Trasigt varselljus
Moderator: Redaktion
Trasigt varselljus
Hej alla kunniga,
Nu börjar det...förfallet av bilen.
Näda...det var länge sen.
Men denna gång är det övre delen av höger strålkastare (vänster i bilden nedan såklart).
Vet att något haft samma problem på forumet, men hittar inte tråden i den så träffsäkra sök-funktionen...
Vad är era tips och erfarenheter (för ekonomiskt försvarbar lösning)?
- Leta strålkastare på norska skrotar?
- Köpa komplett kit från USA...med starkare ljus (hoppas ingen märker).
- Glapp-kontakt?
- Försöka få kontakt med ServiceCenter (japp, ingen förkortning )
Värt att veta; Är att bilen igår kördes genom tungt regn på motorväg...mycket vatten! Därefter var det släckt.
Nu börjar det...förfallet av bilen.
Näda...det var länge sen.
Men denna gång är det övre delen av höger strålkastare (vänster i bilden nedan såklart).
Vet att något haft samma problem på forumet, men hittar inte tråden i den så träffsäkra sök-funktionen...
Vad är era tips och erfarenheter (för ekonomiskt försvarbar lösning)?
- Leta strålkastare på norska skrotar?
- Köpa komplett kit från USA...med starkare ljus (hoppas ingen märker).
- Glapp-kontakt?
- Försöka få kontakt med ServiceCenter (japp, ingen förkortning )
Värt att veta; Är att bilen igår kördes genom tungt regn på motorväg...mycket vatten! Därefter var det släckt.
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Re: Trasigt varselljus
Har du garanti på bilen fixar SC det åt dig.
Jag fick bytt en av mina för ett par månader sen
Jag fick bytt en av mina för ett par månader sen
Model S 100D
Re: Trasigt varselljus
Tyvärr ingen garanti kvar...
Skulle lagt till att garantin gick ut för 700 mil sedan.
I'm on my own.
Skulle lagt till att garantin gick ut för 700 mil sedan.
I'm on my own.
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Re: Trasigt varselljus
Hade samma fel för en månad sen. De bytte hela lyktan på SC under garanti.
Model S 75D 2017 Obsidian black, Ultra white, MCU1, HW3 (FSD)
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 975
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Trasigt varselljus
Jag sitter med precis samma fel, fast då på andra (vänster) sidan. Vi kanske ska byta så att det blir enhetligt
Min garanti har dessvärre också gått ut, och att byta hela lampsatsen känns overkill, och låter dyrt.
Undrar också om det kan vara något glapp. Min slutade att lysa längst in först, med lite stigande styrka ju längre ut man kom, men nu ser det ut precis som på bilden. D.v.s. övre ögonlocket är släckt.
Min garanti har dessvärre också gått ut, och att byta hela lampsatsen känns overkill, och låter dyrt.
Undrar också om det kan vara något glapp. Min slutade att lysa längst in först, med lite stigande styrka ju längre ut man kom, men nu ser det ut precis som på bilden. D.v.s. övre ögonlocket är släckt.
Model S 90D -2017 Titanium
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19530
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Trasigt varselljus
Min som är byggd förra sommaren har det på båda lyktorna nu, men "bara" närmast mitten...
Såg det för nån vecka sedan
Såg det för nån vecka sedan
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 975
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Trasigt varselljus
Förutom att det inte är så snyggt, så är det väl egentligen inte olagligt, eller?
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Trasigt varselljus
Inte om du slår på halvljus varje gång du börjar köraGeneralbogge skrev:Förutom att det inte är så snyggt, så är det väl egentligen inte olagligt, eller?
Lag på varseljus
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 975
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Trasigt varselljus
Ja, fast den lyser ju på båda sidorna. Dock inte likadant.e5m1r skrev:Inte om du slår på halvljus varje gång du börjar köraGeneralbogge skrev:Förutom att det inte är så snyggt, så är det väl egentligen inte olagligt, eller?
Lag på varseljus
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Trasigt varselljus
Finns säkert specad ljusstyrkaGeneralbogge skrev:Ja, fast den lyser ju på båda sidorna. Dock inte likadant.e5m1r skrev:Inte om du slår på halvljus varje gång du börjar köraGeneralbogge skrev:Förutom att det inte är så snyggt, så är det väl egentligen inte olagligt, eller?
Lag på varseljus
Positionsljus duger tex inte som varselljus de får du inte köra med på dagarna
Å andra sidan lär det inte bli böter då det inte är en lampa du kan byta själv
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Trasigt varselljus
Ingen billig reparation. Tror priset låg på närmre 20kkr för en lampa? Hör med den där bildemoteringsfirman på Gotland? (eller öland?) som specialiserat sig på Tesla.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Trasigt varselljus
Senast jag kollade så låg inte Vimmerby på någon ö...Jeppe_E skrev:Ingen billig reparation. Tror priset låg på närmre 20kkr för en lampa? Hör med den där bildemoteringsfirman på Gotland? (eller öland?) som specialiserat sig på Tesla.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Trasigt varselljus
Generalbogge:Generalbogge skrev:Förutom att det inte är så snyggt, så är det väl egentligen inte olagligt, eller?
Intressant idé att byta. Ingen som skulle märka tror jag...men vem tar de två icke fungerande?!
Det finns en lykta till dig på Vimmerby bildemontering. Pris på förfrågan...
https://www.laga.se/visa-produkter?Part ... ber=YFE990
Sen hittar du samma som ovan samt en i Norge genom http://www.bildelsbasen.se
http://www.bildelsbasen.se/605-W286315.html
Där är priset 8200 SEK.
Eller ett par som tydligen ska lysa starkare...från Amerikat:
https://www.ebay.com/itm/16-17-Tesla-Mo ... %7Ciid%3A1
Men då åker man säkert dit på någon kontroll (besiktning) eller att kablaget inte passar...eller att LED-drivmodulerna inte pratar europeiskt språk.
De är billiga i alla fall. (man får inte glömma 25% moms som med 99% säkerhet kommer läggas på i tullen...o lite tullavgift på det)
Ska själv kolla lite hands-on, men bävar för fullt integrerad elektronik och plast...men vad har man o förlora om enda alternativet är att köpa hela skiten. Det är ok om det går åt ¤"#%
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Re: Trasigt varselljus
Sten, sax, påse?Kylbalsam skrev:[men vem tar de två icke fungerande?!
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Trasigt varselljus
bylund skrev:Sten, sax, påse?Kylbalsam skrev:[men vem tar de två icke fungerande?!
Ganska rättvis lösning faktiskt...
Hade varit spännande om någon har erfarenhet att försöka fixa det själv...ändå om resultatet var att byta ut allt. Vad var i så fall slutsatsen?
Återkommer med egen felsökning snart.
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Re: Trasigt varselljus
Kylbalsam skrev:bylund skrev:Sten, sax, påse?Kylbalsam skrev:[men vem tar de två icke fungerande?!
Ganska rättvis lösning faktiskt...
Hade varit spännande om någon har erfarenhet att försöka fixa det själv...ändå om resultatet var att byta ut allt. Vad var i så fall slutsatsen?
Återkommer med egen felsökning snart.
Om Generalbogge har garanti kvar på sin bil så kanske han inte bara har en trasig, utan två?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Trasigt varselljus
Rich visade lite hur demonteringen går till i alla fall.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Re: Trasigt varselljus
Stort tack roder99!roder99 skrev:Rich visade lite hur demonteringen går till i alla fall.
Gav mycket mer info. Xenon-husen sitter säkert ihop på samma sätt som LED-versionen.
Blir att testa nästa vecka...bröllop-ståhej till helgen först.
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Re: Trasigt varselljus
Nu så!
Äntligen fått lite tid över till sånt som är "viktigt".
Efter ett antal timmar var äntligen strålkastaren urmonterad och isärtagen. Tog bort hela frunk-innehållet för att enklare komma åt.
Äntligen fått lite tid över till sånt som är "viktigt".
Efter ett antal timmar var äntligen strålkastaren urmonterad och isärtagen. Tog bort hela frunk-innehållet för att enklare komma åt.
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Re: Trasigt varselljus
...bara 3 bilder per inlägg. Jaja.
En iakttagelse: Tesla har monterat så kallade "blindnitsmuttrar" eller "expandermuttrar" överallt i plastdetaljer där det behövs en mutter.
Om mutter och skruv fast pga korrosion, så snurrar muttern i plasten. Såklart så hände det på 1 av de inte så många skruvar som skulle bort.
Tog ca 1 timme extra att komma åt etc. :S
Annars var det ganska enkelt att få isär allt. Man behöver inte ta ner hela spoilern, men det var mycket enklare att komma åt. Var inte så klurigt.
Här ska det sitta en mutter, men den hängde med ut:
Så här ska det egentligen se ut med en "expandermutter" på plats:
Och så är äntligen strålkastaren ute.
Nu började en tålamodsprövning utan dess like...strålkastaren skulle öppnas.
En iakttagelse: Tesla har monterat så kallade "blindnitsmuttrar" eller "expandermuttrar" överallt i plastdetaljer där det behövs en mutter.
Om mutter och skruv fast pga korrosion, så snurrar muttern i plasten. Såklart så hände det på 1 av de inte så många skruvar som skulle bort.
Tog ca 1 timme extra att komma åt etc. :S
Annars var det ganska enkelt att få isär allt. Man behöver inte ta ner hela spoilern, men det var mycket enklare att komma åt. Var inte så klurigt.
Här ska det sitta en mutter, men den hängde med ut:
Så här ska det egentligen se ut med en "expandermutter" på plats:
Och så är äntligen strålkastaren ute.
Nu började en tålamodsprövning utan dess like...strålkastaren skulle öppnas.
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Re: Trasigt varselljus
Modern problems require modern solutions!Jeppe_E skrev:
Om Generalbogge har garanti kvar på sin bil så kanske han inte bara har en trasig, utan två?
Jäkla jobb bara att flytta runt dem.
Re: Trasigt varselljus
Tätmassan som håller frontglaset (som är i plast) och strålkastarhuset är limmade för bästa täthet.
Varmluftpistol, plast-bändar-verktyg och trubbig/sliten skruvmejsel fram...och just det...nämnde jag tålamod?!
Just detta är därför Tesla byter hela skiten...och det förstår jag.
Isärtagandet ser värre ut än vad det är. Kommer kunna monteras ihop fint igen med ny tätmassa.
Den orörda tätmassan: Bortskrapad tätmassa: ÖPPEN EFTER 2 TIMMAR!
Varmluftpistol, plast-bändar-verktyg och trubbig/sliten skruvmejsel fram...och just det...nämnde jag tålamod?!
Just detta är därför Tesla byter hela skiten...och det förstår jag.
Isärtagandet ser värre ut än vad det är. Kommer kunna monteras ihop fint igen med ny tätmassa.
Den orörda tätmassan: Bortskrapad tätmassa: ÖPPEN EFTER 2 TIMMAR!
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Re: Trasigt varselljus
Kablaget urkopplat från frontglaset, vilket gör att de gick att separera.
Saker som jag iakttagit från LED-konstruktionen:
1. Att ljusdelen (halvljus, helljus och sväng/corner-ljus) inne i strålkastaren faktiskt var aktivt justerande i höjdled med motor. Skitbra ju, när man inte har luftfjädring. (tydligen lag) Det var därför som det står W/ LVL i produktnamnet.
2. Komponenterna är extremt mer komplicerade än den gamla volvon (240) som jobbades på en gång i tiden.
3. LED-lamporna för heljus och halvljus är extremt små för så pass mycket ljus.
4. Allt är bestyckat med kylflänsar - där det finns en LED, finns en kylfläns.
Ljusrampen upphängd på axel för justering: Annars ganska "straight-forward" design.
Nu till självaste FELET:
Övre DRL (Daytime Running Light) lyser inte (som det såg ut i första bilden i tråden).
MEN, LED-lamporna lyser faktiskt fast inte alls så starkt som de bör.
Det här är nedre änden på övre DRL-lampan:
Inne i plastkoppen till höger i bild sitter 4 st LEDs. De lyser, men inte starkt nog.
Till vänster i bild ser man hur de 4 LED:arna bränt plast-ljusfördelaren som sitter instucken i den vita plastkoppen (när kretskortet och kylfläns sitter på rätt plats).
Nu börjar det intressanta;
Alla fungerande LEDs visar 10,9 V.
De som lyser endast lite och som bränt sönder plast-fördelaren, visar 24,8 V!!!
Man kan se att de fyra LED-arna är lite brända på toppen, men kan vara plast från när de kommit i kontakt med plast-ljusfördelaren.
Ungefär så här långt kom jag idag...men det är ju en dag imorgon också!
Tips från elektronik-ingenjörer specialiserade på LED, mottages extremt tacksamt.
Fortsättning följer......................
Saker som jag iakttagit från LED-konstruktionen:
1. Att ljusdelen (halvljus, helljus och sväng/corner-ljus) inne i strålkastaren faktiskt var aktivt justerande i höjdled med motor. Skitbra ju, när man inte har luftfjädring. (tydligen lag) Det var därför som det står W/ LVL i produktnamnet.
2. Komponenterna är extremt mer komplicerade än den gamla volvon (240) som jobbades på en gång i tiden.
3. LED-lamporna för heljus och halvljus är extremt små för så pass mycket ljus.
4. Allt är bestyckat med kylflänsar - där det finns en LED, finns en kylfläns.
Ljusrampen upphängd på axel för justering: Annars ganska "straight-forward" design.
Nu till självaste FELET:
Övre DRL (Daytime Running Light) lyser inte (som det såg ut i första bilden i tråden).
MEN, LED-lamporna lyser faktiskt fast inte alls så starkt som de bör.
Det här är nedre änden på övre DRL-lampan:
Inne i plastkoppen till höger i bild sitter 4 st LEDs. De lyser, men inte starkt nog.
Till vänster i bild ser man hur de 4 LED:arna bränt plast-ljusfördelaren som sitter instucken i den vita plastkoppen (när kretskortet och kylfläns sitter på rätt plats).
Nu börjar det intressanta;
Alla fungerande LEDs visar 10,9 V.
De som lyser endast lite och som bränt sönder plast-fördelaren, visar 24,8 V!!!
Man kan se att de fyra LED-arna är lite brända på toppen, men kan vara plast från när de kommit i kontakt med plast-ljusfördelaren.
Ungefär så här långt kom jag idag...men det är ju en dag imorgon också!
Tips från elektronik-ingenjörer specialiserade på LED, mottages extremt tacksamt.
Fortsättning följer......................
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Re: Trasigt varselljus
Får med några bilder till.
Här är en närbild på LED-kretskortet i nedre delen på övre DRL-ljusrampen (de som bränt plast-ljusfördelaren):
Här är övre kretskortet där inkommande ström kopplas på och fördelas. LED 4-7 är de som är övre LED-lamporna till övre DRL-ljusrampen (alltså motsatt sida av DRL-rampen som ovan bild).
De har jag dock inte spänningsmätt än. Antagligen 24,8 V där med...blir kontroll imorgon.
LED 2-3 är den DRL-ljusramp som sitter vertikal på strålkastaren.
Närbild på bränd plast-ljusfördelare:
Här är en närbild på LED-kretskortet i nedre delen på övre DRL-ljusrampen (de som bränt plast-ljusfördelaren):
Här är övre kretskortet där inkommande ström kopplas på och fördelas. LED 4-7 är de som är övre LED-lamporna till övre DRL-ljusrampen (alltså motsatt sida av DRL-rampen som ovan bild).
De har jag dock inte spänningsmätt än. Antagligen 24,8 V där med...blir kontroll imorgon.
LED 2-3 är den DRL-ljusramp som sitter vertikal på strålkastaren.
Närbild på bränd plast-ljusfördelare:
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Re: Trasigt varselljus
Detta var intressant! Aningen mer än jag hade vågat skruva på min
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14