Monterade ett eget dubbeluttag i frunken direkt när jag fick bilen. Funkar super och jag skrev lite om det samt lade upp lite bilder här när det gjordes.
Jag funderar över olika lösningar för vår del också till semestern... En sak jag är lite orolig över om man ställer en box i frunken är värmen... Blir det inte varmt i den instängda lådan? Kanske vill ha boxen i kupén istället för att ha mer koll? Har du mätt något?
- jag menar alltså i själva frunken... inuti boxen blir det givetvis kallt
Monterade ett eget dubbeluttag i frunken direkt när jag fick bilen. Funkar super och jag skrev lite om det samt lade upp lite bilder här när det gjordes.
Jag funderar över olika lösningar för vår del också till semestern... En sak jag är lite orolig över om man ställer en box i frunken är värmen... Blir det inte varmt i den instängda lådan? Kanske vill ha boxen i kupén istället för att ha mer koll? Har du mätt något?
- jag menar alltså i själva frunken... inuti boxen blir det givetvis kallt
Inga problem vad jag har märkt. Har haft den stående i över 3 dagar i solen och jag har en svart bil. Funkar fin fint.
Monterade ett eget dubbeluttag i frunken direkt när jag fick bilen. Funkar super och jag skrev lite om det samt lade upp lite bilder här när det gjordes.
Jag funderar över olika lösningar för vår del också till semestern... En sak jag är lite orolig över om man ställer en box i frunken är värmen... Blir det inte varmt i den instängda lådan? Kanske vill ha boxen i kupén istället för att ha mer koll? Har du mätt något?
- jag menar alltså i själva frunken... inuti boxen blir det givetvis kallt
Inga problem vad jag har märkt. Har haft den stående i över 3 dagar i solen och jag har en svart bil. Funkar fin fint.
Spännande... Har du alltså lämnat bilen opluggad i 3 dagar med kylboxen inkopplad i bilens 12V utan att bilens 12V laddats ur?
Gjorde som Wester och skaffade en kompressorkylbox. Det var värt varenda krona. Äntligen kallt på riktigt och ingen strömförbrukning att tala om. Drog dit ett 12v uttag och har haft den inkopplad 2v på resande fot i värmen. Har inte haft problem med urladdning eller något. Har haft bilen stående ca 3 dygn utan att ladda.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
12v laddas av det stora batteriet så no problems där. En liten kompressor kylbox kan säkert stå på 1 vecka utan att dra ur 12v batteriet även om det inte laddas. Kylen drar ingenting. Går ju inte att jämföra med termoelektrisk skit som drar hu mycket som helst
12v laddas av det stora batteriet så no problems där. En liten kompressor kylbox kan säkert stå på 1 vecka utan att dra ur 12v batteriet även om det inte laddas. Kylen drar ingenting. Går ju inte att jämföra med termoelektrisk skit som drar hu mycket som helst
Även om det är en effektiv maskin så tror jag inte att batteriet hade hållit så länge utan laddning från det stora.
På min kylbox som jag fick med min förra Volvo, så står det 4 A. Den hade alltså dragit ut 12v batteriet på nolltid om det inte laddades.
Har inte använt den så vet inte om den är bra eller dålig.
12v laddas av det stora batteriet så no problems där. En liten kompressor kylbox kan säkert stå på 1 vecka utan att dra ur 12v batteriet även om det inte laddas. Kylen drar ingenting. Går ju inte att jämföra med termoelektrisk skit som drar hu mycket som helst
Även om det är en effektiv maskin så tror jag inte att batteriet hade hållit så länge utan laddning från det stora.
På min kylbox som jag fick med min förra Volvo, så står det 4 A. Den hade alltså dragit ut 12v batteriet på nolltid om det inte laddades.
Har inte använt den så vet inte om den är bra eller dålig.
Den Volvo boxen e termoelektrisk och drar ca 10ggr mer än en kompressor dito samt att den knappt ger någon kyla. Den jag har e en Waeco och drar ca 0.4A. Kostar ca 3-5000 men funkar även som frys om -18 räcker
Jaså den drar så lite?
Jag visste dom drog betydligt mindre, men detta var betydligt mindre än jag trodde. Det blir ju bara 5 w eller nått.
Nån som vet hur stort 12v batteriet är?
@Wester: har du nån bilder behinds the scenes hur du installerade 12v uttagen.
Har du i bagaget åxå.
Vill också ha 12v i bagaget och frunken, men vet inte om jag vill göra det själv. Tycker inte om att pilla i bilar för att jag är rädd att jag pajjar nått.
Den Volvo boxen e termoelektrisk och drar ca 10ggr mer än en kompressor dito samt att den knappt ger någon kyla. Den jag har e en Waeco och drar ca 0.4A. Kostar ca 3-5000 men funkar även som frys om -18 räcker
Kan du skriva fullständig benämning? Jag hittar ingen som är liten nog att få plats i frunken men som samtidigt kör kompressor på 12V...
Den Volvo boxen e termoelektrisk och drar ca 10ggr mer än en kompressor dito samt att den knappt ger någon kyla. Den jag har e en Waeco och drar ca 0.4A. Kostar ca 3-5000 men funkar även som frys om -18 räcker
Kollade på waecos hemsida. Kollade inte alla, men de små kompressorkylboxarna som kostade ca 4-5000 kr hade en effekt på ca 30w.
Borde ju dra mer än 0.4 a då.
Borde ju ligga på lite över 2 A när kompressorn går.
De termoelektriska i samma storlek ligger på 1.5-2 gånger effekten, men kan såklart inte användas att frysa in grejer.
Den Volvo boxen e termoelektrisk och drar ca 10ggr mer än en kompressor dito samt att den knappt ger någon kyla. Den jag har e en Waeco och drar ca 0.4A. Kostar ca 3-5000 men funkar även som frys om -18 räcker
Kollade på waecos hemsida. Kollade inte alla, men de små kompressorkylboxarna som kostade ca 4-5000 kr hade en effekt på ca 30w.
Borde ju dra mer än 0.4 a då.
Borde ju ligga på lite över 2 A när kompressorn går.
De termoelektriska i samma storlek ligger på 1.5-2 gånger effekten, men kan såklart inte användas att frysa in grejer.
Kompressor kylboxarna går nästan inget alls medans de andra går i princip hela tiden utan att igentligen kyla något. Mera låta tempen höjas långsamt
Är det någon som har hittat en bra kylbox nu? Helst som får plats mellan framstolarna annars i bakluckan (med 12V dragning). Helst kompressor och med bra isolation så den håller kylan en stund när den inte matas under en del stopp. Tänkte använda 230V på hotell/lgh/hus för att kyla ner innan den tas till bilen.
Jag köpte en som jag ställde i frunken med kompressor, drog en kabel dit och det fungerar verkligen jättebra, störtsta problemet är att det blir för kallt och fryser. Dessutom är den inte i bilen så man slipper folk som slabbar i bilen med dryck. De får tanka dryck när vi laddar helt enkelt.
Får precis plats på höjden under min 2-hjulsdrivna huv. http://www.swedol.se/kompressorbox-cool ... 2-24v.html
Finns andra mindre också på Swedol.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Modell X 6 sitsar
Waeco COOLFREEZE CFX-28 mellan sätena i 2:a raden.
Kompressorkylskåp. Klarar en het bil.
Vårt termoelektriska drog ström och havererade i ett sommerhett Europa i fjol.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Jag köpte en som jag ställde i frunken med kompressor, drog en kabel dit och det fungerar verkligen jättebra, störtsta problemet är att det blir för kallt och fryser. Dessutom är den inte i bilen så man slipper folk som slabbar i bilen med dryck. De får tanka dryck när vi laddar helt enkelt.
Får precis plats på höjden under min 2-hjulsdrivna huv. http://www.swedol.se/kompressorbox-cool ... 2-24v.html
Finns andra mindre också på Swedol.
Har du fått några kommentarer av Tesla gällande sitt uttag i frunken? Följde du samma modell som länkat tidigare i tråden?
Nån som testat Harald Nyborgs kompressorbox för 2995:-?
Är det denna du syftar på; Mobicool B40 230V/12V? Den kör på termoelektrisk drift vid 12V. Har noterat att en del andra billigare modeller generellt sätt på marknaden gör det så kontrollera noga.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof