Ta leverans av P100DL Utan Raven eller "Uppgradera"?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Ta leverans av P100DL Utan Raven eller "Uppgradera"?

Inlägg av deffe »

Jag skulle hämtat ut min nya P100DL förra veckan men det blev förskjutet pågrund av olika anledningar likt många andra här inne, i mitt fall hade dom inte fått skyltarna.

Min P100DL är en av dom sista som inte har Raven motorn och nya fjädringen, däremot så är den lite billigare än en helt ny Performance samt även lite lägre förmånsvärde eftersom L är inkluderat i grundpriset.

Jag är nu lite osäker på hur jag ska göra, hur hade ni gjort i denna situation? Det är mycket pengar som ska byta ägare även om det är ett leasingavtal mellan mitt bolag och Tesla.

Som jag tolkar det så får jag inte ens gratis laddning och inte heller något annat eftersom bilen inte anses vara en lagerbil (på sätt och vis förståeligt men samtidigt...)
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Ta leverans av P100DL Utan Raven eller "Uppgradera"?

Inlägg av Kilowatt »

Om du är en befintlig ägare så skulle ju Ludicrous ingå även på en Raven...

Jag hade (om du klarar väntan) avvaktat en Raven. Men jag är lite jävig :)
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Ta leverans av P100DL Utan Raven eller "Uppgradera"?

Inlägg av Feddan »

Jag var i liknande sits men hade innan avbeställt en M3P, så jag var kanske extra trött på att vänta. Men jag resonerade så här: Ludicrous gör sig bäst på sommaren. På vintern kan man lika gärna köra 100D. Men ska man lägga extra pengar på en P100DL då är det väl bättre att få den till sommaren än till hösten.

Så jag tog leverans av min P100DL för några veckor sedan och den är så j*vla snabb! Jag har inte ens testat "Ludicrous+"-läget än, Ludicrous räcker och blir över! Det bästa är att skjutsa andra, för en del vet att den är snabb men ingen är med på att den är SÅ snabb! :twisted:
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1419
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Ta leverans av P100DL Utan Raven eller "Uppgradera"?

Inlägg av Niclas »

Vad jag förstår så innebär Raven att du får lite längre räckvidd och luftfjädring som är ännu mjukare än den vanliga luftfjädringen.
Om du får den gamla billigare så skulle jag ta den.
Jag tycker att det är helt fel att ha mjuk fjädring på en P100DL.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Ta leverans av P100DL Utan Raven eller "Uppgradera"?

Inlägg av Kilowatt »

Niclas skrev:
Vad jag förstår så innebär Raven att du får lite längre räckvidd och luftfjädring som är ännu mjukare än den vanliga luftfjädringen.
Om du får den gamla billigare så skulle jag ta den.
Jag tycker att det är helt fel att ha mjuk fjädring på en P100DL.
Nja, den nya fjädringen är adaptiv och har olika lägen vilket den gamla inte hade. Du får mjuk sättning när du vill ha det så men hårdare än tidigare om du vill köra sportigt. Därtill anpassning efter körstilen just nu. = Klart bättre lösning än den gamla.

https://electrek.co/2019/05/27/tesla-ra ... uspension/
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1419
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Ta leverans av P100DL Utan Raven eller "Uppgradera"?

Inlägg av Niclas »

Ang nya adaptiva fjädringen så finns det objektiva mätningar av Daerik på Youtube som visar att nya fjädringen i sportläge är mjukare än gamla luftfjädringen.
De bästa fjädringarna som Tesla hittills gjort på model S är den gamla performance plus fjädringen som fanns ett kort tag till P85D 2015, samt P85+.
Jag har själv ägt en P100DL med luftfjädring och den var alldeles för mjuk.
Min nuvarande P100DL Tars Edition har plus-stålfjädring och den är mycket tajtare och rappare i styrningen, nästan som P3D.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
perbjork
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 25 apr 2019 00:22

Re: Ta leverans av P100DL Utan Raven eller "Uppgradera"?

Inlägg av perbjork »

Jag väntade (och väntar fortfarande) Utan tvekan värt att göra det tycker jag. Motorerna och framförallt nya fjädringen är en rejäl uppgradering. Räknar man på det så blir en lagerbil inte så väldans mycket billigare.
Model S 100 P Raven 2019
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1419
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Ta leverans av P100DL Utan Raven eller "Uppgradera"?

Inlägg av Niclas »

Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1419
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Ta leverans av P100DL Utan Raven eller "Uppgradera"?

Inlägg av Niclas »

Har inte kört nya Raven P100D men man ska inte vara så säker på att nya fjädringen är bättre än den gamla. Finns massor av Tesla-saker som blivit sämre med åren IMO.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Ta leverans av P100DL Utan Raven eller "Uppgradera"?

Inlägg av vigge50 »

Niclas skrev:
Vad jag förstår så innebär Raven att du får lite längre räckvidd och luftfjädring som är ännu mjukare än den vanliga luftfjädringen.
Om du får den gamla billigare så skulle jag ta den.
Jag tycker att det är helt fel att ha mjuk fjädring på en P100DL.
Är faktiskt inte helt säker på om du får längre räckvidd i högre hastigheter, där de flesta vill ha lång räckvidd. Om du kolla på EPAs tester så har Model S alltid haft lägre förbrukning under testet ”Highway” jämfört med ”City”. Detta förändrades dock med senaste Raven uppdateringen där Highway endast fick en liten förbättring samtidigt som city fick en rejäl förbättring av effektiviteten. Detta får mig att fundera om inte effektiviteten kanske t o m är sämre med nya motorerna i höga hastigheter. Har nu ingen data för att styrka detta men väntar med spänning på att Abetterroutplaner får in ordentligt med data för att kunna göra en jämförelse i olika hastigheter.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ta leverans av P100DL Utan Raven eller "Uppgradera"?

Inlägg av Gustafsson »

MS står ju inför nya uppdateringar i år, så risken är ju stor om du tvekar nu att det blir svårt även när du beställt Raven. När nya S kommer, som vi med stor sannolikhet vet kommer att innehålla betydande uppgraderingar, blir skillnaden nog viktigare än Raven eller ej.
Själv väntar jag även om jag är svårt sugen på en P100D.
Så: behåll den du beställt eller vänta ut den uppdaterade MS som inte presenterats än.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Ta leverans av P100DL Utan Raven eller "Uppgradera"?

Inlägg av erbo73 »

deffe skrev:
Jag skulle hämtat ut min nya P100DL förra veckan men det blev förskjutet pågrund av olika anledningar likt många andra här inne, i mitt fall hade dom inte fått skyltarna.

Min P100DL är en av dom sista som inte har Raven motorn och nya fjädringen, däremot så är den lite billigare än en helt ny Performance samt även lite lägre förmånsvärde eftersom L är inkluderat i grundpriset.

Jag är nu lite osäker på hur jag ska göra, hur hade ni gjort i denna situation? Det är mycket pengar som ska byta ägare även om det är ett leasingavtal mellan mitt bolag och Tesla.

Som jag tolkar det så får jag inte ens gratis laddning och inte heller något annat eftersom bilen inte anses vara en lagerbil (på sätt och vis förståeligt men samtidigt...)
För en rejäl prisreduktion (200k?) så hade jag tagit leverans.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1419
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Ta leverans av P100DL Utan Raven eller "Uppgradera"?

Inlägg av Niclas »

Jag skulle inte heller ta ut en ny Tesla nu, oavsett rabatt eller Raven. Väldigt stor sannolikhet att det blir en helt ny version av model S i september typ.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1494
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Ta leverans av P100DL Utan Raven eller "Uppgradera"?

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Tog ut min P100DL utan raven i mitten på juni efter en del ombeställningar och är grymt nöjd, men då gav jag rejält under miljonen och fick fri Supercharging. Klippet är helt osannolikt, överraskar mig själv ibland vid omkörningar. :D
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Ta leverans av P100DL Utan Raven eller "Uppgradera"?

Inlägg av deffe »

Jag har varit lite av en jobbig kund relaterat till min senaste bil eftersom jag beställde bara veckor innan den stora "rean" som var i våras, vilket ledde till att jag helt enkelt avbokade min bil för 1.3Miljoner och bokade en P100DL för 1Miljon istället(tidigare beställningen var en maxad 100D). En deal som kändes helt fantastiskt vid ögonblicket, och jag kommer nog bli väldigt nöjd med den bil jag nu beställt. Men jag lider av att alltid vilja ha det senaste :D

Jag en riktig teknik & bilnörd; kommande Tesla kommer nämligen bli min 5e (för att poängtera vilken Tesla nörd jag är).

Hade dom bjussat på något så enkelt som fri supercharger & kanske någon fin fälg eller liknande så hade det nog ändå känts bra... Tesla är verkligen ett knepigt köp må jag säga. Förr i tiden kunde man köpa en bil som var "värstingen" i några månader eller rentav År. Men här gäller andra regler helt klart. Man kan inte vänta ut teknik det är en sak som är säker :roll:
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Ta leverans av P100DL Utan Raven eller "Uppgradera"?

Inlägg av Tars »

deffe skrev:
Jag har varit lite av en jobbig kund relaterat till min senaste bil eftersom jag beställde bara veckor innan den stora "rean" som var i våras, vilket ledde till att jag helt enkelt avbokade min bil för 1.3Miljoner och bokade en P100DL för 1Miljon istället(tidigare beställningen var en maxad 100D). En deal som kändes helt fantastiskt vid ögonblicket, och jag kommer nog bli väldigt nöjd med den bil jag nu beställt. Men jag lider av att alltid vilja ha det senaste :D

Jag en riktig teknik & bilnörd; kommande Tesla kommer nämligen bli min 5e (för att poängtera vilken Tesla nörd jag är).

Hade dom bjussat på något så enkelt som fri supercharger & kanske någon fin fälg eller liknande så hade det nog ändå känts bra... Tesla är verkligen ett knepigt köp må jag säga. Förr i tiden kunde man köpa en bil som var "värstingen" i några månader eller rentav År. Men här gäller andra regler helt klart. Man kan inte vänta ut teknik det är en sak som är säker :roll:
I feel you.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Ta leverans av P100DL Utan Raven eller "Uppgradera"?

Inlägg av bonath »

Tars, our hero! We feel you to!
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Ta leverans av P100DL Utan Raven eller "Uppgradera"?

Inlägg av deffe »

Jag slog till på en 'klassiker :-p

Fick fri superchargers for life med iaf denna bil samt lite extra annat. Vill åka Tesla i sommar :)

Samt hade fått ett högre förmånsvärde och högre pris med nyare versionen. Kändes ändå Nice med fri laddning, får stanna lite oftare, men laddar gratis..

Nu ska jag försöka mig på att göra en chromedelete, alla wrapbutiker har stängt nämligen

P100DL, SWOOOSH. Jävla bra drag!
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Skriv svar