Val av vinterdäck?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Val av vinterdäck?

Inlägg av abagewitz »

Dags att börja planera för vintern. Jag behöver nya vinterdäck och vill gärna ha tips på vad jag ska välja. De ska sitta på en Model S 85D (uttagen dec 2015).

Jag vill ha dubbfria däck (bor i stan) som ska sitta på mina befintliga 19tums orginalfälgar.

Jag vill att däcken är så tysta som möjligt utan att kompromissa med kvalitet och hållbarhet.

Så, vad ska jag välja? Vad sätter Tesla på sina nya bilar tex?
Senast redigerad av abagewitz, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av e5m1r »

Jag har kört på Michelin X-Ice i 4 bintrar och är helnöjd ( min bil är RWD dessutom )
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av abagewitz »

Ingen som vet vad Tesla sätter på nya bilar?
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av kikat »

abagewitz skrev:
Ingen som vet vad Tesla sätter på nya bilar?
Odubbade Nokian Hakkapeliitta R3
Dubbade Nokian Hakkapeliitta 9
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av abagewitz »

kikat skrev:
abagewitz skrev:
Ingen som vet vad Tesla sätter på nya bilar?
Odubbade Nokian Hakkapeliitta R3
Dubbade Nokian Hakkapeliitta 9
Tackar
Verdi

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av Verdi »

Jag köpte GoodYear faktiskt. https://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop ... p=R-379774

Goodyear:
Bild

Michelin X-ice:
Bild

Continental:
Bild

Nokian Hakka R3:
Bild


Hur bra är då GoodYear-däcket? Helt ok verkar det som. Inte bäst men inte långt därifrån. Det rullar dock både tystare och lättare än Conti så nu testar jag GoodYear. :)
Dubbfria vinterdäck - Tester 2018
Teknikens Värld: Tidningen utsåg i år Continentals nya nordiska dubbfria däck Continental ContiViking Contact 7 till årets bästa dubbfria vinterdäck. Däcket fick 112 poäng i deras däcktest. Silverplatsen gick i år till Pirelli Ice Zero R som fick 110 poäng följt av Goodyear Ultragrip Ice 2 som fick 108 poäng.

Test World: Återges i Aftonbladet / NAF (Norge) / Motor (Norge) / Tekniikan Maailma (Finland): Enligt årets däcktest hos finska Test World är det bästa dubbfria vinterdäcket 2018 Continental VikingContact 7. Detta däck får 91,3 poäng och omdömet; "Detta friktionsdäck matchar många dubbdäck på riktigt vinterväglag."
På andraplats kom Pirelli Winter Ice Zero FR och Goodyear UltraGrip Ice 2 med 90,6 poäng vardera och precis därefter hittar vi även Nokian Hakkapeliitta R3 med 90,3 poäng.
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av Seregon »

Jag skaffade UltraGrip Ice 2 i vintras och var/är nöjd med det.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av abagewitz »

Är de däck du Verdi listar ljuddämpande? Eller är det kanske bara sommardäck som kan vara det?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av frippe »

Verdi skrev:
Jag köpte GoodYear faktiskt. https://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop ... p=R-379774

Goodyear:
Bild

Hur bra är då GoodYear-däcket? Helt ok verkar det som. Inte bäst men inte långt därifrån. Det rullar dock både tystare och lättare än Conti så nu testar jag GoodYear. :)
Dubbfria vinterdäck - Tester 2018
Teknikens Värld: Tidningen utsåg i år Continentals nya nordiska dubbfria däck Continental ContiViking Contact 7 till årets bästa dubbfria vinterdäck. Däcket fick 112 poäng i deras däcktest. Silverplatsen gick i år till Pirelli Ice Zero R som fick 110 poäng följt av Goodyear Ultragrip Ice 2 som fick 108 poäng.

Test World: Återges i Aftonbladet / NAF (Norge) / Motor (Norge) / Tekniikan Maailma (Finland): Enligt årets däcktest hos finska Test World är det bästa dubbfria vinterdäcket 2018 Continental VikingContact 7. Detta däck får 91,3 poäng och omdömet; "Detta friktionsdäck matchar många dubbdäck på riktigt vinterväglag."
På andraplats kom Pirelli Winter Ice Zero FR och Goodyear UltraGrip Ice 2 med 90,6 poäng vardera och precis därefter hittar vi även Nokian Hakkapeliitta R3 med 90,3 poäng.
Såg att den finns i två versioner, Goodyear däcket. En vanlig version och en med deras SCT, alltså deras ljudminskande åtgärd med skum på insidan av däcket. Båda står dock listade att avge 69db i ljud men priset skiljer sig 700kr per däck ungefär.
Antingen gör inte SCT något eller har de bara missat i sin återgivning av ljudet från däcken. Eller missförstår jag hela ljudangivelsen?

Klippte lite i ditt meddelande för att minska det lite.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
MEK
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 06 jul 2019 15:33

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av MEK »

abagewitz skrev:
kikat skrev:
abagewitz skrev:
Ingen som vet vad Tesla sätter på nya bilar?
Odubbade Nokian Hakkapeliitta R3
Dubbade Nokian Hakkapeliitta 9
Tackar
19"Pirelli Sottozero 3 beställde jag av Tesla i samband med köp av S100P Raven (lev sept).
Model S P100D Raven, lev 201909
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av Seregon »

frippe skrev:
Såg att den finns i två versioner, Goodyear däcket. En vanlig version och en med deras SCT, alltså deras ljudminskande åtgärd med skum på insidan av däcket. Båda står dock listade att avge 69db i ljud men priset skiljer sig 700kr per däck ungefär.
Antingen gör inte SCT något eller har de bara missat i sin återgivning av ljudet från däcken. Eller missförstår jag hela ljudangivelsen?
Om jag inte är helt ute och cyklar så är ljudangivelsen baserad på externt ljud, och det är säkerligen lika på bägge däcken. SCT ger gissningsvis enbart ljudreduktion inne i kupén.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av frippe »

Seregon skrev:
frippe skrev:
Såg att den finns i två versioner, Goodyear däcket. En vanlig version och en med deras SCT, alltså deras ljudminskande åtgärd med skum på insidan av däcket. Båda står dock listade att avge 69db i ljud men priset skiljer sig 700kr per däck ungefär.
Antingen gör inte SCT något eller har de bara missat i sin återgivning av ljudet från däcken. Eller missförstår jag hela ljudangivelsen?
Om jag inte är helt ute och cyklar så är ljudangivelsen baserad på externt ljud, och det är säkerligen lika på bägge däcken. SCT ger gissningsvis enbart ljudreduktion inne i kupén.
Tack, det förklarar likheten i db angivelsen.
Model Y LR.
Model S70D
Twoben
Inlägg: 25
Blev medlem: 29 aug 2016 16:58
Ort: Göteborg

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av Twoben »

MEK skrev:
abagewitz skrev:
kikat skrev:
abagewitz skrev:
Ingen som vet vad Tesla sätter på nya bilar?
Odubbade Nokian Hakkapeliitta R3
Dubbade Nokian Hakkapeliitta 9
Tackar
19"Pirelli Sottozero 3 beställde jag av Tesla i samband med köp av S100P Raven (lev sept).

Vad skulle tesla ha ? Är det inkl fälg?
Användarvisningsbild
MEK
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 06 jul 2019 15:33

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av MEK »

Twoben skrev:
MEK skrev:
abagewitz skrev:
kikat skrev:
abagewitz skrev:
Ingen som vet vad Tesla sätter på nya bilar?
Odubbade Nokian Hakkapeliitta R3
Dubbade Nokian Hakkapeliitta 9
Tackar
19"Pirelli Sottozero 3 beställde jag av Tesla i samband med köp av S100P Raven (lev sept).

Vad skulle tesla ha ? Är det inkl fälg?
27800 inkl 19’ slipstream (standardfälgen t model s), köpt i Malmö
Model S P100D Raven, lev 201909
Verdi

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av Verdi »

Seregon skrev:
frippe skrev:
Såg att den finns i två versioner, Goodyear däcket. En vanlig version och en med deras SCT, alltså deras ljudminskande åtgärd med skum på insidan av däcket. Båda står dock listade att avge 69db i ljud men priset skiljer sig 700kr per däck ungefär.
Antingen gör inte SCT något eller har de bara missat i sin återgivning av ljudet från däcken. Eller missförstår jag hela ljudangivelsen?
Om jag inte är helt ute och cyklar så är ljudangivelsen baserad på externt ljud, och det är säkerligen lika på bägge däcken. SCT ger gissningsvis enbart ljudreduktion inne i kupén.

Exakt. Jag köpte med SCT. Continental-däcket finns också med typ samma fast de kallar det Contisilent. Iofs är det väl så att dubbfria vinterdäck är tysta i sig men ju tystare desto bättre. Tyckte inte pengarna spelade så stor roll.
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av Black »

1.Är det någon som köpt vinterdäcket Nereus dubbfritt på megahjul?
2.Är det verkligen bra, någon som har erfarenhet?
3.Finns det något oberoende test att läsa?
4. Någon annan som köpt något udda märke tex falken, nankang, landsail eller liknande?
Verdi

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av Verdi »

Black skrev:
1.Är det någon som köpt vinterdäcket Nereus dubbfritt på megahjul?
2.Är det verkligen bra, någon som har erfarenhet?
3.Finns det något oberoende test att läsa?
4. Någon annan som köpt något udda märke tex falken, nankang, landsail eller liknande?

Varför chansa med såna däck när det finns säkra kort?
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av Black »

En del har ingen sjö att ösa ur...
En del vill kanske testa nya sorters däck.
En del tycker att originalfälgarna är mindre fina och kanske inte gillar Nokia r3 pga ljud eller svampig känsla. Just därför undrar jag om någon annan testat andra däck.
Användarvisningsbild
AndreasF
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 13 mar 2019 19:57
Ort: Göteborg

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av AndreasF »

Vart köper man "prisvärdast" då?
Tesla Model S LR-19 Raven, Deep Blue Metallic, FSD
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av [JM] »

Black skrev:
En del har ingen sjö att ösa ur...
En del vill kanske testa nya sorters däck.
En del tycker att originalfälgarna är mindre fina och kanske inte gillar Nokia r3 pga ljud eller svampig känsla. Just därför undrar jag om någon annan testat andra däck.
Och dom som inte har en sjö att ösa ur riskerar gärna dyrgripen för att spara några kronor...
Känns lite kontraproduktivt.
Verdi

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av Verdi »

Black skrev:
En del har ingen sjö att ösa ur...
En del vill kanske testa nya sorters däck.
En del tycker att originalfälgarna är mindre fina och kanske inte gillar Nokia r3 pga ljud eller svampig känsla. Just därför undrar jag om någon annan testat andra däck.

Då köper man en billigare bil så man har råd med det viktigaste. Bra däck!
Användarvisningsbild
maccis
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 12 apr 2019 14:18

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av maccis »

Är själv lite kluven till de här med europeiska vinterdäck (odubbat).
Har kört Hakka R2 och gillar inte alls greppet på väta och hur mjuka de är.

R3orna tänker jag har samma egenskaper.

Bor söderöver men har aldrig kört på europeiska vinterdäck?

Låt säga att jag gärna kör inspirerat året runt. Tänker att AWD hjälper till lite mot ett par "sämre" däck.

Har inga problem med att lägga pengar på rätt däck men skulle vilja ha rekommendationer. Jag sparar inte in på de enda som förbinder resten av bilen med vägbanan.

Tänkte köpa mig fälgar och däck men tänker mig också att jag kommer köpa en fälg som är vinteranpassad (om de bara innebär ett extra lager klarlack så känns det bra för mig).

Är inte sugen på att ha Tesla original på vintern. Känner att jag vill ha en mer lättvättad fälg.
Verdi

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av Verdi »

AWD hjälper inte till.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av [JM] »

Om du vill ha bra grepp på vått och torrt asfalt så är det dubbdäck du ska ha.

Kanske inte helt intuitivt men tittar man på däckstester de senaste åren så är trenden klar.
De bästa odubbade och dubbade är typ lika bra i snö och på is men dubbade är klart bättre på den asfalt.

Det har att göra med den generellt hårdare gummiblandningen de dubbade använder samt mindre sajpning.

Dubbfria har mjukare gummi och mera mönster/ sajpning för att få bra grepp på is. Konsekvensen är att det blir för mjukt när det är plusgrader och asfalt och mönstret "viker undan" istället för att "hålla emot"

AWD hjälper bara vid acceleration inte vid panikbromsning eller undanmanöver.
DÅ DET VERKLIGEN GÄLLER.
Användarvisningsbild
Dream99
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 maj 2019 21:29

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av Dream99 »

[JM] skrev:
Om du vill ha bra grepp på vått och torrt asfalt så är det dubbdäck du ska ha.

Kanske inte helt intuitivt men tittar man på däckstester de senaste åren så är trenden klar.
De bästa odubbade och dubbade är typ lika bra i snö och på is men dubbade är klart bättre på den asfalt.

Det har att göra med den generellt hårdare gummiblandningen de dubbade använder samt mindre sajpning.

Dubbfria har mjukare gummi och mera mönster/ sajpning för att få bra grepp på is. Konsekvensen är att det blir för mjukt när det är plusgrader och asfalt och mönstret "viker undan" istället för att "hålla emot"

AWD hjälper bara vid acceleration inte vid panikbromsning eller undanmanöver.
DÅ DET VERKLIGEN GÄLLER.
Hur stor är den skillnaden? Själv så kör jag dubbfritt och har gjort i många år. Har aldrig haft problem. Men sliter inte på vägar och våra lungor.
Model X - 2019
Skriv svar