SuC påverkan på batteriet

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: SuC påverkan på batteriet

Inlägg av kenny »

Verdi skrev:
Du tänker fel. Vi måste upp med fler långsamladdare där folk bor och arbetar. Då behövs inga väntetider och snabbladdning som sliter på batterierna. Förutom på enstaka långkörningar såklart.

Att bygga "mackar" för snabbladdning håller inte. Även om det "bara" tar ca 30 minuter att ladda så blir genomströmningen katastrofal jämfört med en bensinmack. Det skulle behöva finnas snabbladdare ÖVERALLT i städerna. Och så måste man VÄNTA på att den ska ladda klart. Känns inte bra. Bättre att låta bilen ladda när man ändå inte använder den.
Ja, du har rätt, jag tänker fel, du tänker rätt. Jag ser fram emot när trottoarerna i stan är kantade med laddstolpar på var femte meter. Det kommer nog hända snart också, inom åtminstone två år. Laddstolpar på varje parkeringsplats på arbetsplatser däremot, det är en bra idé. Det tar nog inte så lång tid innan varje plats i varje parkeringshus har ett ladduttag uppsatt.

Edit:

För att vara seriös och hålla lite god ton. Jag menar inte att du har helt fel, min poäng är bara att jag tycker att utveckling av batterier och dess möjlighet att ladda snabbare och tåligare är högre prio än långsamma laddplatser överallt. Givetvis är det idealiskt att kunna ladda bilen varje gång man inte använder den, men min poäng från början var att det är inte helt uppenbart hur den modellen ska se ut för folk i lägenheter vilket är en hel del människor. Tidsperspektivet för att få upp den mängden laddare är troligen rätt långt, och jag baserar ju tanken på laddstationer på att laddtiden inte ska ligga kvar på 30min givetvis, det första jag skrev var ju att det tråkiga är att det sämsta med en elbil blir sämre med tiden (SuC hastigheten stryps).
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: SuC påverkan på batteriet

Inlägg av OfarligTesla »

kenny skrev:
För att vara seriös och hålla lite god ton. Jag menar inte att du har helt fel, min poäng är bara att jag tycker att utveckling av batterier och dess möjlighet att ladda snabbare och tåligare är högre prio än långsamma laddplatser överallt. Givetvis är det idealiskt att kunna ladda bilen varje gång man inte använder den, men min poäng från början var att det är inte helt uppenbart hur den modellen ska se ut för folk i lägenheter vilket är en hel del människor. Tidsperspektivet för att få upp den mängden laddare är troligen rätt långt, och jag baserar ju tanken på laddstationer på att laddtiden inte ska ligga kvar på 30min givetvis, det första jag skrev var ju att det tråkiga är att det sämsta med en elbil blir sämre med tiden (SuC hastigheten stryps).
Vad skulle problemet vara med att ha laddplatser där man ändå parkerar för natten? Jag bor i lägenhet och det finns fullt med laddplatser runt omkring. Finns några på gatan (dessa skulle kunna bli fler även om det typ alltid finns lediga platser), massvis i olika parkeringsgarage osv. Det är alltså inga problem att bygga det så. Snabbladdning behövs ju i princip bara vid långresor så det är inget man behöver i vardagen.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: SuC påverkan på batteriet

Inlägg av kenny »

OfarligTesla skrev:
kenny skrev:
Verdi skrev:
För att vara seriös och hålla lite god ton. Jag menar inte att du har helt fel, min poäng är bara att jag tycker att utveckling av batterier och dess möjlighet att ladda snabbare och tåligare är högre prio än långsamma laddplatser överallt. Givetvis är det idealiskt att kunna ladda bilen varje gång man inte använder den, men min poäng från början var att det är inte helt uppenbart hur den modellen ska se ut för folk i lägenheter vilket är en hel del människor. Tidsperspektivet för att få upp den mängden laddare är troligen rätt långt, och jag baserar ju tanken på laddstationer på att laddtiden inte ska ligga kvar på 30min givetvis, det första jag skrev var ju att det tråkiga är att det sämsta med en elbil blir sämre med tiden (SuC hastigheten stryps).
Vad skulle problemet vara med att ha laddplatser där man ändå parkerar för natten? Jag bor i lägenhet och det finns fullt med laddplatser runt omkring. Finns några på gatan (dessa skulle kunna bli fler även om det typ alltid finns lediga platser), massvis i olika parkeringsgarage osv. Det är alltså inga problem att bygga det så. Snabbladdning behövs ju i princip bara vid långresor så det är inget man behöver i vardagen.
Nä det är inget problem, jag är bara inte så övertygad om att det kommer hända inom de närmsta åren, men det innebär ju inte att jag inte hoppas.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: SuC påverkan på batteriet

Inlägg av Jeppe_E »

kenny skrev:
OfarligTesla skrev:
kenny skrev:
Verdi skrev:
För att vara seriös och hålla lite god ton. Jag menar inte att du har helt fel, min poäng är bara att jag tycker att utveckling av batterier och dess möjlighet att ladda snabbare och tåligare är högre prio än långsamma laddplatser överallt. Givetvis är det idealiskt att kunna ladda bilen varje gång man inte använder den, men min poäng från början var att det är inte helt uppenbart hur den modellen ska se ut för folk i lägenheter vilket är en hel del människor. Tidsperspektivet för att få upp den mängden laddare är troligen rätt långt, och jag baserar ju tanken på laddstationer på att laddtiden inte ska ligga kvar på 30min givetvis, det första jag skrev var ju att det tråkiga är att det sämsta med en elbil blir sämre med tiden (SuC hastigheten stryps).
Vad skulle problemet vara med att ha laddplatser där man ändå parkerar för natten? Jag bor i lägenhet och det finns fullt med laddplatser runt omkring. Finns några på gatan (dessa skulle kunna bli fler även om det typ alltid finns lediga platser), massvis i olika parkeringsgarage osv. Det är alltså inga problem att bygga det så. Snabbladdning behövs ju i princip bara vid långresor så det är inget man behöver i vardagen.
Nä det är inget problem, jag är bara inte så övertygad om att det kommer hända inom de närmsta åren, men det innebär ju inte att jag inte hoppas.

Det är självuppfyllande. Så länge det inte finns ett behov, så byggs det inga nya stolpar. När nyttjandegraden når en viss % så kommer det att byggas ut. Tyvärr tror jag att det kommer att dröja, vi får inte glömma att alla vi här inne är entusiaster och ser det som självklart. Utanför vår filterbubbla är läget ett annat. Även om elbilsförsäljningen ökar, så är det fortfarande en liten volym.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Verdi

Re: SuC påverkan på batteriet

Inlägg av Verdi »

Men hur snabbt får du upp snabbladdare som ska kunna ladda hundratusentals elbilar i t ex Stockholm? De flesta vill dessutom ladda ungefär samma tid. Före eller efter jobbet antagligen. Du skulle behöva flera hundra SuC med 20 platser på varje. Finns den nätkapaciteten? Och hur kul är det att sitta 30-40 minuter och ladda i vardagen?

Då tror jag det är enklare att få upp vanliga 3,7 kW stolpar som kan ladda varje natt eller under arbetstid. Då kan man även styra belastningen smartare.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SuC påverkan på batteriet

Inlägg av LarsL »

Det är mycket, mycket lättare att bygga ut normalladdning till alla än att bygga snabbladdare så att det räcker åt alla. Kolla hur tätt det finns gatubelysning, där är en första rimlig nivå på hur tätt laddarna enkelt skulle kunna sitta inom några år. Rören ligger ju redan där i marken bara att dra nya kablar, om de som är där inte räcker till.
Alla nya parkeringar som byggs borde tvingas lägga ner rör i backen, åtminstone, så att bi inte måste gräva igen.

Det är viktigt att få bort bensinpumpstänket!
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: SuC påverkan på batteriet

Inlägg av OfarligTesla »

kenny skrev:
Nä det är inget problem, jag är bara inte så övertygad om att det kommer hända inom de närmsta åren, men det innebär ju inte att jag inte hoppas.
Du pratar som att det inte redan hänt, det har ju redan hänt i flera städer redan så varför skulle det inte hända i andra?
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: SuC påverkan på batteriet

Inlägg av jeppe_sthlm »

Personligen tycker jag att snabbladdare för nära-hemma-laddning inte är optimalt. Jag har en 22kW-stolpe och en Chademo inom ca 1km radie hemifrån. Åker jag och laddar på Chademo:n blir jag sittande och vänta i kanske en 45 minuter.

Tar jag 22kW-stolpen kan jag lämna bilen på väg hem från jobbet. Knata eller åka t-bana hem, fixa middag, göra läxor med barnen osv och sedan knata tillbaks och hämta bilen ett par timmar senare. Tycker det är mycket bättre.

Det går att panga upp mängder med 11/22kW-stolpar för samma pengar som en snabbladdare. Kör man inte mer än 3-4 mil per dag till vardags, så räcker det med en laddning per vecka med ett hyggligt stort batteri. Finns det bara tillgängliga platser att ladda är det inte ett jätteproblem.

Bor man i t.ex. innerstan i Stockholm med bil utan egen parkering är man ändå van vid att snurra runt och jaga parkeringar, så att åka och ladda en gång i veckan tillför inte mycket extra krångel.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SuC påverkan på batteriet

Inlägg av LarsL »

Det räcker med 2 kW uttag för att få en bra parkeringsladdning. Jag har använt 10A 1-fas i 3 år med det och då kör jag ändå 7-8 mil per dag, har aldrig haft några problem med att bilen inte hinner ladda tillräckligt under natten. Vi måste till slut få upp många lågeffekts uttag så att alla kan plugga in där de parkerar.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2244
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: SuC påverkan på batteriet

Inlägg av frippe »

Om man nu envisas med bensinpumpstanken så är redan 30min laddning för långsamt. Både för att få bra snurr på antalet som kan ladda över tid men även väntetid för de som laddar.

Bättre att lägga energi på många långsamma uttag där bilar parkera längre stunder. På jobbet har vi fått många 3,7kw uttag. Först tyckte jag det var usel kapacitet men har nu vänt och tycker det är helt acceptabelt, står man åtta timmar blir det en hel del laddat.

Precis som sagts, lycktstolpar m.m. borde kunna vara en utgångspunkt för att få till en bra infrastruktur. Helst hade jag sett uttag med fast sladd, för smidighetens skull, men förstår att det nog skulle vara för känsligt och problematiskt.
Model Y LR.
Model S70D
Verdi

Re: SuC påverkan på batteriet

Inlägg av Verdi »

Ska det fungera som dagens mackar så krävs det ju laddtider på max 5 min och minst lika många laddare som det idag finns pumphandtag.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SuC påverkan på batteriet

Inlägg av LarsL »

frippe skrev:
Helst hade jag sett uttag med fast sladd, för smidighetens skull, men förstår att det nog skulle vara för känsligt och problematiskt.
Nej, jag tror det är svårt med fast kabel då det är alldeles för lätt att den blir skadad eller saboterad. Möjligen om det gick att använda dammsugare varianten och ha den skyddad inne i stolpen när den inte används. Men vi måste hålla nere kostnaderna och då är det billigare att alla står för sin egen kabel.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: SuC påverkan på batteriet

Inlägg av Jeppe_E »

Verdi skrev:
Ska det fungera som dagens mackar så krävs det ju laddtider på max 5 min och minst lika många laddare som det idag finns pumphandtag.
Jag lägger 10 minuter i månaden på att tanka bilen. Jag tycker att tänket med att det skall kunna laddas en elbil på 5-10 minuter blir lite knasigt. För då försöker vi anpassa elbilen till ett inövat beteende. Förändringskurvan är förstås olika hos alla. Men med tanke på att bilen används till största delen till och från jobbet. Snittsträckan är 27 km. Jag har 34 km till jobb, dvs ca 70 km/dag. Jag behöver mao bara laddare antingen hemma eller på jobbet. Även med 8A 230V 1-Fas, så skulle detta ge mig ca 14 kWh under 8h (antingen under natten, eller under arbetstiden). Så det skulle gå rätt jämnt ut med mitt körmönster. Jag tycker det är viktigare att se till att snabbladdarna sitter på ställen där man kan fördriva tiden, när man kör lite längre sträckor.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Verdi

Re: SuC påverkan på batteriet

Inlägg av Verdi »

Jeppe_E skrev:
Verdi skrev:
Ska det fungera som dagens mackar så krävs det ju laddtider på max 5 min och minst lika många laddare som det idag finns pumphandtag.
Jag lägger 10 minuter i månaden på att tanka bilen. Jag tycker att tänket med att det skall kunna laddas en elbil på 5-10 minuter blir lite knasigt. För då försöker vi anpassa elbilen till ett inövat beteende. Förändringskurvan är förstås olika hos alla. Men med tanke på att bilen används till största delen till och från jobbet. Snittsträckan är 27 km. Jag har 34 km till jobb, dvs ca 70 km/dag. Jag behöver mao bara laddare antingen hemma eller på jobbet. Även med 8A 230V 1-Fas, så skulle detta ge mig ca 14 kWh under 8h (antingen under natten, eller under arbetstiden). Så det skulle gå rätt jämnt ut med mitt körmönster. Jag tycker det är viktigare att se till att snabbladdarna sitter på ställen där man kan fördriva tiden, när man kör lite längre sträckor.
Du missförstod mig helt.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: SuC påverkan på batteriet

Inlägg av Swede1 »

e5m1r skrev:
Jag tror att 90 batteriet är påverkad av detta och kanske även 75 batt med samma kemi
Jag vill minnas att 75 kom samtidigt som 90 först gömdes den som strypt och såldes som 70.
Min original 70 har samma kemi som 85 och jag har inte hört talas om nån med reducerad hastighet på dessa men dem har en helt annan laddkurva som toppar från 0-25ish % innan effekten börjar avta
Min laddar tex enbart runt 50kW vid 70% men 116 under 10%
Undrar hur fort 54 000 mils taxi teslan laddar på supercharger? Antar att det är 85 kWh batteriet. Aha så du får bara som en vanlig 50 kWh laddare de sista 30 %. Mm, de är sånt här som innovatörs och earls adopters får lära / ta smällen av.
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: SuC påverkan på batteriet

Inlägg av ermase »

Åter till ämnet
Är teorin att detta endast gäller de tidiga 75kWh batterierna?
Jag har i alla fall en S 75D uttagen 171228 7500 mil, varav gissningsvis minst 30% på SUC dvs minst 5000 kWh SUC. Normalt sett brukar jag få 94-97 kW som maxeffekt som mest har jag sett 100 kW. Men efter den senaste uppdatering så verkar laddhastigheten ökat med 10 kW.
Laddade i förra veckan på SC Edsbruk och ställde in navigeringen dit
Startade på 22% och 10 grader i luften
Efter 30 s 98 kW
Toppade på 105 kW
Slutade vid 50% fortfarande 91kW
Verkar korkat att höja laddeffekten om det är den som sliter på batteriet, så troligen gäller inte begränsningen nyare 75 kWh batterier?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: SuC påverkan på batteriet

Inlägg av OfarligTesla »

ermase skrev:
Åter till ämnet
Är teorin att detta endast gäller de tidiga 75kWh batterierna?
Jag har i alla fall en S 75D uttagen 171228 7500 mil, varav gissningsvis minst 30% på SUC dvs minst 5000 kWh SUC. Normalt sett brukar jag få 94-97 kW som maxeffekt som mest har jag sett 100 kW. Men efter den senaste uppdatering så verkar laddhastigheten ökat med 10 kW.
Laddade i förra veckan på SC Edsbruk och ställde in navigeringen dit
Startade på 22% och 10 grader i luften
Efter 30 s 98 kW
Toppade på 105 kW
Slutade vid 50% fortfarande 91kW
Verkar korkat att höja laddeffekten om det är den som sliter på batteriet, så troligen gäller inte begränsningen nyare 75 kWh batterier?
Jag tycker snarare det ser ut som att det gäller alla batterier men att de gamla 75 och 90 packen är mest utsatta. Samt att det inte är så enkelt som att säga att alla av samma typ blir begränsade vid X kWh eller att de begränsas på exakt samma sätt. Gissningsvis är det många faktorer och aspekter som går in i när och hur mycket begränsningen är på.
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: SuC påverkan på batteriet

Inlägg av ermase »

OfarligTesla skrev:
ermase skrev:
Åter till ämnet
Är teorin att detta endast gäller de tidiga 75kWh batterierna?
Jag har i alla fall en S 75D uttagen 171228 7500 mil, varav gissningsvis minst 30% på SUC dvs minst 5000 kWh SUC. Normalt sett brukar jag få 94-97 kW som maxeffekt som mest har jag sett 100 kW. Men efter den senaste uppdatering så verkar laddhastigheten ökat med 10 kW.
Laddade i förra veckan på SC Edsbruk och ställde in navigeringen dit
Startade på 22% och 10 grader i luften
Efter 30 s 98 kW
Toppade på 105 kW
Slutade vid 50% fortfarande 91kW
Verkar korkat att höja laddeffekten om det är den som sliter på batteriet, så troligen gäller inte begränsningen nyare 75 kWh batterier?
Jag tycker snarare det ser ut som att det gäller alla batterier men att de gamla 75 och 90 packen är mest utsatta. Samt att det inte är så enkelt som att säga att alla av samma typ blir begränsade vid X kWh eller att de begränsas på exakt samma sätt. Gissningsvis är det många faktorer och aspekter som går in i när och hur mycket begränsningen är på.
Ja det var bättre sammanfattat. Det är väl bara Tesla som vet, dock lite vågat att höja laddeffekten om det innebär att den sen sänks snabbare när batterier blir äldre. Men Tesla har full koll?
Skriv svar