Bra citat jujeppe_sthlm skrev:Så många känslor. Så lite fakta.
Det ska jag låna (tänker direkt på Jokers "So much to do and so little time" i Batmanfilmen)
Moderator: Redaktion
Bra citat jujeppe_sthlm skrev:Så många känslor. Så lite fakta.
Ja, så är det.jeppe_sthlm skrev:Så många känslor. Så lite fakta.
Det känns ju nästan omöjligt. AP1 har blivit riktigt riktigt bra och jag skulle säga att senaste 12 månaderna har det skett ganska stora framsteg. Jag tänker på väsentligt förbättrad förmåga att följa vägen trots väldigt dåliga förhållanden, den har blivit mer "smooth" som Elon sade, hanterar t ex pucklar i vägen bättre än tidigare.fth skrev:Ja, så är det.jeppe_sthlm skrev:Så många känslor. Så lite fakta.
Jag är t.ex. själv helt överygad om att min AP1 har väsentligt förbättrats på många punkter de två senaste åren, men enligt wk057 (normalt tillförlitlig källa) så har inte koden till AP1 ändrats en enda byte sedan splitten med MobilEye 2016...
/fth
Ja, eller hur, men jag fick följande svar när jag påpekade detta i ett annat forum ("since then" = sedan mitten av 2016):Kilowatt skrev:Det känns ju nästan omöjligt
Dina iakttagelser om förbättringar nyligen vet jag dock inte om jag håller med om riktigt...I can 100% guarantee there hasn’t been a single material change to the AP1 code since then. This is confirmed by multiple public statements by wk057 who’s done the same analysis. Any “improvements” you see are either map tiles overriding behavior or imagined improvements.
Jag vet att min bil har blivit bättre på vissa punkter under de senaste 3 åren oavsett vad andra hävdar. T ex på en väg hemmavid, där det är en sväng uppe på ett krön. Där försökte bilen tidigare köra av vägen och man fick ta över. Men efter en uppdatering för ca 1,5-2 år sedan så klara APn den svängen 100% av gångerna. Tvivlar på att det kan tillskrivas ”map tiles overriding behavior” eller inbillning.fth skrev:Ja, eller hur, men jag fick följande svar när jag påpekade detta i ett annat forum ("since then" = sedan mitten av 2016):Kilowatt skrev:Det känns ju nästan omöjligtDina iakttagelser om förbättringar nyligen vet jag dock inte om jag håller med om riktigt...I can 100% guarantee there hasn’t been a single material change to the AP1 code since then. This is confirmed by multiple public statements by wk057 who’s done the same analysis. Any “improvements” you see are either map tiles overriding behavior or imagined improvements.
Jag har inte noterat några särskilda förbättringar de senaste 12 månaderna, och faktum är att min bil har fått kraftigt försämrad förmåga på del av en sträcka jag ofta kör: på E4 mellan Tierp och Gävle har vägbeläggningen reparerats (spåren fyllts i) och linjerna är dåliga, där vägrar min AP att öht gå igång sedan ganska länge.
Det verkar som AP1 har stora problem att tolka vägen när det är ifyllda "dubbdäcksspår" med avvikande färg, jag gissar att detta aldrig kommer att åtgärdas.
/fth
Ja, det är min bild också, jag skrev följande svar:Nicke Nyfiken skrev:Jag vet att min bil har blivit bättre på vissa punkter under de senaste 3 åren oavsett vad andra hävdar.
Fick dock inga ytterligare kommentarer på detta.I drive the same 200km route on a bi-weekly to monthly basis, and the drive on AP has improved substantially since i bought my AP1 X in the beginning of 2017. Bridge/ridge swerve (pretty bad in the beginning) is almost completely eliminated, lane following has improved, even on stretches of road where the lane markings has more or less disappeared since 2017, acceleration/deceleration when car ahead changes speed is much smoother, etc, i am pretty sure this is not "imagined", if the code has not changed, where does these improvements come from? Can the NN weights etc change without visible code changes?
Jag upplevde samma sak just där, men även att AP kunde köra helt normalt när den väl var igång, även fast linjerna var osynliga på skärmen (och ingen bil framför att följa). När jag avbröt AP så kunde jag inte starta den igen dock på ett tag innan den hittade lite linjer igen.fth skrev:Jag har inte noterat några särskilda förbättringar de senaste 12 månaderna, och faktum är att min bil har fått kraftigt försämrad förmåga på del av en sträcka jag ofta kör: på E4 mellan Tierp och Gävle har vägbeläggningen reparerats (spåren fyllts i) och linjerna är dåliga, där vägrar min AP att öht gå igång sedan ganska länge.
Det verkar som AP1 har stora problem att tolka vägen när det är ifyllda "dubbdäcksspår" med avvikande färg, jag gissar att detta aldrig kommer att åtgärdas.
/fth
Det stämmer, det går oftast att fortsätta på AP, men jag upplevde det som mycket svajigt, och det går som du säger inte heller att aktivera igen om man tar över.Seregon skrev:Jag upplevde samma sak just där, men även att AP kunde köra helt normalt när den väl var igång, även fast linjerna var osynliga på skärmen (och ingen bil framför att följa). När jag avbröt AP så kunde jag inte starta den igen dock på ett tag innan den hittade lite linjer igen.
Det beteendet har dock nästan helt försvunnit på min AP1-X, ett flertal ställen där den tidigare började vingla på krönet klarar den nu (sedan typ sent 2017-tidigt 2018) galant.MDurante skrev:Aldrig upplevt att min bil klarar branta backar eller krön, då ballar den totalt ur och kan i värsta fall självmant byta fil.
Samma här. Jag är nästan lite orolig att AP2+ kommer bli en försämring när jag byter. Så bra är AP1 nu.fth skrev:Det beteendet har dock nästan helt försvunnit på min AP1-X, ett flertal ställen där den tidigare började vingla på krönet klarar den nu (sedan typ sent 2017-tidigt 2018) galant.MDurante skrev:Aldrig upplevt att min bil klarar branta backar eller krön, då ballar den totalt ur och kan i värsta fall självmant byta fil.
/fth
Jag gjorde en direkt jämförelse nyligen (annan tråd), och AP1 var väsentligt mer ”polerad” tyckte jag.Kilowatt skrev:Jag är nästan lite orolig att AP2+ kommer bli en försämring när jag byter. Så bra är AP1 nu.
Jag körde den sträckan idag och hade en rätt obehaglig upplevelse. Bilen var redan på AP när vi kom fram till den dåliga sträckan, och den fortsatte utan protester, linjerna försvann dock i displayen.Seregon skrev:Jag upplevde samma sak just där, men även att AP kunde köra helt normalt när den väl var igång, även fast linjerna var osynliga på skärmen (och ingen bil framför att följa). När jag avbröt AP så kunde jag inte starta den igen dock på ett tag innan den hittade lite linjer igen.fth skrev:Jag har inte noterat några särskilda förbättringar de senaste 12 månaderna, och faktum är att min bil har fått kraftigt försämrad förmåga på del av en sträcka jag ofta kör: på E4 mellan Tierp och Gävle har vägbeläggningen reparerats (spåren fyllts i) och linjerna är dåliga, där vägrar min AP att öht gå igång sedan ganska länge.
Det verkar som AP1 har stora problem att tolka vägen när det är ifyllda "dubbdäcksspår" med avvikande färg, jag gissar att detta aldrig kommer att åtgärdas.
/fth