Road trip till Öland

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
VarroF
Teslaägare
Inlägg: 116
Blev medlem: 01 sep 2017 13:38

Re: Road trip till Öland

Inlägg av VarroF »

Karma skrev:
Vi skal også på semester til Öland i sommer. Vi reiser fra Norge i slutten av Juli med vår TM3. Blir en lang tur fra Tvedestrand (sør i Norge) til Sandefjord og over til Strömstad og til slutt overnatting i Göteborg. Dagen etter setter vi kursen mot Löttorp første uken, og Rälla andre uken.
Den norske elbilforeningen har en avtale med Bee/Clever, så der kan jeg bruke elbilforeningens kort/brikke. Veldig praktisk :)

Tenkte også at jeg kanskje kunne prøve destination chargers i Ekerum. Hva er kriteriene for å få lov å lade der? Den er kanskje bare for boende? Eller kan jeg lade der om vi drar dit og spiser en pizza?

Gleder oss til vår første langtur med Tesla, samt herlig sommer på Öland :)
God fornøyelse! ;)
På deras hemsida står det;

”Parkering
Gratis allmän parkering finns vid boendet (bokning behövs ej). Laddningsstation för elbil.”

Jag utgår igår att du kan stå där. Vi bor 10 minuter därifrån nu. Tänker stå där någon dag och äta pizza. Jag återkommer om det skulle vara problem.
Karma
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 apr 2019 21:49

Re: Road trip till Öland

Inlägg av Karma »

Låter veldig bra!

Takk for rask respons :)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Road trip till Öland

Inlägg av Svenssons »

Ja, inga problem att ladda vid Ekerum utan att bo där. Har gjort det när vi tog en pizza där.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
VarroF
Teslaägare
Inlägg: 116
Blev medlem: 01 sep 2017 13:38

Re: Road trip till Öland

Inlägg av VarroF »

Som jag skrev i början av tråden, är vi normalt inga road trip människor egentligen, och första gången i vår Tesla...så massa nya upplevelser: det mesta positivt. Förutom det här...vid var och annan station står en sådan hybrid (ofta passat!). Får de det? Står ju ”ladda din elbil” och vid ena stället (utanför kommunhuset, satt det en extra skylt: ”endast för elbilar”)... Likt förbannat stod en annan passat och laddade där.
A082BB2C-8D1E-4CF7-A77F-169ECD5E0C50.jpeg
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Road trip till Öland

Inlägg av bylund »

Laddhybrider är tillåtna med denna typ av skyltning, då de kan använda externt laddad el för framdriften av fordonet.
Tavlan anger en plats för extern laddning av elektricitet för fordons framdrivning. Tavlan används under märke E19, parkering, och anger att endast fordon med möjlighet till extern laddning av elektricitet för fordonets framdrivning får parkera.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
VarroF
Teslaägare
Inlägg: 116
Blev medlem: 01 sep 2017 13:38

Re: Road trip till Öland

Inlägg av VarroF »

bylund skrev:
Laddhybrider är tillåtna med denna typ av skyltning, då de kan använda externt laddad el för framdriften av fordonet.
Tavlan anger en plats för extern laddning av elektricitet för fordons framdrivning. Tavlan används under märke E19, parkering, och anger att endast fordon med möjlighet till extern laddning av elektricitet för fordonets framdrivning får parkera.
Ok då ska jag inte bli sur på en semi ICE som står där haha, hoppas de inte fyller alla laddare på nästa stopp. Rullar ju en hel del sådana... :roll:

By the way... var inne i Borgholm idag en andra runda och ställde mig mittemot kommunhuset. Precis mittemot de 4 Clever platserna stod en sådan blå (vad den kontakten nu heter, tre hål - har en sådan adapter i bagageluckan som jag aldrig använt). Hade precis laddat på tidigare under dagen, så behövde inte ladda just då. Det var inga skyltar eller nått ovanför den. Är det bara plugga i och ladda?
5F94B1E2-854C-4819-915F-B5FA69857593.jpeg
Användarvisningsbild
VarroF
Teslaägare
Inlägg: 116
Blev medlem: 01 sep 2017 13:38

Re: Road trip till Öland

Inlägg av VarroF »

Så... nu är man hemma igen efter sin första road trip i en elbil.

Vår Model S 85 klarade köra Malmö Kalmar sträckan i ett svep, och jag körde ingen sneakkörning.

Tack alla för faktiska inputs. Så glad över att vi tog Teslan. Gick långt över förväntan! Väldigt smidigt!

Fram tills nu, har jag tänkt att det är bra med en ICE som andra bil, men har ändrat mig nu. När det är dags att byta ut Volvon, blir det en Model 3 som andra bil.

Allt gott!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Road trip till Öland

Inlägg av Svenssons »

Model 3 kommer ha längre räckvidd och ladda mycket snabbare så det kanske finns risk att den blir första bilen. :)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
VarroF
Teslaägare
Inlägg: 116
Blev medlem: 01 sep 2017 13:38

Re: Road trip till Öland

Inlägg av VarroF »

Svenssons skrev:
Model 3 kommer ha längre räckvidd och ladda mycket snabbare så det kanske finns risk att den blir första bilen. :)
Haha touché!
AwesomePossum
Inlägg: 14
Blev medlem: 11 jul 2019 21:45

Re: Road trip till Öland

Inlägg av AwesomePossum »

Intressant läsning för någon som går i Tesla-tankar. Bra att även längre resor går bra där resmålet befinner sig en bit från en Supercharger.

Hur var med att få ned semesterpackningen i MS jämfört med ICE-Volvon? Liknade det ett Tetris-spel eller krävdes det mindre eftertanke?
Användarvisningsbild
VarroF
Teslaägare
Inlägg: 116
Blev medlem: 01 sep 2017 13:38

Re: Road trip till Öland

Inlägg av VarroF »

AwesomePossum skrev:
Intressant läsning för någon som går i Tesla-tankar. Bra att även längre resor går bra där resmålet befinner sig en bit från en Supercharger.

Hur var med att få ned semesterpackningen i MS jämfört med ICE-Volvon? Liknade det ett Tetris-spel eller krävdes det mindre eftertanke?
Nu har vi en V50 kombi så Model S har klart större utrymmen både för passagerare, baklucka och frunk ;). Tanken är att den ska vara vår huvudbil med tre barn. Lämnade harthyllan hemma, sedan var det bara att slänga in packningen. Inga problem eller eftertanke alls!
046C401C-67BF-466E-AAA7-54DC2648C961.jpeg
62036DA9-81A3-440F-88E8-4CF174C210A2.jpeg
AwesomePossum
Inlägg: 14
Blev medlem: 11 jul 2019 21:45

Re: Road trip till Öland

Inlägg av AwesomePossum »

Oj, det får en plats med en hel del. Tack för info!
Skriv svar