Hur mycket ska man ladda? (Den eviga frågan...)

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Anders1
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 28 apr 2019 17:57

Hur mycket ska man ladda? (Den eviga frågan...)

Inlägg av Anders1 »

Max 80% på superchargers säger vissa, andra att det går bra att ladda fullt, om man inte gör det för ofta.

Men vad gäller på hemmaladdare (både Teslas egen och 'vanlig sladd-ladd')?

I manualen står att bilen helst ska stå på laddning alltid, och att man aldrig ska ladda ur batteriet helt, men inget om hur mycket kräm man ska trycka in i det.

Jag tycker det är förvirrande: Laddar man inte fullt får man ju inte full räckvidd heller...
Tesla Model S "Raven" Long range FSD 2019
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Hur mycket ska man ladda? (Den eviga frågan...)

Inlägg av MSO »

Om du ska tokoptimera så är det låg DoD (depth of discharge) och så nära 50% baserat på din användning som gäller. Det är det kemiskt optimala. Det är det ganska korta och väldigt raka svaret.

Dessutom rent teoretiskt undvika laddning med hög effekt, läs Supercharging och laddning vid låga celltempar (pga litiumplätering).

Men, bilen ska ju användas. Så man får liksom kompromissa lite lagom med ovanstående. Ladda fullt, eller nära fullt, när du behöver det eller tror dig behöva det. Men skippa när du inte behöver det. Ladda till en lagom nivå till vardags och inte onödigt högt.

Mest nedkokade, men ändå rimligt matiga, infon hittar du nog här:
https://batteryuniversity.com/learn/art ... _batteries
Notera att en del olika kemier används i text och data.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1489
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Hur mycket ska man ladda? (Den eviga frågan...)

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Jag har alltid laddat till 90% utan att märka av nån degradering, dock har jag inte mina bilar så länge.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hur mycket ska man ladda? (Den eviga frågan...)

Inlägg av bylund »

Max 80 % på superladdare är framförallt för att det går långsamt när man börjar komma upp i hög laddnivå. Alltså är det effektivare att bara ladda vad som krävs för att komma vidare till nästa laddare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 964
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Hur mycket ska man ladda? (Den eviga frågan...)

Inlägg av Toja »

På min förr P85D gjorde jag såhär
den gått ned till 50%, så laddade jag till 90 %. Jag fick en degradering på 2 % efter 3 år
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Skriv svar