Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Daniel »

McMagnus skrev:
Snygg färg! Bilden på kajen går lite mot orange. Är det nån reflektion? Jag har sett lite såna kameleonteffekter på deep blue, men inte på röd, om det är röd? Grattis!
Tack alla!

Multicoat-Röd ja. Håller med om att reflektionerna från sol/vatten/vaddetnukanvara på den bilden gjorde att den fick en intressant nyans.
26/8 ska den in för att tona rutorna samt chrome delete. Sen blir det precis som jag tänkt mig.

Några korta reflektioner i jämföreles med min P85 från 2014, efter ca 15 körda mil idag.
+ Mycket tystare. Markant tystare
+ Rejält med tryck i bilen. Bättre från såväl 0-100 som i högre hastigheter. Imponerande.
+ Väghållningen är fortfarande fantastisk. Kul med fyrhjulsdrift (min P85:a är som alla andra, bakhjulsdriven)
+ Stereoljudet! Wow! Så jävla nöjd med ljudet. Oerhörd förbättring mot min gamla
+ Räckvidden. Att det ens står 570km i displayen är imponerande. Att sedan förbrukningen vid min normala körning (blyfot) ligger i linje med detta är inget annat än ett mirakel. 15kwh större batteri, men nästan dubbelt så lång räckvidd. Hatten av.
+ LTE (4G) i bilen - min gamla hade bara 3G. Det ni.
+ Skärmen (Datorn) - Ungefär 100ggr snabbare. Den gamla gick inte att använda alls. Denna känns som ett jetplan i jämförelse. Nu kan man ju faktiskt kanske fundera på att surfa med bilens webläsare.

Hittat två minus också. Inget fanboyande här inte...
- Frunken....Jävla motor till att omöjliggöra att få in sin golfvagn där i och med AWD. Från att ha tryckt in fyra bagar och två vagnar i bilen utan problem (en i frunken), så kommer det bli tight med ens fyra bagar. Detta då även bagageutrymmet bak är marginellt mindre (höger bakdel vid hjulet är igentäppt, det var öppet förut och kunde därmed husera en bag raklång).
- Ingen Röd trefas-adapter :(. Laddar bilen vanligtvis på sommarstugan med en trefas neddragen till parkeringen. Nu måste jag sno trefasadaptern från min gamla bil då Tesla enligt min leveransperson idag meddelat att de slutat med den adaptern. Däremot fick man med en blå adapter fortfarande...en adapter jag under fem år aldrig ens varit i närheten av att använda. Märkligt kan jag tycka.

Nu dags att springa ut och fånga lite kvällsbilder på bilen....är ju trots allt fredag!
Användarvisningsbild
Sweetspot
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 02 aug 2019 08:59
Ort: Lidingö

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Sweetspot »

Ni som tagit emot bil. Hur snabbt inpå att bilen kommer till stockholm bokat de upp leveranserna? Samma vecka eller handlar det om månad fram.. fick känslan av att tider bokas först när bilen kommer till Sthlm... verkar lite skumt och fattar inte hur de jobbar riktigt.
Model S LR 2019 - Midnight Silver Metallic, 21” Sonicgrå Twin Turbine
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 apr 2017 09:06
Ort: Sollentuna

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av David D »

Tack för reflektionerna över bilen! Bara två veckor kvar...
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Användarvisningsbild
McMagnus
Teslaägare
Inlägg: 159
Blev medlem: 27 jul 2019 11:58

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av McMagnus »

Idag dök mitt VIN upp i synliga tecken på mitt Teslakonto, hela 2 dagar före leverans. Fick även ett påminnelsemail om att hämta bilen på tisdag så jag inte glömmer bort det. :lol:

Som svar till Sweetspot fick jag första gissningen 27/7 på 14-21/8, sen fick jag definitivt besked 5/8 om leverans 20/8. Så jag tror att man får första gissningen när den åker ifrån Tilburg på lastbil norrut, och definitivt besked när den kommit fram. Men det verkar även som om de byter process rätt ofta, har väl kanske inte hittat nåt optimalt sätt som är bra för alla inblandade?
Model S Raven Long Range, Deep Blue, FSD
Användarvisningsbild
Dream99
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 maj 2019 21:29

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Dream99 »

McMagnus skrev:
Idag dök mitt VIN upp i synliga tecken på mitt Teslakonto, hela 2 dagar före leverans. Fick även ett påminnelsemail om att hämta bilen på tisdag så jag inte glömmer bort det. :lol:
Samma här. Ser VIN på sidan också, samt ett mail med påminnelse att jag ska hämta en bil på tisdag.

Som om man skulle glömma det Bild
Model X - 2019
Twoben
Inlägg: 25
Blev medlem: 29 aug 2016 16:58
Ort: Göteborg

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Twoben »

Idag fick jag min leveranstid.

Skall hämta min mx den 6:e sep. Dvs från beställning till leverans snackar vi under en månad.

Nu har det inte inträffat ännu men än sålänge så är jag imponerad över hur snabbt å smidigt allt varit.
Användarvisningsbild
kalle_sala
Teslaägare
Inlägg: 136
Blev medlem: 28 apr 2019 15:44
Ort: Sala

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av kalle_sala »

Sweetspot skrev:
Ni som tagit emot bil. Hur snabbt inpå att bilen kommer till stockholm bokat de upp leveranserna? Samma vecka eller handlar det om månad fram.. fick känslan av att tider bokas först när bilen kommer till Sthlm... verkar lite skumt och fattar inte hur de jobbar riktigt.
Dom bokar upp tider "långt" innan preliminärt så var det 1 månad innan, sedan en vecka innan så bekräftade dom hämtningen per mail. Därefter så ringde dom på fredagen och sa att dom eventuellt inte kunde leverera på måndagen därpå då bilen inte kommit till Sverige än/att den stod på en biltransport upp genom Tyskland och visste inte riktigt chafförens kör/vilotider. Ringde då tidigt måndag morgon och fick då reda på att bilen hade kommit till Trosta på söndagen och att dom höll på att rekonda den.

Likt ett barn på julafton så hämtade jag ut bilen 1.5h innan utsatt tid då den var klar när jag kom dit.
Användarvisningsbild
perbjork
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 25 apr 2019 00:22

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av perbjork »

Vi som fått våra bilar sen ett tag tillbaka och slutat leta VIN-nummer och tracka båtar mm :D hur sammanfattar vi våra första veckor. För min del har jag hunnit med 300 mil och är ganska lyrisk över bilen. Allt funkar som det ska det enda negativa är autopiloten som är ganska usel med sina spökbromsningar och allmänna ryckig körning. Filhållningen tycker jag dock fungerar ok så jag brukar ställa en lägre hastighet och sen styra farten själv med gasen. Lämnade f.ö in min bil förra veckan Johan Rosenberg (Rosenbergs Inpol) för Opti Cot behandling och blev mycket nöjd med resultatet. Han är extremt noggrann. Tar bilen på långresa till Portugal om några veckor och återkommer med rapport.
Model S 100 P Raven 2019
Användarvisningsbild
ChrisTesla
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 21 jun 2019 22:54

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av ChrisTesla »

Jag har haft min MS LR i några dagar, kört ca 100 mil. Väldigt nöjd med bilen!
Njuter hela tiden när jag kör. Allt funkar som det ska. Autopilot funkar hyfsat, använder dock mest bara "cruise control"

Jag bor på västkusten och med tanke på alla stölder så är jag lite orolig. Jag har nu aktiverat pinkoden och nyckeln förvaras i en plåtburk :)
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av GreenMachine »

Twoben skrev:
Idag fick jag min leveranstid.

Skall hämta min mx den 6:e sep. Dvs från beställning till leverans snackar vi under en månad.

Nu har det inte inträffat ännu men än sålänge så är jag imponerad över hur snabbt å smidigt allt varit.
Kul Twoben då kanske jag får min MX snart också. Fick i alla fall fakturan idag så .. håller tummarna att ett leveransbesked trillar in snart.
Användarvisningsbild
perbjork
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 25 apr 2019 00:22

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av perbjork »

ChrisTesla skrev:
Jag har haft min MS LR i några dagar, kört ca 100 mil. Väldigt nöjd med bilen!
Njuter hela tiden när jag kör. Allt funkar som det ska. Autopilot funkar hyfsat, använder dock mest bara "cruise control"

Jag bor på västkusten och med tanke på alla stölder så är jag lite orolig. Jag har nu aktiverat pinkoden och nyckeln förvaras i en plåtburk :)
Med de åtgärderna tror jag du kan sova lugnt ;)
Model S 100 P Raven 2019
Användarvisningsbild
McMagnus
Teslaägare
Inlägg: 159
Blev medlem: 27 jul 2019 11:58

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av McMagnus »

Hämtade ut min Raven igår. Efter lite strul med signering som tog lite tid. Jag antar att de flesta är egenföretagare som leasar och då är det ju aldrig problem, men DNB krävde att jag va styrelsemedlem som vi fixade i maj, men nu igår klagade dom på att jag inte va firmatecknare. Men det löste sig med ett telefonsamtal och lite SMS.

Sen fick jag se pärlan:
IMG_20190820_101058.jpg
Jag fick en genomgång och kikade noggrannt på allt utanpå och inne, och tog en massa bilder för senare referens. Hittade en 'repa' på en bakdörr, men när polerarkillen tillkallades sa han att det va lim, hämtade en sprutflaska och trollade bort den på ett kick.

Jag testade accet ut på motorvägen men fick inte ner pedalen i botten riktigt innan det gick lite för fort, men jädrar vilken rå kraft som borrar sig in i ryggen. Jag gjorde lite likadant med frun på kvällen och hon skrek bara 'neeej' :mrgreen: Hon blir lite lätt åksjuk stackarn. Men visst blir man sugen på att prova en P... Jag provade även 'chill' acc sen men det va rätt fånigt.

Jag frågade om det Marcus skrev om, att APn behöver kalibreras och sen parkera för att få igång, men det visste han inget om. Insåg senare att det handlar om NoA. Jag diggar den rätt ok, men den är rätt sen i svängarna, hänger lixom alltid på utsidan av körbanan istället för att tangera apex. Spökbromsade kraftigt några ggr på väg ner från Trosta, men sen bara lite vid avtagsvägar. Det tar oxå ett tag att lära sig hur man ska undvika att den tjatar om att lägga händerna på ratten, man ska alltid hänga lite med handen kl 9-10 nånstans, då känner den att den får hålla emot och klagar inte.

Har testat att ladda både SuC, Type 2 kabel på Citygross och hemma laddar jag med 10A ur stickkontakt. Men den har jag laddat min GTE med sammam effekt i drygt ett år så det funkar bra. Men efter middagen tyckte jag det gick för långsamt att ladda så jag åkte 43km till Nkpg och laddade med SuC istället. :)

I mörkerkörningen på väg tillbaka märkte jag att NoA är lite tveksam när den ska tbax till högerfilen, den studsar på mittlinjen en gång och försöker igen, sen tar den sig över.

Sen hör jag nåt högfrekvent pipande från motorn tror jag. Tror det är samma ljud man alltid hör från motorn fast högre pitch eftersom man kör fortare. Visst va det nån som hade fått det åtgärdat? Va det nån smörjning nånstans?
Model S Raven Long Range, Deep Blue, FSD
Användarvisningsbild
Dream99
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 maj 2019 21:29

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Dream99 »

Snygg bil Magnus och grattis!
Jävligt snygg X i bakgrunden
Den har jag nu kört några mil med och mina korta reflektioner.
Har en stor repa på bakrutan och en list som inte sitter ordentligt (som jag inte upptäckte på Trosta). Hoppas att service kan kolla på det.
Har inte hittat nåt ställe att prova plattan i mattan än. Alla ställen där jag provar accet, går det för fort innan
Älskar att köra bilen. Den är som en go-cart jämfört med min XC60 T8
Tycker Autopiloten är bättre än på Volvon, klarar skarpare kurvor. NoA är helt ok om man har lite överseende. Den gör både fel och hel fascinerade saker. Den svängde av E4 vid Kista helt av sig själv, blinkade och allt
I love it!!!
Model X - 2019
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Kilowatt »

Aaaargh... jag dör lite av att höra hur ni fått bilarna även fast jag glädjs å era vägnar :)
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
McMagnus
Teslaägare
Inlägg: 159
Blev medlem: 27 jul 2019 11:58

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av McMagnus »

Dream99 skrev:
Jävligt snygg X i bakgrunden Bild
Tänkte väl du skulle nämna den. Ja, man kan ju aldrig gå fel med svart, det är sen gammalt. :) Trevligt att ses förresten, förstår att du valde en X med den längden. :o

Men den *blinkar o svänger själv*?? Det måste jag prova! Jag trodde den alltid krävde konfirmation från föraren?
Model S Raven Long Range, Deep Blue, FSD
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 311
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av TechNerd »

McMagnus skrev:
Dream99 skrev:
Men den *blinkar o svänger själv*?? Det måste jag prova! Jag trodde den alltid krävde konfirmation från föraren?
Byter fil så måste du bekräfta.
Men när den svänger av motorvägen så gör den det utan behöva en bekräftelse.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
Dream99
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 maj 2019 21:29

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Dream99 »

McMagnus skrev:
Dream99 skrev:
Jävligt snygg X i bakgrunden Bild
Trevligt att ses förresten, förstår att du valde en X med den längden. :o
Stor kille, stor bil Bild
Ja, roligt att du fråga om det var jag. Jag var helt i andra tankar och hade glömt bort att du oxå var där Bild
Model X - 2019
Användarvisningsbild
ForestC
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 17 mar 2019 16:41

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av ForestC »

McMagnus skrev:
Sen hör jag nåt högfrekvent pipande från motorn tror jag. Tror det är samma ljud man alltid hör från motorn fast högre pitch eftersom man kör fortare. Visst va det nån som hade fått det åtgärdat? Va det nån smörjning nånstans?
Kom med nya motorn fram på Raven. Ett "beteende" hos Raven både på S och X vad det verkar.
Däremot upplever jag skillnad på senaste uppdateringen - kanske har man ändrat hur motorn fram används/driver - eller har jag bara blivit några dagar äldre och tappat hörsel helt plötsligt. Det finns fortfarande kvar i bakgrunden...
Användarvisningsbild
McMagnus
Teslaägare
Inlägg: 159
Blev medlem: 27 jul 2019 11:58

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av McMagnus »

ForestC skrev:
McMagnus skrev:
Sen hör jag nåt högfrekvent pipande från motorn tror jag. Tror det är samma ljud man alltid hör från motorn fast högre pitch eftersom man kör fortare. Visst va det nån som hade fått det åtgärdat? Va det nån smörjning nånstans?
Kom med nya motorn fram på Raven. Ett "beteende" hos Raven både på S och X vad det verkar.
Däremot upplever jag skillnad på senaste uppdateringen - kanske har man ändrat hur motorn fram används/driver - eller har jag bara blivit några dagar äldre och tappat hörsel helt plötsligt. Det finns fortfarande kvar i bakgrunden...
Aha, ok, då är det väl inget speciellt med min då. Tack för info.
Ska bli intressant att höra hur barnen upplever det. Dom skriker varje gång jag använder min USB-tändare hemma, den har visst nåt hundpip som jag inte har en susning att höra.
Model S Raven Long Range, Deep Blue, FSD
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Daniel »

McMagnus skrev:
Hämtade ut min Raven igår. Efter lite strul med signering som tog lite tid. Jag antar att de flesta är egenföretagare som leasar och då är det ju aldrig problem, men DNB krävde att jag va styrelsemedlem som vi fixade i maj, men nu igår klagade dom på att jag inte va firmatecknare. Men det löste sig med ett telefonsamtal och lite SMS.

Sen fick jag se pärlan:
IMG_20190820_101058.jpg
Jag fick en genomgång och kikade noggrannt på allt utanpå och inne, och tog en massa bilder för senare referens. Hittade en 'repa' på en bakdörr, men när polerarkillen tillkallades sa han att det va lim, hämtade en sprutflaska och trollade bort den på ett kick.

Jag testade accet ut på motorvägen men fick inte ner pedalen i botten riktigt innan det gick lite för fort, men jädrar vilken rå kraft som borrar sig in i ryggen. Jag gjorde lite likadant med frun på kvällen och hon skrek bara 'neeej' :mrgreen: Hon blir lite lätt åksjuk stackarn. Men visst blir man sugen på att prova en P... Jag provade även 'chill' acc sen men det va rätt fånigt.

Jag frågade om det Marcus skrev om, att APn behöver kalibreras och sen parkera för att få igång, men det visste han inget om. Insåg senare att det handlar om NoA. Jag diggar den rätt ok, men den är rätt sen i svängarna, hänger lixom alltid på utsidan av körbanan istället för att tangera apex. Spökbromsade kraftigt några ggr på väg ner från Trosta, men sen bara lite vid avtagsvägar. Det tar oxå ett tag att lära sig hur man ska undvika att den tjatar om att lägga händerna på ratten, man ska alltid hänga lite med handen kl 9-10 nånstans, då känner den att den får hålla emot och klagar inte.

Har testat att ladda både SuC, Type 2 kabel på Citygross och hemma laddar jag med 10A ur stickkontakt. Men den har jag laddat min GTE med sammam effekt i drygt ett år så det funkar bra. Men efter middagen tyckte jag det gick för långsamt att ladda så jag åkte 43km till Nkpg och laddade med SuC istället. :)

I mörkerkörningen på väg tillbaka märkte jag att NoA är lite tveksam när den ska tbax till högerfilen, den studsar på mittlinjen en gång och försöker igen, sen tar den sig över.

Sen hör jag nåt högfrekvent pipande från motorn tror jag. Tror det är samma ljud man alltid hör från motorn fast högre pitch eftersom man kör fortare. Visst va det nån som hade fått det åtgärdat? Va det nån smörjning nånstans?
Grattis till er båda!!
Användarvisningsbild
perbjork
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 25 apr 2019 00:22

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av perbjork »

Angående ”pipandet” från motorn så kan jag bara höra ett mycket svagt ”vin” från motorerna då jag axar, i det närmaste ohörbart så har du mera ljud än så tror jag att något behöver justeras.
Model S 100 P Raven 2019
Användarvisningsbild
McMagnus
Teslaägare
Inlägg: 159
Blev medlem: 27 jul 2019 11:58

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av McMagnus »

perbjork skrev:
Angående ”pipandet” från motorn så kan jag bara höra ett mycket svagt ”vin” från motorerna då jag axar, i det närmaste ohörbart så har du mera ljud än så tror jag att något behöver justeras.
Det låter som om det är samma ljud vi pratar om, och vid jämn fart är det inte helt lätt att lokalisera eftersom det är så monotont, och har man annat ljud igång är det svårt att höra alls. Man skulle ju vilja jämföra med nån annan, vi får se om vi får ihop nån träff nångång.
Model S Raven Long Range, Deep Blue, FSD
Användarvisningsbild
AndreasF
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 13 mar 2019 19:57
Ort: Göteborg

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av AndreasF »

Jag kan bekräfta pipandet. Det är svagt men hörs definitivt vid gaspådrag, framförallt i lägre hastigheter <90 km/h.
Detta fanns inte på de gamla motorerna. Jag skall in med min Raven på service 16/9 och har bett dem att ta en kik på det.
Tyvärr så misstänker jag att det är "per design".
Tesla Model S LR-19 Raven, Deep Blue Metallic, FSD
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av bonath »

Formel E sound? Går ju inte att köpa "tuffare avgassystem"... :D :D :D
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Skriv svar