Rea

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 14 feb 2019 10:37

Re: Rea

Inlägg av FutureTesla »

21 tum är nästan ett måste enl mig, så lägg till ca 50tk:)
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
M_Essemyr
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 maj 2019 14:46
Ort: Storvreta

Re: Rea

Inlägg av M_Essemyr »

Jeppe_E skrev:
juristen skrev:
Fortfarande rea...
https://www.tesla.com/sv_SE/new/5YJSA7E ... edirect=no

Model S 100D, solid svart med AP (HW3). 811K före bonus, 751K efter bonus, går att göra ytterligare avdrag om man deaktiverar autopiloten?
Ska tydligen inte gå att välja bort AP längre.
Jag hade inga problem att välja bort AP när jag la en beställning för 10 dagar sedan.
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Rea

Inlägg av erbo73 »

FutureTesla skrev:
21 tum är nästan ett måste enl mig, så lägg till ca 50tk:)
Enig om estetiken med 21", men Teslas 21"-prissättning är helt galen. Köp med standardhjul och köp 21" på Blocket el fr Norge...
Verdi

Re: Rea

Inlägg av Verdi »

erbo73 skrev:
FutureTesla skrev:
21 tum är nästan ett måste enl mig, så lägg till ca 50tk:)
Enig om estetiken med 21", men Teslas 21"-prissättning är helt galen. Köp med standardhjul och köp 21" på Blocket el fr Norge...

21" twin turbine komplett med tpms, Continental-däck osv kostar 49 700:- som tillval och 66 990:- som rent köp. Dock kan man väl dra hela momsen på det senare priset men bara halva på det förra. Det ger ett mellanpris på ca 10 tusen och mer än så är väl en uppsättning 19" slipstream värda?

Alltså borde det vara bäst att köpa med standardhjul oavsett vad man planerar att köpa för hjul sen. Jag spelar säkert med original och får mina 21" på fredag. :)
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Rea

Inlägg av helix »

Verdi skrev:
erbo73 skrev:
FutureTesla skrev:
21 tum är nästan ett måste enl mig, så lägg till ca 50tk:)
Enig om estetiken med 21", men Teslas 21"-prissättning är helt galen. Köp med standardhjul och köp 21" på Blocket el fr Norge...

21" twin turbine komplett med tpms, Continental-däck osv kostar 49 700:- som tillval och 66 990:- som rent köp. Dock kan man väl dra hela momsen på det senare priset men bara halva på det förra. Det ger ett mellanpris på ca 10 tusen och mer än så är väl en uppsättning 19" slipstream värda?

Alltså borde det vara bäst att köpa med standardhjul oavsett vad man planerar att köpa för hjul sen. Jag spelar säkert med original och får mina 21" på fredag. :)
21" twin turbin är riktigt snygga! Även om det är små skillnader så ser de rejält mycket bättre ut än den gamla Turbinen.

Är som sagt en nobrainer att beställa med 19" slipstream och kränga dem på eftermarknaden för 15-20k och sen köpa 21" av servicecentret och dra av full moms. Det är dessutom bara cirka en fjärdedels moms man drar av vid leasing så ekvationen blir ännu bättre. Ska det vara halv moms måste ju bilen vara värd 0kr vid försäljning vilket inte är så troligt :)
Verdi

Re: Rea

Inlägg av Verdi »

helix skrev:
Verdi skrev:
erbo73 skrev:
FutureTesla skrev:
21 tum är nästan ett måste enl mig, så lägg till ca 50tk:)
Enig om estetiken med 21", men Teslas 21"-prissättning är helt galen. Köp med standardhjul och köp 21" på Blocket el fr Norge...

21" twin turbine komplett med tpms, Continental-däck osv kostar 49 700:- som tillval och 66 990:- som rent köp. Dock kan man väl dra hela momsen på det senare priset men bara halva på det förra. Det ger ett mellanpris på ca 10 tusen och mer än så är väl en uppsättning 19" slipstream värda?

Alltså borde det vara bäst att köpa med standardhjul oavsett vad man planerar att köpa för hjul sen. Jag spelar säkert med original och får mina 21" på fredag. :)
21" twin turbin är riktigt snygga! Även om det är små skillnader så ser de rejält mycket bättre ut än den gamla Turbinen.

Är som sagt en nobrainer att beställa med 19" slipstream och kränga dem på eftermarknaden för 15-20k och sen köpa 21" av servicecentret och dra av full moms. Det är dessutom bara cirka en fjärdedels moms man drar av vid leasing så ekvationen blir ännu bättre. Ska det vara halv moms måste ju bilen vara värd 0kr vid försäljning vilket inte är så troligt :)

Först när twin turbine kom så tyckte jag de såg knepiga ut men nu har jag helt ändrat mig. De gamla turbinerna ser lite klumpiga och omoderna ut.

Jag planerar att fasa ut mina gamla tredjeparts vinterfälgar och sätta vinterdäck på slipstream-fälgarna. Inte så snyggt men det är original och när det är dags att lämna tillbaka bilen efter 3 år så är det ju de fälgarna som ska sitta på.
Användarvisningsbild
Bodes_dad
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 11 mar 2019 10:17
Ort: Frösön

Re: Rea

Inlägg av Bodes_dad »

helix skrev:
Verdi skrev:
erbo73 skrev:
FutureTesla skrev:
21 tum är nästan ett måste enl mig, så lägg till ca 50tk:)
Enig om estetiken med 21", men Teslas 21"-prissättning är helt galen. Köp med standardhjul och köp 21" på Blocket el fr Norge...
Är som sagt en nobrainer att beställa med 19" slipstream och kränga dem på eftermarknaden för 15-20k och sen köpa 21" av servicecentret och dra av full moms. Det är dessutom bara cirka en fjärdedels moms man drar av vid leasing så ekvationen blir ännu bättre. Ska det vara halv moms måste ju bilen vara värd 0kr vid försäljning vilket inte är så troligt :)
Blir dom inte sura om man inte har dom fälgar man fick med bilen när perioden är slut, ifall man tänker nyttja restvärdesgarrantin dvs (hoppas ej det blir fallet dock)?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Rea

Inlägg av Legato »

Bodes_dad skrev:
helix skrev:
Verdi skrev:
erbo73 skrev:
FutureTesla skrev:
21 tum är nästan ett måste enl mig, så lägg till ca 50tk:)
Enig om estetiken med 21", men Teslas 21"-prissättning är helt galen. Köp med standardhjul och köp 21" på Blocket el fr Norge...
Är som sagt en nobrainer att beställa med 19" slipstream och kränga dem på eftermarknaden för 15-20k och sen köpa 21" av servicecentret och dra av full moms. Det är dessutom bara cirka en fjärdedels moms man drar av vid leasing så ekvationen blir ännu bättre. Ska det vara halv moms måste ju bilen vara värd 0kr vid försäljning vilket inte är så troligt :)
Blir dom inte sura om man inte har dom fälgar man fick med bilen när perioden är slut, ifall man tänker nyttja restvärdesgarrantin dvs (hoppas ej det blir fallet dock)?
Är ju bara att köpa begagnade sen om man planerar att lämna tillbaka bilen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Rea

Inlägg av bylund »

Verdi skrev:

21" twin turbine komplett med tpms, Continental-däck osv kostar 49 700:- som tillval och 66 990:- som rent köp. Dock kan man väl dra hela momsen på det senare priset men bara halva på det förra.
Ja, om man kör bilen helt i tjänsten. Man kan dra moms i proportion till hur mycket den körs i den momspliktiga verksamheten.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Johan84
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 22 dec 2018 00:11
Ort: Umeå

Re: Rea

Inlägg av Johan84 »

bylund skrev:
Ja, om man kör bilen helt i tjänsten. Man kan dra moms i proportion till hur mycket den körs i den momspliktiga verksamheten.
Vart har du läst det? Kommer i princip bara köra i verksamheten, menar du då att man kan dra fulla momsen på leasing kostnaden?
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Rea

Inlägg av bylund »

Johan84 skrev:
bylund skrev:
Ja, om man kör bilen helt i tjänsten. Man kan dra moms i proportion till hur mycket den körs i den momspliktiga verksamheten.
Vart har du läst det? Kommer i princip bara köra i verksamheten, menar du då att man kan dra fulla momsen på leasing kostnaden?
Nej, jag menade för extrautrustning köpt i efterhand. Men det kanske är en missuppfattning.
https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... utrustning
Det är uttagsbeskattning som kan komma ifråga vid privat bruk.
Hänvisningen till de allmänna reglerna innebär att det kan bli fråga om proportionering av den ingående skatten om bilen används i en blandad verksamhet eller uttagsbeskattning om utrustningen har anskaffats delvis för privat bruk. Avdragsrätten påverkas dock inte av om extrautrustningen levereras i samband med att bilen levereras eller vid ett senare tillfälle.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Verdi

Re: Rea

Inlägg av Verdi »

bylund skrev:
Johan84 skrev:
bylund skrev:
Ja, om man kör bilen helt i tjänsten. Man kan dra moms i proportion till hur mycket den körs i den momspliktiga verksamheten.
Vart har du läst det? Kommer i princip bara köra i verksamheten, menar du då att man kan dra fulla momsen på leasing kostnaden?
Nej, jag menade för extrautrustning köpt i efterhand. Men det kanske är en missuppfattning.
https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... utrustning
Det är uttagsbeskattning som kan komma ifråga vid privat bruk.
Hänvisningen till de allmänna reglerna innebär att det kan bli fråga om proportionering av den ingående skatten om bilen används i en blandad verksamhet eller uttagsbeskattning om utrustningen har anskaffats delvis för privat bruk. Avdragsrätten påverkas dock inte av om extrautrustningen levereras i samband med att bilen levereras eller vid ett senare tillfälle.
Det där efterlevs nog inte av särskilt många. Tänk på alla som har förmånsbil och som får dra till med nåt för att ens få ihop de 100 tjänstemil per år eller vad det nu är som krävs för att man ska få dra halva momsen... :) Tror nog 99% av alla såna drar all moms på alla inköp också. Eller, deras arbetsgivare gör det i sin bokföring efter inlämnat kvitto.

Själv kommer jag köra knappt 3000 mil i tjänsten så jag har inte dåligt samvete. Skulle nog kunna komma över 3000 mil för att sätta ner förmånsvärdet med 25% men det är på håret. Får väl se hur resultatet blir. :)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Rea

Inlägg av Remuz »

Betyder det att man tex bara får dra delar av momsen på biltvätt etc också? I mitt fall så körde jag cirka 2000mil i tjänst och 1500mil privat, men företaget drog hela momsen på alla kvitton jag skickade in och belastade bilkontot. Köpte dock inga tillbehör till bilen utan nu pratar vi tvätt, spolarvätska och sånt.
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar