Val av vinterdäck?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av BrooklynS »

Jag kör alltså dubbat sedan 5-6 år... Men i södra Sverige får man nog anpassa sig till andra förhållanden.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av kangru »

maccis skrev:
Är själv lite kluven till de här med europeiska vinterdäck (odubbat).
Har kört Hakka R2 och gillar inte alls greppet på väta och hur mjuka de är.

R3orna tänker jag har samma egenskaper.
Jag håller med om R2 i det fallet, dock skall R3 vara betydligt bättre på just de 2 punkterna enligt dom jag har pratat med som körde R3 förra säsongen. Mina R2 är slut och jag måste nog beställa en uppsättning R3 nu. Frågan är om man kan få bra pris om man är ett antal som beställer samtidigt?
Verdi

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av Verdi »

kangru skrev:
maccis skrev:
Är själv lite kluven till de här med europeiska vinterdäck (odubbat).
Har kört Hakka R2 och gillar inte alls greppet på väta och hur mjuka de är.

R3orna tänker jag har samma egenskaper.
Jag håller med om R2 i det fallet, dock skall R3 vara betydligt bättre på just de 2 punkterna enligt dom jag har pratat med som körde R3 förra säsongen. Mina R2 är slut och jag måste nog beställa en uppsättning R3 nu. Frågan är om man kan få bra pris om man är ett antal som beställer samtidigt?

R3 har också bara märkning F i väta. Finns nordiska dubbfria som är bättre på det och har ett E. Exakt vad nu det betyder. Men E är ju bättre än F iaf. :)
Användarvisningsbild
Kullen
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 feb 2017 20:24
Ort: Malevik

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av Kullen »

För två år sedan körde jag GoodYear Ultra Grip Ice 2 och förra året blev det Continental ContiViking Contact 7.
Upplever båda däcken som mycket tysta, bra och inte alltför sladdriga som jag upplevt med tidigare nordiska dubbfria.
Vilka det blir i år återstår att se. Baserar köpet på Teknikens Världs däcktest som kommer varje höst.
Kan tilläggas att jag kör 21” på sommardäcken men valt 19” till vinterdäcken.
BMW X5 45e
BMW IX xDrive40
Audi Q4 e-tron
väntar på BMW i4 M50
väntar på Audi Q8 e-tron

http://---
Verdi

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av Verdi »

Kullen skrev:
För två år sedan körde jag GoodYear Ultra Grip Ice 2 och förra året blev det Continental ContiViking Contact 7.
Upplever båda däcken som mycket tysta, bra och inte alltför sladdriga som jag upplevt med tidigare nordiska dubbfria.
Vilka det blir i år återstår att se. Baserar köpet på Teknikens Världs däcktest som kommer varje höst.
Kan tilläggas att jag kör 21” på sommardäcken men valt 19” till vinterdäcken.

Köper du nya vinterdäck varje år?

Finns för övrigt elaka rykten kring Nokian. https://teknikensvarld.se/nokian-anklag ... st-266741/

De är säkert inte ensamma om detta dock. Vilket gör det lite svårt att lita på däcktester.
Användarvisningsbild
Kullen
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 feb 2017 20:24
Ort: Malevik

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av Kullen »

Har blivit 1-2 bilbyten per år den senaste tiden vilket inneburit nya däck inför varje säsong.
Nu är det slut på bytena. Ska behålla min S100 länge (det har jag sagt förr)! Hoppas det håller denna gången :-)!
BMW X5 45e
BMW IX xDrive40
Audi Q4 e-tron
väntar på BMW i4 M50
väntar på Audi Q8 e-tron

http://---
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1492
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Kommer att köpa sydeuropeiska däck till Teslan denna vinter, körde på det förra vintern på n BMW 530e med bakhjulsdrift, fungerade utmärkt för mig i Mälardalen.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av abagewitz »

Hur ska man eg tänka vid valet av däck då?

Ovan i tråden (samt på diverse däcksajter) så finns ju uppgifter om bränsleekonomi, våtgrepp och ljudnivå (utanför bilen?). Att dessa skiljer sig åt är ju lätt att se. Dessutom finns ju också priset att gå på.

Men vad ska man gå på mer? Det går ju inte direkt att provåka olika däcktyper som man provar kläder. Det är ju inte heller några direkta skillnader i utseendet på själva däcken (till skillnad från fälgar tex, där är det ju mycket tycke och smak).

Så, vad för utom de uppenbara sakerna som bränsleekonomi, våtgrepp, ljudnivå och pris ska man tänka på?
Verdi

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av Verdi »

abagewitz skrev:
Hur ska man eg tänka vid valet av däck då?

Ovan i tråden (samt på diverse däcksajter) så finns ju uppgifter om bränsleekonomi, våtgrepp och ljudnivå (utanför bilen?). Att dessa skiljer sig åt är ju lätt att se. Dessutom finns ju också priset att gå på.

Men vad ska man gå på mer? Det går ju inte direkt att provåka olika däcktyper som man provar kläder. Det är ju inte heller några direkta skillnader i utseendet på själva däcken (till skillnad från fälgar tex, där är det ju mycket tycke och smak).

Så, vad för utom de uppenbara sakerna som bränsleekonomi, våtgrepp, ljudnivå och pris ska man tänka på?
Egenskaper på snö, is, torr asfalt osv.
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av abagewitz »

Verdi skrev:
Egenskaper på snö, is, torr asfalt osv.
Hur vet man då hur olika däck beter sig på de underlagen?

Kan säga att jag bor i Stockholm men åker typ 4 gånger per vinter upp till Hälsingland. Så det är mitt vinterbehov...
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av Walker »

Har nu i flera år kört Contis mellaneuropeiska dubbfria här i mälardalen och upp till Huddik. Dragit husvagn och åkt på isvägar, i snöstorm och snömodd. Aldrig haft bättre däck. Nu ska jag prova Norges och Kanadas ”bäst i test” däck - Nereus 805. De nationerna har ju också liiiite erfarenhet av vinterväglag. Märkligt att vi Svenskar alltid vet bäst om allting och att alla med avvikande uppfattning är hopplöst korkade.
Jag återkommer under vintern med bedömning av mina däck.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av Black »

Har haft contis på den tiden 810 däck. De var bättre än jag trodde och i princip lika bra som nordiska däck fast bättre i väta och vattenplaning. Senast haft goddyear ug2 och varit väldigt nöjd med dem, speciellt ljudet. Ska bli intressant att läsa om nereus däcket.
Verdi

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av Verdi »

Walker skrev:
Har nu i flera år kört Contis mellaneuropeiska dubbfria här i mälardalen och upp till Huddik. Dragit husvagn och åkt på isvägar, i snöstorm och snömodd. Aldrig haft bättre däck. Nu ska jag prova Norges och Kanadas ”bäst i test” däck - Nereus 805. De nationerna har ju också liiiite erfarenhet av vinterväglag. Märkligt att vi Svenskar alltid vet bäst om allting och att alla med avvikande uppfattning är hopplöst korkade.
Jag återkommer under vintern med bedömning av mina däck.

Så är det väl inte? Det görs ju seriösa och objektiva tester varje år.
Verdi

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av Verdi »

abagewitz skrev:
Verdi skrev:
Egenskaper på snö, is, torr asfalt osv.
Hur vet man då hur olika däck beter sig på de underlagen?

Kan säga att jag bor i Stockholm men åker typ 4 gånger per vinter upp till Hälsingland. Så det är mitt vinterbehov...
Man läser tester?
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av Black »

Det borde ju finnas nån form av test av nereus däcket eftersom det säljs i ganska stora mängder. Ingen som har nån bättre länk än till tesla björns ljudtest?
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av Walker »

Verdi skrev:
abagewitz skrev:
Verdi skrev:
Egenskaper på snö, is, torr asfalt osv.
Hur vet man då hur olika däck beter sig på de underlagen?

Kan säga att jag bor i Stockholm men åker typ 4 gånger per vinter upp till Hälsingland. Så det är mitt vinterbehov...
Man läser tester?
:roll: i Vi Bilägares senaste, väl underbyggda test vann Volvo S60 T5 över Tesla, t o m i ekonomironden medans AMS tyckte Teslan gick på knock. Förut läste jag också däckstesterna, men efter att ha jämfört de olika testerna med samma(?) däck insåg jag att man får bäst svar om man spottar över höger axel och säger ”tvi, tvi, tvi”. Att det dessutom uppdagats att en av de stora däckvinnarna preparerat sina testdäck innan gör att det luktar VuskWagen lång väg och att jag, tyvärr, inte har mycket till övers för dessa köpta tester. Sorry. Önskar att det inte vore så.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Verdi

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av Verdi »

Walker skrev:
Verdi skrev:
abagewitz skrev:
Verdi skrev:
Egenskaper på snö, is, torr asfalt osv.
Hur vet man då hur olika däck beter sig på de underlagen?

Kan säga att jag bor i Stockholm men åker typ 4 gånger per vinter upp till Hälsingland. Så det är mitt vinterbehov...
Man läser tester?
:roll: i Vi Bilägares senaste, väl underbyggda test vann Volvo S60 T5 över Tesla, t o m i ekonomironden medans AMS tyckte Teslan gick på knock. Förut läste jag också däckstesterna, men efter att ha jämfört de olika testerna med samma(?) däck insåg jag att man får bäst svar om man spottar över höger axel och säger ”tvi, tvi, tvi”. Att det dessutom uppdagats att en av de stora däckvinnarna preparerat sina testdäck innan gör att det luktar VuskWagen lång väg och att jag, tyvärr, inte har mycket till övers för dessa köpta tester. Sorry. Önskar att det inte vore så.
Så om Tesla förlorar så är testet riggat? :shock:

Ja köp nåt obskyrt billigt däck. De är säkert bättre än premiumdäcken...
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av Walker »

Verdi skrev:
Walker skrev:
Verdi skrev:
abagewitz skrev:
Verdi skrev:
Egenskaper på snö, is, torr asfalt osv.
Hur vet man då hur olika däck beter sig på de underlagen?

Kan säga att jag bor i Stockholm men åker typ 4 gånger per vinter upp till Hälsingland. Så det är mitt vinterbehov...
Man läser tester?
:roll: i Vi Bilägares senaste, väl underbyggda test vann Volvo S60 T5 över Tesla, t o m i ekonomironden medans AMS tyckte Teslan gick på knock. Förut läste jag också däckstesterna, men efter att ha jämfört de olika testerna med samma(?) däck insåg jag att man får bäst svar om man spottar över höger axel och säger ”tvi, tvi, tvi”. Att det dessutom uppdagats att en av de stora däckvinnarna preparerat sina testdäck innan gör att det luktar VuskWagen lång väg och att jag, tyvärr, inte har mycket till övers för dessa köpta tester. Sorry. Önskar att det inte vore så.
Så om Tesla förlorar så är testet riggat? :shock:

Ja köp nåt obskyrt billigt däck. De är säkert bättre än premiumdäcken...
Tesla får gärna förlora ALLA test, jag gillar min bil ändå. Om du hade läst mer noggrant hade du kanske sett att jag skrev det som ett exempel på att exakt identiska test kan få heeeelt olika resultat.
Svårt att förstå dig ibland. Du har köpt/kört flera Teslor under hela tiden jag hängt här. Ibland uttalat dig som en fanboy och ibland öst galla över bilarna, företaget och alla som trots allt gillar sina bilar. När det gäller mina obskyra vinterdäck har jag redan tidigare utlovat bedömning senare, vilket i nuläget är helt omöjligt eftersom jag inte har dem. Tycker däremot att det är trångsynt att såga allt som inte är etablerat i lilla Sverige som rent skräp.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Val av vinterdäck?

Inlägg av taliz »

Walker skrev:
Verdi skrev:
Walker skrev:
Verdi skrev:
abagewitz skrev:
Hur vet man då hur olika däck beter sig på de underlagen?

Kan säga att jag bor i Stockholm men åker typ 4 gånger per vinter upp till Hälsingland. Så det är mitt vinterbehov...
Man läser tester?
:roll: i Vi Bilägares senaste, väl underbyggda test vann Volvo S60 T5 över Tesla, t o m i ekonomironden medans AMS tyckte Teslan gick på knock. Förut läste jag också däckstesterna, men efter att ha jämfört de olika testerna med samma(?) däck insåg jag att man får bäst svar om man spottar över höger axel och säger ”tvi, tvi, tvi”. Att det dessutom uppdagats att en av de stora däckvinnarna preparerat sina testdäck innan gör att det luktar VuskWagen lång väg och att jag, tyvärr, inte har mycket till övers för dessa köpta tester. Sorry. Önskar att det inte vore så.
Så om Tesla förlorar så är testet riggat? :shock:

Ja köp nåt obskyrt billigt däck. De är säkert bättre än premiumdäcken...
Tesla får gärna förlora ALLA test, jag gillar min bil ändå. Om du hade läst mer noggrant hade du kanske sett att jag skrev det som ett exempel på att exakt identiska test kan få heeeelt olika resultat.
Svårt att förstå dig ibland. Du har köpt/kört flera Teslor under hela tiden jag hängt här. Ibland uttalat dig som en fanboy och ibland öst galla över bilarna, företaget och alla som trots allt gillar sina bilar. När det gäller mina obskyra vinterdäck har jag redan tidigare utlovat bedömning senare, vilket i nuläget är helt omöjligt eftersom jag inte har dem. Tycker däremot att det är trångsynt att såga allt som inte är etablerat i lilla Sverige som rent skräp.
Ja eftersom Verdi kallat mig "fanboy" så får jag väl också kalla honom något.... lite osäker och sökande efter bekäftelse är han nog. Bild

Jag tror också Nereus funkar bra. Teslabjörn har ju testat dom med gott resultat.
Min uppfattning generellt gällande märkesgrejer är att det kan vara värt pengarna när det är en ny grej som inte är 100% mogen. Men på längre sikt när det finns gott om konkurrens och det är mer eller mindre färdigutvecklat är det sällan värt pengarna, då funkar ofta "noname" lika bra.
Bildäck är ju inte direkt något nytt eller raketkirurgi...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av Walker »

...fast det är inte helt okomplicerat att göra däck.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
AndersN
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 16 mar 2019 08:47
Ort: Vallentuna

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av AndersN »

Någon som vet vilka vinterdäck 19” som Tesla erbjuder till Model S (2019)?
Varför kostar det mer än samma däck hos däckfirma? Särskilda krav på fälgar pga vikten? Sitter däcktryckssensor i fälgen?
Verdi

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av Verdi »

Walker skrev:
Tesla får gärna förlora ALLA test, jag gillar min bil ändå. Om du hade läst mer noggrant hade du kanske sett att jag skrev det som ett exempel på att exakt identiska test kan få heeeelt olika resultat.
Svårt att förstå dig ibland. Du har köpt/kört flera Teslor under hela tiden jag hängt här. Ibland uttalat dig som en fanboy och ibland öst galla över bilarna, företaget och alla som trots allt gillar sina bilar. När det gäller mina obskyra vinterdäck har jag redan tidigare utlovat bedömning senare, vilket i nuläget är helt omöjligt eftersom jag inte har dem. Tycker däremot att det är trångsynt att såga allt som inte är etablerat i lilla Sverige som rent skräp.
Jag ger ris eller ros beroende på om de förtjänar det eller inte. :)

Ett enkelt exempel. Bilen fungerade kanon på vår Europatripp. Verkligen superbra! Då är jag glad. När jag kommer hem och ser att den tappat nästan 2 mil i räckvidd så är jag mindre glad.

Det går i vågor. När jag hade en bil med vibrationer under acceleration som de vägra fixa var jag sur. När jag får en bil utan problem blir jag glad. Fast när de sänker priset med 250 tkr så blir jag tjurig igen... Osv.

Vad gäller vinterdäck är väl inte Sverige en liten marknad? Är väl bara i Norden och delar av Kanada där såna säljs?

PS. Vad gäller test får man göra sin egen bedömning. Totalbetyget är ju summan av alla testade egenskaper. De tar inte hänsyn till att folk kan värdera olika egenskaper väldigt olika.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av [JM] »

Walker skrev:
Verdi skrev:
abagewitz skrev:
Verdi skrev:
Egenskaper på snö, is, torr asfalt osv.
Hur vet man då hur olika däck beter sig på de underlagen?

Kan säga att jag bor i Stockholm men åker typ 4 gånger per vinter upp till Hälsingland. Så det är mitt vinterbehov...
Man läser tester?
:roll: i Vi Bilägares senaste, väl underbyggda test vann Volvo S60 T5 över Tesla, t o m i ekonomironden medans AMS tyckte Teslan gick på knock. Förut läste jag också däckstesterna, men efter att ha jämfört de olika testerna med samma(?) däck insåg jag att man får bäst svar om man spottar över höger axel och säger ”tvi, tvi, tvi”. Att det dessutom uppdagats att en av de stora däckvinnarna preparerat sina testdäck innan gör att det luktar VuskWagen lång väg och att jag, tyvärr, inte har mycket till övers för dessa köpta tester. Sorry. Önskar att det inte vore så.
Biltester innehåller ofta subjektiva bedömningar av olika egenskaper. Få objektiva och repeterbara mätningar.

Däcktester är nästan uteslutande mätningar med hjälp av olika instrument. Ofta på samma bil samma dag för att frikoppla inverkan av temperatur osv.

Biltester visar nästan alltid upp olika vinnare. Däcktester nästan alltid samma tillverkare i topp.
Undra varför.....

Däcktester där man jämför gamla och nya modeller från samma tillverkare brukar visa att utvecklingen fortfarande går framåt. Om den inte gjorde det så skulle alla däck från olika tillverkare vara lika bra.
Bara kopiera vinnaren och sen är man hemma....

Edit:
Nästan alla tester innehåller någon form av viktning av resultaten. Det man bör göra är att ifrågasätta om viktningen är relevant för dig och sedan kanske räkna om resultatet efter dina värderingar.
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av ippii »

Köpt Michelin Pilot Alpin 5. Hade Pilot Alpin 4 på min M135i, vilka jag gillade mycket.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av Black »

Ibland testas ex vis 205 däck och sedan så testas motsvarande däck i 225 och då är det inte lika bra längre... Olika dimensioner kan skifta i resultat.
Skriv svar