en sån ibland.
Om några år kan man antagligen också byta moduler i en Model 3 om de är slitna.
Jag tror inte man skall vara särskilt orolig hursomhelst. Det är ju 8 års garanti dessutom.
Men visst, jag är inte oroad på ett riktigt djupt plan, men just att laddtiden blir sämre är lite svårt att svälja ändå, eftersom det finns i princip bara ett problem med elbilar, just laddtiden.
Du tänker fel. Vi måste upp med fler långsamladdare där folk bor och arbetar. Då behövs inga väntetider och snabbladdning som sliter på batterierna. Förutom på enstaka långkörningar såklart.
Att bygga "mackar" för snabbladdning håller inte. Även om det "bara" tar ca 30 minuter att ladda så blir genomströmningen katastrofal jämfört med en bensinmack. Det skulle behöva finnas snabbladdare ÖVERALLT i städerna. Och så måste man VÄNTA på att den ska ladda klart. Känns inte bra. Bättre att låta bilen ladda när man ändå inte använder den.
Re: SuC påverkan på batteriet
Ja, du har rätt, jag tänker fel, du tänker rätt. Jag ser fram emot när trottoarerna i stan är kantade med laddstolpar på var femte meter. Det kommer nog hända snart också, inom åtminstone två år. Laddstolpar på varje parkeringsplats på arbetsplatser däremot, det är en bra idé. Det tar nog inte så lång tid innan varje plats i varje parkeringshus har ett ladduttag uppsatt.Verdi skrev:Du tänker fel. Vi måste upp med fler långsamladdare där folk bor och arbetar. Då behövs inga väntetider och snabbladdning som sliter på batterierna. Förutom på enstaka långkörningar såklart.
Att bygga "mackar" för snabbladdning håller inte. Även om det "bara" tar ca 30 minuter att ladda så blir genomströmningen katastrofal jämfört med en bensinmack. Det skulle behöva finnas snabbladdare ÖVERALLT i städerna. Och så måste man VÄNTA på att den ska ladda klart. Känns inte bra. Bättre att låta bilen ladda när man ändå inte använder den.
Edit:
För att vara seriös och hålla lite god ton. Jag menar inte att du har helt fel, min poäng är bara att jag tycker att utveckling av batterier och dess möjlighet att ladda snabbare och tåligare är högre prio än långsamma laddplatser överallt. Givetvis är det idealiskt att kunna ladda bilen varje gång man inte använder den, men min poäng från början var att det är inte helt uppenbart hur den modellen ska se ut för folk i lägenheter vilket är en hel del människor. Tidsperspektivet för att få upp den mängden laddare är troligen rätt långt, och jag baserar ju tanken på laddstationer på att laddtiden inte ska ligga kvar på 30min givetvis, det första jag skrev var ju att det tråkiga är att det sämsta med en elbil blir sämre med tiden (SuC hastigheten stryps).
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: SuC påverkan på batteriet
Vad skulle problemet vara med att ha laddplatser där man ändå parkerar för natten? Jag bor i lägenhet och det finns fullt med laddplatser runt omkring. Finns några på gatan (dessa skulle kunna bli fler även om det typ alltid finns lediga platser), massvis i olika parkeringsgarage osv. Det är alltså inga problem att bygga det så. Snabbladdning behövs ju i princip bara vid långresor så det är inget man behöver i vardagen.kenny skrev:För att vara seriös och hålla lite god ton. Jag menar inte att du har helt fel, min poäng är bara att jag tycker att utveckling av batterier och dess möjlighet att ladda snabbare och tåligare är högre prio än långsamma laddplatser överallt. Givetvis är det idealiskt att kunna ladda bilen varje gång man inte använder den, men min poäng från början var att det är inte helt uppenbart hur den modellen ska se ut för folk i lägenheter vilket är en hel del människor. Tidsperspektivet för att få upp den mängden laddare är troligen rätt långt, och jag baserar ju tanken på laddstationer på att laddtiden inte ska ligga kvar på 30min givetvis, det första jag skrev var ju att det tråkiga är att det sämsta med en elbil blir sämre med tiden (SuC hastigheten stryps).
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Re: SuC påverkan på batteriet
Nä det är inget problem, jag är bara inte så övertygad om att det kommer hända inom de närmsta åren, men det innebär ju inte att jag inte hoppas.OfarligTesla skrev:Vad skulle problemet vara med att ha laddplatser där man ändå parkerar för natten? Jag bor i lägenhet och det finns fullt med laddplatser runt omkring. Finns några på gatan (dessa skulle kunna bli fler även om det typ alltid finns lediga platser), massvis i olika parkeringsgarage osv. Det är alltså inga problem att bygga det så. Snabbladdning behövs ju i princip bara vid långresor så det är inget man behöver i vardagen.kenny skrev:Verdi skrev:För att vara seriös och hålla lite god ton. Jag menar inte att du har helt fel, min poäng är bara att jag tycker att utveckling av batterier och dess möjlighet att ladda snabbare och tåligare är högre prio än långsamma laddplatser överallt. Givetvis är det idealiskt att kunna ladda bilen varje gång man inte använder den, men min poäng från början var att det är inte helt uppenbart hur den modellen ska se ut för folk i lägenheter vilket är en hel del människor. Tidsperspektivet för att få upp den mängden laddare är troligen rätt långt, och jag baserar ju tanken på laddstationer på att laddtiden inte ska ligga kvar på 30min givetvis, det första jag skrev var ju att det tråkiga är att det sämsta med en elbil blir sämre med tiden (SuC hastigheten stryps).
Re: SuC påverkan på batteriet
kenny skrev:Nä det är inget problem, jag är bara inte så övertygad om att det kommer hända inom de närmsta åren, men det innebär ju inte att jag inte hoppas.OfarligTesla skrev:Vad skulle problemet vara med att ha laddplatser där man ändå parkerar för natten? Jag bor i lägenhet och det finns fullt med laddplatser runt omkring. Finns några på gatan (dessa skulle kunna bli fler även om det typ alltid finns lediga platser), massvis i olika parkeringsgarage osv. Det är alltså inga problem att bygga det så. Snabbladdning behövs ju i princip bara vid långresor så det är inget man behöver i vardagen.kenny skrev:Verdi skrev:För att vara seriös och hålla lite god ton. Jag menar inte att du har helt fel, min poäng är bara att jag tycker att utveckling av batterier och dess möjlighet att ladda snabbare och tåligare är högre prio än långsamma laddplatser överallt. Givetvis är det idealiskt att kunna ladda bilen varje gång man inte använder den, men min poäng från början var att det är inte helt uppenbart hur den modellen ska se ut för folk i lägenheter vilket är en hel del människor. Tidsperspektivet för att få upp den mängden laddare är troligen rätt långt, och jag baserar ju tanken på laddstationer på att laddtiden inte ska ligga kvar på 30min givetvis, det första jag skrev var ju att det tråkiga är att det sämsta med en elbil blir sämre med tiden (SuC hastigheten stryps).
Det är självuppfyllande. Så länge det inte finns ett behov, så byggs det inga nya stolpar. När nyttjandegraden når en viss % så kommer det att byggas ut. Tyvärr tror jag att det kommer att dröja, vi får inte glömma att alla vi här inne är entusiaster och ser det som självklart. Utanför vår filterbubbla är läget ett annat. Även om elbilsförsäljningen ökar, så är det fortfarande en liten volym.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: SuC påverkan på batteriet
Men hur snabbt får du upp snabbladdare som ska kunna ladda hundratusentals elbilar i t ex Stockholm? De flesta vill dessutom ladda ungefär samma tid. Före eller efter jobbet antagligen. Du skulle behöva flera hundra SuC med 20 platser på varje. Finns den nätkapaciteten? Och hur kul är det att sitta 30-40 minuter och ladda i vardagen?
Då tror jag det är enklare att få upp vanliga 3,7 kW stolpar som kan ladda varje natt eller under arbetstid. Då kan man även styra belastningen smartare.
Då tror jag det är enklare att få upp vanliga 3,7 kW stolpar som kan ladda varje natt eller under arbetstid. Då kan man även styra belastningen smartare.
Re: SuC påverkan på batteriet
Det är mycket, mycket lättare att bygga ut normalladdning till alla än att bygga snabbladdare så att det räcker åt alla. Kolla hur tätt det finns gatubelysning, där är en första rimlig nivå på hur tätt laddarna enkelt skulle kunna sitta inom några år. Rören ligger ju redan där i marken bara att dra nya kablar, om de som är där inte räcker till.
Alla nya parkeringar som byggs borde tvingas lägga ner rör i backen, åtminstone, så att bi inte måste gräva igen.
Det är viktigt att få bort bensinpumpstänket!
Alla nya parkeringar som byggs borde tvingas lägga ner rör i backen, åtminstone, så att bi inte måste gräva igen.
Det är viktigt att få bort bensinpumpstänket!
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: SuC påverkan på batteriet
Du pratar som att det inte redan hänt, det har ju redan hänt i flera städer redan så varför skulle det inte hända i andra?kenny skrev:Nä det är inget problem, jag är bara inte så övertygad om att det kommer hända inom de närmsta åren, men det innebär ju inte att jag inte hoppas.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: SuC påverkan på batteriet
Personligen tycker jag att snabbladdare för nära-hemma-laddning inte är optimalt. Jag har en 22kW-stolpe och en Chademo inom ca 1km radie hemifrån. Åker jag och laddar på Chademo:n blir jag sittande och vänta i kanske en 45 minuter.
Tar jag 22kW-stolpen kan jag lämna bilen på väg hem från jobbet. Knata eller åka t-bana hem, fixa middag, göra läxor med barnen osv och sedan knata tillbaks och hämta bilen ett par timmar senare. Tycker det är mycket bättre.
Det går att panga upp mängder med 11/22kW-stolpar för samma pengar som en snabbladdare. Kör man inte mer än 3-4 mil per dag till vardags, så räcker det med en laddning per vecka med ett hyggligt stort batteri. Finns det bara tillgängliga platser att ladda är det inte ett jätteproblem.
Bor man i t.ex. innerstan i Stockholm med bil utan egen parkering är man ändå van vid att snurra runt och jaga parkeringar, så att åka och ladda en gång i veckan tillför inte mycket extra krångel.
Tar jag 22kW-stolpen kan jag lämna bilen på väg hem från jobbet. Knata eller åka t-bana hem, fixa middag, göra läxor med barnen osv och sedan knata tillbaks och hämta bilen ett par timmar senare. Tycker det är mycket bättre.
Det går att panga upp mängder med 11/22kW-stolpar för samma pengar som en snabbladdare. Kör man inte mer än 3-4 mil per dag till vardags, så räcker det med en laddning per vecka med ett hyggligt stort batteri. Finns det bara tillgängliga platser att ladda är det inte ett jätteproblem.
Bor man i t.ex. innerstan i Stockholm med bil utan egen parkering är man ändå van vid att snurra runt och jaga parkeringar, så att åka och ladda en gång i veckan tillför inte mycket extra krångel.
Model S Standard Range Raven
Re: SuC påverkan på batteriet
Det räcker med 2 kW uttag för att få en bra parkeringsladdning. Jag har använt 10A 1-fas i 3 år med det och då kör jag ändå 7-8 mil per dag, har aldrig haft några problem med att bilen inte hinner ladda tillräckligt under natten. Vi måste till slut få upp många lågeffekts uttag så att alla kan plugga in där de parkerar.
Re: SuC påverkan på batteriet
Om man nu envisas med bensinpumpstanken så är redan 30min laddning för långsamt. Både för att få bra snurr på antalet som kan ladda över tid men även väntetid för de som laddar.
Bättre att lägga energi på många långsamma uttag där bilar parkera längre stunder. På jobbet har vi fått många 3,7kw uttag. Först tyckte jag det var usel kapacitet men har nu vänt och tycker det är helt acceptabelt, står man åtta timmar blir det en hel del laddat.
Precis som sagts, lycktstolpar m.m. borde kunna vara en utgångspunkt för att få till en bra infrastruktur. Helst hade jag sett uttag med fast sladd, för smidighetens skull, men förstår att det nog skulle vara för känsligt och problematiskt.
Bättre att lägga energi på många långsamma uttag där bilar parkera längre stunder. På jobbet har vi fått många 3,7kw uttag. Först tyckte jag det var usel kapacitet men har nu vänt och tycker det är helt acceptabelt, står man åtta timmar blir det en hel del laddat.
Precis som sagts, lycktstolpar m.m. borde kunna vara en utgångspunkt för att få till en bra infrastruktur. Helst hade jag sett uttag med fast sladd, för smidighetens skull, men förstår att det nog skulle vara för känsligt och problematiskt.
Model Y LR.
Model S70D
Re: SuC påverkan på batteriet
Ska det fungera som dagens mackar så krävs det ju laddtider på max 5 min och minst lika många laddare som det idag finns pumphandtag.
Re: SuC påverkan på batteriet
Nej, jag tror det är svårt med fast kabel då det är alldeles för lätt att den blir skadad eller saboterad. Möjligen om det gick att använda dammsugare varianten och ha den skyddad inne i stolpen när den inte används. Men vi måste hålla nere kostnaderna och då är det billigare att alla står för sin egen kabel.frippe skrev:Helst hade jag sett uttag med fast sladd, för smidighetens skull, men förstår att det nog skulle vara för känsligt och problematiskt.
Re: SuC påverkan på batteriet
Jag lägger 10 minuter i månaden på att tanka bilen. Jag tycker att tänket med att det skall kunna laddas en elbil på 5-10 minuter blir lite knasigt. För då försöker vi anpassa elbilen till ett inövat beteende. Förändringskurvan är förstås olika hos alla. Men med tanke på att bilen används till största delen till och från jobbet. Snittsträckan är 27 km. Jag har 34 km till jobb, dvs ca 70 km/dag. Jag behöver mao bara laddare antingen hemma eller på jobbet. Även med 8A 230V 1-Fas, så skulle detta ge mig ca 14 kWh under 8h (antingen under natten, eller under arbetstiden). Så det skulle gå rätt jämnt ut med mitt körmönster. Jag tycker det är viktigare att se till att snabbladdarna sitter på ställen där man kan fördriva tiden, när man kör lite längre sträckor.Verdi skrev:Ska det fungera som dagens mackar så krävs det ju laddtider på max 5 min och minst lika många laddare som det idag finns pumphandtag.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: SuC påverkan på batteriet
Du missförstod mig helt.Jeppe_E skrev:Jag lägger 10 minuter i månaden på att tanka bilen. Jag tycker att tänket med att det skall kunna laddas en elbil på 5-10 minuter blir lite knasigt. För då försöker vi anpassa elbilen till ett inövat beteende. Förändringskurvan är förstås olika hos alla. Men med tanke på att bilen används till största delen till och från jobbet. Snittsträckan är 27 km. Jag har 34 km till jobb, dvs ca 70 km/dag. Jag behöver mao bara laddare antingen hemma eller på jobbet. Även med 8A 230V 1-Fas, så skulle detta ge mig ca 14 kWh under 8h (antingen under natten, eller under arbetstiden). Så det skulle gå rätt jämnt ut med mitt körmönster. Jag tycker det är viktigare att se till att snabbladdarna sitter på ställen där man kan fördriva tiden, när man kör lite längre sträckor.Verdi skrev:Ska det fungera som dagens mackar så krävs det ju laddtider på max 5 min och minst lika många laddare som det idag finns pumphandtag.
Re: SuC påverkan på batteriet
Undrar hur fort 54 000 mils taxi teslan laddar på supercharger? Antar att det är 85 kWh batteriet. Aha så du får bara som en vanlig 50 kWh laddare de sista 30 %. Mm, de är sånt här som innovatörs och earls adopters får lära / ta smällen av.e5m1r skrev:Jag tror att 90 batteriet är påverkad av detta och kanske även 75 batt med samma kemi
Jag vill minnas att 75 kom samtidigt som 90 först gömdes den som strypt och såldes som 70.
Min original 70 har samma kemi som 85 och jag har inte hört talas om nån med reducerad hastighet på dessa men dem har en helt annan laddkurva som toppar från 0-25ish % innan effekten börjar avta
Min laddar tex enbart runt 50kW vid 70% men 116 under 10%