AP1 saktar in vid avfart?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

AP1 saktar in vid avfart?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Igår åkte jag motorväg på AP. Hade knapprat in en destination som krävde en avfart från motorvägen. När jag närmade mig avfarten saktade bilen in. Har aldrig upplevt det tidigare.

Var det bara ett märkligt sammanträffande eller är det så den ska göra?

Version: 2019.12.1.2
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: AP1 saktar in vid avfart?

Inlägg av NEO »

jeppe_sthlm skrev:
Igår åkte jag motorväg på AP. Hade knapprat in en destination som krävde en avfart från motorvägen. När jag närmade mig avfarten saktade bilen in. Har aldrig upplevt det tidigare.

Var det bara ett märkligt sammanträffande eller är det så den ska göra?

Version: 2019.12.1.2
Nej aldrig varit med om att den saktar in vid avfart. Måste prövas, kör på 2019.12.1.1 nu.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

AP1 saktar in vid avfart?

Inlägg av jpetters »

MDurante skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Igår åkte jag motorväg på AP. Hade knapprat in en destination som krävde en avfart från motorvägen. När jag närmade mig avfarten saktade bilen in. Har aldrig upplevt det tidigare.

Var det bara ett märkligt sammanträffande eller är det så den ska göra?

Version: 2019.12.1.2
Nej aldrig varit med om att den saktar in vid avfart. Måste prövas, kör på 2019.12.1.1 nu.
NoA "light"? AP1 rycker förbi... Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: AP1 saktar in vid avfart?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Förmodligen nån tillfällighet, men det vore riktigt schysst om det funkade så. Skulle minimera risken för missade avfarter när man har stängt av ljudet på navigeringen.

...speciellt bra när man är lite är lite väl kaxig med att komma till SuC med låg SoC :-)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: AP1 saktar in vid avfart?

Inlägg av thedude »

jeppe_sthlm skrev:
Igår åkte jag motorväg på AP. Hade knapprat in en destination som krävde en avfart från motorvägen. När jag närmade mig avfarten saktade bilen in. Har aldrig upplevt det tidigare.

Var det bara ett märkligt sammanträffande eller är det så den ska göra?

Version: 2019.12.1.2
Du kanske kan testa igen för att bekräfta eller dementera?
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: AP1 saktar in vid avfart?

Inlägg av infelicitas »

det står faktiskt i manualen att bilen ska göra så. Min AP2.5 har aldrig gjort det, men det funkar tydlgen på äldre bilar då?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: AP1 saktar in vid avfart?

Inlägg av e5m1r »

infelicitas skrev:
det står faktiskt i manualen att bilen ska göra så. Min AP2.5 har aldrig gjort det, men det funkar tydlgen på äldre bilar då?
Väl på avfarten eller inför snäv kurva men inte annars ( AP1 ) har ej koll på 2 eller 2.5
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: AP1 saktar in vid avfart?

Inlägg av thedude »

e5m1r skrev:
infelicitas skrev:
det står faktiskt i manualen att bilen ska göra så. Min AP2.5 har aldrig gjort det, men det funkar tydlgen på äldre bilar då?
Väl på avfarten eller inför snäv kurva men inte annars ( AP1 ) har ej koll på 2 eller 2.5
Snäv kurva saktar min 2.5 också ner och sen kan det råka vara en avfart men har ingen betydelse här. Hade dock velat att den skulle sakta ner ännu mer och gärna tidigare.
Användarvisningsbild
Latt
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 15 jan 2019 10:30

Re: AP1 saktar in vid avfart?

Inlägg av Latt »

Jag upplevde i onsdags, att jag körde på en motorväg i förorten till köpenhamn, på autopilot, när vägen delar sig och jag lå i mitter filen som var den som delar på sig. Bilen lyckades helt själv att ta rätt väg enligt GPS. Vet inte om det var en slump men jag blev positivt förvånad. Andra gångar vart jag testat liknande situationer tycker jag mest att bilen börjar få svårt att bestämma sig för vilken fil den skall välja och svänga lite fram och tillbaka och då tar jag över.
AP2.5
Model S 100D
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: AP1 saktar in vid avfart?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Hmm - har inte lyckats reproducera insaktandet. Var en helt tom motorväg den gången och det har jag inte lyckats uppbringa sedan dess.

Har dock en känsla av att AP1 blivit bättre på att köra i regn. Eller beror det helt enkelt på att det går bättre när det är ljusare ute? I höstas/vintras kändes det som att AP:n checkade ut så fort det började regna skapligt. Idag klarade den nästan hela sträckan Gävle-Stockholm trots ganska ymnigt regn. Fick också en känsla av att den höll längre avstånd till bilen framför när det vräkte ned.

Så många känslor. Så lite fakta.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: AP1 saktar in vid avfart?

Inlägg av Bjelke »

jeppe_sthlm skrev:
Så många känslor. Så lite fakta.
Bra citat ju ;)
Det ska jag låna :mrgreen: (tänker direkt på Jokers "So much to do and so little time" i Batmanfilmen)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: AP1 saktar in vid avfart?

Inlägg av fth »

jeppe_sthlm skrev:
Så många känslor. Så lite fakta.
Ja, så är det.

Jag är t.ex. själv helt överygad om att min AP1 har väsentligt förbättrats på många punkter de två senaste åren, men enligt wk057 (normalt tillförlitlig källa) så har inte koden till AP1 ändrats en enda byte sedan splitten med MobilEye 2016... :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: AP1 saktar in vid avfart?

Inlägg av Kilowatt »

fth skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Så många känslor. Så lite fakta.
Ja, så är det.

Jag är t.ex. själv helt överygad om att min AP1 har väsentligt förbättrats på många punkter de två senaste åren, men enligt wk057 (normalt tillförlitlig källa) så har inte koden till AP1 ändrats en enda byte sedan splitten med MobilEye 2016... :?

/fth
Det känns ju nästan omöjligt. AP1 har blivit riktigt riktigt bra och jag skulle säga att senaste 12 månaderna har det skett ganska stora framsteg. Jag tänker på väsentligt förbättrad förmåga att följa vägen trots väldigt dåliga förhållanden, den har blivit mer "smooth" som Elon sade, hanterar t ex pucklar i vägen bättre än tidigare.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: AP1 saktar in vid avfart?

Inlägg av fth »

Kilowatt skrev:
Det känns ju nästan omöjligt
Ja, eller hur, men jag fick följande svar när jag påpekade detta i ett annat forum ("since then" = sedan mitten av 2016):
I can 100% guarantee there hasn’t been a single material change to the AP1 code since then. This is confirmed by multiple public statements by wk057 who’s done the same analysis. Any “improvements” you see are either map tiles overriding behavior or imagined improvements.
Dina iakttagelser om förbättringar nyligen vet jag dock inte om jag håller med om riktigt...

Jag har inte noterat några särskilda förbättringar de senaste 12 månaderna, och faktum är att min bil har fått kraftigt försämrad förmåga på del av en sträcka jag ofta kör: på E4 mellan Tierp och Gävle har vägbeläggningen reparerats (spåren fyllts i) och linjerna är dåliga, där vägrar min AP att öht gå igång sedan ganska länge.

Det verkar som AP1 har stora problem att tolka vägen när det är ifyllda "dubbdäcksspår" med avvikande färg, jag gissar att detta aldrig kommer att åtgärdas. :(

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5176
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: AP1 saktar in vid avfart?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

fth skrev:
Kilowatt skrev:
Det känns ju nästan omöjligt
Ja, eller hur, men jag fick följande svar när jag påpekade detta i ett annat forum ("since then" = sedan mitten av 2016):
I can 100% guarantee there hasn’t been a single material change to the AP1 code since then. This is confirmed by multiple public statements by wk057 who’s done the same analysis. Any “improvements” you see are either map tiles overriding behavior or imagined improvements.
Dina iakttagelser om förbättringar nyligen vet jag dock inte om jag håller med om riktigt...

Jag har inte noterat några särskilda förbättringar de senaste 12 månaderna, och faktum är att min bil har fått kraftigt försämrad förmåga på del av en sträcka jag ofta kör: på E4 mellan Tierp och Gävle har vägbeläggningen reparerats (spåren fyllts i) och linjerna är dåliga, där vägrar min AP att öht gå igång sedan ganska länge.

Det verkar som AP1 har stora problem att tolka vägen när det är ifyllda "dubbdäcksspår" med avvikande färg, jag gissar att detta aldrig kommer att åtgärdas. :(

/fth
Jag vet att min bil har blivit bättre på vissa punkter under de senaste 3 åren oavsett vad andra hävdar. T ex på en väg hemmavid, där det är en sväng uppe på ett krön. Där försökte bilen tidigare köra av vägen och man fick ta över. Men efter en uppdatering för ca 1,5-2 år sedan så klara APn den svängen 100% av gångerna. Tvivlar på att det kan tillskrivas ”map tiles overriding behavior” eller inbillning.

Däremot fick jag en uppdatering för drygt en månader sedan där APn började sakta in på motorvägen nästan varje gång bilen körde under en korsande vägbro, om man hade navigatorn aktiverad. Det var säkert beroende på ”map tiles overriding behavior”. Som tur var kom det en ny uppdatering bara några dagar senare där detta fenomen var borta.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: AP1 saktar in vid avfart?

Inlägg av fth »

Nicke Nyfiken skrev:
Jag vet att min bil har blivit bättre på vissa punkter under de senaste 3 åren oavsett vad andra hävdar.
Ja, det är min bild också, jag skrev följande svar:
I drive the same 200km route on a bi-weekly to monthly basis, and the drive on AP has improved substantially since i bought my AP1 X in the beginning of 2017. Bridge/ridge swerve (pretty bad in the beginning) is almost completely eliminated, lane following has improved, even on stretches of road where the lane markings has more or less disappeared since 2017, acceleration/deceleration when car ahead changes speed is much smoother, etc, i am pretty sure this is not "imagined", if the code has not changed, where does these improvements come from? Can the NN weights etc change without visible code changes?
Fick dock inga ytterligare kommentarer på detta.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: AP1 saktar in vid avfart?

Inlägg av Seregon »

fth skrev:
Jag har inte noterat några särskilda förbättringar de senaste 12 månaderna, och faktum är att min bil har fått kraftigt försämrad förmåga på del av en sträcka jag ofta kör: på E4 mellan Tierp och Gävle har vägbeläggningen reparerats (spåren fyllts i) och linjerna är dåliga, där vägrar min AP att öht gå igång sedan ganska länge.

Det verkar som AP1 har stora problem att tolka vägen när det är ifyllda "dubbdäcksspår" med avvikande färg, jag gissar att detta aldrig kommer att åtgärdas. :(

/fth
Jag upplevde samma sak just där, men även att AP kunde köra helt normalt när den väl var igång, även fast linjerna var osynliga på skärmen (och ingen bil framför att följa). När jag avbröt AP så kunde jag inte starta den igen dock på ett tag innan den hittade lite linjer igen.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: AP1 saktar in vid avfart?

Inlägg av fth »

Seregon skrev:
Jag upplevde samma sak just där, men även att AP kunde köra helt normalt när den väl var igång, även fast linjerna var osynliga på skärmen (och ingen bil framför att följa). När jag avbröt AP så kunde jag inte starta den igen dock på ett tag innan den hittade lite linjer igen.
Det stämmer, det går oftast att fortsätta på AP, men jag upplevde det som mycket svajigt, och det går som du säger inte heller att aktivera igen om man tar över.

Bilen vägrar också byta fil, inte så konstigt eftersom den inte verkar ha någon koll på var filen egentligen börjar och slutar.

Jag hoppas det förbättras om/när dom målar nya linjer, jag tror inte vägmarkeringarna på E4 norr om Uppsala har åtgärdats på typ fem år :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: AP1 saktar in vid avfart?

Inlägg av e5m1r »

Jag upplever i alla fall TACC som smidigare + att den tog en S kurva som den aldrig ens försökt sig på innan
Koden må vara samma men den kanske vågar sig på mer ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: AP1 saktar in vid avfart?

Inlägg av NEO »

Aldrig upplevt att min bil klarar branta backar eller krön, då ballar den totalt ur och kan i värsta fall självmant byta fil. Hänt flera gånger på samma ställe när jag lämnar Oslo på E6an, bilen gör ett filbyte helt självmant från vänster fil till höger vid ett krön.

Måste hålla med tidigare talare, jag har inte märkt någon uppdatering som förbättring från 2017. Tycker bilen sköter sig perfekt på plan och förutsägbar motorväg, har kanske haft två phantom brakes under hela min ägandetid på 30000km.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: AP1 saktar in vid avfart?

Inlägg av fth »

MDurante skrev:
Aldrig upplevt att min bil klarar branta backar eller krön, då ballar den totalt ur och kan i värsta fall självmant byta fil.
Det beteendet har dock nästan helt försvunnit på min AP1-X, ett flertal ställen där den tidigare började vingla på krönet klarar den nu (sedan typ sent 2017-tidigt 2018) galant.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: AP1 saktar in vid avfart?

Inlägg av Kilowatt »

fth skrev:
MDurante skrev:
Aldrig upplevt att min bil klarar branta backar eller krön, då ballar den totalt ur och kan i värsta fall självmant byta fil.
Det beteendet har dock nästan helt försvunnit på min AP1-X, ett flertal ställen där den tidigare började vingla på krönet klarar den nu (sedan typ sent 2017-tidigt 2018) galant.

/fth
Samma här. Jag är nästan lite orolig att AP2+ kommer bli en försämring när jag byter. Så bra är AP1 nu.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: AP1 saktar in vid avfart?

Inlägg av fth »

Kilowatt skrev:
Jag är nästan lite orolig att AP2+ kommer bli en försämring när jag byter. Så bra är AP1 nu.
Jag gjorde en direkt jämförelse nyligen (annan tråd), och AP1 var väsentligt mer ”polerad” tyckte jag.

Det är å andra sidan ingen tvekan om att AP2+ är tekniskt mer avancerat och framtidssäker.

AP1 är ju ”end of life”, oavsett hur bra vi tycker den är just nu. :(

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: AP1 saktar in vid avfart?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Jag körde Solna-Ockelbo idag längs E4. 99% av vägen på AP1. Till och med 2+1 vägen norr om Gävle fixade den. En liten knix till vänster när vägen delade sig, men den höll sig i högerfilen.

Vid något tillfälle tappade den de blå linjerna, men fortsatte på AP samt att den en gång inte ville byta fil. Tycker ändå att den skötte sig riktigt bra!
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: AP1 saktar in vid avfart?

Inlägg av fth »

Seregon skrev:
fth skrev:
Jag har inte noterat några särskilda förbättringar de senaste 12 månaderna, och faktum är att min bil har fått kraftigt försämrad förmåga på del av en sträcka jag ofta kör: på E4 mellan Tierp och Gävle har vägbeläggningen reparerats (spåren fyllts i) och linjerna är dåliga, där vägrar min AP att öht gå igång sedan ganska länge.

Det verkar som AP1 har stora problem att tolka vägen när det är ifyllda "dubbdäcksspår" med avvikande färg, jag gissar att detta aldrig kommer att åtgärdas. :(

/fth
Jag upplevde samma sak just där, men även att AP kunde köra helt normalt när den väl var igång, även fast linjerna var osynliga på skärmen (och ingen bil framför att följa). När jag avbröt AP så kunde jag inte starta den igen dock på ett tag innan den hittade lite linjer igen.
Jag körde den sträckan idag och hade en rätt obehaglig upplevelse. Bilen var redan på AP när vi kom fram till den dåliga sträckan, och den fortsatte utan protester, linjerna försvann dock i displayen.

Efter en stund kom vi ikapp en annan bil, då låste AP på den (den blev blå).

Efter ytterligare en stund kom den bå bilen ikapp en annan bil och bytte fil för att köra om.

Då följde min bil efter utan någon förvarning och bytte fil ganska abrupt, eftersom min bil inte hade någon koll på linjer så antar jag att den helt enkelt trodde att den blå bilen körde vidare i samma fil.

Jag tog över direkt, men hade det varit en bil bredvid hade det kunnat bli läskigt... :o :o :o

Liten varning alltså, kör man på AP1 där det är dåliga linjer så är man lite utlämnad till vad bilen framför tar sig till.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar