2019.16.2

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: 2019.16.2

Inlägg av jpetters »

Hittade denna nya feature i 2019.16.2. Minskar risken med "borttappat" lösenord.
Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
UrbanL
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/urban10026

Re: 2019.16.2

Inlägg av UrbanL »

jpetters skrev:
Hittade denna nya feature i 2019.16.2. Minskar risken med "borttappat" lösenord.
Bild
Mjaaa, den har väl ändå funnits i förra versionen? Nu kan jag inte dubbelkolla för bilen uppdaterar precis nu :-)
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: 2019.16.2

Inlägg av blincoln »

helix skrev:
Olof Borjesson skrev:
Röststyrningen på svenska är klockren. Bilen fattade direkt när jag sa ”Spela Sven Ingvars” och ”kör till Hunnebostrand”!
Japp, kan bara hålla med! Testade med en hel del olika knepiga vägnamn och svenska artistnamn samt ringa upp personer i telefonboken. Den fixade allt och det går bra oavsett om man snackar snabbt eller långsamt. Kommer klart bli användbart!
"Spela Måns Semmelröv" plockade fram Spotify med Måns Zelmerlöw. Inte illa!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
UrbanL
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/urban10026

Re: 2019.16.2

Inlägg av UrbanL »

Ett tips när ni startar en uppdatering förresten: sitt inte kvar i bilen.

Det är nämligen inte garanterat att dörröppnarknapparna fungerar under hela uppdateringsprocessen ;-)

Och eftersom jag inte vill ställa till någon scen eller störa någon kalibrering genom att dra det mekaniska handtaget, får jag snällt vänta här :-)

Familjen får vänta lite med nattningen...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 2019.16.2

Inlägg av Bjelke »

blincoln skrev:
helix skrev:
Olof Borjesson skrev:
Röststyrningen på svenska är klockren. Bilen fattade direkt när jag sa ”Spela Sven Ingvars” och ”kör till Hunnebostrand”!
Japp, kan bara hålla med! Testade med en hel del olika knepiga vägnamn och svenska artistnamn samt ringa upp personer i telefonboken. Den fixade allt och det går bra oavsett om man snackar snabbt eller långsamt. Kommer klart bli användbart!
"Spela Måns Semmelröv" plockade fram Spotify med Måns Zelmerlöw. Inte illa!
:lol: lysande
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: 2019.16.2

Inlägg av thedude »

Funkar lane departure avoidance på MS HW 2,5 i Sverige med 2019.16.2? fick uppdateringen idag men inget händer.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: 2019.16.2

Inlägg av helix »

thedude skrev:
Funkar lane departure avoidance på MS HW 2,5 i Sverige med 2019.16.2? fick uppdateringen idag men inget händer.
Verkar bara vara till Model 3 ännu så länge...

såhär skriver Tesla i sin blogg om dessa uppdateringarna:
"At Tesla, improving safety is our primary goal, even after a customer purchases their car. That’s why we’re introducing these features beginning today via a free over-the-air software update, starting with Model 3 owners and gradually expanding to all cars that were built after October 2016. This is just another way that we are helping to protect Tesla drivers and passengers, and others on the road, every day."
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: 2019.16.2

Inlägg av HelectriC »

Kul! NoA funkade ju faktiskt bättre än jag hade förväntat. Synd att ni i Sverige inte får använda den. Skarpa svängar kan jag inte direkt säga att det har blivit sämre. Jag har två svängar på vägen hem som jag definitivt kallar skarpa, som dessutom är i ett krön och en dump, tidigare har dessa två svängar alltid varit lite ”nervösa”, men nu går de galant. Inget att vara orolig för om ni funderar på att uppdatera eller inte. Jag behöver inte ta i ratten oftare än tidigare heller. Renderingen och zoom in/ut är riktigt snyggt!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: 2019.16.2

Inlägg av thedude »

HelectriC skrev:
Kul! NoA funkade ju faktiskt bättre än jag hade förväntat. Synd att ni i Sverige inte får använda den. Skarpa svängar kan jag inte direkt säga att det har blivit sämre. Jag har två svängar på vägen hem som jag definitivt kallar skarpa, som dessutom är i ett krön och en dump, tidigare har dessa två svängar alltid varit lite ”nervösa”, men nu går de galant. Inget att vara orolig för om ni funderar på att uppdatera eller inte. Jag behöver inte ta i ratten oftare än tidigare heller. Renderingen och zoom in/ut är riktigt snyggt!
Istället för NoA i Sverige så blir det att du ska rycka i ratten varje 15 sekund även om du kör typ 3km/tim i en så gott som stillastående kö

Zooma in o ut verkar ha ett eget liv och det är ingen fin blå nyans heller.

Nä jag är totalt missnöjd, det är deprimerande att läsa dessa koola features i release notes men funkar inte i Sverige
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: 2019.16.2

Inlägg av Johnalm »

thedude skrev:
HelectriC skrev:
Kul! NoA funkade ju faktiskt bättre än jag hade förväntat. Synd att ni i Sverige inte får använda den. Skarpa svängar kan jag inte direkt säga att det har blivit sämre. Jag har två svängar på vägen hem som jag definitivt kallar skarpa, som dessutom är i ett krön och en dump, tidigare har dessa två svängar alltid varit lite ”nervösa”, men nu går de galant. Inget att vara orolig för om ni funderar på att uppdatera eller inte. Jag behöver inte ta i ratten oftare än tidigare heller. Renderingen och zoom in/ut är riktigt snyggt!
Istället för NoA i Sverige så blir det att du ska rycka i ratten varje 15 sekund även om du kör typ 3km/tim i en så gott som stillastående kö

Zooma in o ut verkar ha ett eget liv och det är ingen fin blå nyans heller.

Nä jag är totalt missnöjd, det är deprimerande att läsa dessa koola features i release notes men funkar inte i Sverige
Upplever att AP blivit mindre "hispig" sedan tidigare sw, känns som att vägens hastighet samt vägsträckning/linjer påverkar tidsintervallet mellan "nags". Ibland 10-15 sek på 80-väg men körde söderut från Arlanda häromdagen och kunde köra med AP inkopplad i flera minuter utan en enda uppmaning att rycka i ratten.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: 2019.16.2

Inlägg av thedude »

Vilken sträcka söder om Arlanda? Jag måste testa själv
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: 2019.16.2

Inlägg av HelectriC »

thedude skrev:
HelectriC skrev:
Kul! NoA funkade ju faktiskt bättre än jag hade förväntat. Synd att ni i Sverige inte får använda den. Skarpa svängar kan jag inte direkt säga att det har blivit sämre. Jag har två svängar på vägen hem som jag definitivt kallar skarpa, som dessutom är i ett krön och en dump, tidigare har dessa två svängar alltid varit lite ”nervösa”, men nu går de galant. Inget att vara orolig för om ni funderar på att uppdatera eller inte. Jag behöver inte ta i ratten oftare än tidigare heller. Renderingen och zoom in/ut är riktigt snyggt!
Istället för NoA i Sverige så blir det att du ska rycka i ratten varje 15 sekund även om du kör typ 3km/tim i en så gott som stillastående kö

Zooma in o ut verkar ha ett eget liv och det är ingen fin blå nyans heller.

Nä jag är totalt missnöjd, det är deprimerande att läsa dessa koola features i release notes men funkar inte i Sverige
Synd och konstigt att det ska vara så stor skillnad mellan Sverige och Norge, länderna är ju inte så extremt annorlunda ändå.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: 2019.16.2

Inlägg av Johnalm »

thedude skrev:
Vilken sträcka söder om Arlanda? Jag måste testa själv
E4 söderut, från Arlanda till Häggvik var det ovanligt få "nags". Åkte strax innan 18, så inte helgalen trafik, vilket kanske kan ha påverkat (?).
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: 2019.16.2

Inlägg av Remuz »

Johnalm skrev:
thedude skrev:
Vilken sträcka söder om Arlanda? Jag måste testa själv
E4 söderut, från Arlanda till Häggvik var det ovanligt få "nags". Åkte strax innan 18, så inte helgalen trafik, vilket kanske kan ha påverkat (?).
Körde Arlanda - Enskede igår vid 22.45. Massa gnäll om att hålla i ratten, samt inget filbyte. Regnade ganska mycket, om det nu påverkar. Ap2.5 i en X
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: 2019.16.2

Inlägg av e5m1r »

Idag tog AP 2 en S kurva som den aldrig klarat innan senaste SW
Bifogar bild men det är värre i vekligheten
RV27 när man lämnar 2+1 strax utanför Gislaved mot Borås.
Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: 2019.16.2

Inlägg av jonsalgerier »

e5m1r skrev:
Idag tog AP 2 en S kurva som den aldrig klarat innan senaste SW
Bifogar bild men det är värre i vekligheten
RV27 när man lämnar 2+1 strax utanför Gislaved mot Borås.
Bild
Om den körde där den röda pilen är tycker jag nog fortfarande att det går att förbättra en aning :D
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare
Inlägg: 370
Blev medlem: 15 jun 2016 11:56
Ort: Sundbyberg

Re: 2019.16.2

Inlägg av Tenk »

Efter den här uppdateringen så stängs huvudskärmen av när dörren stängs (startar med tryck på skärmen) och laddningen hemma på Tesla wall connector stoppar efter några minuter. Enligt support många med liknande problem och de jobbar på uppdatering. Några fler med liknande features?
(MS 85 AP1)
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: 2019.16.2

Inlägg av Gustafsson »

Filbytesfunktionen har ändrats så att man bara ska dutta till blinkersspaken. Om man blinkar hela tiden byter den inte fil. Det har förstås alla insett redan...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: 2019.16.2

Inlägg av jeppe_sthlm »

Gustafsson skrev:
Filbytesfunktionen har ändrats så att man bara ska dutta till blinkersspaken. Om man blinkar hela tiden byter den inte fil. Det har förstås alla insett redan...
Men det är på Model 3, eller?
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: 2019.16.2

Inlägg av frippan »

Gustafsson skrev:
Filbytesfunktionen har ändrats så att man bara ska dutta till blinkersspaken. Om man blinkar hela tiden byter den inte fil. Det har förstås alla insett redan...
På min model 3 så fungerar det som vanligt. Måste blinka hela tiden för att den ska byta fil.
Går inte att dutta.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: 2019.16.2

Inlägg av oscfor »

jpetters skrev:
Hittade denna nya feature i 2019.16.2. Minskar risken med "borttappat" lösenord.
Bild
Såg också denna, men eftersom den går att sätta av och på utan någon bekräftelse tillför den ju inte så mycket.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: 2019.16.2

Inlägg av Jeppe_E »

oscfor skrev:
jpetters skrev:
Hittade denna nya feature i 2019.16.2. Minskar risken med "borttappat" lösenord.
Bild
Såg också denna, men eftersom den går att sätta av och på utan någon bekräftelse tillför den ju inte så mycket.

Finns redan i 2019.5 ju (ivf i min Model 3)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: 2019.16.2

Inlägg av thedude »

frippan skrev:
Gustafsson skrev:
Filbytesfunktionen har ändrats så att man bara ska dutta till blinkersspaken. Om man blinkar hela tiden byter den inte fil. Det har förstås alla insett redan...
På min model 3 så fungerar det som vanligt. Måste blinka hela tiden för att den ska byta fil.
Går inte att dutta.
"Dutta" har det varit på min MS sen 2019.12.1 men om den inte kan byta fil inom 5 sekunder så cancellerar den. Det är bra tycker jag eftersom förut så kunde blinkersen vara på i all evighet tills den bytte fil och det såg inte "professionellt" ut för andra bilister :-D
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: 2019.16.2

Inlägg av fredli74 »

thedude skrev:
frippan skrev:
Gustafsson skrev:
Filbytesfunktionen har ändrats så att man bara ska dutta till blinkersspaken. Om man blinkar hela tiden byter den inte fil. Det har förstås alla insett redan...
På min model 3 så fungerar det som vanligt. Måste blinka hela tiden för att den ska byta fil.
Går inte att dutta.
"Dutta" har det varit på min MS sen 2019.12.1 men om den inte kan byta fil inom 5 sekunder så cancellerar den. Det är bra tycker jag eftersom förut så kunde blinkersen vara på i all evighet tills den bytte fil och det såg inte "professionellt" ut för andra bilister :-D
Någon som fått filbyte att funka i bilkö? Själv sitter jag där och känner mig dum medan bilen bara blinkar, och gör den ett försök så brukar det sluta med att den avbryter och svänger tillbaka. Känns som det är dags att sätta på en övningskörningsskylt.
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: 2019.16.2

Inlägg av thedude »

fredli74 skrev:
thedude skrev:
frippan skrev:
Gustafsson skrev:
Filbytesfunktionen har ändrats så att man bara ska dutta till blinkersspaken. Om man blinkar hela tiden byter den inte fil. Det har förstås alla insett redan...
På min model 3 så fungerar det som vanligt. Måste blinka hela tiden för att den ska byta fil.
Går inte att dutta.
"Dutta" har det varit på min MS sen 2019.12.1 men om den inte kan byta fil inom 5 sekunder så cancellerar den. Det är bra tycker jag eftersom förut så kunde blinkersen vara på i all evighet tills den bytte fil och det såg inte "professionellt" ut för andra bilister :-D
Någon som fått filbyte att funka i bilkö? Själv sitter jag där och känner mig dum medan bilen bara blinkar, och gör den ett försök så brukar det sluta med att den avbryter och svänger tillbaka. Känns som det är dags att sätta på en övningskörningsskylt.
:lol:

Nä, jag har inte lyckats heller i bilkö, men beror på hur fort/långsamt det går samt hur fort bilarna bakifrån närmar sig... Teslas filbyte är mesigt (inte negativt menat) ;)
Skriv svar