Rea
Moderator: Redaktion
Re: Rea
Legato skrev:Min S75a har garanterat restvärde på 408k efter 4 år och 10.000 mil (mysko då leasingen är 8.000 mil).Smutt skrev:Min kostade 703 S75D men jag såg en billigare i förgår, hade den i annonsen haft FriSUC så hade den hållit värdet bättre, nu är det fritt fallpejvic skrev:jag var med och bjöd på denna på KVD men blev överbjuden av Fordonsbolaget.
detta är ju löjligt. vad kan denna vara värd nu? 425?
https://fordonsbolaget.se/bilar/begagna ... del-s-2017
By the way, lite skadeglad att jag inte vann den utan köpte en trea istället.
Snacka om överprissatt.....
Jag trodde verkligen aldrig det skulle bli aktuellt, men nu är det ju tvärtom så att man känner sig inlåst för att behålla den tiden ut. Säljer jag den idag (1,5 år gammal) så räknar jag med att få runt 550k. Att ha den 2,5 år till för "bara" 140k värdefall blir ju galet mycket billigare på alla sätt än den där XPL jag beställde... Dessa beslut, dessa beslut.
Välkommen till Tesla-fängelset.
Visst suger det lite?
Re: Rea
Jag gav 765 efter bonus för en röd s100d med EAP och soltak. Känns som en kanonaffär då jag annars bara hade köpt vanlig ap och inte fsd om det var valet. säljaren på tesla sa att den va prissänkt 496tkr sen den byggdes i dec (slutmonterad i feb). Är ändå 37%
Lär väll komma en helt ny modell när som helst?
Lär väll komma en helt ny modell när som helst?
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
Re: Rea
En last med model s p100dl stod i Nyköping precis. Nya utan reggskylt men med gamla märkningen av p100dl på bagageluckan... blev så nyfiken om det kunde vara min så jag gick i kollade, fanatiker...
Alla svarta förutom en pärlemovit.
Alla svarta förutom en pärlemovit.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Re: Rea
Jag får verkligen inte ihop detta. Produktionen av S&X var ju rekordlåg i Q1. Även antalet bilar i lager var ju relativt lågt. Undrar varför en massa skulle ha skeppats till Sverige.Johanb skrev:Rean lär nog fortsätta, är visst 3 våningsplan med Model S i parkeringsgaraget i Upplands-Väsby
Skumt också om de bara "slussar" ut dem successivt på hemsidan. Har de en massa bilar av gammal konfig i lager skulle jag ha trott att de verkligen vill bli av med dessa snabbt av flera olika skäl.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Rea
Jag tror uppdateringen av drivlinorna egentligen var tänkt att ske i samband med ny interiör osv.Bodes_dad skrev:Håller med om att det är lite underligt. Känns ju inte heller som att v3 av i S är på gång då man precis uppdaterade drivlinor osv i v2.
Men eftersom försäljningen avstannade så kraftigt var dom tvungna att göra ngt snabbt.
Det har ju länge ryktats att refresh var planerad till hösten 2019. Nu är ryktet att de tidigarelagt det till sommaren.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Rea
Behöver det vara svårare än att det är kris?
Sista 6 månaderna har aktien fullständigt rasat, det verkar tyvärr inte finnas något stopp. Passerar de $200 gränsen så kan det gå allt för fort utför och då måste det till drastiska åtgärder. KK är kanske inget sannolikt alternativ, men rekonstruktion och ombildning av bolaget.
Så nu säljer de allt de har, oavsett förlust ska det in pengar i bolaget
Sista 6 månaderna har aktien fullständigt rasat, det verkar tyvärr inte finnas något stopp. Passerar de $200 gränsen så kan det gå allt för fort utför och då måste det till drastiska åtgärder. KK är kanske inget sannolikt alternativ, men rekonstruktion och ombildning av bolaget.
Så nu säljer de allt de har, oavsett förlust ska det in pengar i bolaget
Re: Rea
Konkurs ger låg aktiekurs (typ 0). Låg aktiekurs ger ingen konkurs.Crappy skrev:Behöver det vara svårare än att det är kris?
Sista 6 månaderna har aktien fullständigt rasat, det verkar tyvärr inte finnas något stopp. Passerar de $200 gränsen så kan det gå allt för fort utför och då måste det till drastiska åtgärder. KK är kanske inget sannolikt alternativ, men rekonstruktion och ombildning av bolaget.
Så nu säljer de allt de har, oavsett förlust ska det in pengar i bolaget
Ibland verkar det dock som att många tror att det är så.
Re: Rea
Crappy skrev:Behöver det vara svårare än att det är kris?
Sista 6 månaderna har aktien fullständigt rasat, det verkar tyvärr inte finnas något stopp. Passerar de $200 gränsen så kan det gå allt för fort utför och då måste det till drastiska åtgärder. KK är kanske inget sannolikt alternativ, men rekonstruktion och ombildning av bolaget.
Så nu säljer de allt de har, oavsett förlust ska det in pengar i bolaget
Nja, jag skulle inte vilja kalla det för kris. Däremot har Tesla x antal tusen osålda MS/MX som de vill bli av med. De vill naturligtvis inte punktera marknaden helt, utan letar efter rätt pris. Resultatet ser vi ju här, där folk spontanköper bilar, eller ja tar steget och beställer en. Tesla förlorar inga pengar på dessa bilar, men de tjänar kanske inte heller så mycket. Men det är bundet kapital som behövs i andra delar av företaget. Tänk dig att Tesla har 3000 bilar (säkert fler) ståendes, med ett genomsnittligt försäljningsvärde på 800.000 kr. Det är 2,4 Miljarder.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Rea
Jag tror att du och många med dig tittar för mycket på aktiekursen.Crappy skrev:Behöver det vara svårare än att det är kris?
Sista 6 månaderna har aktien fullständigt rasat, det verkar tyvärr inte finnas något stopp. Passerar de $200 gränsen så kan det gå allt för fort utför och då måste det till drastiska åtgärder. KK är kanske inget sannolikt alternativ, men rekonstruktion och ombildning av bolaget.
Så nu säljer de allt de har, oavsett förlust ska det in pengar i bolaget
Tesla är fortfarande, med dagens aktiekurs, den överlägset högst värderade biltillverkaren. I kursen ligger fortfarande diskonterat att man ska fortsätta växa snabbt och att rejäla och ökande vinster ligger om hörnet.
När flera saker talar för att tillväxten lugnat ner sig kombinerat med att det visar sig svårt att fortsätta hålla riktigt höga marginaler så faller aktien.
För mig var detta väldigt väntat sedan de chockerande svaga försäljningssiffrorna för S&X kombinerat med pris, och därmed marginal-raset.
Jag tror inte vi kommer komma tillbaka till nivåer över $300 förrän Tesla visat stabil vinst några kvartal samt att man ser att efterfrågan på S&X återhämtat sig kombinerat med att efterfrågan på Model 3 visar sig vara bestående. Jag tror och hoppas att den dagen kommer, men tror det dröjer 1-2 år.
Glöm inte att Tesla precis refinansierat till, i mitt tycke, oväntat bra villkor. Det var inga som helst problem att resa det kapital som behövdes, så att någon kris skulle föreligga anser iaf inte marknaden inklusive George Soros
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Rea
KK blir det den dagen de inte kan betala sina lån/skulder.
Rasar det utför kommer ett antal lånegivare bli oroliga, eventuellt höja räntan, större ras, mindre pengar i kassa, fler säljer aktier.... Ja ni fattar
Men så långt går det såklart inte i ett sådant här bolag, men rekonstruktion tror jag är ett möjligt senario.
Hade de haft pengar, eller nja i framtiden haft pengar, hade de inte sålt av lagret. Om det nu inte är en gammal pryl som blir det närmaste värdelös när den nya kommer, så är även ett lager en tillgång. Men är det brist på cash måste lagret omsättas. Nu, fort, och se till att betala av kostsamma saker som biter dig i ryggen när det sinar på allvar.
Glöm inte att Tesla inte går med vinst (nåja enstaka undantagna kvartal), och inte lär göra det de närmaste kvartalen/åren kontinuerligt. Spekulanter är otåliga, sparare oroliga.
Nåja jag har haft fel förr, 1979 tror jag Men jag kan ha fel nu också. Hoppas jag
Rasar det utför kommer ett antal lånegivare bli oroliga, eventuellt höja räntan, större ras, mindre pengar i kassa, fler säljer aktier.... Ja ni fattar
Men så långt går det såklart inte i ett sådant här bolag, men rekonstruktion tror jag är ett möjligt senario.
Hade de haft pengar, eller nja i framtiden haft pengar, hade de inte sålt av lagret. Om det nu inte är en gammal pryl som blir det närmaste värdelös när den nya kommer, så är även ett lager en tillgång. Men är det brist på cash måste lagret omsättas. Nu, fort, och se till att betala av kostsamma saker som biter dig i ryggen när det sinar på allvar.
Glöm inte att Tesla inte går med vinst (nåja enstaka undantagna kvartal), och inte lär göra det de närmaste kvartalen/åren kontinuerligt. Spekulanter är otåliga, sparare oroliga.
Nåja jag har haft fel förr, 1979 tror jag Men jag kan ha fel nu också. Hoppas jag
Re: Rea
Likviditetsbrist har de som sagt inte. De har ju precis tagit in drygt $3 miljarder.Crappy skrev:KK blir det den dagen de inte kan betala sina lån/skulder.
Rasar det utför kommer ett antal lånegivare bli oroliga, eventuellt höja räntan, större ras, mindre pengar i kassa, fler säljer aktier.... Ja ni fattar
Men så långt går det såklart inte i ett sådant här bolag, men rekonstruktion tror jag är ett möjligt senario.
Hade de haft pengar, eller nja i framtiden haft pengar, hade de inte sålt av lagret. Om det nu inte är en gammal pryl som blir det närmaste värdelös när den nya kommer, så är även ett lager en tillgång. Men är det brist på cash måste lagret omsättas. Nu, fort, och se till att betala av kostsamma saker som biter dig i ryggen när det sinar på allvar.
Glöm inte att Tesla inte går med vinst (nåja enstaka undantagna kvartal), och inte lär göra det de närmaste kvartalen/åren kontinuerligt. Spekulanter är otåliga, sparare oroliga.
Nåja jag har haft fel förr, 1979 tror jag Men jag kan ha fel nu också. Hoppas jag
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Rea
Fast du pratade ju om en akut likviditetskris just nu. Det har vi uppenbarligen inte eftersom man precis fyllt på kassan. Därmed inte sagt att det inte kan ske i framtiden.Crappy skrev:Än
Som de drog in för att det var likviditetsbrist.
För inte att för många månader sa Elon att det inte behövde mer $, om jag minns rätt
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Rea
Som sagt, det dom gör nu tyder på att en ny Model S är på gång inom kort.
Typ som "kampanjer" avgasbilstillverkarna kör för å bli av med lager.
Hade det varit kris hade de dumpat ut dem till handlare och auktionsbolag osv.
Och märket är så etablerat nu att OM de skulle få problem så kommer de bli uppköpta.
Typ som "kampanjer" avgasbilstillverkarna kör för å bli av med lager.
Hade det varit kris hade de dumpat ut dem till handlare och auktionsbolag osv.
Och märket är så etablerat nu att OM de skulle få problem så kommer de bli uppköpta.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Rea
taliz skrev:Som sagt, det dom gör nu tyder på att en ny Model S är på gång inom kort.
Hade det varit kris hade de dumpat ut dem till handlare och auktionsbolag osv.
Och märket är så etablerat nu att OM de skulle få problem så kommer de bli uppköpta.
Fattar inte varför Tesla ska vara så hemliga. En normal biltillverkare hade ju kommunicerat flera år i förväg att en ny generation är på G. Det hade vimlat av bilder på testmulor på väg till Arvidsjaur för vintertester o dyl.
Jag tror faktiskt inte att en helt ny kaross är på gång. Det hade ju varit svårt att hålla hemligt. Tveksamt om det ens är en ny interiör på g.
Re: Rea
Citerar mig själv
"KK blir det den dagen de inte kan betala sina lån/skulder."
"Hade de haft pengar, eller nja i framtiden haft pengar, hade de inte sålt av lagret."
"betala av kostsamma saker som biter dig i ryggen när det sinar på allvar"
Så nix, jag menade inte att de har akut likviditetsbrist just nu
Jag menade att de säljer av nu, för att inte få akut likviditetsbrist senare, och därmed tvingas till rekonstruktion
"KK blir det den dagen de inte kan betala sina lån/skulder."
"Hade de haft pengar, eller nja i framtiden haft pengar, hade de inte sålt av lagret."
"betala av kostsamma saker som biter dig i ryggen när det sinar på allvar"
Så nix, jag menade inte att de har akut likviditetsbrist just nu
Jag menade att de säljer av nu, för att inte få akut likviditetsbrist senare, och därmed tvingas till rekonstruktion
Re: Rea
OK. Makes no sense dock Om man hade gjort det för att undvika den refinansiering som man precis gjort så visst. Men att man skulle göra en panikåtgärd för att rädda en likviditet som just nu inte överhuvudtaget är ansträngd känns för mig helt ologiskt.Crappy skrev:Citerar mig själv
"KK blir det den dagen de inte kan betala sina lån/skulder."
"Hade de haft pengar, eller nja i framtiden haft pengar, hade de inte sålt av lagret."
"betala av kostsamma saker som biter dig i ryggen när det sinar på allvar"
Så nix, jag menade inte att de har akut likviditetsbrist just nu
Jag menade att de säljer av nu, för att inte få akut likviditetsbrist senare, och därmed tvingas till rekonstruktion
Jag tycker redan vi har förklaringen. Man börjar i praktiken sälja en ny generation bilar och precis som övriga tillverkare gör när det är aktuellt så försöker man bli av med alla "gamla" bilar inför generationsskiftet. Oturligt nog sammanföll detta med en kraftig nedgång i efterfrågan och då krävdes ännu större prissänkningar...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Rea
Va? Det är väl knappat nån som kommunicerar ut det flera år i förväg?Verdi skrev:taliz skrev:Som sagt, det dom gör nu tyder på att en ny Model S är på gång inom kort.
Hade det varit kris hade de dumpat ut dem till handlare och auktionsbolag osv.
Och märket är så etablerat nu att OM de skulle få problem så kommer de bli uppköpta.
Fattar inte varför Tesla ska vara så hemliga. En normal biltillverkare hade ju kommunicerat flera år i förväg att en ny generation är på G. Det hade vimlat av bilder på testmulor på väg till Arvidsjaur för vintertester o dyl.
Jag tror faktiskt inte att en helt ny kaross är på gång. Det hade ju varit svårt att hålla hemligt. Tveksamt om det ens är en ny interiör på g.
Det enda sättet att veta att det är en ny på g är när man får se bilder på testmulor, men det är ju inget allmänheten har koll på.
De som är lite insatta vet ju dock att normalcykeln ligger nånstans runt 7 -8 år med facelift däremellan.
Tesla gjorde en facelift efter 4 år, 2016. Helt enligt norm dvs.
I år är den 7 år gammal...
Med det sagt tror jag heller inte på en helt ny kaross, men ny interiör, kanske nya lampor, nya batteripack osv. Frågan är bara om dom gör allt i en stöt, kanske inte. Dom verkar ju gilla att mata ut förändringar kontinuerligt.
Hur många bilder såg vi på faceliftade Model S innan den släpptes? Noll.
Innan Model X släpptes? Noll.
Model 3? Noll.
Så att hålla bilarna hemliga kan dom.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Rea
Jag hoppas som sagt att jag har fel och du rätt, eftersom jag vill köra en ny tesla om tre år
Men, om det hade varit en ny facelift på gång, hade inte det kommit ut, i alla fall ett rykte, inte bara spekulationer och önsketänkanden?
Men, om det hade varit en ny facelift på gång, hade inte det kommit ut, i alla fall ett rykte, inte bara spekulationer och önsketänkanden?
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Rea
Fast sitter man på ett lager gamla bilar när man lanserat något nytt är man ju rent korkad om man inte säljer dem så snart som möjligt oavsett hur mycket pengar man har nu och i framtiden. Det lagret tappar ju bara mer och mer i värde och kan man sälja dem över cost nu så har man fortfarande fått vinst i att producera de bilarna. Finns nog få företag som säljer produkter som inte mäter ”ålder” på sitt lager och försöker sälja ut lagervärmare så snart som möjligt.Crappy skrev:Citerar mig själv
"KK blir det den dagen de inte kan betala sina lån/skulder."
"Hade de haft pengar, eller nja i framtiden haft pengar, hade de inte sålt av lagret."
"betala av kostsamma saker som biter dig i ryggen när det sinar på allvar"
Så nix, jag menade inte att de har akut likviditetsbrist just nu
Jag menade att de säljer av nu, för att inte få akut likviditetsbrist senare, och därmed tvingas till rekonstruktion
Dvs kan man inte dra någon slutsats om likviditet av att man rear ut gamla modeller då det är något som bör göras oavsett.
Re: Rea
Ja, fast Tesla är ju inte bara en Biltillverkare. Det jag tror Tesla kommer tjäna mest pengar på är Batteriparker och Solpanelspannor, men även deras revolutionerande batteriutveckling tillsammans med Maxwell. Även Robotaxi kommer bli spännande, det kan bli en enorm kassako, och nät du talar om värdering så ligger både Uber och Waymo vansinnigt mycket högre i värdering och i Waymos fall har man inte en enda bil i trafik än.Legato skrev:Tesla är fortfarande, med dagens aktiekurs, den överlägset högst värderade biltillverkaren.Crappy skrev:Behöver det vara svårare än att det är kris?
Sista 6 månaderna har aktien fullständigt rasat, det verkar tyvärr inte finnas något stopp. Passerar de $200 gränsen så kan det gå allt för fort utför och då måste det till drastiska åtgärder. KK är kanske inget sannolikt alternativ, men rekonstruktion och ombildning av bolaget.
Så nu säljer de allt de har, oavsett förlust ska det in pengar i bolaget