Satsa på ny Standard Range eller lagerbil 100D?
Moderator: Redaktion
- Guggenheimel
- Teslaägare
- Inlägg: 33
- Blev medlem: 21 mar 2019 19:48
- Ort: Skanör
Satsa på ny Standard Range eller lagerbil 100D?
Hej,
Har nyligen avbeställt en MS SR som jag beställde under "reaperioden" till fördel för en likadan SR men med nästan 50k lägre prislapp och AP ingår (lägre förmånsvärde i slutändan). Det sparade mig 6-800 kr/mån netto.
Nu börjar jag kika på lagerbilar och ser att man kan få en 100D för en väldigt rimlig peng. Så pass rimlig att månadskostnaden blir närmast identisk för min del.
Så frågan är, vad hade ni gjort?
Jag avbeställde förra bilen p.g.a. suget av nya drivlinan, stötdämpare, snabbare laddning och självklart p.g.a. en lägre prislapp. Men nu ligger en 100D lagerbil på samma nettokostnad för mig som en ny Standard Range med de nya grejerna.
Vad hade ni valt? 100D eller behålla ordern för en Standard Range?
Har nyligen avbeställt en MS SR som jag beställde under "reaperioden" till fördel för en likadan SR men med nästan 50k lägre prislapp och AP ingår (lägre förmånsvärde i slutändan). Det sparade mig 6-800 kr/mån netto.
Nu börjar jag kika på lagerbilar och ser att man kan få en 100D för en väldigt rimlig peng. Så pass rimlig att månadskostnaden blir närmast identisk för min del.
Så frågan är, vad hade ni gjort?
Jag avbeställde förra bilen p.g.a. suget av nya drivlinan, stötdämpare, snabbare laddning och självklart p.g.a. en lägre prislapp. Men nu ligger en 100D lagerbil på samma nettokostnad för mig som en ny Standard Range med de nya grejerna.
Vad hade ni valt? 100D eller behålla ordern för en Standard Range?
Re: Satsa på ny Standard Range eller lagerbil 100D?
Det handlar om vad du personligen värdesätter.
Fördelar Standard Range:
+ Nya snåla drivlinan
+ Nya adaptiva luftfjädringen
+ Nya laddkontakten (iofs bara 5000 kr att fixa på en 100D)
+ Senaste tekniken
Fördelar 100D:
+ Längre räckvidd (om du inte behöver den spelar den ingen roll)
+ Snabbare laddning (vilket till viss del kompenseras av att Standard Range är snålare)
+ Snabbare acceleration
+ Rabatterad
Man kan spekulera lite kring att eftersom 100D redan är rabatterad så kommer den hålla värdet bättre, å andra sidan så kanske det äts upp av att den är "förra generationen".
Jag tror det kommer bli stor skillnad med adaptiva luftfjädringen, den gamla luftfjädringen har inte verkat så bra - ingen större skillnad mot standard förutom höjdregleringen.
Fördelar Standard Range:
+ Nya snåla drivlinan
+ Nya adaptiva luftfjädringen
+ Nya laddkontakten (iofs bara 5000 kr att fixa på en 100D)
+ Senaste tekniken
Fördelar 100D:
+ Längre räckvidd (om du inte behöver den spelar den ingen roll)
+ Snabbare laddning (vilket till viss del kompenseras av att Standard Range är snålare)
+ Snabbare acceleration
+ Rabatterad
Man kan spekulera lite kring att eftersom 100D redan är rabatterad så kommer den hålla värdet bättre, å andra sidan så kanske det äts upp av att den är "förra generationen".
Jag tror det kommer bli stor skillnad med adaptiva luftfjädringen, den gamla luftfjädringen har inte verkat så bra - ingen större skillnad mot standard förutom höjdregleringen.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Satsa på ny Standard Range eller lagerbil 100D?
Jag tror 100D blir bättre, priset på en del av lagerbilarna är ju väldigt bra. Mycket bil för pengarna.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Satsa på ny Standard Range eller lagerbil 100D?
Jag hade nog gått på en 100D om kostnaden är densamma även om jag gärna tagit den nya luftfjädringen. I princip alla andra fördelar med en ny SR löses ju med att det är en 100D (räckvidd, effektivitet osv).
Re: Satsa på ny Standard Range eller lagerbil 100D?
Var har du fått informationen att de kostar 5000 kr för 100D? Jag vet att adaptern inkl uppdateringen till CCS kostar 5000 kr men är det bekräftat att detta också ger tillgång till 200 kW laddning?juristen skrev:Det handlar om vad du personligen värdesätter.
Fördelar Standard Range:
+ Nya snåla drivlinan
+ Nya adaptiva luftfjädringen
+ Nya laddkontakten (iofs bara 5000 kr att fixa på en 100D)
+ Senaste tekniken
Fördelar 100D:
+ Längre räckvidd (om du inte behöver den spelar den ingen roll)
+ Snabbare laddning (vilket till viss del kompenseras av att Standard Range är snålare)
+ Snabbare acceleration
+ Rabatterad
Man kan spekulera lite kring att eftersom 100D redan är rabatterad så kommer den hålla värdet bättre, å andra sidan så kanske det äts upp av att den är "förra generationen".
Jag tror det kommer bli stor skillnad med adaptiva luftfjädringen, den gamla luftfjädringen har inte verkat så bra - ingen större skillnad mot standard förutom höjdregleringen.
Re: Satsa på ny Standard Range eller lagerbil 100D?
Är det bekräftat att SR får 200 kW laddning?vigge50 skrev:Var har du fått informationen att de kostar 5000 kr för 100D? Jag vet att adaptern inkl uppdateringen till CCS kostar 5000 kr men är det bekräftat att detta också ger tillgång till 200 kW laddning?juristen skrev:Det handlar om vad du personligen värdesätter.
Fördelar Standard Range:
+ Nya snåla drivlinan
+ Nya adaptiva luftfjädringen
+ Nya laddkontakten (iofs bara 5000 kr att fixa på en 100D)
+ Senaste tekniken
Fördelar 100D:
+ Längre räckvidd (om du inte behöver den spelar den ingen roll)
+ Snabbare laddning (vilket till viss del kompenseras av att Standard Range är snålare)
+ Snabbare acceleration
+ Rabatterad
Man kan spekulera lite kring att eftersom 100D redan är rabatterad så kommer den hålla värdet bättre, å andra sidan så kanske det äts upp av att den är "förra generationen".
Jag tror det kommer bli stor skillnad med adaptiva luftfjädringen, den gamla luftfjädringen har inte verkat så bra - ingen större skillnad mot standard förutom höjdregleringen.
Re: Satsa på ny Standard Range eller lagerbil 100D?
Jag har inte sagt något om 200kW laddning. Jag menar att Standard Range (75-packet) laddar långsammare än 100D enligt laddkurvorna.Verdi skrev:Är det bekräftat att SR får 200 kW laddning?vigge50 skrev:Var har du fått informationen att de kostar 5000 kr för 100D? Jag vet att adaptern inkl uppdateringen till CCS kostar 5000 kr men är det bekräftat att detta också ger tillgång till 200 kW laddning?juristen skrev:Det handlar om vad du personligen värdesätter.
Fördelar Standard Range:
+ Nya snåla drivlinan
+ Nya adaptiva luftfjädringen
+ Nya laddkontakten (iofs bara 5000 kr att fixa på en 100D)
+ Senaste tekniken
Fördelar 100D:
+ Längre räckvidd (om du inte behöver den spelar den ingen roll)
+ Snabbare laddning (vilket till viss del kompenseras av att Standard Range är snålare)
+ Snabbare acceleration
+ Rabatterad
Ombyggnad inkl adapter för CCS kostar 5 346 kr enligt Tesla.
"Hur mycket kostar en serviceombyggnad för CCS Combo 2?
Serviceombyggnad för CCS Combo 2 kommer att kosta 5 346 SEK, inklusive kostnaden för en CCS Combo 2-adapter (1 818 SEK vid separat köp)."
https://www.tesla.com/sv_SE/support/supercharging
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
- Guggenheimel
- Teslaägare
- Inlägg: 33
- Blev medlem: 21 mar 2019 19:48
- Ort: Skanör
Re: Satsa på ny Standard Range eller lagerbil 100D?
Jag satt precis och labbade i ABRP. Nu är ju nya SR i alpha-läge fortfarande. Men jämfört med en 100D (ej nya Long Range) så sparade jag faktiskt lite tid. Om det har med laddningen att göra och/eller med nya motorerna vet jag inte, men det verkade helt plötsligt ganska intressant då.
Då får jag nya stötdämpningen, gratis CCS-adapter samt att min totala restid hypotetiskt minskar.
Då får jag nya stötdämpningen, gratis CCS-adapter samt att min totala restid hypotetiskt minskar.
Re: Satsa på ny Standard Range eller lagerbil 100D?
Sorry, det var jag som läste fel.juristen skrev:Jag har inte sagt något om 200kW laddning. Jag menar att Standard Range (75-packet) laddar långsammare än 100D enligt laddkurvorna.Verdi skrev:Är det bekräftat att SR får 200 kW laddning?vigge50 skrev:Var har du fått informationen att de kostar 5000 kr för 100D? Jag vet att adaptern inkl uppdateringen till CCS kostar 5000 kr men är det bekräftat att detta också ger tillgång till 200 kW laddning?juristen skrev:Det handlar om vad du personligen värdesätter.
Fördelar Standard Range:
+ Nya snåla drivlinan
+ Nya adaptiva luftfjädringen
+ Nya laddkontakten (iofs bara 5000 kr att fixa på en 100D)
+ Senaste tekniken
Fördelar 100D:
+ Längre räckvidd (om du inte behöver den spelar den ingen roll)
+ Snabbare laddning (vilket till viss del kompenseras av att Standard Range är snålare)
+ Snabbare acceleration
+ Rabatterad
Ombyggnad inkl adapter för CCS kostar 5 346 kr enligt Tesla.
"Hur mycket kostar en serviceombyggnad för CCS Combo 2?
Serviceombyggnad för CCS Combo 2 kommer att kosta 5 346 SEK, inklusive kostnaden för en CCS Combo 2-adapter (1 818 SEK vid separat köp)."
https://www.tesla.com/sv_SE/support/supercharging
Re: Satsa på ny Standard Range eller lagerbil 100D?
Dock så skulle jag vilja veta hur siffrorna för ABRP är framtagna. Om man kollar på EPA så är det framförallt konsumtionen i stadskörningen som gått ner, i testet ”Highway” så är förbrukningen bara lite förbättrad. Då är frågan, hur blir det i ännu högre hastigheter, kommer det dra lika mycket eller till och med mer? Nu vet jag att endast ena motorn som är bytt men om ABRP endast har räknat med 10% lägre förbrukning över hela spannet så kan de bli ganska missvisande.Guggenheimel skrev:Jag satt precis och labbade i ABRP. Nu är ju nya SR i alpha-läge fortfarande. Men jämfört med en 100D (ej nya Long Range) så sparade jag faktiskt lite tid. Om det har med laddningen att göra och/eller med nya motorerna vet jag inte, men det verkade helt plötsligt ganska intressant då.
Då får jag nya stötdämpningen, gratis CCS-adapter samt att min totala restid hypotetiskt minskar.
Re: Satsa på ny Standard Range eller lagerbil 100D?
Guggenheimel skrev:Jag satt precis och labbade i ABRP. Nu är ju nya SR i alpha-läge fortfarande. Men jämfört med en 100D (ej nya Long Range) så sparade jag faktiskt lite tid. Om det har med laddningen att göra och/eller med nya motorerna vet jag inte, men det verkade helt plötsligt ganska intressant då.
Då får jag nya stötdämpningen, gratis CCS-adapter samt att min totala restid hypotetiskt minskar.
Huruvida den totala restiden ökar eller minskar beror på hur och var du kör. Vid oändligt lång resa med perfekt placerade SuC så är det en sak, ska man 50 mil till ett visst ställe så kan det se helt annorlunda ut. Första etappen har man ju lite extra mil att ta av med större batteri.
Antar även att effektivare drivlina ger ännu större procentuell skillnad mellan olika årstider/temperaturer/väderlekar?
- Guggenheimel
- Teslaägare
- Inlägg: 33
- Blev medlem: 21 mar 2019 19:48
- Ort: Skanör
Re: Satsa på ny Standard Range eller lagerbil 100D?
Japp, siffrorna kan ju variera en hel del beroende på hastighet känns det som. Vart hittade du siffrorna förresten? Jag har letat lite överallt men hittar uteslutande info för den "gamla" Standard Range som försvann i april.vigge50 skrev:Dock så skulle jag vilja veta hur siffrorna för ABRP är framtagna. Om man kollar på EPA så är det framförallt konsumtionen i stadskörningen som gått ner, i testet ”Highway” så är förbrukningen bara lite förbättrad. Då är frågan, hur blir det i ännu högre hastigheter, kommer det dra lika mycket eller till och med mer? Nu vet jag att endast ena motorn som är bytt men om ABRP endast har räknat med 10% lägre förbrukning över hela spannet så kan de bli ganska missvisande.Guggenheimel skrev:Jag satt precis och labbade i ABRP. Nu är ju nya SR i alpha-läge fortfarande. Men jämfört med en 100D (ej nya Long Range) så sparade jag faktiskt lite tid. Om det har med laddningen att göra och/eller med nya motorerna vet jag inte, men det verkade helt plötsligt ganska intressant då.
Då får jag nya stötdämpningen, gratis CCS-adapter samt att min totala restid hypotetiskt minskar.
Re: Satsa på ny Standard Range eller lagerbil 100D?
Om motståndet för bilens framfart ökar med 10% så kommer belastningen på motorn öka 10% oavsett om det är fossilmotor eller en effektiv elmotor. Däremot verkar den nya elmotorn vara effektivare vid lägre hastigheter och nästan den samma i högre så på långresor med hög hastighet så skulle jag inte ta förgivet att den nya kommer dra mycket mindre.Verdi skrev:Guggenheimel skrev:Jag satt precis och labbade i ABRP. Nu är ju nya SR i alpha-läge fortfarande. Men jämfört med en 100D (ej nya Long Range) så sparade jag faktiskt lite tid. Om det har med laddningen att göra och/eller med nya motorerna vet jag inte, men det verkade helt plötsligt ganska intressant då.
Då får jag nya stötdämpningen, gratis CCS-adapter samt att min totala restid hypotetiskt minskar.
Huruvida den totala restiden ökar eller minskar beror på hur och var du kör. Vid oändligt lång resa med perfekt placerade SuC så är det en sak, ska man 50 mil till ett visst ställe så kan det se helt annorlunda ut. Första etappen har man ju lite extra mil att ta av med större batteri.
Antar även att effektivare drivlina ger ännu större procentuell skillnad mellan olika årstider/temperaturer/väderlekar?
Re: Satsa på ny Standard Range eller lagerbil 100D?
Här kan du se EPAs siffror.Guggenheimel skrev:Japp, siffrorna kan ju variera en hel del beroende på hastighet känns det som. Vart hittade du siffrorna förresten? Jag har letat lite överallt men hittar uteslutande info för den "gamla" Standard Range som försvann i april.vigge50 skrev:Dock så skulle jag vilja veta hur siffrorna för ABRP är framtagna. Om man kollar på EPA så är det framförallt konsumtionen i stadskörningen som gått ner, i testet ”Highway” så är förbrukningen bara lite förbättrad. Då är frågan, hur blir det i ännu högre hastigheter, kommer det dra lika mycket eller till och med mer? Nu vet jag att endast ena motorn som är bytt men om ABRP endast har räknat med 10% lägre förbrukning över hela spannet så kan de bli ganska missvisande.Guggenheimel skrev:Jag satt precis och labbade i ABRP. Nu är ju nya SR i alpha-läge fortfarande. Men jämfört med en 100D (ej nya Long Range) så sparade jag faktiskt lite tid. Om det har med laddningen att göra och/eller med nya motorerna vet jag inte, men det verkade helt plötsligt ganska intressant då.
Då får jag nya stötdämpningen, gratis CCS-adapter samt att min totala restid hypotetiskt minskar.
https://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do ... 3&id=41417
Re: Satsa på ny Standard Range eller lagerbil 100D?
Hej!
Vi beställde en Standard Range i början av Maj. Sen kom rabatten på lagerbilar som gjorde att en 100D blev 33tkr billigare + att jag får den nu i Maj istället för efter sommarn.
Andrahandsvärden, laddtider, räckvidd, och högre åkkomfort kan man ju bara spekulera om än så länge.
33tkr däremot kan man få bilen folierad för eller en uppsättning vinterdäck.
Valet för min del blev således en lagerbil 100D men man blir nog nöjd med båda alternativen. Det var väl kanske pengarna + GAS som fick avgöra .
/JM
Vi beställde en Standard Range i början av Maj. Sen kom rabatten på lagerbilar som gjorde att en 100D blev 33tkr billigare + att jag får den nu i Maj istället för efter sommarn.
Andrahandsvärden, laddtider, räckvidd, och högre åkkomfort kan man ju bara spekulera om än så länge.
33tkr däremot kan man få bilen folierad för eller en uppsättning vinterdäck.
Valet för min del blev således en lagerbil 100D men man blir nog nöjd med båda alternativen. Det var väl kanske pengarna + GAS som fick avgöra .
/JM
Re: Satsa på ny Standard Range eller lagerbil 100D?
Njae. Kostnaden för att värma batteri och kupé är ju densamma. Går bilen snålare så blir den kostnaden en större procentandel.vigge50 skrev:Om motståndet för bilens framfart ökar med 10% så kommer belastningen på motorn öka 10% oavsett om det är fossilmotor eller en effektiv elmotor. Däremot verkar den nya elmotorn vara effektivare vid lägre hastigheter och nästan den samma i högre så på långresor med hög hastighet så skulle jag inte ta förgivet att den nya kommer dra mycket mindre.Verdi skrev:Guggenheimel skrev:Jag satt precis och labbade i ABRP. Nu är ju nya SR i alpha-läge fortfarande. Men jämfört med en 100D (ej nya Long Range) så sparade jag faktiskt lite tid. Om det har med laddningen att göra och/eller med nya motorerna vet jag inte, men det verkade helt plötsligt ganska intressant då.
Då får jag nya stötdämpningen, gratis CCS-adapter samt att min totala restid hypotetiskt minskar.
Huruvida den totala restiden ökar eller minskar beror på hur och var du kör. Vid oändligt lång resa med perfekt placerade SuC så är det en sak, ska man 50 mil till ett visst ställe så kan det se helt annorlunda ut. Första etappen har man ju lite extra mil att ta av med större batteri.
Antar även att effektivare drivlina ger ännu större procentuell skillnad mellan olika årstider/temperaturer/väderlekar?