januari 2017 -> april 2017 - totalt antal för perioden: 527
januari 2018 -> april 2018 - totalt antal för perioden: 313
Tråkig nedgång ... väntar folk på nya elbilspremien?
Man kan alltid hoppas men kan vara att I Pace och eTron har börjat påverka försäljningen. Kollar vi på Europa Januari->mars så ökade faktiskt försäljningen av Model S något men Model X sjönk desto mer.
januari 2017 -> april 2017 - totalt antal för perioden: 527
januari 2018 -> april 2018 - totalt antal för perioden: 313
Tråkig nedgång ... väntar folk på nya elbilspremien?
Man kan alltid hoppas men kan vara att I Pace och eTron har börjat påverka försäljningen. Kollar vi på Europa Januari->mars så ökade faktiskt försäljningen av Model S något men Model X sjönk desto mer.
Jag tror att det spelar in till viss del. Månaderna efter nya premien kommer nog många elbilsmodeller att öka försäljningen igen. För Teslas del, så lär det nog inte göra jättestor skillnad. Tror snarare att det är M3 som folk väntar på i deras fall. Sedan har ju många av elbilsmodellerna också långa väntetider, och t.ex. att Norge verkar prioriteras före Sverige av vissa bilmärken.
En annan sak som jag reflekterade över. Borde inte den Tesla M3 som Volvo registrerade in, under april var det väl, finnas med i statistiken?
januari 2017 -> april 2017 - totalt antal för perioden: 527
januari 2018 -> april 2018 - totalt antal för perioden: 313
Tråkig nedgång ... väntar folk på nya elbilspremien?
Man kan alltid hoppas men kan vara att I Pace och eTron har börjat påverka försäljningen. Kollar vi på Europa Januari->mars så ökade faktiskt försäljningen av Model S något men Model X sjönk desto mer.
Jag tror att det spelar in till viss del. Månaderna efter nya premien kommer nog många elbilsmodeller att öka försäljningen igen. För Teslas del, så lär det nog inte göra jättestor skillnad. Tror snarare att det är M3 som folk väntar på i deras fall. Sedan har ju många av elbilsmodellerna också långa väntetider, och t.ex. att Norge verkar prioriteras före Sverige av vissa bilmärken.
En annan sak som jag reflekterade över. Borde inte den Tesla M3 som Volvo registrerade in, under april var det väl, finnas med i statistiken?
BilSweden kollar endast på försäljning och räknar inte därmed inte med privatimport eller import för senare försäljning vad jag vet.
januari 2017 -> april 2017 - totalt antal för perioden: 527
januari 2018 -> april 2018 - totalt antal för perioden: 313
Tråkig nedgång ... väntar folk på nya elbilspremien?
Man kan alltid hoppas men kan vara att I Pace och eTron har börjat påverka försäljningen. Kollar vi på Europa Januari->mars så ökade faktiskt försäljningen av Model S något men Model X sjönk desto mer.
Såg ett diagram över sålda el- och laddhybridbilar i Frankrike, på CleanTechnica. Reagerade över deras siffror över sålda Teslor. Endast 23 MS och MX var inte ens med på listan, där sämsta siffran var 5 st. Så totalt en bra bit under 30 Teslor sålda i Frankrike under april. Lite anmärkingsvärt ändå. Ett så stort land, med ändå ganska bra utbyggt SuC nätverk, borde kunna sälja fler. Undrar vad det kan bero på. Som jämförelse såldes det 90 Porsche Panamera laddhybrider (jämfört med ett 20-tal i Sverige). De är väl ganska jämförbara i prisbild.
januari 2017 -> april 2017 - totalt antal för perioden: 527
januari 2018 -> april 2018 - totalt antal för perioden: 313
Tråkig nedgång ... väntar folk på nya elbilspremien?
Man kan alltid hoppas men kan vara att I Pace och eTron har börjat påverka försäljningen. Kollar vi på Europa Januari->mars så ökade faktiskt försäljningen av Model S något men Model X sjönk desto mer.
Såg ett diagram över sålda el- och laddhybridbilar i Frankrike, på CleanTechnica. Reagerade över deras siffror över sålda Teslor. Endast 23 MS och MX var inte ens med på listan, där sämsta siffran var 5 st. Så totalt en bra bit under 30 Teslor sålda i Frankrike under april. Lite anmärkingsvärt ändå. Ett så stort land, med ändå ganska bra utbyggt SuC nätverk, borde kunna sälja fler. Undrar vad det kan bero på. Som jämförelse såldes det 90 Porsche Panamera laddhybrider (jämfört med ett 20-tal i Sverige). De är väl ganska jämförbara i prisbild.
Ja, men som vanligt med Teslas kvartal produktion. Om vi kollar på Frankrike så levererades det 162 Model S i mars men ja, det är inga höjdarsiffror.
januari 2017 -> april 2017 - totalt antal för perioden: 527
januari 2018 -> april 2018 - totalt antal för perioden: 313
Tråkig nedgång ... väntar folk på nya elbilspremien?
Man kan alltid hoppas men kan vara att I Pace och eTron har börjat påverka försäljningen. Kollar vi på Europa Januari->mars så ökade faktiskt försäljningen av Model S något men Model X sjönk desto mer.
Såg ett diagram över sålda el- och laddhybridbilar i Frankrike, på CleanTechnica. Reagerade över deras siffror över sålda Teslor. Endast 23 MS och MX var inte ens med på listan, där sämsta siffran var 5 st. Så totalt en bra bit under 30 Teslor sålda i Frankrike under april. Lite anmärkingsvärt ändå. Ett så stort land, med ändå ganska bra utbyggt SuC nätverk, borde kunna sälja fler. Undrar vad det kan bero på. Som jämförelse såldes det 90 Porsche Panamera laddhybrider (jämfört med ett 20-tal i Sverige). De är väl ganska jämförbara i prisbild.
Än så länge krävs tyvärr subventioner för att folk ska välja Tesla.
En ytterligare faktor för tröga S och X leveranser i Sverige kan väl vara kombinationen av väldigt mycket förmånsbilar och att Tesla nyligen börjat prioritera leveranser av "fullsmetade" modeller?
Jag spekulerar såklart bara, men med mycket förmånsbilar och en förmånsbeskattning som slår hårt mot dyra bilar så känns det rimligt att Sverige har högre andel "lågspecade" Teslor än andra länder. Om dessa plötsligt fått avsevärt längre leveranstider så verkar det ju inte orimligt att det blivit ett "glapp".
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Någon som vet hur många bilar Tesla tillverkade i Maj, alla modeller?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Någon som vet hur många bilar Tesla tillverkade i Maj, alla modeller?
Då Tesla aldrig utger siffror månadsvis utan endast per kvartal så kommer du aldrig få reda på den siffran om du inte har kontakter på Tesla som är villiga att dela den infon, vi får vänta till början av juli då de presenterar kvartalets produktion och försäljning.
Någon som vet hur många bilar Tesla tillverkade i Maj, alla modeller?
Då Tesla aldrig utger siffror månadsvis utan endast per kvartal så kommer du aldrig få reda på den siffran om du inte har kontakter på Tesla som är villiga att dela den infon, vi får vänta till början av juli då de presenterar kvartalets produktion och försäljning.
Jag har ett namn på Tesla men han svarar sällan eller aldrig på mina frågor. Kanske ska säga upp vänskapen med Elon...
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Nu har junis siffror kommit in och kanske inte helt förvånande så fick laddbara bilar inte så hög andel, försäljningen av bilar var helt galen, eller rättare sagt registreringen då en del handlare valt att registrera bilarna i juni trots senare försäljning.
Det såldes 2128 laddhybrider och 342 elbilar ändå och av dessa var 85 Model S och 39 Model X.
Inte heller denna månaden kom Tesla upp i 100 registrerade bilar.
Screenshot_2018-09-05 Nyregistreringar(1).png
Men det är svårt att komma närmare utan att komma upp i 100.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
September var en riktigt bra månad för Model S med hela 173 registreringar. Detta gör att totala leveranserna i år är uppe i 654 vilket kan jämföras med samma period förra året då det såldes 588. För Model X går det dock trögare med 42 leveranser och 242 leveranser i år vilket kan jämföras med 388 förra året. Totalt sätt levererades det 2308 bilar som är berättigade till bonus.
September var en riktigt bra månad för Model S med hela 173 registreringar. Detta gör att totala leveranserna i år är uppe i 654 vilket kan jämföras med samma period förra året då det såldes 588. För Model X går det dock trögare med 42 leveranser och 242 leveranser i år vilket kan jämföras med 388 förra året. Totalt sätt levererades det 2308 bilar som är berättigade till bonus.
Alltså har Tesla minskat med ca 10% eller 80 bilar hittills i Sverige i år?
Känns ju sådär med tanke på att den totala försäljningen av bilar i Sverige hittills i år har ökat :/
September var en riktigt bra månad för Model S med hela 173 registreringar. Detta gör att totala leveranserna i år är uppe i 654 vilket kan jämföras med samma period förra året då det såldes 588. För Model X går det dock trögare med 42 leveranser och 242 leveranser i år vilket kan jämföras med 388 förra året. Totalt sätt levererades det 2308 bilar som är berättigade till bonus.
Alltså har Tesla minskat med ca 10% eller 80 bilar hittills i Sverige i år?
Känns ju sådär med tanke på att den totala försäljningen av bilar i Sverige hittills i år har ökat :/
Bara 3 av 9 månader med den nya premien, samt väldigt många som väntar på Model 3 tror jag...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ögonblicket Model 3 börjar säljas i Sverige så kommer Model3 ligga 1a en mycket lång tid framöver. Det är skrämmande vilken marknadsandel Tesla skulle kunna ta förutsatt att dom hade produktionskapaciteten.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Ögonblicket Model 3 börjar säljas i Sverige så kommer Model3 ligga 1a en mycket lång tid framöver. Det är skrämmande vilken marknadsandel Tesla skulle kunna ta förutsatt att dom hade produktionskapaciteten.
Jag är inte så säker. Model3 är fortfarande en väldigt dyr bil och det börjar dyka upp rätt mycket alternativ, se bara på Hyundai kona och Kia e-niro tex. Förutsatt att de klarar av att leverera med.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing)| Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/ Laddning:Charge Amps Halo| Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Lite kul iaf att S är uppe i samma nivåer som i början på 2015
Minns att det var helt sinnessjukt vissa månader då...
Jag hämtade min första tidigt 2015 och min andra i September i år, skönt att vara trendsättare!
(för det kan väl inte finnas någon annan anledning va?)
Nu vet vi ju iof inte vad priserna landar på till slut men det har ju i alla fall spekulerats i ett startpris några tior norr om 400 för $35000-varianten, vilket med samma omräkningskurs (12) skulle göra att den startmodell man sålt i USA som kostar $49000 med stora batteriet och premiumpaket landar någon eller ett par tior söder om 600 före bonus, så strax under 550 efter bonus. Om man tittar på de bilar som säljs idag är det gott om BMW 3-serie, Audi A4, Volvo V90, XC60 etc som garanterat kommer upp i de pengarna, och räknar man då på totalkostnad för en Model 3 jämfört med dessa måste den trots sitt relativt höga pris (jag håller med om det och tvekar själv) bli en riktigt otäck konkurrent till dessa, särskilt som tjänstebil.
Det som möjligen kan hämma utvecklingen är dels att vissa stora arbetsgivare har ramavtal som säger att man har några utvalda märken eller modeller att välja på som tjänstebilar, och dels att man även har maxpris på de bilar man får ta ut även som personalbil som man bekostar själv. Min arbetsgivare har t.ex. en gräns på 9.5 prisbasbelopp vilket i år innebär 432250 - förhoppningsvis efter premie men det innebär då ett maximalt bilpris på 492250 i mitt fall. Återstår att se om det går att rucka på den regeln när det väl blir dags...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Nu vet vi ju iof inte vad priserna landar på till slut men det har ju i alla fall spekulerats i ett startpris några tior norr om 400 för $35000-varianten, vilket med samma omräkningskurs (12) skulle göra att den startmodell man sålt i USA som kostar $49000 med stora batteriet och premiumpaket landar någon eller ett par tior söder om 600 före bonus, så strax under 550 efter bonus. Om man tittar på de bilar som säljs idag är det gott om BMW 3-serie, Audi A4, Volvo V90, XC60 etc som garanterat kommer upp i de pengarna, och räknar man då på totalkostnad för en Model 3 jämfört med dessa måste den trots sitt relativt höga pris (jag håller med om det och tvekar själv) bli en riktigt otäck konkurrent till dessa, särskilt som tjänstebil.
Det som möjligen kan hämma utvecklingen är dels att vissa stora arbetsgivare har ramavtal som säger att man har några utvalda märken eller modeller att välja på som tjänstebilar, och dels att man även har maxpris på de bilar man får ta ut även som personalbil som man bekostar själv. Min arbetsgivare har t.ex. en gräns på 9.5 prisbasbelopp vilket i år innebär 432250 - förhoppningsvis efter premie men det innebär då ett maximalt bilpris på 492250 i mitt fall. Återstår att se om det går att rucka på den regeln när det väl blir dags...
Under en övergångsperiod kan det säkert bli bökigt med maxpris EFTER premie eftersom den inte betalas ut direkt utan det där med 6 månader osv, men vi får ju hoppas att det löser sig efter några vändor på
ekonomiavdelningarna runt om i landet
Tesla levererade i november 72(67 förra året) Model S och 25(28) Model X. En sak som dock imponerar är att BEV ökade med hela 361% till 1203 samtidigt som PHEV minskade med 12%. PHEV är fortfarande bra mycket större än BEV i Sverige men vi kanske håller på att se en förändring. Nissan Leaf gjorde sin bästa månad någonsin med 388 leveranser, och samma sak gäller eGolf med 225 leveranser.