Privatägd kalkyl mellan Volvo V40 och Tesla

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
VillHaTesla
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 26 jun 2019 11:17

Privatägd kalkyl mellan Volvo V40 och Tesla

Inlägg av VillHaTesla »

Hej,

Jag korspostar detta i både Model S och Model 3 tråden, hoppas det är okej!
Anledningen är då jag egentligen inte har något "krav" på vilken Tesla jag vill köpa då jag själv ser för och nackdelar med båda, utan mer att jag Villhöver en Tesla dels p.g.a.
hela den tekniska delen som Tesla står för men också den oslagbara körsträckan m.m. och att olika Tesla ägare kanske mer sannolikt hänger i "sin forumtråd" utifrån vilken modell man äger.

Jag har haft en tråd tidigare där vi diskuterade Tesla som pendlarbil då jag i slutet på Augusti ska börja pendla ca. 12 mil om dagen dörr till dörr vilket kommer ge mig ca. 300 mil i månaden och en dryg bränslekostnad på 3500:- i månaden (300 mil x 11,50:-/milen). Detta tillsammans med köp av en fossilbil gör att man kommer upp i en rätt hög månadskostnad för en fossilare också.

Jag har gjort två stycken kalkyler utifrån en Volvo V40 -2016/-2017 års modell (Räknat på inköp 150 000:-) samt en uppskattad för en Tesla (Räknat på inköp 560 000:-).
Har jag lurat mig själv någonstans eller tycker ni att kalkylerna ser ut att vara någorlunda rätt uträknade?

VOLVO V40
Volvo V40 -2016 kalkyl.jpg

Tesla
Tesla.jpg

Sedan har jag såklart haft övriga elbilar i bakhuvudet också som klarar de 12 milen med råge, t.ex. Nissan Leaf 40 kWh.
Den stora frågeställningen jag har kring exempelvis Leaf är hur det andrahandsvärdet står sig om t.ex. 2 eller 3 år då det spontant känns som att det händer mer inom
Nissan och övriga tillverkares elbilsframställning då dom inte har kommit lika långt fram som Tesla...och att en Tesla kanske trots allt i jämförelse har ett bättre andrahandsvärde?
Har satt försäkringskostnaden på ovan kalkyl relativt lågt då jag utgick från en begagnad Model S från Teslas hemsida som i sintur har begagnat försäkring 4 år eller 8000 mil från mottag av bilen
vilket gör att jag på en Tesla därifrån lär klara mig med halvförsäkring första 2,5 åren? Antar att jag missar miljöbonusen på en begagnatbil från Teslas sida?


En annan frågeställning jag har funderat mycket på är varför så många räknar på sina restvärden på Teslorna på 3 år?
Byter alla upp sig då eller tar ni därefter ett privatlån och "köper ut" dom ifrån era DNB lån eller hur brukar ni gå tillväga därefter? :shock:


Sammanfattningsvis.... är jag i ett läge där jag snart måste ta ett beslut om vad jag ska köpa och jag försöker övertyga mig om att det inte skiljer så mycket
över tid på ett köp av en Tesle gentemot övriga bilar då jag ska Pendla dagligen. Självbedrar jag mig?
* Jag har en månadslön på 40 000:- i månaden.
* Kan inte få den som tjänstebil tyvärr
* Min pappa har ett fastighetsbolag för fastigheter han äger men det finns ingen anställd i bolaget (då han köper in tjänsterna vid renovering m.m) så det går tyvärr inte ta den där igenom
* Kommer pendla 12 mil om dagen samt övrig privatkörning så räknar med att landa omkring 3600 mil på ett helår
* Är vid dagens datum 32 år gammal och bor i en mindre stad på ca. 30 000 invånare (tänker på försäkring :| )
* Hade absolut kunnat köpa en skruttbil men vill samtidigt ha både säkerhet och komfort då pendlingen på vintern absolut kan bli obehaglig stundtals



Ursäkta många frågor..jag har suttit och läst igenom varenda tråd här på Tesla Club Sweden, vridit mig ut och in flera gånger om och är frälst i Teslorna och är väl beredd att betala ett par tusenlappar mer i månaden för en Tesla än för en fossil eller annan elbil (när man räknar på totalkostnaden över tid). Kan jag lägga ner drömmen att köpa den som privat med min nuvarande ekonomi eller har ni några inputs jag kan ta med mig? :roll:


Hoppas ni kan ge mig några svar iallafall, tack på förhand!
Ni är fasen grymma på detta forumet!!!
Senast redigerad av VillHaTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Privatägd kalkyl mellan Volvo V40 och Tesla

Inlägg av NEO »

Skattereduktion pendling kommer väl att ändras till det sämre? Har du räknar med det gamla eller nya satsen?

Är 560.000kr efter SMBP på 60k eller före? Efter sex månaders ägande får du tillbaka 60k från TS.

Om du räknar 560.000kr på en begagnad S tycker jag definitivt du bör fundera på en helt ny 3, mindre servicekostnader och fyra års garanti samt lägre förbrukning: lägre kostnad att köra. För 590k efter SMBP då snackar vi om en helt ny Model 3 LR i svart färg med autopilot. Väntar du någon vecka kan du istället få en vit för samma kostnad. Då kommer du ner i försäkringskostnad, slipper besiktningskostnad i flera år samt noll i servicekostnader en bra stund framöver.
Användarvisningsbild
VillHaTesla
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 26 jun 2019 11:17

Re: Privatägd kalkyl mellan Volvo V40 och Tesla

Inlägg av VillHaTesla »

MDurante skrev:
Skattereduktion pendling kommer väl att ändras till det sämre? Har du räknar med det gamla eller nya satsen?

Är 560.000kr efter SMBP på 60k eller före? Efter sex månaders ägande får du tillbaka 60k från TS.

Om du räknar 560.000kr på en begagnad S tycker jag definitivt du bör fundera på en helt ny 3, mindre servicekostnader och fyra års garanti samt lägre förbrukning: lägre kostnad att köra. För 590k efter SMBP då snackar vi om en helt ny Model 3 LR i svart färg med autopilot. Väntar du någon vecka kan du istället få en vit för samma kostnad.
Jag vet inte, helst före :P
Vet inte om man får räkna på SMBP på begagnat bilar från officiella Tesla sidan? Annars är det 560.000:- utan att erhålla SMDP.

Men tänker värdeminskningen på en helt ny Model 3 och ligga och tugga 3500 mil om året. ”Tjänar” jag inte lite mer då på en begagnade som redan har några mil på sig?

Det är detta jag tycker är så speciellt med Tesla som jag inte lärt mig riktigt ännu d.v.s. att man inte riktigt räknar milen som andrahandsvärde på samma sätt som en fosilbil osv.

Kort och gott..de låter småländskt jag vet..men jag skulle egentligen vilja ha så lågt pris på Teslan de bara är möjligt inom rimliga gränser förstås. Går de lomma ner på 500’ så är de såklart attraktivt men är andrahandsvärdet och garanti m.m. avsevärt attraktivare för 550-600’ är det ett alternativ.

Just nu är funderingarna som sagt ifall de ens går att räkna hem för mig eller övertyga mig själv gentemot en fosilbil eller annan billigare elalternativ..där man verkligen inte ha en aning om andrahands värdet. :/


Och i ovan kalkyl har jag räknat skattereduktionen på gamla sättet. Är det fastslaget och bestämt att det nya har gått igenom? Trodde bara det var ett förslag hitills.
Användarvisningsbild
NordicX
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 jun 2019 16:27
Ort: Malmö

Re: Privatägd kalkyl mellan Volvo V40 och Tesla

Inlägg av NordicX »

Hej, sitter med liknande funderingar och lägger jag in de värden som du räknar med landar det på ca 8000 kr i månaden för en Mod 3 med 3500 mil/år.
En förbrukning på 4 kr/mil, stämmer det tro?. Värdeminskning totalt 180-200", dvs du får ca 280-300" för bilen om 3 år. Tror inte klimatbonusen finns kvar då och en ny kostar säkert 600" då.
Prova att stoppa in dina värden i kalkylen inkl finansieringen med 2 % ränta och sätt förbrukningen till 0,25 så borde den stämma hyfsat bra.

Som jämförelse kan man privatleasa en ny Peugeot 3008 för 4049 kr/mån på 3000 mils avtal och då tillkommer diesel och försäkring, landar på strax under 7000 kr/mån.

Eller en bättre beg typ 200" dieselbil, landar på ca 6000 kr per månad.

Billigare än så blir det svårt att komma, köper du en bil för 75 000 kr kanske du landar in på 5000 per månad men med ett osäkert kort när det gäller reparationer och om den håller 3 år.

En Mod S blir dyrare än en mod 3, säkert 10 000 kr per månad, mycket pga försäkringskostnaden.

Jag hade nog satsat på en Mod 3 LR om jag vore som dig.
Och det förändrade reseavdraget är än så länge bara ett förslag från våra gröna vänner i regeringen tillsammans med en uppsjö av andra bilfientliga förslag, inte ens om det uppfinns en bil som går på CO2 och släpper ut rent syre skulle de låta den gå fri från skattejakten, nu har de kommit på att det ska införas en parkeringsskatt...
Model S75D Midnight Silver -16
Porsche 911 Carrera 4S -07
VW ID4 1:st -21
Nissan Leaf 40kw -20
16.6 kW solpaneler på taket
Zappi Laddbox
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Privatägd kalkyl mellan Volvo V40 och Tesla

Inlägg av bylund »

VillHaTesla skrev:
Jag korspostar detta i både Model S och Model 3 tråden, hoppas det är okej!
Bättre att posta i underforumet "Generellt" då kanske? Det blir lite svårt att följa när samma diskussion pågår i flera trådar. (Jag väljer att bara posta detta svar i den här tråden ;) )
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Privatägd kalkyl mellan Volvo V40 och Tesla

Inlägg av Bjelke »

Köper du begagnat från Tesla så får du garanti men måste ändå ha helförsäkring, åtminstone
tills den är 3 år...
Att många räknar restvärde på 3 år beror mest på att det är den vanligaste tiden på leasing, och
och dom flesta nya bilar säljs ju till företag (på leasing)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Privatägd kalkyl mellan Volvo V40 och Tesla

Inlägg av Smutt »

Tycker du räknar med höga restvärden 50% är rimligt 40% sunt då har man hängslen och livrem
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
NordicX
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 jun 2019 16:27
Ort: Malmö

Re: Privatägd kalkyl mellan Volvo V40 och Tesla

Inlägg av NordicX »

40 % restvärde på en basic Mod 3 efter klimatbonus blir 192 000 kr, visst är det bra att hängslen och livrem men ska man budgetera något ska det vara rimliga antaganden tycker jag, jag kan redan idag skriva på kontraktet att jag köper bilen av dig om 3 år för den summan om den rullat runt 10 000 mil, de enklaste 100" jag någonsin tjänat ;)

Tiden får utvisa vem som hade rätt...
Model S75D Midnight Silver -16
Porsche 911 Carrera 4S -07
VW ID4 1:st -21
Nissan Leaf 40kw -20
16.6 kW solpaneler på taket
Zappi Laddbox
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Privatägd kalkyl mellan Volvo V40 och Tesla

Inlägg av taliz »

NordicX skrev:
40 % restvärde på en basic Mod 3 efter klimatbonus blir 192 000 kr, visst är det bra att hängslen och livrem men ska man budgetera något ska det vara rimliga antaganden tycker jag, jag kan redan idag skriva på kontraktet att jag köper bilen av dig om 3 år för den summan om den rullat runt 10 000 mil, de enklaste 100" jag någonsin tjänat ;)

Tiden får utvisa vem som hade rätt...
Agree. Ju billigare bil desto mindre värde brukar den tappa. 40% är nog rimligare på en dyrare bil tex Model S/X.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Privatägd kalkyl mellan Volvo V40 och Tesla

Inlägg av renes »

Bjelke skrev:
Köper du begagnat från Tesla så får du garanti men måste ändå ha helförsäkring, åtminstone
tills den är 3 år...
Har man inte vagnskadegaranti på bilen inkluderat första tre år? Helförsäkringen behövs väl bara (eventuellt) efter 3 år?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Skriv svar