I ViBilägares pod så pratas det om Tesla och solidstate batterier.
Det spekuleras om att Tesla Roadster ska kunna ladda 100 mil på 5 minuter.
I teorin krävs då 1.200kW laddning.
Väldigt låg intern resistans krävs, bara 5% värmeförlust ger 60kW värme om man laddar i 1.200kW.
I Podden pratas det också om Toyotas stora satsning på solidstate batterier.
Känns ju lite oroande om Toyota tar över Panasonics intresse och Tesla blir lämnad bakom.
Därför var det kanske ännu viktigare än man tror, Teslas köp av Maxwell.
I sämsta fall har inte Maxwell så mycket ny teknik, men om Panasonic lämnar Tesla ute i kylan(inte får tillgång till bättre batterier) så har Tesla inte så mycket val.
Dock kan det ju vara så att även Tesla har kunnande att göra solidstate batterier,
men kan inte göra det ihop med Panasonic, och därför behöver man Maxwell.
"Batterisnack och Volvosladdis"
"Avsnitt 125: Vad är ett solid-state-batteri och är det framtiden för elbilar? Dessutom: batteriåtervinning, Northvolts etablering i Skellefteå, senaste testet med Tesla Model 3 och så har vi provkört Volvo XC40 T5 Twin Engine."
http://www.vibilagare.se/podcast/batter ... lvosladdis
Ladda 100 mil på 5 min?
Moderator: Redaktion
Re: Ladda 100 mil på 5 min?
Varför är det gamla gardet så besatta av att ladda från tomt till fullt på 5min. Jag har haft min bil i snart tre år och det har nästan aldrig varit laddhastigheten som varit ett problem. Några enstaka gånger har man saknat nattladdning och fått sitta som ett fån vid en CHaDeMo och vänta men jag upplever snarare att det är batteristorleken som sätter mest begränsningar. Har man 50 riktiga mil vid 80% kan man göra de flesta resor utan att ladda och kan man sen återfå 30 mil på 15-20 min kan man ta sig 100+ mil med endast två kort laddstopp, vem orkar köra längre med så lite vila? Även med mitt ”lilla” 75kWh-batteri spenderar jag lite onödig tid vid snabbladdarna på långresor utan bilen får ofta vänta på mig.
Att bygga ut snabbladdningsnätverket så att varje laddare kan ge 1000kW+ känns enligt min menig onödigt dyrt och komplicerat. Bara dem som fortfarande är fast i tankebanorna att man besöker macken en gång i veckan håller fast vid 5 minutersdrömmen.
Att bygga ut snabbladdningsnätverket så att varje laddare kan ge 1000kW+ känns enligt min menig onödigt dyrt och komplicerat. Bara dem som fortfarande är fast i tankebanorna att man besöker macken en gång i veckan håller fast vid 5 minutersdrömmen.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Ladda 100 mil på 5 min?
Har själv en S75D. Har åkt Umeå-Bryssel tor 520mil, gick alldeles utmärkt.
Så redan idag har man "tillräckligt" stora och snabbladdningsbara batterier.
Men utvecklingen står inte still, och exakt vart vi är om 5 år vet ingen.
Men att det finns mycket kvar att hämta kan jag garantera.
Kan ju också bli så att man laddar trådlöst hemma och även på långvägen, så batteristorlek och laddhastighet blir ointressant.
Spännande tider framledes!
Om nu solidstate batterier är +2ggr bättre vad gäller pris, densitet, laddhastighet och livslängd.
Då blir det ju väldigt avgörande vilka bilfabrikanter som får tillgång till denna teknik i volymer.
Så redan idag har man "tillräckligt" stora och snabbladdningsbara batterier.
Men utvecklingen står inte still, och exakt vart vi är om 5 år vet ingen.
Men att det finns mycket kvar att hämta kan jag garantera.
Kan ju också bli så att man laddar trådlöst hemma och även på långvägen, så batteristorlek och laddhastighet blir ointressant.
Spännande tider framledes!
Om nu solidstate batterier är +2ggr bättre vad gäller pris, densitet, laddhastighet och livslängd.
Då blir det ju väldigt avgörande vilka bilfabrikanter som får tillgång till denna teknik i volymer.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ladda 100 mil på 5 min?
Det "bästa" Tesla inför (väl med V3) är att man inte snor ström av varandra.
Det måste ju ändå kännas tråkigt när man åker in till en nästan full station.
Jag har ingen Tesla än, så jag vet inte hur ladd-tiden är egentligen när man sitter vid sin SuC.
Men jag har streckkört 150 bensin-mil flera gånger och jag vet hur fruktansvärt dåligt man mår då och hur osäker man är som förare egentligen.
Men människan är väl alltid jakt på högre siffror. Precis som det var i PC:n begynnelse med MHz hit och dit
Det måste ju ändå kännas tråkigt när man åker in till en nästan full station.
Jag har ingen Tesla än, så jag vet inte hur ladd-tiden är egentligen när man sitter vid sin SuC.
Men jag har streckkört 150 bensin-mil flera gånger och jag vet hur fruktansvärt dåligt man mår då och hur osäker man är som förare egentligen.
Men människan är väl alltid jakt på högre siffror. Precis som det var i PC:n begynnelse med MHz hit och dit
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7068
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ladda 100 mil på 5 min?
V3 kommer att öka den teoretiska genomströmningen rätt rejält, men det har hittills inte varit ett problem öht för mig, det vanligaste för mig under 8000+ mil genom Europa är att jag har varit helt eller nästan ensam på SuC, och jag har inte behövt vänta på laddning vid något tillfälle, och nästan aldrig delat stolpe.MarcusC skrev:Det "bästa" Tesla inför (väl med V3) är att man inte snor ström av varandra.
Det måste ju ändå kännas tråkigt när man åker in till en nästan full station.
Jag har ingen Tesla än, så jag vet inte hur ladd-tiden är egentligen när man sitter vid sin SuC.
Men jag har streckkört 150 bensin-mil flera gånger och jag vet hur fruktansvärt dåligt man mår då och hur osäker man är som förare egentligen.
Ladd-tiderna är i min mening nästan aldrig ett problem, bilen är oftare färdig före mig än tvärtom, några gånger har det varit segt vid påtvingade SuC-stopp sent på kvällen när man bara suttit och väntat på att få komma vidare, men det är verkligen undantagen.
Körningen blir som du säger också mycket behagligare och i mina ögon säkrare. Jag har som mest kört 160 mil i sträck ensam med Teslan (Luxemburg-Stockholm), AP och 15-45 minuters paus varje 2-3 timmar gör att man är förhållandevis fräsch och pigg jämfört med samma resa i fossilbil, då man lätt lockas att köra 5-6 timmar i sträck utan paus.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ladda 100 mil på 5 min?
Men ökad laddhastughet ger ju minskad risk för köer på SuC vilket är minst lika viktigt som själva laddningen tror jag.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Ladda 100 mil på 5 min?
Det är väl bra för dem som saknar laddmöjlighet hemma. Annars håller jag med.