Månadens leveransstatistik

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Månadens leveransstatistik

Inlägg av Hertsh »

Zalman3 skrev:
2718st Tesla 3 på Carinfo nu.
Så det finns alltså redan dubbelt så många Model 3 som Model X i detta långa land. Bild
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Franz »

Från och med den 1:a juli och till och med 9:e juli ser det ut enligt följande:

Model S: 16 st registrerade, 28 st för-registrerade (som ej ännu registrerats på kund)

Model X: 22 st registrerade, 5 st för-registrerade (som ovan)

Model 3: 121 st registrerade, 36 st för-registrerade (som ovan)

Antalet för-registrerade ovan är alltså sådana som för-registrerats i juli. Tesla har fortfarande ganska många bilar som för-registrerats i juni som fortfarande inte levererats. T.ex. för Model 3 verkar det finnas åtminstone 250 bilar som väntar på att komma ut till kund det närmsta. I April registrerades 304 Model 3 vilket juli med andra ord antagligen slår.

För den som är lite extra nyfiken på tempot hos Tesla så här efter månadsskiftet så ser det ut så här: (registrerade bilar per dag)

Kod: Markera allt

+------+----------+
| day  | count(*) |
+------+----------+
|    1 |       12 |
|    2 |       15 |
|    3 |       40 |
|    4 |       27 |
|    5 |       19 |
|    8 |       23 |
|    9 |       23 |
+------+----------+
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Zalman3 »

2755st Tesla 3 på Carinfo nu.
Vilket blir ca 688st i snitt per månad.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Franz »

Zalman3 skrev:
2755st Tesla 3 på Carinfo nu.
Vilket blir ca 688st i snitt per månad.
Det är lite missvisande då det inkluderar även sådana bilar som är för-registrerade men inte levererade till kund. Vilket år som helst skall vi fixa till så att man kan skilja dessa åt. :oops:
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
jseverinson
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 27 jun 2019 23:08

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av jseverinson »

Franz skrev:
Zalman3 skrev:
2755st Tesla 3 på Carinfo nu.
Vilket blir ca 688st i snitt per månad.
Det är lite missvisande då det inkluderar även sådana bilar som är för-registrerade men inte levererade till kund. Vilket år som helst skall vi fixa till så att man kan skilja dessa åt. :oops:
Möjligen lite off-topic men har ni övervägt en funktion där man kan bevaka sin beställnings VIN för att få uppdateringar om när det registreras? Är inne och hamrar på er sökmotor flera gånger per dag. :D
Model S Long Range levererad 2019-08-05.
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av MarcusC »

jseverinson skrev:
Franz skrev:
Zalman3 skrev:
2755st Tesla 3 på Carinfo nu.
Vilket blir ca 688st i snitt per månad.
Det är lite missvisande då det inkluderar även sådana bilar som är för-registrerade men inte levererade till kund. Vilket år som helst skall vi fixa till så att man kan skilja dessa åt. :oops:
Möjligen lite off-topic men har ni övervägt en funktion där man kan bevaka sin beställnings VIN för att få uppdateringar om när det registreras? Är inne och hamrar på er sökmotor flera gånger per dag. :D
Haha. Jag med.
Är ju rädd att sänka servern när jag refreshar hela dagarna ;)
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Zalman3 »

Franz skrev:
Från och med den 1:a juli och till och med 9:e juli ser det ut enligt följande:

Model S: 16 st registrerade, 28 st för-registrerade (som ej ännu registrerats på kund)

Model X: 22 st registrerade, 5 st för-registrerade (som ovan)

Model 3: 121 st registrerade, 36 st för-registrerade (som ovan)

Antalet för-registrerade ovan är alltså sådana som för-registrerats i juli. Tesla har fortfarande ganska många bilar som för-registrerats i juni som fortfarande inte levererats. T.ex. för Model 3 verkar det finnas åtminstone 250 bilar som väntar på att komma ut till kund det närmsta. I April registrerades 304 Model 3 vilket juli med andra ord antagligen slår.

För den som är lite extra nyfiken på tempot hos Tesla så här efter månadsskiftet så ser det ut så här: (registrerade bilar per dag)

Kod: Markera allt

+------+----------+
| day  | count(*) |
+------+----------+
|    1 |       12 |
|    2 |       15 |
|    3 |       40 |
|    4 |       27 |
|    5 |       19 |
|    8 |       23 |
|    9 |       23 |
+------+----------+
Franz, vi vill veta hur många Tesla 3 levererades i juli?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Zalman3 »

Tesla 3 är Europas mest sålda elbil 1H.

"Tesla sold 37,236 Model 3s in the first six months of 2019, compared with just 3 presumably unofficial imports from the U.S. in the same period of 2018. Renault sold 24,231 Zoes, Nissan 16,288 Leafs, and BMW shifted 14,962 i3s."

Och vi är nära en tipping point nu för elbilar.
"According to the Brussels-based Transport & Environment (T&E) lobby group that moment is almost upon us.
“Electric cars are about to go mainstream in Europe, and 2020/2021 is likely to be a tipping point for the market."
https://www.forbes.com/sites/neilwinton ... 18bc724b31
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Zalman3 »

Tesla står för mer än 50% av elbilsförsäljningen i juli i Sverige.
1. Tesla 3 med 453 bilar
2. Renault Zoe med 122 bilar
3. Nissan Leaf med 84 bilar
4. Tesla S med 70 bilar

EDIT:
Det är ingen slump att Tesla, Renault och Nissan ligger i topp i försäljningsstatistiken.
De har också kortast leveranstid.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Jeppe_E »

Zalman3 skrev:
Och vi är nära en tipping point nu för elbilar.
Exakt vad innebär det? För mig betyder det att något väger/säljer/produceras mer än något annat och om jag ska tolka dig rätt så skulle vi vara nära den punkten när det säljs fler elbilar än fossilbilar?

:roll:

Känns lite orimligt?
Europe-China-and-USA-Light-Vehicle-Sales-2017-18.png
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Alfred »

Känns verkligen som om bollen är i bra rullning nu.

Alla siffror nedan tagna direkt från Bilsweden och avser försäljning av rena elbilar.

Försäljning 2016: 2515 st
Försäljning 2017: 3704 st (47% tillväxt YoY)
Försäljning 2018: 7064 st (91% tillväxt YoY)
Försäljning hittills 2019: 9443 st

Om man jämför period jan-juli 2019 (9443 st) med motsvarande period för 2018 (2752 st) trendar vi mot 243% tillväxt 2019, men det är antagligen rätt mycket högre än vi tillslut landar på eftersom försäljningen började ta fart på allvar just juli förra året i och med införandet av Bonus/Malus.

Hur man än vrider och vänder på det är det ju svårt att se detta som något annat än början på en exponentiell kurva. Plottar man hela svenska fordonsparken och jämför hur många som är elbilar jämfört med hur många som är ICE-bilar från 2016 och framåt in i framtiden vågar jag satsa min hatt på att vi just nu ser den vackra böjen på S-kurvan. :)

Någon mer än mig som stör sig på att de i pressmeddelandet påstår att anledningen till laddhybridernas krympande andel av elbilsförsäljningen är väntetiderna snarare än efterfrågan? Är det inte ännu längre väntetider på de rena elbilarna? Eller jag kanske är ute och cyklar där.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av LarsL »

Jeppe_E skrev:
Zalman3 skrev:
Och vi är nära en tipping point nu för elbilar.
Exakt vad innebär det? För mig betyder det att något väger/säljer/produceras mer än något annat och om jag ska tolka dig rätt så skulle vi vara nära den punkten när det säljs fler elbilar än fossilbilar?
Nej, det innebär det inte. Tippning point är när den berömda S-kurvan går in i sitt vertikala skede. Samma sak hände ju med avgasbilarna för något år sedan då de nådde sin peak och nu är på väg neråt. Detta är väldigt svårt att se och förstå men vi kan illustrera det med grafer av historisk data.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Alfred »

Jeppe_E skrev:
Zalman3 skrev:
Och vi är nära en tipping point nu för elbilar.
Exakt vad innebär det? För mig betyder det att något väger/säljer/produceras mer än något annat och om jag ska tolka dig rätt så skulle vi vara nära den punkten när det säljs fler elbilar än fossilbilar?
Tipping point handlar inte om när försäljningen är på samma nivå, det avser graden av lutning när planet lutar såpass att utvecklingen väl är ostoppbar. Det svenska uttrycket är kanske lättare att förstå: bollen i rullning.

När bollen väl börjar rulla och det blir uppenbart att den ska rulla nerför hela backen i allt högre hastighet är den fortfarande väldigt nära början på backen som knappt lutar alls. Ändå förstår alla vad som är på väg att hända.

Edit: Sorry, LarsL var före. Men tänker att det här kompletterar hans svar.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8572
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Pontus »

Alfred skrev:
Jeppe_E skrev:
Zalman3 skrev:
Och vi är nära en tipping point nu för elbilar.
Exakt vad innebär det? För mig betyder det att något väger/säljer/produceras mer än något annat och om jag ska tolka dig rätt så skulle vi vara nära den punkten när det säljs fler elbilar än fossilbilar?
Tipping point handlar inte om när försäljningen är på samma nivå, det avser graden av lutning när planet lutar såpass att utvecklingen väl är ostoppbar. Det svenska uttrycket är kanske lättare att förstå: bollen i rullning.

När bollen väl börjar rulla och det blir uppenbart att den ska rulla nerför hela backen i allt högre hastighet är den fortfarande väldigt nära början på backen som knappt lutar alls. Ändå förstår alla vad som är på väg att hända.

Edit: Sorry, LarsL var före. Men tänker att det här kompletterar hans svar.
Men nu pratar ni ju accelerationen på försäljningen? Det beror ju lite på vilka siffror man avser. Om utvecklingen går långsamt och inte enligt en s-kurva så kan alltså aldrig komma förbi denna tipping Point?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Leo »

Både VW och Volvo har i princip inte haft några laddhybrider att registrera. Därav Bilswedens kommentar skukle jag tro.

Intressant att se är att ökningen jämfört med i fjol är ca 2400bilar. Dvs ungefär lika många som de Model 3 som levererats.

Generellt är EFTERFRÅGAN avsevärt högre än REGISTRERINGS-statistiken vi kollar på.

1 Dels genom att många köpt/skrivit kontrakt men fortfarande väntar på leverans.

2 Dels är det många som avvaktar med köp/order just på grund av långa leveranstider ihop med allmänna tveksamheter/funderingar.

3 Dela är det för många inte dags/läge att byta bil just nu MEN de har bestämt sig att ”nästa gång” blir det ingen fossilbil.

Lägger man ihop 1,2,3 ovan så innebär det att ”skiftet” egentligen kommit längre än registreringssiffrorna avslöjar.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Alfred »

Pontus skrev:
Men nu pratar ni ju accelerationen på försäljningen? Det beror ju lite på vilka siffror man avser. Om utvecklingen går långsamt och inte enligt en s-kurva så kan alltså aldrig komma förbi denna tipping Point?
Hmm, inte säker på att jag förstår din invändning?

Jag tror att den graf som i efterhand främst kommer att se ut som en S-kurva i detta fall är den över fordonsbeståndet, alltså flottan av samtliga bilar som är i trafik. Om du vill tänka acceleration/hastighet så innebär det i så fall att fordonsbeståndet kan jämföras med hastigheten, nybilsförsäljningen (i kombination med skrotning av gamla bilar) med accelerationen, och tillväxttakten av elbilarnas andel av nybilsförsäljningen som acceleration på accelerationen.

Just nu är andelen befintliga elbilar i flottan så låg att även den relativt sett låga andel av nybilsförsäljningen som elbilar har i dag räcker för att innebära en kraftig ökning av den totala andelen elbilar i flottan. Efterhand som en större del av flottan bytts ut krävs dock att en högre och högre andel av nybilsförsäljningen är el-bilar för att inte det som nu ser ut att bli en S-formad övergång ska plana ut och stanna av.

Men själva hastigheten på utvecklingen innebär inte något hinder för att kurvan i efterhand ska se ut som ett S. Det påverkar bara skalan du får ha på tidsaxeln. S-kurvan för övergång till elbilar går långsammare och övergången kommer därför ta längre tid än exempelvis S-kurvan för övergång från vanliga mobiltelefoner till smarttelefoner.

Men den går jämförelsevis blixtsnabbt om du istället lägger den bredvid S-kurvan för läs- och skrivkunnighet i befolkningen eller en annan mer trögrörlig förändring i samhället. Hur snabbt en förändring går hänger oftast ihop med livslängden på enheterna/individerna. Mobiltelefoner byts ofta, därmed snabb övergång. Människor lever länge, därmed långsam övergång.

Alla dessa kurvor har dock en tydlig tipping point som blir uppenbar när man blickar bakåt, men sällan är lika uppenbar för alla när den infaller.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Alfred »

Leo skrev:
Både VW och Volvo har i princip inte haft några laddhybrider att registrera. Därav Bilswedens kommentar skukle jag tro.
Ah, låter rimligt. Kanske ska ha lite tålamod med Bilsweden då. Det är ju trots allt de två största märkena. :)
Leo skrev:
Intressant att se är att ökningen jämfört med i fjol är ca 2400bilar. Dvs ungefär lika många som de Model 3 som levererats.
Hmm? Ökningen jämfört med förra året för jan-juli är: 9443-2752=6691. Så förändringen går på bredare front än Model 3.
Leo skrev:
Generellt är EFTERFRÅGAN avsevärt högre än REGISTRERINGS-statistiken vi kollar på.

1 Dels genom att många köpt/skrivit kontrakt men fortfarande väntar på leverans.

2 Dels är det många som avvaktar med köp/order just på grund av långa leveranstider ihop med allmänna tveksamheter/funderingar.

3 Dela är det för många inte dags/läge att byta bil just nu MEN de har bestämt sig att ”nästa gång” blir det ingen fossilbil.

Lägger man ihop 1,2,3 ovan så innebär det att ”skiftet” egentligen kommit längre än registreringssiffrorna avslöjar.
Intressant, tror att du har helt rätt i det du säger – det låter plausibelt. Men har du någon källa som du grundar det på? Skulle vara guld värt om det fanns data på detta.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 apr 2017 09:06
Ort: Sollentuna

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av David D »

Man blir lite hemmablind när man hänger mycket på ett Teslaforum, men det normala jag stöter på nu är att majoriteten av dem jag pratar bil med vill ha en elbil. Så var det verkligen inte för två år sedan. Många tycker de är för dyra än och vill ha kombi med dragkrok. Grannen köpte en dieselvolvo för några månader sedan och ursäktade sig med att de fick ett så sanslöst bra erbjudande på den. Då är jag ändå ingen elbilsfascist som säger till andra att de inte ska köra fossilt.

Fanns Model Y tror jag den skulle äga Sveriges tjänstebilsmarknad.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av dd88 »

Alfred skrev:
Leo skrev:
Både VW och Volvo har i princip inte haft några laddhybrider att registrera. Därav Bilswedens kommentar skukle jag tro.

Intressant att se är att ökningen jämfört med i fjol är ca 2400bilar. Dvs ungefär lika många som de Model 3 som levererats.

Generellt är EFTERFRÅGAN avsevärt högre än REGISTRERINGS-statistiken vi kollar på.

1 Dels genom att många köpt/skrivit kontrakt men fortfarande väntar på leverans.

2 Dels är det många som avvaktar med köp/order just på grund av långa leveranstider ihop med allmänna tveksamheter/funderingar.

3 Dela är det för många inte dags/läge att byta bil just nu MEN de har bestämt sig att ”nästa gång” blir det ingen fossilbil.

Lägger man ihop 1,2,3 ovan så innebär det att ”skiftet” egentligen kommit längre än registreringssiffrorna avslöjar.
Intressant, tror att du har helt rätt i det du säger – det låter plausibelt. Men har du någon källa som du grundar det på? Skulle vara guld värt om det fanns data på detta.
Finns ju en del laddbara bilar med väldigt lång väntetid, men samtidigt finns det en del fossildrivna bilar som även de har lång väntetid och därför ligger utanför försäljningsstatistiken.

Man kan ju vrida och vända på siffrorna hur mycket man vill men i slutändan är det nog ändå bäst att ta det för vad det är.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8572
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Pontus »

Alfred skrev:
Pontus skrev:
Men nu pratar ni ju accelerationen på försäljningen? Det beror ju lite på vilka siffror man avser. Om utvecklingen går långsamt och inte enligt en s-kurva så kan alltså aldrig komma förbi denna tipping Point?
Hmm, inte säker på att jag förstår din invändning?

Jag tror att den graf som i efterhand främst kommer att se ut som en S-kurva i detta fall är den över fordonsbeståndet, alltså flottan av samtliga bilar som är i trafik. Om du vill tänka acceleration/hastighet så innebär det i så fall att fordonsbeståndet kan jämföras med hastigheten, nybilsförsäljningen (i kombination med skrotning av gamla bilar) med accelerationen, och tillväxttakten av elbilarnas andel av nybilsförsäljningen som acceleration på accelerationen.

Just nu är andelen befintliga elbilar i flottan så låg att även den relativt sett låga andel av nybilsförsäljningen som elbilar har i dag räcker för att innebära en kraftig ökning av den totala andelen elbilar i flottan. Efterhand som en större del av flottan bytts ut krävs dock att en högre och högre andel av nybilsförsäljningen är el-bilar för att inte det som nu ser ut att bli en S-formad övergång ska plana ut och stanna av.

Men själva hastigheten på utvecklingen innebär inte något hinder för att kurvan i efterhand ska se ut som ett S. Det påverkar bara skalan du får ha på tidsaxeln. S-kurvan för övergång till elbilar går långsammare och övergången kommer därför ta längre tid än exempelvis S-kurvan för övergång från vanliga mobiltelefoner till smarttelefoner.

Men den går jämförelsevis blixtsnabbt om du istället lägger den bredvid S-kurvan för läs- och skrivkunnighet i befolkningen eller en annan mer trögrörlig förändring i samhället. Hur snabbt en förändring går hänger oftast ihop med livslängden på enheterna/individerna. Mobiltelefoner byts ofta, därmed snabb övergång. Människor lever länge, därmed långsam övergång.

Alla dessa kurvor har dock en tydlig tipping point som blir uppenbar när man blickar bakåt, men sällan är lika uppenbar för alla när den infaller.
Du kan ha rätt att om man i efterhand ser över längre tid så är det lättare att se det. Men bara rent teoretiskt om man första året ökar beståndet av elbilar till 5% och nästa år ökar till 9,5% sedan 13,55% osv då blir det en avtagande ökning men kanske ser man starten som tipping point då?
(Tänk på att jag har feber idag också :) )
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av LarsL »

Pontus skrev:
Men nu pratar ni ju accelerationen på försäljningen? Det beror ju lite på vilka siffror man avser. Om utvecklingen går långsamt och inte enligt en s-kurva så kan alltså aldrig komma förbi denna tipping Point?
Alla teknikomställningar har skett enligt S-kurvan.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Zalman3 »

60-70% av tjänstebilsfolket frågar idag efter en laddbar bil.
Tyvärr är det idag brist på laddbara bilar.
Hade inte bristen på tillgången varit så stor, så hade vi sett att +60% av nya tjänstebilar var laddbara.

Detta är en mycket snabb förändring eftersom 2016 var Volvos försäljning, 85% dieselbilar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av joel80 »

Kollar man statistiken för nybilsförsäljningen ser vi ytterligare en rätt intressant detalj. Inte bara det att MÄNGDEN elbilar ökat med flera hundra procent sen förra årets månader, det är ännu större skillnad om vi kollar på ANDELEN bilar av nybilsförsäljningen. För samtidigt som elbilar säljer mångdubbelt sen förra året backar avgasbilarna ganska markant. Man skyller på konjunktur etc.. Men jag är inte helt säker på att det är enda förklaringen.. Nog faan avvaktar folk mer idag än för ett år sen från att köpa avgasbil.. I väntan på en elbil som passar just deras behov.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Jerker »

joel80 skrev:
Kollar man statistiken för nybilsförsäljningen ser vi ytterligare en rätt intressant detalj. Inte bara det att MÄNGDEN elbilar ökat med flera hundra procent sen förra årets månader, det är ännu större skillnad om vi kollar på ANDELEN bilar av nybilsförsäljningen. För samtidigt som elbilar säljer mångdubbelt sen förra året backar avgasbilarna ganska markant. Man skyller på konjunktur etc.. Men jag är inte helt säker på att det är enda förklaringen.. Nog faan avvaktar folk mer idag än för ett år sen från att köpa avgasbil.. I väntan på en elbil som passar just deras behov.
Ja, det har jag också tänkt. Branschen försöker förklara bort det på olika sätt, men när man hör hur folk omkring en resonerar så tror jag att det är många som ligger lågt nu och inte vill köpa en ny fossil utan vill hellre väna in en elbil de har råd med/passar deras behov.

Samma med flygbranschen. De har flera olika kreativa förklaringar på minskat flygande, men nämner aldrig att folk avstår med hänsyn till klimatet.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Leo »

Alfred:

Har bara hört från trovärdiga källor att tex VW och även Volvo har haft närmare 1års ”orderstock” på sina PHEV. Dvs sen ungefär ett år har ny kunder i regel bara fått en ”köplats” på bilar som faktiskt ännu knappt börjat byggas = Uppdaterad GTE och tex V60 PHEV. Visst det har levererats såna bilar under tiden ändå. Men de beställdes tidigare eller är avhopp. Därav BilSwedens kommentar skulle jag tro. De har tillgång till/tar fram siffror, bedömningar och undersökningar som bilbranschen själva gör.

Såg fel på siffrorna! 2018 var helårssiffror. Så därav Model3 feltänket.

I övrigt kan man ju se självklart de långa leveranstiderna på rena elbilar som ett bevis på högre efterfrågan än vad registreringssiffrorna antyder.

Men som jag skrev. Tror mååååånga TÄNKER eller har för AVSIKT att köpa elbil framöver (1-5år) men det syns inte i några konkreta lättolkade siffror som bilbranschen är van att jobba med (Orderböcker&registreringar) Annat än i relativt osäkra ”undersökningar” där man ofta kan ifrågasätta både metodik och urval.

Vi ska komma ihåg att ”1-3år bort” innebär för väldigt många ”nästa bilbyte”. Även om deras önskemål inte syns i de bilar som REGISTRERAS idag. De som registreras idag är ju ofta beställda för ett tag sen. Typiskt 1-6mån skulle jag säga.

En annan faktor som påverkar tex tjänstebilsförare och företag är nog kunders/företags otålighet eller ”ovana” att behöva vara ute i god tid.

När man nu lite yrvaket säger ”-öhh vi kanske ska titta på en PHEV/BEV”. Då möts man av:

1: ingen kan leverera ”kombi/50mils räckvidd/500”kr” som man är van.

2: ändå relativt hög prislapp för mindre/annorlunda bil än man tänkt. e-Niro/Kona/Leaf, sedan-kaross på M3 osv,

3: mycket nytt att ta ställning till, laddning, ny tillverkare som kunden/företaget inte köpt bil av tidigare. Färre serviceverkstäder än tidigare (jmf med tex VW och Volvo) IHOP med konstiga vinklade tidningsartiklar, bensinuppror, kobolt-diskussioner osv

4: dom ihärdiga/villiga möts till slut av nådastöten. ”Leveranstid?....”. Där heller ingen riktigt visste för 1år sen när man kunde räkna med att få en M3. Även om M3 NUMERA har superkort leveranstid se då även punkt 2&3.

5: handlaren/säljaren behöver ju ändå överleva. Så därför flyttas fokuset gärna över mot en traditionell fossilbil som känns både BEKANT för kunden och som man faktiskt kan få LEVERERAD. För många kan/vill inte vänta 1-3år utan ska byta bil nu.

=1+2+3+4+5 ihop med det jag skrev tidigare innebär i min värld att registreringssiffrorna helt klart är ett ganska ”trubbigt instrument” som underskattar den omsvängning som finns avseende INTRESSE/VILJA/EFTERFRÅGAN på elbilar OCH även laddhybrider.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Skriv svar