För länge vid suc

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: För länge vid suc

Inlägg av frippan »

Oktavos skrev:
juristen skrev:
Den laddar tills den blir fullladdad eller når charge limit, hur mycket den "behöver" tills nästa laddstopp har ingen betydelse för hur mycket den laddar.

Jag har en fråga, ser man någon skillnad i appen på om det är tryck på supercharger-stationen (+50% beläggning) eller inte? Inte för trängselavgiften, men om bilen laddat klart och det ändå inte är någon som drabbas av det så är det ingen brådska. Vore bra att se skillnad på det i appen.
Att den laddar upp till det som jag angivet det är helt klart, men när den tycker att jag bara skall ladda 10 min vid ett stopp på suc
blir det då trängselavgift efter de 10 min?

Jag kan tyvärr inte svara på din fråga, men det blir till o kolla noga när jag åker hem.
Vad den tycker du skall ladda spelar ingen roll. Du kan ladda fullt varje gång om du vill.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: För länge vid suc

Inlägg av juristen »

helix skrev:
juristen skrev:
Jag har en fråga, ser man någon skillnad i appen på om det är tryck på supercharger-stationen (+50% beläggning) eller inte? Inte för trängselavgiften, men om bilen laddat klart och det ändå inte är någon som drabbas av det så är det ingen brådska. Vore bra att se skillnad på det i appen.
Du kan se i appen de fyra närmsta Superchargers från där bilen är parkerad. Står du och laddar på en SuC är såklart denna närmast. Det visas då hur många stall som är lediga/upptagna så på det viset kan du se den aktuella tillgängligheten.

Vad som däremot kan skilja är push-meddelandet som skickas ut till telefonen när laddningen börjar närma sig klar. Är det då mer än 50% beläggning så är formuleringen i meddelandet lite annorlunda där det står typ att det är hög belastning på Superchargern nu så se till att flytta din bil så fort laddningen är klar annars kommer en avgift att belasta ditt konto.

Kan gissa att Tesla jobbar vidare med lösning/information kring det här och det kommer säkert fler uppdateringar i appen framöver med ännu mer info, men detta är som sagt som det ser ut i dagsläget.
Perfekt! Smart och bra.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: För länge vid suc

Inlägg av dstr »

Det känns som ni pratar om två olika saker.

Har du "charge fee" så är det vad du får betala för strömmen. Om du borde ha gratis laddning av någon anledning så får du kontakta Tesla så dom rättar till det.

Står du och dräller för länge efter att ha laddat klart så debiteras du "Idle fee".
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 29 jun 2016 14:34

Re: För länge vid suc

Inlägg av Oktavos »

dstr skrev:
Det känns som ni pratar om två olika saker.

Har du "charge fee" så är det vad du får betala för strömmen. Om du borde ha gratis laddning av någon anledning så får du kontakta Tesla så dom rättar till det.

Står du och dräller för länge efter att ha laddat klart så debiteras du "Idle fee".
Jag har fått ca 750 mil gratis suc.
Skall verkligen kolla noga imorgon när jag kör hem.
Tack för alla svar.
Användarvisningsbild
andersjo
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 25 jul 2017 23:58
Ort: Linköping

Re: För länge vid suc

Inlägg av andersjo »

Laddar man på SuC och har gratismil så ser det i bilen ut som man blir debiterad pengar, fast i appen ska man kunna se sina mil räkna ner i stället.

Model 3, LR-AWD, röd, 18", svart interiör, EAP (uppgraderad till FSD), Nokian R3 18".
Bor i Linköping, hyresrätt i innerstaden.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: För länge vid suc

Inlägg av Tellus »

Har man några minuter på sig att flytta bilen efter avslutad laddning innan debitering startar?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: För länge vid suc

Inlägg av juristen »

Tellus skrev:
Har man några minuter på sig att flytta bilen efter avslutad laddning innan debitering startar?
Avgiften startar direkt bilen laddat klart, men om man flyttar bilen inom 5 minuter debiteras den inte.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Skriv svar