Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?
Moderator: Redaktion
Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?
Så har då även jag varit i Trosta nu på förmiddagen och hämtat ut pärlan.
Ut med det gamla, och in med det nya!
Ut med det gamla, och in med det nya!
Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?
Verkligen snygg, Daniel och grattis
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?
Snygg färg! Bilden på kajen går lite mot orange. Är det nån reflektion? Jag har sett lite såna kameleonteffekter på deep blue, men inte på röd, om det är röd? Grattis!
Model S Raven Long Range, Deep Blue, FSD
Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?
Hälsade på min sales adviser.
VIN hade kommit å estimatet på 6-10 sep var fortfarande aktuellt.
VIN hade kommit å estimatet på 6-10 sep var fortfarande aktuellt.
Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?
Liten uppdatering om första intrycket sen jag hämtade den i tisdags och en bit över 100mil.
Komforten är kanon, men vill man leka på småvägar funkar det kanon också! Sitter som klistrad(mot andra av mina bilar jag haft).
Autopiloten och noa fungerar över förväntan på motorväg, i stockholm skötte den sig riktigt bra med att svänga av och be om filbyte innan motorvägen delar sig. Litade mer på noa än mig själv när det blev fyrfilig trängsel.
Däremot förslagen att köra om och tillbaks in igen var lite sen i mitt tycke. Föredrog att be om byte själv och låta den genomföra.
Dock är den beroende av att kartorna är uppdaterade och inte läser skyltar. Väg 30 mellan Jönköping - lammhult vägrade den gå över 90km/h (skyltad 90) för att kartan sa 80km/h.
Sen kunde den få för sig att gasa upp till 120 på en 70-sträcka.
Måtte de få till skyltavläsning snart!
Grym pryl i vilket fall!
Komforten är kanon, men vill man leka på småvägar funkar det kanon också! Sitter som klistrad(mot andra av mina bilar jag haft).
Autopiloten och noa fungerar över förväntan på motorväg, i stockholm skötte den sig riktigt bra med att svänga av och be om filbyte innan motorvägen delar sig. Litade mer på noa än mig själv när det blev fyrfilig trängsel.
Däremot förslagen att köra om och tillbaks in igen var lite sen i mitt tycke. Föredrog att be om byte själv och låta den genomföra.
Dock är den beroende av att kartorna är uppdaterade och inte läser skyltar. Väg 30 mellan Jönköping - lammhult vägrade den gå över 90km/h (skyltad 90) för att kartan sa 80km/h.
Sen kunde den få för sig att gasa upp till 120 på en 70-sträcka.
Måtte de få till skyltavläsning snart!
Grym pryl i vilket fall!
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
- KnightRider
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
- Ort: Hammarö
Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?
Nu har jag följt förslaget för att hitta var bilen befinner sig och det verkar som den har sttaus CONTAINER LOADED och väntar på att åka iväg. På Maersks hemsida så ser det ut som om MAERSK IDAHO ska avresa den 18 augusti så förhoppningsvis är min bil med på den resan och kommer till Rotterdam den 3 september. Blir en lång väntan...KnightRider skrev:Ja jag blev nog lite för ivrig. Jag har ju själv länkat till den här sidan som beskriver hur leveransen går till: https://teslaownersgroup.co.uk/kb/track ... -to-the-ukMarcusC skrev:Jag är ganska säker på att era bilar INTE är på Glovis Cosmos.
Den båten går från San Fransisco till Zeebrugge och det gäller bara Model 3.
Model S och X går med tåg till Houston och sen åker den till Rotterdam (via en stad i USA (kommer inte ihåg namnet) och via Antwerpen och sen Rotterdam).
Om ni har fått VIN och går till cfr-hemsidan och söker upp er bil och får VESSEL DEPARTED. Kolla i så fall på datumet.
Gå sen till maersk.com och tryck på 'schedules'
Välj Houston (notera att det måste vara TEXAS, alternativet kommer längst ner tror jag) och till Rotterdam.
Eventuellt får ni välja avancerat för att ändra datum-intervallet så datumet då er båt seglade kommer med.
Då får ni upp en sökning och där bör ni hitta en båt som seglade det datumet som VESSEL DEPARTED har.
Men det var nog för att jag tänkte att alla Teslor borde skeppas på samma sätt och att den där beskrivningen som är från 2017 kanske inte längre gällde.
Jag ska göra lite nya sökningar och se var den kan befinna sig. cfr-hemsidan säger att den är LOADED och inte VESSEL DEPARTED.
Men enligt Tesla som jag ringde till så skulle bilen vara på ett fartyg.
- KnightRider
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
- Ort: Hammarö
Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?
Det kan också vara så illa alltså att bilen bara är inkörd i containern i Fremont och ska åka tåg två veckor innan den kommer på någon båt. Bara att vänta alltså. Mitten av oktober verkar mao ganska troligt.KnightRider skrev:Nu har jag följt förslaget för att hitta var bilen befinner sig och det verkar som den har sttaus CONTAINER LOADED och väntar på att åka iväg. På Maersks hemsida så ser det ut som om MAERSK IDAHO ska avresa den 18 augusti så förhoppningsvis är min bil med på den resan och kommer till Rotterdam den 3 september. Blir en lång väntan...KnightRider skrev:Ja jag blev nog lite för ivrig. Jag har ju själv länkat till den här sidan som beskriver hur leveransen går till: https://teslaownersgroup.co.uk/kb/track ... -to-the-ukMarcusC skrev:Jag är ganska säker på att era bilar INTE är på Glovis Cosmos.
Den båten går från San Fransisco till Zeebrugge och det gäller bara Model 3.
Model S och X går med tåg till Houston och sen åker den till Rotterdam (via en stad i USA (kommer inte ihåg namnet) och via Antwerpen och sen Rotterdam).
Om ni har fått VIN och går till cfr-hemsidan och söker upp er bil och får VESSEL DEPARTED. Kolla i så fall på datumet.
Gå sen till maersk.com och tryck på 'schedules'
Välj Houston (notera att det måste vara TEXAS, alternativet kommer längst ner tror jag) och till Rotterdam.
Eventuellt får ni välja avancerat för att ändra datum-intervallet så datumet då er båt seglade kommer med.
Då får ni upp en sökning och där bör ni hitta en båt som seglade det datumet som VESSEL DEPARTED har.
Men det var nog för att jag tänkte att alla Teslor borde skeppas på samma sätt och att den där beskrivningen som är från 2017 kanske inte längre gällde.
Jag ska göra lite nya sökningar och se var den kan befinna sig. cfr-hemsidan säger att den är LOADED och inte VESSEL DEPARTED.
Men enligt Tesla som jag ringde till så skulle bilen vara på ett fartyg.
Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?
Ringde tesla idag och enligt leveransavdelningen låg även min bil på båten och skulle komma i slutet av september eller början av oktober så verkar ju så någon båt med model S/X är på väg till Europa i alla fall...
Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?
Tack alla!McMagnus skrev:Snygg färg! Bilden på kajen går lite mot orange. Är det nån reflektion? Jag har sett lite såna kameleonteffekter på deep blue, men inte på röd, om det är röd? Grattis!
Multicoat-Röd ja. Håller med om att reflektionerna från sol/vatten/vaddetnukanvara på den bilden gjorde att den fick en intressant nyans.
26/8 ska den in för att tona rutorna samt chrome delete. Sen blir det precis som jag tänkt mig.
Några korta reflektioner i jämföreles med min P85 från 2014, efter ca 15 körda mil idag.
+ Mycket tystare. Markant tystare
+ Rejält med tryck i bilen. Bättre från såväl 0-100 som i högre hastigheter. Imponerande.
+ Väghållningen är fortfarande fantastisk. Kul med fyrhjulsdrift (min P85:a är som alla andra, bakhjulsdriven)
+ Stereoljudet! Wow! Så jävla nöjd med ljudet. Oerhörd förbättring mot min gamla
+ Räckvidden. Att det ens står 570km i displayen är imponerande. Att sedan förbrukningen vid min normala körning (blyfot) ligger i linje med detta är inget annat än ett mirakel. 15kwh större batteri, men nästan dubbelt så lång räckvidd. Hatten av.
+ LTE (4G) i bilen - min gamla hade bara 3G. Det ni.
+ Skärmen (Datorn) - Ungefär 100ggr snabbare. Den gamla gick inte att använda alls. Denna känns som ett jetplan i jämförelse. Nu kan man ju faktiskt kanske fundera på att surfa med bilens webläsare.
Hittat två minus också. Inget fanboyande här inte...
- Frunken....Jävla motor till att omöjliggöra att få in sin golfvagn där i och med AWD. Från att ha tryckt in fyra bagar och två vagnar i bilen utan problem (en i frunken), så kommer det bli tight med ens fyra bagar. Detta då även bagageutrymmet bak är marginellt mindre (höger bakdel vid hjulet är igentäppt, det var öppet förut och kunde därmed husera en bag raklång).
- Ingen Röd trefas-adapter . Laddar bilen vanligtvis på sommarstugan med en trefas neddragen till parkeringen. Nu måste jag sno trefasadaptern från min gamla bil då Tesla enligt min leveransperson idag meddelat att de slutat med den adaptern. Däremot fick man med en blå adapter fortfarande...en adapter jag under fem år aldrig ens varit i närheten av att använda. Märkligt kan jag tycka.
Nu dags att springa ut och fånga lite kvällsbilder på bilen....är ju trots allt fredag!
Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?
Ni som tagit emot bil. Hur snabbt inpå att bilen kommer till stockholm bokat de upp leveranserna? Samma vecka eller handlar det om månad fram.. fick känslan av att tider bokas först när bilen kommer till Sthlm... verkar lite skumt och fattar inte hur de jobbar riktigt.
Model S LR 2019 - Midnight Silver Metallic, 21” Sonicgrå Twin Turbine
Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?
Tack för reflektionerna över bilen! Bara två veckor kvar...
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?
Idag dök mitt VIN upp i synliga tecken på mitt Teslakonto, hela 2 dagar före leverans. Fick även ett påminnelsemail om att hämta bilen på tisdag så jag inte glömmer bort det.
Som svar till Sweetspot fick jag första gissningen 27/7 på 14-21/8, sen fick jag definitivt besked 5/8 om leverans 20/8. Så jag tror att man får första gissningen när den åker ifrån Tilburg på lastbil norrut, och definitivt besked när den kommit fram. Men det verkar även som om de byter process rätt ofta, har väl kanske inte hittat nåt optimalt sätt som är bra för alla inblandade?
Som svar till Sweetspot fick jag första gissningen 27/7 på 14-21/8, sen fick jag definitivt besked 5/8 om leverans 20/8. Så jag tror att man får första gissningen när den åker ifrån Tilburg på lastbil norrut, och definitivt besked när den kommit fram. Men det verkar även som om de byter process rätt ofta, har väl kanske inte hittat nåt optimalt sätt som är bra för alla inblandade?
Model S Raven Long Range, Deep Blue, FSD
Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?
Samma här. Ser VIN på sidan också, samt ett mail med påminnelse att jag ska hämta en bil på tisdag.McMagnus skrev:Idag dök mitt VIN upp i synliga tecken på mitt Teslakonto, hela 2 dagar före leverans. Fick även ett påminnelsemail om att hämta bilen på tisdag så jag inte glömmer bort det.
Som om man skulle glömma det
Model X - 2019
Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?
Idag fick jag min leveranstid.
Skall hämta min mx den 6:e sep. Dvs från beställning till leverans snackar vi under en månad.
Nu har det inte inträffat ännu men än sålänge så är jag imponerad över hur snabbt å smidigt allt varit.
Skall hämta min mx den 6:e sep. Dvs från beställning till leverans snackar vi under en månad.
Nu har det inte inträffat ännu men än sålänge så är jag imponerad över hur snabbt å smidigt allt varit.
- kalle_sala
- Teslaägare
- Inlägg: 136
- Blev medlem: 28 apr 2019 15:44
- Ort: Sala
Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?
Dom bokar upp tider "långt" innan preliminärt så var det 1 månad innan, sedan en vecka innan så bekräftade dom hämtningen per mail. Därefter så ringde dom på fredagen och sa att dom eventuellt inte kunde leverera på måndagen därpå då bilen inte kommit till Sverige än/att den stod på en biltransport upp genom Tyskland och visste inte riktigt chafförens kör/vilotider. Ringde då tidigt måndag morgon och fick då reda på att bilen hade kommit till Trosta på söndagen och att dom höll på att rekonda den.Sweetspot skrev:Ni som tagit emot bil. Hur snabbt inpå att bilen kommer till stockholm bokat de upp leveranserna? Samma vecka eller handlar det om månad fram.. fick känslan av att tider bokas först när bilen kommer till Sthlm... verkar lite skumt och fattar inte hur de jobbar riktigt.
Likt ett barn på julafton så hämtade jag ut bilen 1.5h innan utsatt tid då den var klar när jag kom dit.
Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?
Vi som fått våra bilar sen ett tag tillbaka och slutat leta VIN-nummer och tracka båtar mm hur sammanfattar vi våra första veckor. För min del har jag hunnit med 300 mil och är ganska lyrisk över bilen. Allt funkar som det ska det enda negativa är autopiloten som är ganska usel med sina spökbromsningar och allmänna ryckig körning. Filhållningen tycker jag dock fungerar ok så jag brukar ställa en lägre hastighet och sen styra farten själv med gasen. Lämnade f.ö in min bil förra veckan Johan Rosenberg (Rosenbergs Inpol) för Opti Cot behandling och blev mycket nöjd med resultatet. Han är extremt noggrann. Tar bilen på långresa till Portugal om några veckor och återkommer med rapport.
Model S 100 P Raven 2019
- ChrisTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 21 jun 2019 22:54
Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?
Jag har haft min MS LR i några dagar, kört ca 100 mil. Väldigt nöjd med bilen!
Njuter hela tiden när jag kör. Allt funkar som det ska. Autopilot funkar hyfsat, använder dock mest bara "cruise control"
Jag bor på västkusten och med tanke på alla stölder så är jag lite orolig. Jag har nu aktiverat pinkoden och nyckeln förvaras i en plåtburk
Njuter hela tiden när jag kör. Allt funkar som det ska. Autopilot funkar hyfsat, använder dock mest bara "cruise control"
Jag bor på västkusten och med tanke på alla stölder så är jag lite orolig. Jag har nu aktiverat pinkoden och nyckeln förvaras i en plåtburk
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?
Kul Twoben då kanske jag får min MX snart också. Fick i alla fall fakturan idag så .. håller tummarna att ett leveransbesked trillar in snart.Twoben skrev:Idag fick jag min leveranstid.
Skall hämta min mx den 6:e sep. Dvs från beställning till leverans snackar vi under en månad.
Nu har det inte inträffat ännu men än sålänge så är jag imponerad över hur snabbt å smidigt allt varit.
Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?
Med de åtgärderna tror jag du kan sova lugntChrisTesla skrev:Jag har haft min MS LR i några dagar, kört ca 100 mil. Väldigt nöjd med bilen!
Njuter hela tiden när jag kör. Allt funkar som det ska. Autopilot funkar hyfsat, använder dock mest bara "cruise control"
Jag bor på västkusten och med tanke på alla stölder så är jag lite orolig. Jag har nu aktiverat pinkoden och nyckeln förvaras i en plåtburk
Model S 100 P Raven 2019
Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?
Hämtade ut min Raven igår. Efter lite strul med signering som tog lite tid. Jag antar att de flesta är egenföretagare som leasar och då är det ju aldrig problem, men DNB krävde att jag va styrelsemedlem som vi fixade i maj, men nu igår klagade dom på att jag inte va firmatecknare. Men det löste sig med ett telefonsamtal och lite SMS.
Sen fick jag se pärlan:
Jag fick en genomgång och kikade noggrannt på allt utanpå och inne, och tog en massa bilder för senare referens. Hittade en 'repa' på en bakdörr, men när polerarkillen tillkallades sa han att det va lim, hämtade en sprutflaska och trollade bort den på ett kick.
Jag testade accet ut på motorvägen men fick inte ner pedalen i botten riktigt innan det gick lite för fort, men jädrar vilken rå kraft som borrar sig in i ryggen. Jag gjorde lite likadant med frun på kvällen och hon skrek bara 'neeej' Hon blir lite lätt åksjuk stackarn. Men visst blir man sugen på att prova en P... Jag provade även 'chill' acc sen men det va rätt fånigt.
Jag frågade om det Marcus skrev om, att APn behöver kalibreras och sen parkera för att få igång, men det visste han inget om. Insåg senare att det handlar om NoA. Jag diggar den rätt ok, men den är rätt sen i svängarna, hänger lixom alltid på utsidan av körbanan istället för att tangera apex. Spökbromsade kraftigt några ggr på väg ner från Trosta, men sen bara lite vid avtagsvägar. Det tar oxå ett tag att lära sig hur man ska undvika att den tjatar om att lägga händerna på ratten, man ska alltid hänga lite med handen kl 9-10 nånstans, då känner den att den får hålla emot och klagar inte.
Har testat att ladda både SuC, Type 2 kabel på Citygross och hemma laddar jag med 10A ur stickkontakt. Men den har jag laddat min GTE med sammam effekt i drygt ett år så det funkar bra. Men efter middagen tyckte jag det gick för långsamt att ladda så jag åkte 43km till Nkpg och laddade med SuC istället.
I mörkerkörningen på väg tillbaka märkte jag att NoA är lite tveksam när den ska tbax till högerfilen, den studsar på mittlinjen en gång och försöker igen, sen tar den sig över.
Sen hör jag nåt högfrekvent pipande från motorn tror jag. Tror det är samma ljud man alltid hör från motorn fast högre pitch eftersom man kör fortare. Visst va det nån som hade fått det åtgärdat? Va det nån smörjning nånstans?
Sen fick jag se pärlan:
Jag fick en genomgång och kikade noggrannt på allt utanpå och inne, och tog en massa bilder för senare referens. Hittade en 'repa' på en bakdörr, men när polerarkillen tillkallades sa han att det va lim, hämtade en sprutflaska och trollade bort den på ett kick.
Jag testade accet ut på motorvägen men fick inte ner pedalen i botten riktigt innan det gick lite för fort, men jädrar vilken rå kraft som borrar sig in i ryggen. Jag gjorde lite likadant med frun på kvällen och hon skrek bara 'neeej' Hon blir lite lätt åksjuk stackarn. Men visst blir man sugen på att prova en P... Jag provade även 'chill' acc sen men det va rätt fånigt.
Jag frågade om det Marcus skrev om, att APn behöver kalibreras och sen parkera för att få igång, men det visste han inget om. Insåg senare att det handlar om NoA. Jag diggar den rätt ok, men den är rätt sen i svängarna, hänger lixom alltid på utsidan av körbanan istället för att tangera apex. Spökbromsade kraftigt några ggr på väg ner från Trosta, men sen bara lite vid avtagsvägar. Det tar oxå ett tag att lära sig hur man ska undvika att den tjatar om att lägga händerna på ratten, man ska alltid hänga lite med handen kl 9-10 nånstans, då känner den att den får hålla emot och klagar inte.
Har testat att ladda både SuC, Type 2 kabel på Citygross och hemma laddar jag med 10A ur stickkontakt. Men den har jag laddat min GTE med sammam effekt i drygt ett år så det funkar bra. Men efter middagen tyckte jag det gick för långsamt att ladda så jag åkte 43km till Nkpg och laddade med SuC istället.
I mörkerkörningen på väg tillbaka märkte jag att NoA är lite tveksam när den ska tbax till högerfilen, den studsar på mittlinjen en gång och försöker igen, sen tar den sig över.
Sen hör jag nåt högfrekvent pipande från motorn tror jag. Tror det är samma ljud man alltid hör från motorn fast högre pitch eftersom man kör fortare. Visst va det nån som hade fått det åtgärdat? Va det nån smörjning nånstans?
Model S Raven Long Range, Deep Blue, FSD
Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?
Snygg bil Magnus och grattis!
Jävligt snygg X i bakgrunden
Den har jag nu kört några mil med och mina korta reflektioner.
Har en stor repa på bakrutan och en list som inte sitter ordentligt (som jag inte upptäckte på Trosta). Hoppas att service kan kolla på det.
Har inte hittat nåt ställe att prova plattan i mattan än. Alla ställen där jag provar accet, går det för fort innan
Älskar att köra bilen. Den är som en go-cart jämfört med min XC60 T8
Tycker Autopiloten är bättre än på Volvon, klarar skarpare kurvor. NoA är helt ok om man har lite överseende. Den gör både fel och hel fascinerade saker. Den svängde av E4 vid Kista helt av sig själv, blinkade och allt
I love it!!!
Jävligt snygg X i bakgrunden
Den har jag nu kört några mil med och mina korta reflektioner.
Har en stor repa på bakrutan och en list som inte sitter ordentligt (som jag inte upptäckte på Trosta). Hoppas att service kan kolla på det.
Har inte hittat nåt ställe att prova plattan i mattan än. Alla ställen där jag provar accet, går det för fort innan
Älskar att köra bilen. Den är som en go-cart jämfört med min XC60 T8
Tycker Autopiloten är bättre än på Volvon, klarar skarpare kurvor. NoA är helt ok om man har lite överseende. Den gör både fel och hel fascinerade saker. Den svängde av E4 vid Kista helt av sig själv, blinkade och allt
I love it!!!
Model X - 2019
Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?
Aaaargh... jag dör lite av att höra hur ni fått bilarna även fast jag glädjs å era vägnar
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?
Tänkte väl du skulle nämna den. Ja, man kan ju aldrig gå fel med svart, det är sen gammalt. Trevligt att ses förresten, förstår att du valde en X med den längden.Dream99 skrev:Jävligt snygg X i bakgrunden
Men den *blinkar o svänger själv*?? Det måste jag prova! Jag trodde den alltid krävde konfirmation från föraren?
Model S Raven Long Range, Deep Blue, FSD