Automatiskt filbyte hindras

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
maas
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 mar 2019 08:13

Automatiskt filbyte hindras

Inlägg av maas »

Hejsan

Varenda gång jag försöker göra filbyte med autopiloten påslagen får jag upp texten "Automatiskt filbyte hindras" då jag lägger i blinkers.

Vet någon vad detta beror på?

Jag har en sen 2018 S75D med Enhanced Autopilot.

Mvh
Martin
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Automatiskt filbyte hindras

Inlägg av ellerstrom »

Har också fått detta någon gång och upplever det numera spelar roll vilket läge man har blinkersspaken i vid filbyte på AP/Navigate on Autopilot:

Prova att bara "dutta" på blinkerspaken, dvs trycka lätt på den utan att "låsa" den i läget där den fortsätter blinka.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Automatiskt filbyte hindras

Inlägg av leiflodde »

Samma på min nya med lev juni fungrade de första dagarna sen helt kass, AP är sämmre än på min gamla från 2014 som visserligen i början var lite ostabil men lärde sig.

Hadde en 90D som lånebil och fungerade utmärkt.

Har version 2019.20.4.3
Användarvisningsbild
maas
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 mar 2019 08:13

Re: Automatiskt filbyte hindras

Inlägg av maas »

ellerstrom skrev:
Har också fått detta någon gång och upplever det numera spelar roll vilket läge man har blinkersspaken i vid filbyte på AP/Navigate on Autopilot:

Prova att bara "dutta" på blinkerspaken, dvs trycka lätt på den utan att "låsa" den i läget där den fortsätter blinka.
Toppenbra tips, tack. Det ska jag prova och återkomma om det funkar för mig eller inte.
Användarvisningsbild
maas
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 mar 2019 08:13

Re: Automatiskt filbyte hindras

Inlägg av maas »

leiflodde skrev:
Samma på min nya med lev juni fungrade de första dagarna sen helt kass, AP är sämmre än på min gamla från 2014 som visserligen i början var lite ostabil men lärde sig.

Hadde en 90D som lånebil och fungerade utmärkt.

Har version 2019.20.4.3
Samma version som jag ligger på. Min funkade också bra tidigare tycker jag, kommer dock inte ihåg vid vilken version det blev sämre.
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Automatiskt filbyte hindras

Inlägg av ellerstrom »

maas skrev:
ellerstrom skrev:
Har också fått detta någon gång och upplever det numera spelar roll vilket läge man har blinkersspaken i vid filbyte på AP/Navigate on Autopilot:

Prova att bara "dutta" på blinkerspaken, dvs trycka lätt på den utan att "låsa" den i läget där den fortsätter blinka.
Toppenbra tips, tack. Det ska jag prova och återkomma om det funkar för mig eller inte.
Nu har jag "bara" 2019.20.4.2, men när jag gör som jag beskriver ovan funkar det ypperligt. Dessutom med bonusen att bilen själv slutar blinka när den bytt fil.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Automatiskt filbyte hindras

Inlägg av Hertsh »

ellerstrom skrev:
maas skrev:
ellerstrom skrev:
Har också fått detta någon gång och upplever det numera spelar roll vilket läge man har blinkersspaken i vid filbyte på AP/Navigate on Autopilot:

Prova att bara "dutta" på blinkerspaken, dvs trycka lätt på den utan att "låsa" den i läget där den fortsätter blinka.
Toppenbra tips, tack. Det ska jag prova och återkomma om det funkar för mig eller inte.
Nu har jag "bara" 2019.20.4.2, men när jag gör som jag beskriver ovan funkar det ypperligt. Dessutom med bonusen att bilen själv slutar blinka när den bytt fil.
Tror att 2019.16 var när detta blev "standard".
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
maas
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 mar 2019 08:13

Re: Automatiskt filbyte hindras

Inlägg av maas »

Det funkade perfekt att dutta i blinkersen också för mig. Hade missat den ändringen. Stort tack!!
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Automatiskt filbyte hindras

Inlägg av ellerstrom »

maas skrev:
Det funkade perfekt att dutta i blinkersen också för mig. Hade missat den ändringen. Stort tack!!
Bra att det löste problemet! :D
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Lars P
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 01 okt 2017 20:54

Re: Automatiskt filbyte hindras

Inlägg av Lars P »

Har samma problem på mina nya S, ska testa att dutta på blinkersspaken idag :)
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Automatiskt filbyte hindras

Inlägg av OlleBack »

maas skrev:
Det funkade perfekt att dutta i blinkersen också för mig. Hade missat den ändringen. Stort tack!!
Har för mig det stod nått om regulations. Gissar att det inte var ok att ligga och blinka i en evighet innan den _kanske_ bytte fil. I samma veva började den byta fil på en gång i princip mot förut när det kunde ta 5-10 sekunder.
Skriv svar