Tesla utan ultrahifi och cold climate?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 maj 2019 15:51

Tesla utan ultrahifi och cold climate?

Inlägg av Saab99turbo »

Skulle man gräma sig ordentligt om man valde bort detta som musikälskare i norra sverige?

Vad har "cold climate version" mer exakt?

Givetvis skulle jag vilja ha allt men jag tycker billigaste 85D-teslan på teslas hemsida ser prisvärd ut annars.
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla utan ultrahifi och cold climate?

Inlägg av bylund »

Vinterpaketet har uppvärmda baksäten (framsätena är uppvärmda ändå), uppvärmda spolarmunstycken, och från sent 2014/tidigt 2015 började den ha uppvärmd ratt. Det kan kanske finnas någon tidig 85D utan uppvärmd ratt, men jag tror inte det. Men det kan vara värt att dubbelkolla om det är viktigt för dig.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla utan ultrahifi och cold climate?

Inlägg av Gustafsson »

Högtalarna är bra i standardversionen (på MS april 15), men saknar bra bas. Har haft en bil med vardera utrustningen och skulle personligen inte gråta om jag hade standardsystemet. Blir också lite mer utrymme i trunken utan subwoofern.
Jag är hyggligt musikintresserad och spelar en del själv, samt har jobbat en del med hifi när det begav sig....

Får man premiumsystemet på köpet så är det förstås lite bättre.

Gäller MS.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Tesla utan ultrahifi och cold climate?

Inlägg av juristen »

Saab99turbo skrev:
Givetvis skulle jag vilja ha allt men jag tycker billigaste 85D-teslan på teslas hemsida ser prisvärd ut annars.
Jag tror det är den som varit upp i tråden om beg teslor på kvd/blocket etc och den har en del repor och parkeringsskador. Kolla i den tråden, det var någon som fått ut testprotokollet med bilderna på den bilen.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 maj 2019 15:51

Re: Tesla utan ultrahifi och cold climate?

Inlägg av Saab99turbo »

juristen skrev:
Saab99turbo skrev:
Givetvis skulle jag vilja ha allt men jag tycker billigaste 85D-teslan på teslas hemsida ser prisvärd ut annars.
Jag tror det är den som varit upp i tråden om beg teslor på kvd/blocket etc och den har en del repor och parkeringsskador. Kolla i den tråden, det var någon som fått ut testprotokollet med bilderna på den bilen.
Ja just det, det har du ju rätt i.

Men för en ovan känns det som en djungel med prissättning, olika finansieringar, garanti mm. Har förstått det som att det ändå är bättre garanti med begagnatköp via tesla och även förmånlig finansiering. Eller?
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Tesla utan ultrahifi och cold climate?

Inlägg av juristen »

Saab99turbo skrev:
Men för en ovan känns det som en djungel med prissättning, olika finansieringar, garanti mm. Har förstått det som att det ändå är bättre garanti med begagnatköp via tesla och även förmånlig finansiering. Eller?
Jo, garantin från Tesla är guld värd i mina ögon och gjorde att jag valde att köpa min begagnade från dem. Priserna från Tesla är ju ofta också bättre än begagnatpriserna på Blocket, så på så sätt är det win-win. Och finansieringen med 2,25% effektiv ränta (1,95% annonserad) är också bra även om den är lite oflexibel i upplägget.

Sen lär ju en handlare eller t.o.m privatperson vara betydligt enklare att ha att göra med än Tesla som säljare, men det är tycker jag inte värt är skillnaden i pris och garanti.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Eric Exar
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 26 aug 2018 20:45

Re: Tesla utan ultrahifi och cold climate?

Inlägg av Eric Exar »

Jag är musikälskare och i den stora rean mars/april slog jag till och äntligen köpte Tesla, model S.
Hittade ett fantastiskt kap, men var väldigt "basic" dvs varken köldpaket eller ultra hifi. Har också säten med hälften tyg hälften läder.
-Köldpaketet, som ovan skriver är det rattvärme, sätesvärme bak, uppvärmda spolarmunstycken, uppvärmda vindrutetorkare.
Jag har aldrig saknat något av det, men har ännu inte kört bilen någon vinter.
Med fjärrstyrd klimatanläggning tycker jag rattvärmen känns spontant överflödig. Det är vad jag fått höra av M3 ägare som tidigare haft S/X.
-Ultra Hifi, jag fick en lånebil när min var på garantireparation som hade ultra, och ja ljudet är bättre, men det är ändå sjukt bra lägstanivå och jag klarar mig väldigt bra utan ultra.
-Tygsätena, känns för mig smartare med barn påväg. Det är fortfarande nextgen i utformning och funktion, så jag tycker bara det är en fördel. Saknar inte läder.

Sammanfattningsvis, du kommer inte sakna något om du är utan, men en del är såklart najs om det ingår.
Låt inte just dessa funktioner hindra ett köp, för bilen är helt grym och fantastisk även utan.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Tesla utan ultrahifi och cold climate?

Inlägg av Kilowatt »

Eric Exar skrev:
Jag är musikälskare och i den stora rean mars/april slog jag till och äntligen köpte Tesla, model S.
Hittade ett fantastiskt kap, men var väldigt "basic" dvs varken köldpaket eller ultra hifi. Har också säten med hälften tyg hälften läder.
-Köldpaketet, som ovan skriver är det rattvärme, sätesvärme bak, uppvärmda spolarmunstycken, uppvärmda vindrutetorkare.
Jag har aldrig saknat något av det, men har ännu inte kört bilen någon vinter.
Med fjärrstyrd klimatanläggning tycker jag rattvärmen känns spontant överflödig. Det är vad jag fått höra av M3 ägare som tidigare haft S/X.
-Ultra Hifi, jag fick en lånebil när min var på garantireparation som hade ultra, och ja ljudet är bättre, men det är ändå sjukt bra lägstanivå och jag klarar mig väldigt bra utan ultra.
-Tygsätena, känns för mig smartare med barn påväg. Det är fortfarande nextgen i utformning och funktion, så jag tycker bara det är en fördel. Saknar inte läder.

Sammanfattningsvis, du kommer inte sakna något om du är utan, men en del är såklart najs om det ingår.
Låt inte just dessa funktioner hindra ett köp, för bilen är helt grym och fantastisk även utan.
Kan hålla med dig i mycket av detta. Men rattvärmen skulle jag inte vilja vara utan faktiskt.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 maj 2019 15:51

Re: Tesla utan ultrahifi och cold climate?

Inlägg av Saab99turbo »

Tack för väldigt bra svar från er!
Får väl se om det går att komma åt teslas försäljare. Jag kan ju undra om de överhuvudtaget existerar. Så kanske det går att få klarhet i skick osv.
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Tesla utan ultrahifi och cold climate?

Inlägg av sven-labil »

Bara för att göra det svårare så hävdar jag motsatsen ;) Visst, man får såklart mer bas med en subwoofer, men den viktigaste skillnaden för mig var att ljudbilden lyfter och kommer rakt framifrån. Med standardljud lät det som med stativhögtalare direkt på golvet.
Rattvärme är också en finess jag inte kan vara utan efter att ha haft en Leaf innan.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Tesla utan ultrahifi och cold climate?

Inlägg av HelectriC »

Eric Exar skrev:
Jag är musikälskare och i den stora rean mars/april slog jag till och äntligen köpte Tesla, model S.
Hittade ett fantastiskt kap, men var väldigt "basic" dvs varken köldpaket eller ultra hifi. Har också säten med hälften tyg hälften läder.
-Köldpaketet, som ovan skriver är det rattvärme, sätesvärme bak, uppvärmda spolarmunstycken, uppvärmda vindrutetorkare.
Jag har aldrig saknat något av det, men har ännu inte kört bilen någon vinter.
Med fjärrstyrd klimatanläggning tycker jag rattvärmen känns spontant överflödig. Det är vad jag fått höra av M3 ägare som tidigare haft S/X.
-Ultra Hifi, jag fick en lånebil när min var på garantireparation som hade ultra, och ja ljudet är bättre, men det är ändå sjukt bra lägstanivå och jag klarar mig väldigt bra utan ultra.
-Tygsätena, känns för mig smartare med barn påväg. Det är fortfarande nextgen i utformning och funktion, så jag tycker bara det är en fördel. Saknar inte läder.

Sammanfattningsvis, du kommer inte sakna något om du är utan, men en del är såklart najs om det ingår.
Låt inte just dessa funktioner hindra ett köp, för bilen är helt grym och fantastisk även utan.
Nyfiken! Hur kan du tycka tyg är bättre med barn på väg? Det är ju mycket lättare att hålla skinn rent :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 16 apr 2017 00:39
Ort: Gävle

Re: Tesla utan ultrahifi och cold climate?

Inlägg av Wir »

Jag har inte ultra hifi, bara standard. Ändrade inställningarna efter någons bild här på forumet, tycker ljudet är riktigt bra. Har dock inte testat ultra så vet inte hur stor skillnaden är.
Model S 90D -17
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10298
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla utan ultrahifi och cold climate?

Inlägg av Legato »

sven-labil skrev:
Bara för att göra det svårare så hävdar jag motsatsen ;) Visst, man får såklart mer bas med en subwoofer, men den viktigaste skillnaden för mig var att ljudbilden lyfter och kommer rakt framifrån. Med standardljud lät det som med stativhögtalare direkt på golvet.
Rattvärme är också en finess jag inte kan vara utan efter att ha haft en Leaf innan.
Håller med om att standardljudet i S är ganska risigt. Har det i min och jag tycker det var ett stort hopp upp till Ultra i min X (sen är ju iofs ultra bättre i X än S), men jag tycker även det är ett stort hopp upp till premiumljudet i min Model 3.

Håller även med tidigare skribent om att tygklädseln i S är riktigt bra. Jag gillar iofs det vita syntetskinnet också, men tycker nog faktiskt tyget är snyggare samt bekvämare sommartid.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tesla utan ultrahifi och cold climate?

Inlägg av e5m1r »

Ppls vi pratar om gamla säten här allt som inte är nextgen där är inget vidare.
Nya premim säted i del vegan är nåt helt annat.
Jag hade helre tagit premium interiör med el baklucka och läder istället för plast i ratt och paneler än värme där bak och rattvärme
Vad det gäller ljud så är det både enklare och billigare att uppgradera efter eget tycke än nån annan utrustning
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Tesla utan ultrahifi och cold climate?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Jag har kallväderspaketet utan rattvärme. Har aldrig saknat det. Värmen i baksätet gör väl barnen lite glada någon gång i bland, men så länge bilen är varm är det inte ett jätteproblem.

UltraHifi skulle jag dock inte vilja vara utan. Hade en lånebil utan och tycker att det var rätt tamt ljud i den. En av anledningarna till att mitt byte till Model 3 stöp - fick inte in en bil med premiumpaket i vårt förmånsbilsavtal. (Det var så klart inte de enda skälet)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Eric Exar
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 26 aug 2018 20:45

Re: Tesla utan ultrahifi och cold climate?

Inlägg av Eric Exar »

HelectriC skrev:

Nyfiken! Hur kan du tycka tyg är bättre med barn på väg? Det är ju mycket lättare att hålla skinn rent :?
Nu har jag faktiskt aldrig haft en bil med lädersäten, men att hålla rent känns underprioriterat till tålighet och hur det är att sitta på för små barn en varm sommar. Har bara hemska minnen från brännheta lädersäten i farfars merca.
Svarta säten med tyg+läder känns optimalt med barn :).

För den rabatten jag fick är det värt "nedgradderingarna".
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla utan ultrahifi och cold climate?

Inlägg av Gustafsson »

Finns ingen ”sanning” i vad som är prisvärt eller måste ha tillbehör. Jag använder rattvärmen extensivt och gillar inte alls läder. Barnbarnen får låta bli glass i bil helt enkelt.
Någon skrev att Tesla utan läder är som att gå på Nobelmiddagen i gympaskor eller nåt sånt.
Har man den inställningen kan man motivera allt blingbling förstås...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Tesla utan ultrahifi och cold climate?

Inlägg av Kilowatt »

Eric Exar skrev:
HelectriC skrev:

Nyfiken! Hur kan du tycka tyg är bättre med barn på väg? Det är ju mycket lättare att hålla skinn rent :?
Nu har jag faktiskt aldrig haft en bil med lädersäten, men att hålla rent känns underprioriterat till tålighet och hur det är att sitta på för små barn en varm sommar. Har bara hemska minnen från brännheta lädersäten i farfars merca.
Svarta säten med tyg+läder känns optimalt med barn :).

För den rabatten jag fick är det värt "nedgradderingarna".
Jag hade lätt valt läder med barn, särskilt som de under många år sitter på barnstol/bälteskudde ändå. Lättare att hålla rent och mkt bättre andrahandsvärde. Dessutom snyggare.. Ser faktisk ingen uppenbar uppsida med tyg när man har barn i bilen.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Tesla utan ultrahifi och cold climate?

Inlägg av HenrikM76 »

Håller helt med, förstår inte på något sätt hur man kan tänka att tyg är bättre med barn i bilen, helt tvärtom ju....med skinn, eller veganskinn är det bara torka av med jämna mellanrum. Vissa fläckar kan bli hysteriskt svåra få bort ur tygklädsel....
Sen på en bil av denna kalibern ser det så fattigt ut med tyg...ursäkta uttrycket.....Bör ju sänka andrahandsvärdet mer än man sparar in...
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10298
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla utan ultrahifi och cold climate?

Inlägg av Legato »

HenrikM76 skrev:
Håller helt med, förstår inte på något sätt hur man kan tänka att tyg är bättre med barn i bilen, helt tvärtom ju....med skinn, eller veganskinn är det bara torka av med jämna mellanrum. Vissa fläckar kan bli hysteriskt svåra få bort ur tygklädsel....
Sen på en bil av denna kalibern ser det så fattigt ut med tyg...ursäkta uttrycket.....Bör ju sänka andrahandsvärdet mer än man sparar in...
Smaken är som baken... Jag tycker tygklädseln ser väldigt mycket mer exklusiv ut på begagnade Teslor än skinn. Skinnet ser ofta så slitet och "nedsuttet" ut.

Har hittills inte fått några svåra fläckar alls faktiskt (trots två barn). Teslas tyg är ju riktigt "grovt" och lätt att jobba med.

En av de största fördelarna med tyg (för vuxna såväl som barn) tycker jag är att det inte blir lika varmt/klibbigt sommartid. Tycker man kan jämföra det med kläder eller MC-ställ, skinnet är slitstarkt men inte särskilt bekvämt.

Gillar det vita veganskinnet också dock, tycker båda har sina för och nackdelar. Osäker vad jag skulle välja om man fortfarande kunde välja.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14495
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla utan ultrahifi och cold climate?

Inlägg av taliz »

Legato skrev:
HenrikM76 skrev:
Håller helt med, förstår inte på något sätt hur man kan tänka att tyg är bättre med barn i bilen, helt tvärtom ju....med skinn, eller veganskinn är det bara torka av med jämna mellanrum. Vissa fläckar kan bli hysteriskt svåra få bort ur tygklädsel....
Sen på en bil av denna kalibern ser det så fattigt ut med tyg...ursäkta uttrycket.....Bör ju sänka andrahandsvärdet mer än man sparar in...
Smaken är som baken... Jag tycker tygklädseln ser väldigt mycket mer exklusiv ut på begagnade Teslor än skinn. Skinnet ser ofta så slitet och "nedsuttet" ut.

Har hittills inte fått några svåra fläckar alls faktiskt (trots två barn). Teslas tyg är ju riktigt "grovt" och lätt att jobba med.

En av de största fördelarna med tyg (för vuxna såväl som barn) tycker jag är att det inte blir lika varmt/klibbigt sommartid. Tycker man kan jämföra det med kläder eller MC-ställ, skinnet är slitstarkt men inte särskilt bekvämt.

Gillar det vita veganskinnet också dock, tycker båda har sina för och nackdelar. Osäker vad jag skulle välja om man fortfarande kunde välja.
Det gäller bilar i allmänhet skulle jag vilka påstå. Själv tycker jag det ser tråkigt ut när förarstolen ser helt annorlunda ut än passagerarstolen, vilket alltid inträffar efter x tusen mil med skinn. Tittar man däremot på en bil med textil ser de oftast väldigt lika ut även efter tiotusentals mil.
Hade jag kunnat välja textil till min Model 3 hade jag valt det alla dagar i veckan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Tesla utan ultrahifi och cold climate?

Inlägg av HenrikM76 »

taliz skrev:
Legato skrev:
HenrikM76 skrev:
Håller helt med, förstår inte på något sätt hur man kan tänka att tyg är bättre med barn i bilen, helt tvärtom ju....med skinn, eller veganskinn är det bara torka av med jämna mellanrum. Vissa fläckar kan bli hysteriskt svåra få bort ur tygklädsel....
Sen på en bil av denna kalibern ser det så fattigt ut med tyg...ursäkta uttrycket.....Bör ju sänka andrahandsvärdet mer än man sparar in...
Smaken är som baken... Jag tycker tygklädseln ser väldigt mycket mer exklusiv ut på begagnade Teslor än skinn. Skinnet ser ofta så slitet och "nedsuttet" ut.

Har hittills inte fått några svåra fläckar alls faktiskt (trots två barn). Teslas tyg är ju riktigt "grovt" och lätt att jobba med.

En av de största fördelarna med tyg (för vuxna såväl som barn) tycker jag är att det inte blir lika varmt/klibbigt sommartid. Tycker man kan jämföra det med kläder eller MC-ställ, skinnet är slitstarkt men inte särskilt bekvämt.

Gillar det vita veganskinnet också dock, tycker båda har sina för och nackdelar. Osäker vad jag skulle välja om man fortfarande kunde välja.
Det gäller bilar i allmänhet skulle jag vilka påstå. Själv tycker jag det ser tråkigt ut när förarstolen ser helt annorlunda ut än passagerarstolen, vilket alltid inträffar efter x tusen mil med skinn. Tittar man däremot på en bil med textil ser de oftast väldigt lika ut även efter tiotusentals mil.
Hade jag kunnat välja textil till min Model 3 hade jag valt det alla dagar i veckan.
Fast det är ju inte sant heller, beror ju helt på kvalitet på skinn m.m om det slits och ser sämre ut än passagerarstolen. Jag körde min V90 Inscription 12.000 mil på 24 månader, regelbundet skött in och utvändigt, du såg ingen skillnad alls mellan förar och passagerarstol. Sen är ju smaken som baken som vi alla vet. Tycker man tyg är snyggare än skinn så får man såklart tycka det :)
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14495
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla utan ultrahifi och cold climate?

Inlägg av taliz »

HenrikM76 skrev:
taliz skrev:
Legato skrev:
HenrikM76 skrev:
Håller helt med, förstår inte på något sätt hur man kan tänka att tyg är bättre med barn i bilen, helt tvärtom ju....med skinn, eller veganskinn är det bara torka av med jämna mellanrum. Vissa fläckar kan bli hysteriskt svåra få bort ur tygklädsel....
Sen på en bil av denna kalibern ser det så fattigt ut med tyg...ursäkta uttrycket.....Bör ju sänka andrahandsvärdet mer än man sparar in...
Smaken är som baken... Jag tycker tygklädseln ser väldigt mycket mer exklusiv ut på begagnade Teslor än skinn. Skinnet ser ofta så slitet och "nedsuttet" ut.

Har hittills inte fått några svåra fläckar alls faktiskt (trots två barn). Teslas tyg är ju riktigt "grovt" och lätt att jobba med.

En av de största fördelarna med tyg (för vuxna såväl som barn) tycker jag är att det inte blir lika varmt/klibbigt sommartid. Tycker man kan jämföra det med kläder eller MC-ställ, skinnet är slitstarkt men inte särskilt bekvämt.

Gillar det vita veganskinnet också dock, tycker båda har sina för och nackdelar. Osäker vad jag skulle välja om man fortfarande kunde välja.
Det gäller bilar i allmänhet skulle jag vilka påstå. Själv tycker jag det ser tråkigt ut när förarstolen ser helt annorlunda ut än passagerarstolen, vilket alltid inträffar efter x tusen mil med skinn. Tittar man däremot på en bil med textil ser de oftast väldigt lika ut även efter tiotusentals mil.
Hade jag kunnat välja textil till min Model 3 hade jag valt det alla dagar i veckan.
Fast det är ju inte sant heller, beror ju helt på kvalitet på skinn m.m om det slits och ser sämre ut än passagerarstolen. Jag körde min V90 Inscription 12.000 mil på 24 månader, regelbundet skött in och utvändigt, du såg ingen skillnad alls mellan förar och passagerarstol. Sen är ju smaken som baken som vi alla vet. Tycker man tyg är snyggare än skinn så får man såklart tycka det :)
Pfft. Pics or it didn’t happen! Bild
Är dom inte skötta brukar de se jävliga ut, men även om dom är skötta brukar dom bli ”glansiga” och äckliga IMO.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar