Kylbox mellan framsätena

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Kylbox mellan framsätena

Inlägg av Nicklas »

Wester skrev:
Monterade ett eget dubbeluttag i frunken direkt när jag fick bilen. Funkar super och jag skrev lite om det samt lade upp lite bilder här när det gjordes.
Jag funderar över olika lösningar för vår del också till semestern... En sak jag är lite orolig över om man ställer en box i frunken är värmen... Blir det inte varmt i den instängda lådan? Kanske vill ha boxen i kupén istället för att ha mer koll? Har du mätt något?
- jag menar alltså i själva frunken... inuti boxen blir det givetvis kallt :)
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Kylbox mellan framsätena

Inlägg av Delta »

En fråga bara- kommer det inte en del kondensvatten från en sådan inrättning? Eller det dunstar bort(in i kupén)?
Användarvisningsbild
Wester
Teslaägare
Inlägg: 191
Blev medlem: 05 mar 2014 08:38
Ort: Kungsbacka

Re: Kylbox mellan framsätena

Inlägg av Wester »

Nicklas skrev:
Wester skrev:
Monterade ett eget dubbeluttag i frunken direkt när jag fick bilen. Funkar super och jag skrev lite om det samt lade upp lite bilder här när det gjordes.
Jag funderar över olika lösningar för vår del också till semestern... En sak jag är lite orolig över om man ställer en box i frunken är värmen... Blir det inte varmt i den instängda lådan? Kanske vill ha boxen i kupén istället för att ha mer koll? Har du mätt något?
- jag menar alltså i själva frunken... inuti boxen blir det givetvis kallt :)
Inga problem vad jag har märkt. Har haft den stående i över 3 dagar i solen och jag har en svart bil. Funkar fin fint.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kylbox mellan framsätena

Inlägg av LarsL »

Kondensen hamnar på kalla sidan, alltså insida av boxen om Du kyler med den
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Kylbox mellan framsätena

Inlägg av Nicklas »

Wester skrev:
Nicklas skrev:
Wester skrev:
Monterade ett eget dubbeluttag i frunken direkt när jag fick bilen. Funkar super och jag skrev lite om det samt lade upp lite bilder här när det gjordes.
Jag funderar över olika lösningar för vår del också till semestern... En sak jag är lite orolig över om man ställer en box i frunken är värmen... Blir det inte varmt i den instängda lådan? Kanske vill ha boxen i kupén istället för att ha mer koll? Har du mätt något?
- jag menar alltså i själva frunken... inuti boxen blir det givetvis kallt :)
Inga problem vad jag har märkt. Har haft den stående i över 3 dagar i solen och jag har en svart bil. Funkar fin fint.
Spännande... Har du alltså lämnat bilen opluggad i 3 dagar med kylboxen inkopplad i bilens 12V utan att bilens 12V laddats ur?
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Kylbox mellan framsätena

Inlägg av jonas »

Gjorde som Wester och skaffade en kompressorkylbox. Det var värt varenda krona. Äntligen kallt på riktigt och ingen strömförbrukning att tala om. Drog dit ett 12v uttag och har haft den inkopplad 2v på resande fot i värmen. Har inte haft problem med urladdning eller något. Har haft bilen stående ca 3 dygn utan att ladda.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Wester
Teslaägare
Inlägg: 191
Blev medlem: 05 mar 2014 08:38
Ort: Kungsbacka

Re: Kylbox mellan framsätena

Inlägg av Wester »

12v laddas av det stora batteriet så no problems där. En liten kompressor kylbox kan säkert stå på 1 vecka utan att dra ur 12v batteriet även om det inte laddas. Kylen drar ingenting. Går ju inte att jämföra med termoelektrisk skit som drar hu mycket som helst
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Kylbox mellan framsätena

Inlägg av bonath »

Vore kul att veta vilka kylboxar som omnäms...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Kylbox mellan framsätena

Inlägg av Kilowatt »

Vilken modell är det ni köpt? Låter ju bra det där!
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Kylbox mellan framsätena

Inlägg av Martinen »

Wester skrev:
12v laddas av det stora batteriet så no problems där. En liten kompressor kylbox kan säkert stå på 1 vecka utan att dra ur 12v batteriet även om det inte laddas. Kylen drar ingenting. Går ju inte att jämföra med termoelektrisk skit som drar hu mycket som helst
Även om det är en effektiv maskin så tror jag inte att batteriet hade hållit så länge utan laddning från det stora.
På min kylbox som jag fick med min förra Volvo, så står det 4 A. Den hade alltså dragit ut 12v batteriet på nolltid om det inte laddades.
Har inte använt den så vet inte om den är bra eller dålig.
Användarvisningsbild
Wester
Teslaägare
Inlägg: 191
Blev medlem: 05 mar 2014 08:38
Ort: Kungsbacka

Re: Kylbox mellan framsätena

Inlägg av Wester »

Martinen skrev:
Wester skrev:
12v laddas av det stora batteriet så no problems där. En liten kompressor kylbox kan säkert stå på 1 vecka utan att dra ur 12v batteriet även om det inte laddas. Kylen drar ingenting. Går ju inte att jämföra med termoelektrisk skit som drar hu mycket som helst
Även om det är en effektiv maskin så tror jag inte att batteriet hade hållit så länge utan laddning från det stora.
På min kylbox som jag fick med min förra Volvo, så står det 4 A. Den hade alltså dragit ut 12v batteriet på nolltid om det inte laddades.
Har inte använt den så vet inte om den är bra eller dålig.
Den Volvo boxen e termoelektrisk och drar ca 10ggr mer än en kompressor dito samt att den knappt ger någon kyla. Den jag har e en Waeco och drar ca 0.4A. Kostar ca 3-5000 men funkar även som frys om -18 räcker ;)
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Kylbox mellan framsätena

Inlägg av Martinen »

Jaså den drar så lite?
Jag visste dom drog betydligt mindre, men detta var betydligt mindre än jag trodde. Det blir ju bara 5 w eller nått.
Nån som vet hur stort 12v batteriet är?
@Wester: har du nån bilder behinds the scenes hur du installerade 12v uttagen.
Har du i bagaget åxå.
Vill också ha 12v i bagaget och frunken, men vet inte om jag vill göra det själv. Tycker inte om att pilla i bilar för att jag är rädd att jag pajjar nått.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Kylbox mellan framsätena

Inlägg av Nicklas »

Wester skrev:
Den Volvo boxen e termoelektrisk och drar ca 10ggr mer än en kompressor dito samt att den knappt ger någon kyla. Den jag har e en Waeco och drar ca 0.4A. Kostar ca 3-5000 men funkar även som frys om -18 räcker ;)
Kan du skriva fullständig benämning? Jag hittar ingen som är liten nog att få plats i frunken men som samtidigt kör kompressor på 12V...
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Kylbox mellan framsätena

Inlägg av Nicklas »

Ok, glöm det :)
Waeco CF-serie verkar klockren!
- bara att välja storlek...
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Kylbox mellan framsätena

Inlägg av Martinen »

Wester skrev:

Den Volvo boxen e termoelektrisk och drar ca 10ggr mer än en kompressor dito samt att den knappt ger någon kyla. Den jag har e en Waeco och drar ca 0.4A. Kostar ca 3-5000 men funkar även som frys om -18 räcker ;)
Kollade på waecos hemsida. Kollade inte alla, men de små kompressorkylboxarna som kostade ca 4-5000 kr hade en effekt på ca 30w.
Borde ju dra mer än 0.4 a då.
Borde ju ligga på lite över 2 A när kompressorn går.
De termoelektriska i samma storlek ligger på 1.5-2 gånger effekten, men kan såklart inte användas att frysa in grejer.
Användarvisningsbild
Wester
Teslaägare
Inlägg: 191
Blev medlem: 05 mar 2014 08:38
Ort: Kungsbacka

Re: Kylbox mellan framsätena

Inlägg av Wester »

Martinen skrev:
Wester skrev:

Den Volvo boxen e termoelektrisk och drar ca 10ggr mer än en kompressor dito samt att den knappt ger någon kyla. Den jag har e en Waeco och drar ca 0.4A. Kostar ca 3-5000 men funkar även som frys om -18 räcker ;)
Kollade på waecos hemsida. Kollade inte alla, men de små kompressorkylboxarna som kostade ca 4-5000 kr hade en effekt på ca 30w.
Borde ju dra mer än 0.4 a då.
Borde ju ligga på lite över 2 A när kompressorn går.
De termoelektriska i samma storlek ligger på 1.5-2 gånger effekten, men kan såklart inte användas att frysa in grejer.
Kompressor kylboxarna går nästan inget alls medans de andra går i princip hela tiden utan att igentligen kyla något. Mera låta tempen höjas långsamt
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Kylbox mellan framsätena

Inlägg av MSO »

Nån som testat Harald Nyborgs kompressorbox för 2995:-?
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Kylbox mellan framsätena

Inlägg av Martinen »

MSO skrev:
Nån som testat Harald Nyborgs kompressorbox för 2995:-?
Kan ju va intressant. Funderar På om jag ska byta min.
Har inte testat denna.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Kylbox mellan framsätena

Inlägg av kangru »

Är det någon som har hittat en bra kylbox nu? Helst som får plats mellan framstolarna annars i bakluckan (med 12V dragning). Helst kompressor och med bra isolation så den håller kylan en stund när den inte matas under en del stopp. Tänkte använda 230V på hotell/lgh/hus för att kyla ner innan den tas till bilen.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Kylbox mellan framsätena

Inlägg av jonas »

Jag köpte en som jag ställde i frunken med kompressor, drog en kabel dit och det fungerar verkligen jättebra, störtsta problemet är att det blir för kallt och fryser. Dessutom är den inte i bilen så man slipper folk som slabbar i bilen med dryck. De får tanka dryck när vi laddar helt enkelt.
Får precis plats på höjden under min 2-hjulsdrivna huv.
http://www.swedol.se/kompressorbox-cool ... 2-24v.html
Finns andra mindre också på Swedol.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Kylbox mellan framsätena

Inlägg av Monark1954 »

Modell X 6 sitsar
Waeco COOLFREEZE CFX-28 mellan sätena i 2:a raden.
Kompressorkylskåp. Klarar en het bil.
Vårt termoelektriska drog ström och havererade i ett sommerhett Europa i fjol.
IMG_20180707_181823.jpg
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Kylbox mellan framsätena

Inlägg av kangru »

jonas skrev:
Jag köpte en som jag ställde i frunken med kompressor, drog en kabel dit och det fungerar verkligen jättebra, störtsta problemet är att det blir för kallt och fryser. Dessutom är den inte i bilen så man slipper folk som slabbar i bilen med dryck. De får tanka dryck när vi laddar helt enkelt.
Får precis plats på höjden under min 2-hjulsdrivna huv.
http://www.swedol.se/kompressorbox-cool ... 2-24v.html
Finns andra mindre också på Swedol.
Har du fått några kommentarer av Tesla gällande sitt uttag i frunken? Följde du samma modell som länkat tidigare i tråden?
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Kylbox mellan framsätena

Inlägg av unumlapis »

MSO skrev:
Nån som testat Harald Nyborgs kompressorbox för 2995:-?
Är det denna du syftar på; Mobicool B40 230V/12V? Den kör på termoelektrisk drift vid 12V. Har noterat att en del andra billigare modeller generellt sätt på marknaden gör det så kontrollera noga.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Skriv svar