Model S på Nürburg ring

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av Henrik Torphammar »

Har inte Taycan dragkrok eller varför kunde inte den bogsera?

I'm out. Tibor har blivit för gammal!
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av termosen »

Henrik Torphammar skrev:
Har inte Taycan dragkrok eller varför kunde inte den bogsera?


Det där blev ju bra reklam, för Taycan. Model S står still och bärgas, och Taycan kör förbi flera ggr.

:-|
Model Y LR
Model S 100D -18
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av vigge50 »

Nu är Tesla tillbaka och har lyckats modifiera bilarna ytterligare, även luftutsläpp på sidorna och den blå har ganska stor diffusor baktill.

Bild

Bild

https://teknikensvarld.se/tesla-tillbak ... ordforsok/
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av Legato »

vigge50 skrev:
Nu är Tesla tillbaka och har lyckats modifiera bilarna ytterligare, även luftutsläpp på sidorna och den blå har ganska stor diffusor baktill.

Bild

Bild

https://teknikensvarld.se/tesla-tillbak ... ordforsok/
"Ganska" stor diffusor :lol:

Hoppas det kommer lite officiella tider denna gång. Vore riktigt kul!

Damn vad jag kommer vara sugen på plaid-versionen av S sen när den börjar säljas :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av vigge50 »

Svenssons skrev:
dd88 skrev:
Priset skiter jag i, men man måste förstå att det är skillnad på en förproduktionsbil och en prototyp. Hade Teslan sagt att bilen dom kör med är en förproduktionsbil så hade det varit en annan sak, men då hade även förväntan varit att den mer eller mindre är produktionsklar med samma prestanda.

Med tanke på att Tesla säger att det är en prototyp så sätter det en rimlig förväntan, den kan både vara mycket långsammare eller mycket snabbare när den väl går i produktion, om den går i produktion.

Fick iaf mig att tappa intresset.
Taycan var ju en rätt ombyggd förproduktionsbil, Tesla ska inte sätta några rekord nu utan senare, antagligen närmare försäljning av den.

Jag tycker som sagt var det är märkligt när man sätter olika krav på bilmärkena för att det ska gå att jämföra dem. Teslas måste vara en billig, beställbar bil i standardutförande för leverans snart och tiden måste vara officiell för banan. Porsches kan vara i en ombyggd förproduktionsbil som inte kan fås i utförandet som den var ombyggd med och tiden är inte officiell.
Finns det någon källa på att Taycan inte var i standardutförande mer än en bur som de flesta försöks görs med?
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av Tars »

Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av termosen »

Egentligen skiter jag fullständigt i vilken bil som går snabbast runt ringen. Hade hellre önskat att de lade de pengarna på mer premium-känsla.

Men lite kul är det allt.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av Legato »

vigge50 skrev:
Svenssons skrev:
dd88 skrev:
Priset skiter jag i, men man måste förstå att det är skillnad på en förproduktionsbil och en prototyp. Hade Teslan sagt att bilen dom kör med är en förproduktionsbil så hade det varit en annan sak, men då hade även förväntan varit att den mer eller mindre är produktionsklar med samma prestanda.

Med tanke på att Tesla säger att det är en prototyp så sätter det en rimlig förväntan, den kan både vara mycket långsammare eller mycket snabbare när den väl går i produktion, om den går i produktion.

Fick iaf mig att tappa intresset.
Taycan var ju en rätt ombyggd förproduktionsbil, Tesla ska inte sätta några rekord nu utan senare, antagligen närmare försäljning av den.

Jag tycker som sagt var det är märkligt när man sätter olika krav på bilmärkena för att det ska gå att jämföra dem. Teslas måste vara en billig, beställbar bil i standardutförande för leverans snart och tiden måste vara officiell för banan. Porsches kan vara i en ombyggd förproduktionsbil som inte kan fås i utförandet som den var ombyggd med och tiden är inte officiell.
Finns det någon källa på att Taycan inte var i standardutförande mer än en bur som de flesta försöks görs med?
Porsche har ju inte själva påstått att den var i standardutförande, utan en förproduktionsbil. Skulle dock tro att produktionsbilen hamnar på ungefär samma tider. Mer spännande i så fall tycker jag om Turbo S blir snabbare eller ej (då det ju tydligen var en "vanlig" Turbo som testades).

För mig blir det dock än mer spännande att se hur tusan Tesla ska lyckas gå från den bil som testas nu, till en serieproducerad bil som går "minst" lika snabbt på ringen... Magkänslan är väl att det är Elon som kryddar igen, men gissar att den antagligen landar rätt nära och bara det vore helt sjukt häftigt/imponerande.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av dd88 »

Rent tekniskt så tror jag inte Tesla har några problem att leverera en produktionsbil som är snabb på ringen, men på bekostnad av vad?

Hur mycket range kan Elon kapa för att få bättre downforce och bredare gummi för ökat grepp? Hur mycket kan bilen lättas för att få ner vikten? Hur mycket får bilen kosta utan att komma för nära Taycan?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av Zalman3 »

Tesla vs Taycan.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av Tars »

Häftigt!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av NEO »

Zalman3 skrev:
Tesla vs Taycan.
P100DL vs Taycan Turbo S?

Varför inte använda raven som gör 0-100km/h på 2.6 mot Taycans 2.8?

Undertonen i rösten ger mig reklamvibbar.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av Legato »

MDurante skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla vs Taycan.
P100DL vs Taycan Turbo S?

Varför inte använda raven som gör 0-100km/h på 2.6 mot Taycans 2.8?

Undertonen i rösten ger mig reklamvibbar.
Car Benchmarks med hela 37 prenumeranter. Ja det känns ju inte direkt seriöst. Ska bli kul när det kommer vettiga och objektiva tester, borde inte dröja så länge.

Det är ju det bästa från respektive tillverkare man vill ses testas precis som du säger.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av NEO »

Legato skrev:
MDurante skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla vs Taycan.
P100DL vs Taycan Turbo S?

Varför inte använda raven som gör 0-100km/h på 2.6 mot Taycans 2.8?

Undertonen i rösten ger mig reklamvibbar.
Car Benchmarks med hela 37 prenumeranter. Ja det känns ju inte direkt seriöst. Ska bli kul när det kommer vettiga och objektiva tester, borde inte dröja så länge.

Det är ju det bästa från respektive tillverkare man vill ses testas precis som du säger.
Känns köpt, tråkigt för jag tror det hade blivit en riktigt tight match mellan bägge om förutsättningarna är rätt. Blir inte förvånad om Taycan kammar hem det ändå men att jämföra en P100D från 2016 i vått väder utan att veta SoC på bägge bilarna, ludi+ aktiverat etc känns inte fair.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av Henrik Torphammar »

Tar man fram stoppuret och sätter sig vid youtube så kan man själv klocka Tesla och Porsche på autobahn från stillastående till 250+. Gör man detta så börjar man förstå varför Musk nu filar på en ny drivlina. S är ju trots allt rotad från 2012 och Taycan från 2020. Inget konstigt i min mening.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av dd88 »

Legato skrev:
MDurante skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla vs Taycan.
P100DL vs Taycan Turbo S?

Varför inte använda raven som gör 0-100km/h på 2.6 mot Taycans 2.8?

Undertonen i rösten ger mig reklamvibbar.
Car Benchmarks med hela 37 prenumeranter. Ja det känns ju inte direkt seriöst. Ska bli kul när det kommer vettiga och objektiva tester, borde inte dröja så länge.

Det är ju det bästa från respektive tillverkare man vill ses testas precis som du säger.
Uppladdaren inte skaparen av klippet, det är ett av Tysklands största motorprogram och en av förarna (Alexander Bloch) är troligtvis en av de bättre motorjournalisterna i Tyskland, gör även uppdrag för Auto Motor Sport där han har fokuserat mycket på EV de senaste åren.

Hela klippet kan ses här (Kapitel 2, 12 min in): https://www.tvnow.de/shows/auto-mobil-1 ... auto-mobil
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av LarsL »

dd88 skrev:

Uppladdaren inte skaparen av klippet, det är ett av Tysklands största motorprogram och en av förarna (Alexander Bloch) är troligtvis en av de bättre motorjournalisterna i Tyskland, gör även uppdrag för Auto Motor Sport där han har fokuserat mycket på EV de senaste åren.

Hela klippet kan ses här (Kapitel 2, 12 min in): https://www.tvnow.de/shows/auto-mobil-1 ... auto-mobil
Det om något förklarar eventuell partiskhet, en tyskmotorjournalist testar en tysk och en amerikansk bil.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av Pontus »

MDurante skrev:
Legato skrev:
MDurante skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla vs Taycan.
P100DL vs Taycan Turbo S?

Varför inte använda raven som gör 0-100km/h på 2.6 mot Taycans 2.8?

Undertonen i rösten ger mig reklamvibbar.
Car Benchmarks med hela 37 prenumeranter. Ja det känns ju inte direkt seriöst. Ska bli kul när det kommer vettiga och objektiva tester, borde inte dröja så länge.

Det är ju det bästa från respektive tillverkare man vill ses testas precis som du säger.
Känns köpt, tråkigt för jag tror det hade blivit en riktigt tight match mellan bägge om förutsättningarna är rätt. Blir inte förvånad om Taycan kammar hem det ändå men att jämföra en P100D från 2016 i vått väder utan att veta SoC på bägge bilarna, ludi+ aktiverat etc känns inte fair.
Fanns P100D ens 2016? Eller är detta bara en lätt överdrift? Jag har inte lyssnat på inslaget.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
JorgenM
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 maj 2015 15:10
Ort: Uppsala

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av JorgenM »

Pontus skrev:
Fanns P100D ens 2016? Eller är detta bara en lätt överdrift? Jag har inte lyssnat på inslaget.
On August 23, 2016, Tesla introduced the Model S P100D with ludicrous

https://lmgtfy.com/?q=first+p100d+deliverd
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av Pontus »

JorgenM skrev:
Pontus skrev:
Fanns P100D ens 2016? Eller är detta bara en lätt överdrift? Jag har inte lyssnat på inslaget.
On August 23, 2016, Tesla introduced the Model S P100D with ludicrous

https://lmgtfy.com/?q=first+p100d+deliverd
Ser man på det var så länge sedan.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av dd88 »

LarsL skrev:
dd88 skrev:

Uppladdaren inte skaparen av klippet, det är ett av Tysklands största motorprogram och en av förarna (Alexander Bloch) är troligtvis en av de bättre motorjournalisterna i Tyskland, gör även uppdrag för Auto Motor Sport där han har fokuserat mycket på EV de senaste åren.

Hela klippet kan ses här (Kapitel 2, 12 min in): https://www.tvnow.de/shows/auto-mobil-1 ... auto-mobil
Det om något förklarar eventuell partiskhet, en tyskmotorjournalist testar en tysk och en amerikansk bil.
Vilket hade varit ironiskt med tanke på den skit han fått i Tyskland för att ifrågasätta de inhemska biltillverkarnas EV-satsningar.

Sen bör du nog se hans Tesla-reviews innan du slänger floskler kring dig.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av NEO »

LarsL skrev:
dd88 skrev:

Uppladdaren inte skaparen av klippet, det är ett av Tysklands största motorprogram och en av förarna (Alexander Bloch) är troligtvis en av de bättre motorjournalisterna i Tyskland, gör även uppdrag för Auto Motor Sport där han har fokuserat mycket på EV de senaste åren.

Hela klippet kan ses här (Kapitel 2, 12 min in): https://www.tvnow.de/shows/auto-mobil-1 ... auto-mobil
Det om något förklarar eventuell partiskhet, en tyskmotorjournalist testar en tysk och en amerikansk bil.
När Porsche dessutom offentligt skiter ner sig med satsningen på elbil och att de är rädda att omställningen kommer innebära förlorade intäkter så är det väl självklart att Tysklands största motorprogram hjälper de med bra PR. Påstår inte detta för att jag kör Tesla, men om man är så jäkla naiv bör man ta ut huvudet ur sanden och googla dieselgate så kanske man förstår hur långt alla Tyska biltillverkare går för att tjäna pengar och strunta i miljön/kunder.
Senast redigerad av NEO, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av Legato »

dd88 skrev:
Legato skrev:
MDurante skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla vs Taycan.
P100DL vs Taycan Turbo S?

Varför inte använda raven som gör 0-100km/h på 2.6 mot Taycans 2.8?

Undertonen i rösten ger mig reklamvibbar.
Car Benchmarks med hela 37 prenumeranter. Ja det känns ju inte direkt seriöst. Ska bli kul när det kommer vettiga och objektiva tester, borde inte dröja så länge.

Det är ju det bästa från respektive tillverkare man vill ses testas precis som du säger.
Uppladdaren inte skaparen av klippet, det är ett av Tysklands största motorprogram och en av förarna (Alexander Bloch) är troligtvis en av de bättre motorjournalisterna i Tyskland, gör även uppdrag för Auto Motor Sport där han har fokuserat mycket på EV de senaste åren.

Hela klippet kan ses här (Kapitel 2, 12 min in): https://www.tvnow.de/shows/auto-mobil-1 ... auto-mobil
OK. Konstigt att de är så otroligt oseriösa att de testar mot en gammal Tesla då.... Jag kan inte Tyska men talar de om under testet att de jämför med en gammal modell som inte längre säljs?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av dd88 »

Att en av Tysklands bäst renommerade biljournalister, som gjort sig känd som EV-förespråkare och fått en stor följarskara på grund av sitt pedagogiska och objektiva material, samtidigt som han länge har hyllat Tesla och nyligen påstått att Model 3 är bättre än den nya 3-serien, skulle låta en Porsche vinna är såklart tjänstefel.

Den stora frågan är väl snarare hur mycket han fick betalt av den smutsiga oljeindustrin för att snedvrida testet?

Att Tesla, som inte verkar vilja att journalister ska testa deras bilar, inte har kunnat få fram den senaste modellen är givetvis någon annans fel. Samtidigt så kunde dom skaka fram en semi till en avdankad låtskrivare så det kanske handlar om prioriteringar?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av Legato »

dd88 skrev:
Att en av Tysklands bäst renommerade biljournalister, som gjort sig känd som EV-förespråkare och fått en stor följarskara på grund av sitt pedagogiska och objektiva material, samtidigt som han länge har hyllat Tesla och nyligen påstått att Model 3 är bättre än den nya 3-serien, skulle låta en Porsche vinna är såklart tjänstefel.

Den stora frågan är väl snarare hur mycket han fick betalt av den smutsiga oljeindustrin för att snedvrida testet?

Att Tesla, som inte verkar vilja att journalister ska testa deras bilar, inte har kunnat få fram den senaste modellen är givetvis någon annans fel. Samtidigt så kunde dom skaka fram en semi till en avdankad låtskrivare så det kanske handlar om prioriteringar?
Personligen älskar jag policyn att helt skippa hummersåsen och låta mediabolagen köpa eller hyra bilar att testa. Det är givetvis inte Teslas ansvar att se till att en testare gör ett rättvist test, det är testarens. Har man varit inkonsekvent med detta så är det tråkigt.

Jag frågar igen. Talar de om i klippet att de testar mot en gammal Tesla-modell? Är de tydliga med det så är det ingen big deal tycker jag (även om testet är rätt ointressant), nämner de det inte så är det i mina ögon helt uselt och antingen otroligt okunnigt eller partiskt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar