Prisfall - vad hände??

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 761
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Prisfall - vad hände??

Inlägg av lem »

Vi ser en spretig prisbild på begagnade S. Varför:

- Modell 3 kommit
- pre facelift känns gammal
- rea på nya S av sällan skådad omfattning
- dollar-ras (som borde hålla beg priser uppe i SEK)
- flera alternativ börjar dyka upp

Jag köpte privat och tycker jag varit ”jätteduktig” med att amortera snabbare än DnB’s plan. Jag inser nu att det var en d-a tur för värdetappet verkar bli brutalt! Nu avser jag behålla bilen men det hade känts bra att bilen var värd mer än bokfört värde....

Sensmoral: bilägande är aldrig en bra affär. Inte ens en Tesla. Men kul har det varit! Några 15kr per mil som Leaf ambasadörsprogrammet tillhandahöll är det inte frågan om. Snarast det tredubbla, om det räcker?
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Prisfall - vad hände??

Inlägg av Smutt »

Jag gick in i Tesla världen med en stor känsla av risk att dom dyker i pris när produktionen går upp satte 40% restvärde men räknade med att sitta fast med bilen i 6år (tänker egentligen aldrig sälja Tudor han laddar ju gratis)
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
jos32
Teslaägare
Inlägg: 175
Blev medlem: 12 apr 2016 13:32

Re: Prisfall - vad hände??

Inlägg av jos32 »

Så är det..

Har själv en privat s75 från 2016 facelift som jag funderar på att sälja och köpa en ny.

Inser att jag inte får jättemycket för den, men det är helt ok..

Har garanterat återköpsgaranti på 488ksek i höst..

Jag får se det så här att nu finns det möjlighet att jaga fatt på en p100dl eller liknande kul..

Det allra bästa vore om det kom en ny model s nu med dragkrok. Det hade varit fantastiskt..

Nu lutar det åt en X men tycker den är för stor. Model S är mycket snyggare...
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Prisfall - vad hände??

Inlägg av OfarligTesla »

Ja det hade kanske varit bra att ha garanterat restvärde som jag sket i. Men det lär inte vara så stor skillnad till sist.
Användarvisningsbild
jos32
Teslaägare
Inlägg: 175
Blev medlem: 12 apr 2016 13:32

Re: Prisfall - vad hände??

Inlägg av jos32 »

OfarligTesla skrev:
Ja det hade kanske varit bra att ha garanterat restvärde som jag sket i. Men det lär inte vara så stor skillnad till sist.
Jag tror inte heller jag behöver använda den utan att man kanske kan få några tusenlappar mer..

Tror det finns en botten där många vill ha en tesla men inte kan lägga 200ksek till för en ny..
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Prisfall - vad hände??

Inlägg av Gustafsson »

Även om andrahandsvärdet minskat mycket, så blir mellanskillnaden till en ny också mycket mindre. Först nu tycker jag P100D är prisvärd, rent av billig, överväger byte :-)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Prisfall - vad hände??

Inlägg av Gustafsson »

747000 för en 100D efter bonus nu, det är en halv mille mindre än min, köpt för mindre än ett år sedan. Får man med hjul på köpet ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Prisfall - vad hände??

Inlägg av GiGurra »

Mjo precis.. vad hände :P.

Är väl främst pga att Tesla tok-sänkte priset på nya model s och model x (kanske för att inte vara alltför dyra jfrt med model 3?).

Framtills droppet hade jag betalat ner bilen till 100-150 kkr under marknadsvärde.. men nu ligger jag istället rätt jämnt upp :/.
S90D @ 10 000 mil. Riktigt tur att jag skaffade den 1 år begagnad och någon annan redan tagit största värdetappet.

Stackars de som skaffade P100D precis innan fallet för > 1.5 mkr... ZAP prissänkning på > 400 kkr..
NinjaNiklas

Re: Prisfall - vad hände??

Inlägg av NinjaNiklas »

Jämför MX 100D innan tappet å sen efter. Tack för den... det gör en lite o-trolig att köpa en till. En nästan halv mille skojar man inte bort(ja inte jag iaf)
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Prisfall - vad hände??

Inlägg av frippe »

Har helt slutat titta på priser på model S. Blir bara förundrad. Är inte intresserad av att byta för ser inte en tillräckligt stor vinst med bytet då utvecklingen inte tagit tillräckligt stort steg. Har då en 70D där garantin går ut i november och då lär bilen gått 5800mil.
Det enda som i dagsläget kan få mig att byta är förlängd garanti, men då förlorar jag med all säkerhet fri SuC.

Men visst, ligger nog jämt upp just med tanke på kontantinsats och amortering. Då har vi haft bilen i ett år. Hade vi köpt samma bil idag hade det varit betydligt billigare. Så köpte nog ganska helt fel i tid, dåligt begagnat utbud då, numera gott om dem.

Men visst, med model 3 ute så var det nog i efterhand ganska troligt att S skulle få stryka på foten i priset. Det är ändå en äldre konstruktion och redan vardagsmat på marknaden.
Model Y LR.
Model S70D
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Prisfall - vad hände??

Inlägg av juristen »

frippe skrev:
Det enda som i dagsläget kan få mig att byta är förlängd garanti, men då förlorar jag med all säkerhet fri SuC.
Det går ju att köpa en av Teslas begagnatbilar och få två eller fyra års garanti på den. Om du byter in din gamla så får den komma ut på marknaden igen med begagnatgaranti från Tesla. :)
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Johan84
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 22 dec 2018 00:11
Ort: Umeå

Re: Prisfall - vad hände??

Inlägg av Johan84 »

Jag fick fri suc på min idag när jag ringde och frågade :) lagerbil jag hämtade ut för 6 dagar sedan
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
Användarvisningsbild
Tobberall
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 maj 2019 10:22
Ort: Gnosjö

Re: Prisfall - vad hände??

Inlägg av Tobberall »

Johan84 skrev:
Jag fick fri suc på min idag när jag ringde och frågade :) lagerbil jag hämtade ut för 6 dagar sedan

Då ska jag ringa Tesla idag , hämtar ut min i nästa vecka =)
Köpte en lagerbil s100 =)
Användarvisningsbild
kamger
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 11 apr 2019 11:30

Re: Prisfall - vad hände??

Inlägg av kamger »

testa om ni fick fri SuC eller inte.. för jag "fick det" både på mail och över telefon men när jag väl testade så fick jag ändå betala så nu har jag ett ärende hos de där de "ska lösa det" men vet inte hur man gör.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Prisfall - vad hände??

Inlägg av Bjelke »

Så här ser det ut på min spec inne på kontot iaf, väntar på leverans (snart hoppas jag)...
Fri SuC.JPG
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Prisfall - vad hände??

Inlägg av Zalman3 »

Bjelke skrev:
Så här ser det ut på min spec inne på kontot iaf, väntar på leverans (snart hoppas jag)...
Fri SuC.JPG
Gäller gratis laddning bara första ägaren?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Prisfall - vad hände??

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
Bjelke skrev:
Så här ser det ut på min spec inne på kontot iaf, väntar på leverans (snart hoppas jag)...
Fri SuC.JPG
Gäller gratis laddning bara första ägaren?
Ja det tror jag...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar