Frågor angående att köpa begagnad Model S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10308
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Frågor angående att köpa begagnad Model S

Inlägg av Legato »

larssthlm skrev:
Stort tack för era svar! Någon speciell hemsida ni rekommenderar för att hitta en begagnad Tesla? Kanske är blocket och de vanliga bilsidorna som gäller för Tesla också.
Om du är ute efter en lågmilare i fint skick som dessutom har både AP 2.5 och Full Self Driving-tillägg så rekommenderar jag min ;)

https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 7-13542515

Såg att du kikade på en 90a och passar på att informera om att modellbeteckningarna är lite förvirrande ibland.

Det är tex ett större hopp i verkligheten mellan 90 och 100 än mellan 75 och 90.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
larssthlm
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 05 jul 2019 11:10
Ort: Stockholm

Re: Frågor angående att köpa begagnad Model S

Inlägg av larssthlm »

Tack, hur menar du med "Det är tex ett större hopp i verkligheten mellan 90 och 100 än mellan 75 och 90"?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Frågor angående att köpa begagnad Model S

Inlägg av taliz »

larssthlm skrev:
Tack, hur menar du med "Det är tex ett större hopp i verkligheten mellan 90 och 100 än mellan 75 och 90"?
Den faktiska skillnaden i storleken på batteriet är ungefär tvärtom.
100 är ca 15kwh större än 90. Medan 90 bara är ca 10kwh mer än 75.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
larssthlm
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 05 jul 2019 11:10
Ort: Stockholm

Re: Frågor angående att köpa begagnad Model S

Inlägg av larssthlm »

Ok, tack då förstår jag. Jag har nu hittat en begagnad Tesla som jag lagt handpenning på och kommer köpa fullt ut på måndag. Köper av bilhandlare (ej Tesla) är det något speciellt jag bör tänka på? Kan man kolla upp specifik information om bilen om man har chassinummer/regnummer? Väldigt tacksam för input.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Frågor angående att köpa begagnad Model S

Inlägg av frippe »

larssthlm skrev:
Ok, tack då förstår jag. Jag har nu hittat en begagnad Tesla som jag lagt handpenning på och kommer köpa fullt ut på måndag. Köper av bilhandlare (ej Tesla) är det något speciellt jag bör tänka på? Kan man kolla upp specifik information om bilen om man har chassinummer/regnummer? Väldigt tacksam för input.
Jag skulle vilja ha en fullständig servicehistorik av säljaren. Kolla upp tidigare ägare, var har bilen gått tidigare, lite om dess laddhistorik om det går att få fram. Har den mycket SuC t.ex.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
larssthlm
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 05 jul 2019 11:10
Ort: Stockholm

Re: Frågor angående att köpa begagnad Model S

Inlägg av larssthlm »

Tack Frippe! Kan man se någonstans i menyerna i inställningarna hur mycket den laddats och hur kapaciteten på batteriet är? Hur mycket det tappat osv..?
Skriv svar