Rea

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Foxman3
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 03 nov 2018 07:56
Ort: Bara

Re: Rea

Inlägg av Foxman3 »

Jag köpte just en 2016 S85D ap1 för 550k och jag känner mig mycket nöjd med detta. Känns som priserna droppade för en knapp månadsedan.
0A85DE19-B5C1-40C8-BC83-A83AE715B4FD.jpeg
Verdi

Re: Rea

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Smutt skrev:
pejvic skrev:
jag var med och bjöd på denna på KVD men blev överbjuden av Fordonsbolaget.
detta är ju löjligt. vad kan denna vara värd nu? 425?

https://fordonsbolaget.se/bilar/begagna ... del-s-2017

By the way, lite skadeglad att jag inte vann den utan köpte en trea istället.
Snacka om överprissatt.....
Min kostade 703 S75D men jag såg en billigare i förgår, hade den i annonsen haft FriSUC så hade den hållit värdet bättre, nu är det fritt fall
Min S75a har garanterat restvärde på 408k efter 4 år och 10.000 mil (mysko då leasingen är 8.000 mil).

Jag trodde verkligen aldrig det skulle bli aktuellt, men nu är det ju tvärtom så att man känner sig inlåst för att behålla den tiden ut. Säljer jag den idag (1,5 år gammal) så räknar jag med att få runt 550k. Att ha den 2,5 år till för "bara" 140k värdefall blir ju galet mycket billigare på alla sätt än den där XPL jag beställde... Dessa beslut, dessa beslut. :roll:

Välkommen till Tesla-fängelset. :twisted: :lol:

Visst suger det lite? ;)
Användarvisningsbild
Johan84
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 22 dec 2018 00:11
Ort: Umeå

Re: Rea

Inlägg av Johan84 »

Jag gav 765 efter bonus för en röd s100d med EAP och soltak. Känns som en kanonaffär då jag annars bara hade köpt vanlig ap och inte fsd om det var valet. säljaren på tesla sa att den va prissänkt 496tkr sen den byggdes i dec (slutmonterad i feb). Är ändå 37%

Lär väll komma en helt ny modell när som helst?
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
Användarvisningsbild
Johanb
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 02 okt 2016 18:34
Ort: Uppsala

Re: Rea

Inlägg av Johanb »

Rean lär nog fortsätta, är visst 3 våningsplan med Model S i parkeringsgaraget i Upplands-Väsby
| 2x Model 3 |
Verdi

Re: Rea

Inlägg av Verdi »

Johanb skrev:
Rean lär nog fortsätta, är visst 3 våningsplan med Model S i parkeringsgaraget i Upplands-Väsby
Kanske. Kanske inte. Men det finns 617 st Model S i Holland enligt teslainventory. 27 st i Sverige.
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Rea

Inlägg av deffe »

En last med model s p100dl stod i Nyköping precis. Nya utan reggskylt men med gamla märkningen av p100dl på bagageluckan... blev så nyfiken om det kunde vara min så jag gick i kollade, fanatiker...

Alla svarta förutom en pärlemovit.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10298
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Rea

Inlägg av Legato »

Johanb skrev:
Rean lär nog fortsätta, är visst 3 våningsplan med Model S i parkeringsgaraget i Upplands-Väsby
Jag får verkligen inte ihop detta. Produktionen av S&X var ju rekordlåg i Q1. Även antalet bilar i lager var ju relativt lågt. Undrar varför en massa skulle ha skeppats till Sverige.

Skumt också om de bara "slussar" ut dem successivt på hemsidan. Har de en massa bilar av gammal konfig i lager skulle jag ha trott att de verkligen vill bli av med dessa snabbt av flera olika skäl.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bodes_dad
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 11 mar 2019 10:17
Ort: Frösön

Re: Rea

Inlägg av Bodes_dad »

Håller med om att det är lite underligt. Känns ju inte heller som att v3 av i S är på gång då man precis uppdaterade drivlinor osv i v2.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14498
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Rea

Inlägg av taliz »

Bodes_dad skrev:
Håller med om att det är lite underligt. Känns ju inte heller som att v3 av i S är på gång då man precis uppdaterade drivlinor osv i v2.
Jag tror uppdateringen av drivlinorna egentligen var tänkt att ske i samband med ny interiör osv.
Men eftersom försäljningen avstannade så kraftigt var dom tvungna att göra ngt snabbt.

Det har ju länge ryktats att refresh var planerad till hösten 2019. Nu är ryktet att de tidigarelagt det till sommaren.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Rea

Inlägg av Crappy »

Behöver det vara svårare än att det är kris?
Sista 6 månaderna har aktien fullständigt rasat, det verkar tyvärr inte finnas något stopp. Passerar de $200 gränsen så kan det gå allt för fort utför och då måste det till drastiska åtgärder. KK är kanske inget sannolikt alternativ, men rekonstruktion och ombildning av bolaget.
Så nu säljer de allt de har, oavsett förlust ska det in pengar i bolaget
Verdi

Re: Rea

Inlägg av Verdi »

Crappy skrev:
Behöver det vara svårare än att det är kris?
Sista 6 månaderna har aktien fullständigt rasat, det verkar tyvärr inte finnas något stopp. Passerar de $200 gränsen så kan det gå allt för fort utför och då måste det till drastiska åtgärder. KK är kanske inget sannolikt alternativ, men rekonstruktion och ombildning av bolaget.
Så nu säljer de allt de har, oavsett förlust ska det in pengar i bolaget
Konkurs ger låg aktiekurs (typ 0). Låg aktiekurs ger ingen konkurs.

Ibland verkar det dock som att många tror att det är så.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Rea

Inlägg av Jeppe_E »

Crappy skrev:
Behöver det vara svårare än att det är kris?
Sista 6 månaderna har aktien fullständigt rasat, det verkar tyvärr inte finnas något stopp. Passerar de $200 gränsen så kan det gå allt för fort utför och då måste det till drastiska åtgärder. KK är kanske inget sannolikt alternativ, men rekonstruktion och ombildning av bolaget.
Så nu säljer de allt de har, oavsett förlust ska det in pengar i bolaget

Nja, jag skulle inte vilja kalla det för kris. Däremot har Tesla x antal tusen osålda MS/MX som de vill bli av med. De vill naturligtvis inte punktera marknaden helt, utan letar efter rätt pris. Resultatet ser vi ju här, där folk spontanköper bilar, eller ja tar steget och beställer en. Tesla förlorar inga pengar på dessa bilar, men de tjänar kanske inte heller så mycket. Men det är bundet kapital som behövs i andra delar av företaget. Tänk dig att Tesla har 3000 bilar (säkert fler) ståendes, med ett genomsnittligt försäljningsvärde på 800.000 kr. Det är 2,4 Miljarder.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10298
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Rea

Inlägg av Legato »

Crappy skrev:
Behöver det vara svårare än att det är kris?
Sista 6 månaderna har aktien fullständigt rasat, det verkar tyvärr inte finnas något stopp. Passerar de $200 gränsen så kan det gå allt för fort utför och då måste det till drastiska åtgärder. KK är kanske inget sannolikt alternativ, men rekonstruktion och ombildning av bolaget.
Så nu säljer de allt de har, oavsett förlust ska det in pengar i bolaget
Jag tror att du och många med dig tittar för mycket på aktiekursen.

Tesla är fortfarande, med dagens aktiekurs, den överlägset högst värderade biltillverkaren. I kursen ligger fortfarande diskonterat att man ska fortsätta växa snabbt och att rejäla och ökande vinster ligger om hörnet.

När flera saker talar för att tillväxten lugnat ner sig kombinerat med att det visar sig svårt att fortsätta hålla riktigt höga marginaler så faller aktien.

För mig var detta väldigt väntat sedan de chockerande svaga försäljningssiffrorna för S&X kombinerat med pris, och därmed marginal-raset.

Jag tror inte vi kommer komma tillbaka till nivåer över $300 förrän Tesla visat stabil vinst några kvartal samt att man ser att efterfrågan på S&X återhämtat sig kombinerat med att efterfrågan på Model 3 visar sig vara bestående. Jag tror och hoppas att den dagen kommer, men tror det dröjer 1-2 år.

Glöm inte att Tesla precis refinansierat till, i mitt tycke, oväntat bra villkor. Det var inga som helst problem att resa det kapital som behövdes, så att någon kris skulle föreligga anser iaf inte marknaden inklusive George Soros :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Rea

Inlägg av Crappy »

KK blir det den dagen de inte kan betala sina lån/skulder.
Rasar det utför kommer ett antal lånegivare bli oroliga, eventuellt höja räntan, större ras, mindre pengar i kassa, fler säljer aktier.... Ja ni fattar
Men så långt går det såklart inte i ett sådant här bolag, men rekonstruktion tror jag är ett möjligt senario.

Hade de haft pengar, eller nja i framtiden haft pengar, hade de inte sålt av lagret. Om det nu inte är en gammal pryl som blir det närmaste värdelös när den nya kommer, så är även ett lager en tillgång. Men är det brist på cash måste lagret omsättas. Nu, fort, och se till att betala av kostsamma saker som biter dig i ryggen när det sinar på allvar.

Glöm inte att Tesla inte går med vinst (nåja enstaka undantagna kvartal), och inte lär göra det de närmaste kvartalen/åren kontinuerligt. Spekulanter är otåliga, sparare oroliga.

Nåja jag har haft fel förr, 1979 tror jag :D Men jag kan ha fel nu också. Hoppas jag
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10298
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Rea

Inlägg av Legato »

Crappy skrev:
KK blir det den dagen de inte kan betala sina lån/skulder.
Rasar det utför kommer ett antal lånegivare bli oroliga, eventuellt höja räntan, större ras, mindre pengar i kassa, fler säljer aktier.... Ja ni fattar
Men så långt går det såklart inte i ett sådant här bolag, men rekonstruktion tror jag är ett möjligt senario.

Hade de haft pengar, eller nja i framtiden haft pengar, hade de inte sålt av lagret. Om det nu inte är en gammal pryl som blir det närmaste värdelös när den nya kommer, så är även ett lager en tillgång. Men är det brist på cash måste lagret omsättas. Nu, fort, och se till att betala av kostsamma saker som biter dig i ryggen när det sinar på allvar.

Glöm inte att Tesla inte går med vinst (nåja enstaka undantagna kvartal), och inte lär göra det de närmaste kvartalen/åren kontinuerligt. Spekulanter är otåliga, sparare oroliga.

Nåja jag har haft fel förr, 1979 tror jag :D Men jag kan ha fel nu också. Hoppas jag
Likviditetsbrist har de som sagt inte. De har ju precis tagit in drygt $3 miljarder.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Rea

Inlägg av Crappy »

Än :D

Som de drog in för att det var likviditetsbrist.
För inte att för många månader sa Elon att det inte behövde mer $, om jag minns rätt
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10298
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Rea

Inlägg av Legato »

Crappy skrev:
Än :D

Som de drog in för att det var likviditetsbrist.
För inte att för många månader sa Elon att det inte behövde mer $, om jag minns rätt
Fast du pratade ju om en akut likviditetskris just nu. Det har vi uppenbarligen inte eftersom man precis fyllt på kassan. Därmed inte sagt att det inte kan ske i framtiden.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14498
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Rea

Inlägg av taliz »

Som sagt, det dom gör nu tyder på att en ny Model S är på gång inom kort.
Typ som "kampanjer" avgasbilstillverkarna kör för å bli av med lager.

Hade det varit kris hade de dumpat ut dem till handlare och auktionsbolag osv.
Och märket är så etablerat nu att OM de skulle få problem så kommer de bli uppköpta.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Rea

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Som sagt, det dom gör nu tyder på att en ny Model S är på gång inom kort.

Hade det varit kris hade de dumpat ut dem till handlare och auktionsbolag osv.
Och märket är så etablerat nu att OM de skulle få problem så kommer de bli uppköpta.

Fattar inte varför Tesla ska vara så hemliga. En normal biltillverkare hade ju kommunicerat flera år i förväg att en ny generation är på G. Det hade vimlat av bilder på testmulor på väg till Arvidsjaur för vintertester o dyl.

Jag tror faktiskt inte att en helt ny kaross är på gång. Det hade ju varit svårt att hålla hemligt. Tveksamt om det ens är en ny interiör på g.
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Rea

Inlägg av Crappy »

Citerar mig själv


"KK blir det den dagen de inte kan betala sina lån/skulder."
"Hade de haft pengar, eller nja i framtiden haft pengar, hade de inte sålt av lagret."
"betala av kostsamma saker som biter dig i ryggen när det sinar på allvar"

Så nix, jag menade inte att de har akut likviditetsbrist just nu

Jag menade att de säljer av nu, för att inte få akut likviditetsbrist senare, och därmed tvingas till rekonstruktion
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10298
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Rea

Inlägg av Legato »

Crappy skrev:
Citerar mig själv


"KK blir det den dagen de inte kan betala sina lån/skulder."
"Hade de haft pengar, eller nja i framtiden haft pengar, hade de inte sålt av lagret."
"betala av kostsamma saker som biter dig i ryggen när det sinar på allvar"

Så nix, jag menade inte att de har akut likviditetsbrist just nu

Jag menade att de säljer av nu, för att inte få akut likviditetsbrist senare, och därmed tvingas till rekonstruktion
OK. Makes no sense dock ;) Om man hade gjort det för att undvika den refinansiering som man precis gjort så visst. Men att man skulle göra en panikåtgärd för att rädda en likviditet som just nu inte överhuvudtaget är ansträngd känns för mig helt ologiskt.

Jag tycker redan vi har förklaringen. Man börjar i praktiken sälja en ny generation bilar och precis som övriga tillverkare gör när det är aktuellt så försöker man bli av med alla "gamla" bilar inför generationsskiftet. Oturligt nog sammanföll detta med en kraftig nedgång i efterfrågan och då krävdes ännu större prissänkningar...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14498
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Rea

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
taliz skrev:
Som sagt, det dom gör nu tyder på att en ny Model S är på gång inom kort.

Hade det varit kris hade de dumpat ut dem till handlare och auktionsbolag osv.
Och märket är så etablerat nu att OM de skulle få problem så kommer de bli uppköpta.

Fattar inte varför Tesla ska vara så hemliga. En normal biltillverkare hade ju kommunicerat flera år i förväg att en ny generation är på G. Det hade vimlat av bilder på testmulor på väg till Arvidsjaur för vintertester o dyl.

Jag tror faktiskt inte att en helt ny kaross är på gång. Det hade ju varit svårt att hålla hemligt. Tveksamt om det ens är en ny interiör på g.
Va? Det är väl knappat nån som kommunicerar ut det flera år i förväg?
Det enda sättet att veta att det är en ny på g är när man får se bilder på testmulor, men det är ju inget allmänheten har koll på.
De som är lite insatta vet ju dock att normalcykeln ligger nånstans runt 7 -8 år med facelift däremellan.

Tesla gjorde en facelift efter 4 år, 2016. Helt enligt norm dvs.
I år är den 7 år gammal...
Med det sagt tror jag heller inte på en helt ny kaross, men ny interiör, kanske nya lampor, nya batteripack osv. Frågan är bara om dom gör allt i en stöt, kanske inte. Dom verkar ju gilla att mata ut förändringar kontinuerligt.

Hur många bilder såg vi på faceliftade Model S innan den släpptes? Noll.
Innan Model X släpptes? Noll.
Model 3? Noll.
Så att hålla bilarna hemliga kan dom.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Rea

Inlägg av Crappy »

Jag hoppas som sagt att jag har fel och du rätt, eftersom jag vill köra en ny tesla om tre år
Men, om det hade varit en ny facelift på gång, hade inte det kommit ut, i alla fall ett rykte, inte bara spekulationer och önsketänkanden?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Rea

Inlägg av OfarligTesla »

Crappy skrev:
Citerar mig själv


"KK blir det den dagen de inte kan betala sina lån/skulder."
"Hade de haft pengar, eller nja i framtiden haft pengar, hade de inte sålt av lagret."
"betala av kostsamma saker som biter dig i ryggen när det sinar på allvar"

Så nix, jag menade inte att de har akut likviditetsbrist just nu

Jag menade att de säljer av nu, för att inte få akut likviditetsbrist senare, och därmed tvingas till rekonstruktion
Fast sitter man på ett lager gamla bilar när man lanserat något nytt är man ju rent korkad om man inte säljer dem så snart som möjligt oavsett hur mycket pengar man har nu och i framtiden. Det lagret tappar ju bara mer och mer i värde och kan man sälja dem över cost nu så har man fortfarande fått vinst i att producera de bilarna. Finns nog få företag som säljer produkter som inte mäter ”ålder” på sitt lager och försöker sälja ut lagervärmare så snart som möjligt.

Dvs kan man inte dra någon slutsats om likviditet av att man rear ut gamla modeller då det är något som bör göras oavsett.
Användarvisningsbild
RoadFury
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 22 mar 2019 15:15
Ort: KÄRNA

Re: Rea

Inlägg av RoadFury »

Legato skrev:
Crappy skrev:
Behöver det vara svårare än att det är kris?
Sista 6 månaderna har aktien fullständigt rasat, det verkar tyvärr inte finnas något stopp. Passerar de $200 gränsen så kan det gå allt för fort utför och då måste det till drastiska åtgärder. KK är kanske inget sannolikt alternativ, men rekonstruktion och ombildning av bolaget.
Så nu säljer de allt de har, oavsett förlust ska det in pengar i bolaget
Tesla är fortfarande, med dagens aktiekurs, den överlägset högst värderade biltillverkaren.
Ja, fast Tesla är ju inte bara en Biltillverkare. Det jag tror Tesla kommer tjäna mest pengar på är Batteriparker och Solpanelspannor, men även deras revolutionerande batteriutveckling tillsammans med Maxwell. Även Robotaxi kommer bli spännande, det kan bli en enorm kassako, och nät du talar om värdering så ligger både Uber och Waymo vansinnigt mycket högre i värdering och i Waymos fall har man inte en enda bil i trafik än.
Skriv svar