Bränder!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Bränder!

Inlägg av Lessmog »

Tars skrev:
Lessmog skrev:
Lugn, bara lugn! ;)
Det allra mesta som skrivs om Teslor i brand är kraftigt överdrivet eller ren och skär lögn.

Den kinesiska filmen var väldigt suspekt, bl a för att den var avfilmad från en monitor så att tidkoderna inte skulle synas och för att den man som strax innan gick förbi plötsligt teleporterade sig en meter. Vad gjorde han utanför bild -- kastade in något under bilen kanske? Förloppet var dessutom atypiskt -- hetgasen ska ledas ut framåt, inte åt sidorna.

För ca fem år sen var det visst fyra teslor som tog eld (odramatiskt, ingen dog, föraren klev ur själv) efter att i hög fart ha kört på hårda föremål (en dragkrok och en stänkskärm till lastbil, samt en stenmur och ett flervåningshus) som penetrerat batteriet. Jo, den sista var en biltjuv som stapplade iväg och dog efter att ha kluvit bilen i över 150 knyck. Ja, spikar man i ett batteri händer det saker. Direkt efteråt sattes två modifikationer in, gratis, i samtliga bilar som svar på sådana extremt ovanliga händelser: ett järnstag som skulle välta upp den typen av föremål på ett ofarligare ställe fram i bilen, och den där lilla titanplåten som skulle mala ner t ex en stor sten eller betongbit och låta bilen glida över. Bottenplåten är av 1/4 tum härdad aluminium. :ugeek:

Totalt har väl mindre än ett par dussin Teslor brunnit på sju år, några efter katastrofal krasch som ingen skulle överlevt ändå, några i garage som brann ändå och någon p g a elfel i laddaren under baksätet (bristande leveranskoll av begbil).

I andra vågskålen ligger bl a:
  • * VARJE TIMME brinner ungefär 17 bilar enbart i USA :o ;
    * bilmärken som BMW, Ford, GM, osv återkallar snart sagt varannan vecka hundratusentals bilar p g a risk för brand;
    * media lever på annonsintäkter från bolag som utmanas av Tesla: olje- och bilindustrierna, banker osv. Över 90% av amerikanska media ägs av sju storkoncerner. Tesla annonserar inte alls ... ;)
Själv ser jag sådana här "nyheter" som nya chanser att köpa ännu fler TSLA -- om jag bara hade mer pengar! :mrgreen:

Som någon lär ha sagt i riksdagen: "Nej, herr talman, sluta sprida dessa lögner! Låt bli att elda upp våra pensionärer!" :lol:
Snyggt sammansatt!
Men, har jag fått det om bakfoten att det sitter titanplatta under s och x?
Nej, bara delvis. Titan är dyrt så det är mera som en plog framför batteriet, som gör att saker inte ska tränga in framifrån igen. En ganska liten plåtbit, strategiskt placerad. Fortfarande går det att få sten att tränga in underifrån om man anstränger sig, som på den X som brann upp på en sjöis i Canada i vintras. Ingen skadad då heller, men klickvärdiga pix.

PS -- Twittertråd apropå:
ValueAnalyst Retweeted https://twitter.com/ValueAnalyst1
Knut Grevle
‏ @kgrevle
May 17

@BMW @BMWUSA still hasn’t done anything for our family after their brand new 2017 X3 blew up in our front yard. We’re not the only family this has happened to they are just really good at hiding it! https://abc7.com/la-family-demands-answ ... e/4213154/ …. @kaceymontoya @NBCLA @CBSNews @FoxNews
Användarvisningsbild
VarroF
Teslaägare
Inlägg: 116
Blev medlem: 01 sep 2017 13:38

Re: Bränder!

Inlägg av VarroF »

Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 29 jun 2016 14:34

Re: Bränder!

Inlägg av Oktavos »

Jag förstår att du kan vara orolig, men du måste tänka på att allt som som kan gå galet i en tesla
förstärks tiodubbelt i massmedia.
Om det brinner hundra stycken vanliga bilar på samma dag, men bara en tesla, vem tror du hamnar på
förstasidan?

Jag har själv precis köpt min model S och jag kör mina dyrbara barnbarn i den, utan minsta tanke på brand.
Precis som sagt i tråden här innan, det brinner väldigt många fler vanliga bilar.

Så köp du en Tesla och simma lugnt.
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Bränder!

Inlägg av snowtroll »

hmmm fundering .. i framtida action filmer från US.. blir inte så imponerande eller effektfullt alls... där bilar normalt(idag) exploderar vid minsta tusch med ett sjuh*lvetes bensin-eldmoln...
Då får dom bestycka elbilar med ett gäng dunkar bensin för att fortsätta med dessa effekter för att det ska över huvud taget bli ngt - med tanke på hur batteripacken är skyddad?
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 29 jun 2016 14:34

Re: Bränder!

Inlägg av Oktavos »

snowtroll skrev:
hmmm fundering .. i framtida action filmer från US.. blir inte så imponerande eller effektfullt alls... där bilar normalt(idag) exploderar vid minsta tusch med ett sjuh*lvetes bensin-eldmoln...
Då får dom bestycka elbilar med ett gäng dunkar bensin för att fortsätta med dessa effekter för att det ska över huvud taget bli ngt - med tanke på hur batteripacken är skyddad?
:mrgreen: :mrgreen:
Användarvisningsbild
VarroF
Teslaägare
Inlägg: 116
Blev medlem: 01 sep 2017 13:38

Re: Bränder!

Inlägg av VarroF »

Precis som jag skrev i första inlägget, så är jag medveten om att alla nyeter (speciellt negativa) om Tesla är överdrivet. Jag skrev även att man lätt kan googla fram liknande nyheter om massa andra märken. BMW Mercedes Kia Volvo..

Men det var tre Model S på en månad nu. Och Tesla skickade en uppdatering efter den tredje, som ”förbyggande åtgärd”. Så det kan inte vara heeelt taget ur luften.

Hoppas bara att det var tillfälliga omständigheter och iom uppdateringen, så lugnar det sig (snarare än trend på äldre Model S)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Bränder!

Inlägg av lator »

snowtroll skrev:
hmmm fundering .. i framtida action filmer från US.. blir inte så imponerande eller effektfullt alls... där bilar normalt(idag) exploderar vid minsta tusch med ett sjuh*lvetes bensin-eldmoln...
Då får dom bestycka elbilar med ett gäng dunkar bensin för att fortsätta med dessa effekter för att det ska över huvud taget bli ngt - med tanke på hur batteripacken är skyddad?
Jag kan inte se att detta skulle innebära några problem för Hollywoods filmskapare. De flesta Tesla som förekommer i deras filmer har ju redan fått tillagt diverse motorljud så det är ju bara naturligt att de kommer att kunna explodera likt forna bensinreliker... ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Bränder!

Inlägg av nek0 »

Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Bränder!

Inlägg av strejf »

Jag tycker att det är intressant att inte en enda Model 3 har brunnit än. Alltså inte ens någon av de som har krockat i hög hastighet. De har trots allt 250 000 Model 3 ute på vägarna nu.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Bränder!

Inlägg av e5m1r »

strejf skrev:
Jag tycker att det är intressant att inte en enda Model 3 har brunnit än. Alltså inte ens någon av de som har krockat i hög hastighet. De har trots allt 250 000 Model 3 ute på vägarna nu.
Å andra sidan kanske inte så konstigt även få x och s har brunnit vid krock och de som ”spontan antände” var nosecone bilar annan kemi mil och annan ålder
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
VarroF
Teslaägare
Inlägg: 116
Blev medlem: 01 sep 2017 13:38

Re: Bränder!

Inlägg av VarroF »

e5m1r skrev:
strejf skrev:
Jag tycker att det är intressant att inte en enda Model 3 har brunnit än. Alltså inte ens någon av de som har krockat i hög hastighet. De har trots allt 250 000 Model 3 ute på vägarna nu.
Å andra sidan kanske inte så konstigt även få x och s har brunnit vid krock och de som ”spontan antände” var nosecone bilar annan kemi mil och annan ålder
Mmmhmm min är med nosecone :roll:
Skriv svar